Gå til innhold

Er intelligensen viktig i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mann bør du nok være minst like intelligent som den potensielle kvinnen ja. Kvinner hater ofte svakekhet, enten det dreier seg om lav intgelligens, funksjonshemning, fysiske defekter eller dårlig jobb/lav sosioøkonomisk status.

Bare så synd de som skriker opp og i mente om disse tingene sjelden er de kvinnene som har spesielt mye å bidra selv enten det dreier seg om økonomi eller kulturell/kunnskapskapital.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som mann bør du nok være minst like intelligent som den potensielle kvinnen ja. Kvinner hater ofte svakekhet, enten det dreier seg om lav intgelligens, funksjonshemning, fysiske defekter eller dårlig jobb/lav sosioøkonomisk status.

Bare så synd de som skriker opp og i mente om disse tingene sjelden er de kvinnene som har spesielt mye å bidra selv enten det dreier seg om økonomi eller kulturell/kunnskapskapital.

Dette er feil.

Hvis du er intelligent NOK, så holder det i massevis. Jeg ligger altså mye lavere enn dama mi, og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Men vi gutta har jo to hoder, så hvis det ene ikke er helt med, så kan vi kompensere med det andre ;)

Endret av I Grosny
Skrevet

I samtaler med andre jeg kjenner merker jeg fort at om jeg blir for inngående i det jeg snakker om mister de fort interessen, mens andre av mine bekjenntskaper med høyre intelligens lar seg fasinere av at jeg kan lære dem noe nytt og følger gjerne med.

Signert, og dette er key i denne diskusjonen!

Skrevet

Synes ikke det var så veldig representativt... Ikke for meg i hvert fall.

Men for uhyre mange av venninnene mine er utseende avgjørende, det har du så rett i. Drit i om fyren er intelligent eller ikke, men pen skal han være. Helt utrolig!

Skrevet

I samtaler med andre jeg kjenner merker jeg fort at om jeg blir for inngående i det jeg snakker om mister de fort interessen, mens andre av mine bekjenntskaper med høyre intelligens lar seg fasinere av at jeg kan lære dem noe nytt og følger gjerne med. For meg er det faktisk en forskjell her, som for meg er viktig i et forhold.

Jeg merket meg også dette.

Når dama tar av helt med foredrag på mange minutter, så blir det rett og slett for mange ord.

Men jeg tror ærlig talt at ingen av oss oppfatter det som et problem.

Her snakker du ikke egentlig om IQ, men noe jeg vil kalle IQ-kondis, som er en viktig del av IQ. Jeg er ganske sikker på at når jeg var 16 år, hadde et o2-opptak på over 60ml pr kg kroppsvekt og var trent i sjakk, så hadde jeg en IQ-kondis som var langt høyere enn i dag, muligens 20 nivåer høyere.

Hvis du f.eks har en IQ som lett er på 120, så kan du presse deg opp til kanskje 140 hvis du orker å konsentrere deg lenge. Det kaller jeg IQ-kondis.

Sånn sett er jo IQ variabel ettersom hvor godt uthvilt du er også.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Synes ikke det var så veldig representativt... Ikke for meg i hvert fall.

Men for uhyre mange av venninnene mine er utseende avgjørende, det har du så rett i. Drit i om fyren er intelligent eller ikke, men pen skal han være. Helt utrolig!

Her har du et meget godt poeng. Det er også noe av grunnen til at jeg syns reaksjonene på temaet er litt overdrevne. Det er helt legitimt å mene at noen er "for stygge", mens man stemples som ignorant hvis man mener intelligens er viktig. Man tiltrekkes ofte av mer enn utseende, og det må da være klart som dagen at dette ikke betyr at man nødvendigvis ser ned på andre av den grunn.

Skrevet

Jeg merket meg også dette.

Når dama tar av helt med foredrag på mange minutter, så blir det rett og slett for mange ord.

Men jeg tror ærlig talt at ingen av oss oppfatter det som et problem.

Her snakker du ikke egentlig om IQ, men noe jeg vil kalle IQ-kondis, som er en viktig del av IQ. Jeg er ganske sikker på at når jeg var 16 år, hadde et o2-opptak på over 60ml pr kg kroppsvekt og var trent i sjakk, så hadde jeg en IQ-kondis som var langt høyere enn i dag, muligens 20 nivåer høyere.

Hvis du f.eks har en IQ som lett er på 120, så kan du presse deg opp til kanskje 140 hvis du orker å konsentrere deg lenge. Det kaller jeg IQ-kondis.

Sånn sett er jo IQ variabel ettersom hvor godt uthvilt du er også.

Du kan presse deg selv til å teste høyere ved å gjennomføre liknende tester flere ganger. Du kan og trene deg selv opp til ett høyere kunnskapsnivå innenfor forskjellige temaer, noe som vil gjøre at du lettere kan følge med i diskusjoner du kan noe om og som gir mye av den samme effekten som høy IQ.

Men IQen din, den er det umulig å trene opp i seg selv. Selv om du kan trene deg opp til å score bedre på testene i seg selv. Så her snakker du om noe du ikke kan noe som helst om i det hele tatt

Skrevet

Du kan presse deg selv til å teste høyere ved å gjennomføre liknende tester flere ganger. Du kan og trene deg selv opp til ett høyere kunnskapsnivå innenfor forskjellige temaer, noe som vil gjøre at du lettere kan følge med i diskusjoner du kan noe om og som gir mye av den samme effekten som høy IQ.

Men IQen din, den er det umulig å trene opp i seg selv. Selv om du kan trene deg opp til å score bedre på testene i seg selv. Så her snakker du om noe du ikke kan noe som helst om i det hele tatt

Jeg kan iallfall noe om å kose med superintelligent blondine :),

og om å samhandle med superintelligent blondine, som trolig overgår TS rimelig rått. Og det er jo det som teller.

Måling av IQ er ikke mitt fagområde. Men at den ikke kan trenes opp er jeg skeptisk til. Man er jo et produkt av de impulsene som man mottar oppigjennom.

Målt IQ er iallfall ett mål på ferdighet, eller en prestasjon, og ferdigheter kan trenes opp. At målt IQ og IQ er to vidt forskjellige ting, tror jeg nok.

Skrevet

Målt IQ er en indikator på hvor raskt du tilegner deg nye ferdigheter og ser sammenhenger.

Hvis du vil se ett eksempel på en IQ test har kan du trykke på denne linken.

Det er mulig å ta mange av liknende typer tester flere ganger på rad, og ettervert score høyere. Men det er og trene seg opp på testtypen, hvis du møtes av en helt annen type psykologadministrert test vil du nesten uten unntak score det samme som du gjorde når du tok testen første gang.

• Liker 1
Gjest SemperFi
Skrevet

Var sammen med ei som var litt tett mellom endepunktene.

Brydde seg ikke noe om politikk, samfunn, verden.

HUn brydde seg kun hver gang bensinprisene gikk opp og taksten på bommen.

No more! :nei:

Skrevet

Dette er feil.

Hvis du er intelligent NOK, så holder det i massevis. Jeg ligger altså muligens 60 lavere enn dama mi, og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Men vi gutta har jo to hoder, så hvis det ene ikke er helt med, så kan vi kompensere med det andre ;)

Du overdriver IQ-verdiene i ganmske drøy grad her. Det er ekstremt få som har 160-190 i IQ. Bare tøys.

• Liker 1
Skrevet (endret)

slettet

Endret av I Grosny
Skrevet

Hun har sikkert ikke over 180 nå lenger. Det var tenåring-IQ når hun gikk på teknisk skole eller universitetet og var ingeniørmatematisk topptrent. Da var hun også fysisk godt trent. Og det var bare 1 test, så det er sikkert feilmarginer. Men hun er et geni, jeg har iallfall ingen grunn til å tvile på det.

Om hun scoret så høyt er det helt fantastisk, en score på 172 er 1 av 1 million.

• Liker 1
Skrevet

Hva betyr vel iq? Det er så mange forskjellige måter å måle intelligens på at jeg synes det blir for dumt å dømme intelligens etter hva en synes er logisk ved forskjellige figurer på sånn og sånn tid, for så å blande dette inn i vurderingen av en eventuell partner. Det finnes så mange andre typer intelligens:)Hva med god konsentrasjonsevne? En kommer langt med det her i livet...Sosial intelligens? For meg er det viktig at min partner har utviklet en god økonomisk intelligens. Når man er to i heimen er det ikke greit med pengesøl fra den ene parten. Så lenge vi har det fint og passer sammen, så blåser jeg jammen i om han har 90 eller 140 i iq.

:klem:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om hun scoret så høyt er det helt fantastisk, en score på 172 er 1 av 1 million.

:)

Men det kan vel være en god del flaks inne i bildet. Jeg forsøkte forresten akkurat nå den testen på Mensasiden, men det stoppet opp for meg, jeg rakk bare 23 svar. Jeg følte at IQ-kondisen var svak (pga tett nese?). Litt gjettekonkurranse var det også. Jeg tenker at testen mer viser hvor nær man egentlig treffer testmaker sine tankerekker, enn hvilken intelligens man har. Jeg fikk 109. Irriterende, jeg hadde lyst på minst 120.

Men hvis den testen er sann så beviser det at en mann ganske greit kan samhandle med ei dame selv om IQ ligger mer enn xx poeng under.

Endret av I Grosny
Skrevet

Hva betyr vel iq? Det er så mange forskjellige måter å måle intelligens på at jeg synes det blir for dumt å dømme intelligens etter hva en synes er logisk ved forskjellige figurer på sånn og sånn tid, for så å blande dette inn i vurderingen av en eventuell partner. Det finnes så mange andre typer intelligens:)Hva med god konsentrasjonsevne? En kommer langt med det her i livet...Sosial intelligens? For meg er det viktig at min partner har utviklet en god økonomisk intelligens. Når man er to i heimen er det ikke greit med pengesøl fra den ene parten. Så lenge vi har det fint og passer sammen, så blåser jeg jammen i om han har 90 eller 140 i iq.

:klem:

Jeg må bare sitere en av Norges intelligente menn.

80, 90, 110, detta bynner rekti å bli triveli

130, 140, det ække grenser for hva denna gutten tør,

du ska få svi, for nå kjører jeg forbi

Skrevet

Jeg fikk 115 på en iq test, kjæresten min fikk 133 på samme test, altså ganske mye høyere score enn meg. Synes likevel vi passer godt sammen. Jeg er flinkere enn han på andre områder enn logiske og matematiske ting. Er flinkere enn han i hoderegning også :)

Gjest SemperFi
Skrevet

IQ måler hvor mange logiske oppgaver du kan håndtere, ikke hvor intelligent du er som person.

• Liker 1
Skrevet

IQ måler hvor mange logiske oppgaver du kan håndtere, ikke hvor intelligent du er som person.

Dette er helt motstridende. Tradisjonell Intelligens måles som logisk-matematisk intelligens. Å være "intelligent som person" og ha høy iq (håndtere logiske oppgaver) blir da akkurat det samme. Du må nok formulere deg på en annen måte hvis det skal komme klart frem hva du mener!

• Liker 1
Skrevet

Du er veldig heldig som har en IQ på 110. Siden dette vil bety at du er litt smartere enn gjennomsnittet men ikke så mye at du ikke passer inn. Og at du vil løse skoleoppgaver litt raskere og lettere enn de andre i klassen din, men ikke så raskt at du kjeder livet av deg på skolen.

Men det du bør huske på er at du er en normalt smart normal person. Du er kansje 1 av 10 som tenker ca så raskt som deg selv, men bortimot 80-90% av befolkningen ligger på samme nivå som deg selv +- 10 poeng. (prosentene er tatt ut av løse luften i denne seksjonen men bare les videre så skjønner du poenget, prosentene under er mye mer nøyaktige)

Men, når du kommer opp i 131 i IQ (minstekrav MENSA), så vil bare 1 av 50 ha lik IQ som deg selv eller høyere. Scorer du 140 (minstekrav Triple Nine) så er det 1 av 100 som har lik IQ som deg selv eller høyere. Og hvis du da regner de med +- 10 poeng fra deg selv så har du da kun 1 av 50 som har en liknende IQ som deg selv.

Så du passer da intelektuelt sett godt i sammen med 40-45 av 50 mennesker, uavhengig av interesser og liknende.

En med 140 i IQ passer intelektuelt sett godt i sammen med 1 av 50 mennesker.

Men de som har over 150 er så intelligente at de passer godt sammen med minst 7 av 10 mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...