Gå til innhold

Er intelligensen viktig i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er poenget med historien din? Enhver person som ser litt på discovery channel, national geographic, leser litt aviser og er generelt sett oppegående, kan svare på nesten alt av spørsmål de første ukene på videregående skole.

Nettopp, enhver person som ser litt på discovery channel, national geographic, leser litt aviser og er generelt sett oppegående bør kunne klare å svare på nesten alt av spørsmål de første ukene på videregående skole. Merkelig nok kan de ikke det, og da blir det og veldig vanskelig å ikke legge merke til hvor mye de sliter med å forstå ting jeg tar like raskt som jeg knipser med fingrene.

Det er ikke slik at jeg ønsker å gå rundt og føle at jeg er så mye smartere enn de fleste andre mennesker jeg møter. Men det er og veldig vanskelig å unngå å legge merke til hvor trege de faktisk er, eller hvor kjedelige samtalene blir når du ikke blir utfordret.

Joda, jeg kan fint føre en samtale med noen som er mindre smarte enn det jeg er, men det gir meg ingenting.

Skrevet

Joda, jeg kan fint føre en samtale med noen som er mindre smarte enn det jeg er, men det gir meg ingenting.

Da snakker dere om feil ting.

Skrevet

Du glemte jo det viktigste da, ta alt som privatist, få 6 i alt og gi skolen fingern. Har aldri vært så fornøyd med meg selv som når jeg gjorde det. :)

Og seriøst, VGS er INGET mål på akademisk oppegåendehet. VGS er bare det som kreves for å engang kvalifisere til opptak til høyere utdanning.

Var og det jeg endte opp med å gjøre. Og ja, var veldig fornøyd med å være ferdig med det. Men å ta det som privatist er desverre det samme som å gjøre det alene.

Skrevet

Var og det jeg endte opp med å gjøre. Og ja, var veldig fornøyd med å være ferdig med det. Men å ta det som privatist er desverre det samme som å gjøre det alene.

For meg var det en glede å gjøre det alene. :) Men det er forresten ikke sant, finnes mange "privatist-skoler" i Oslo med fleksibel kursing og mange oppegående "medelever".

Skrevet

For meg var det en glede å gjøre det alene. :) Men det er forresten ikke sant, finnes mange "privatist-skoler" i Oslo med fleksibel kursing og mange oppegående "medelever".

Jo, jeg vurderte dem. Og jeg er ikke i tvil om at nivået er høyere der enn mange andre steder, siden mange av dem jeg har passet godt sammen med har endt opp med å ta utdannelsen sin nettopp på de skolene. Genuint smarte og oppgående folk!

Men for min del var det ikke aktuelt å betale for noe jeg kunne lese meg til selv. Selv om jeg funderte hardt på det i forhold til enkelte fag.

Skrevet

Det spørs veldig på hva du ser etter i et forhold. Jeg som person er veldig opptatt av å reflektere følelser, å kunne prate om psyke og tilstedeværelse på en forståelig måte. Jeg tenker det er viktig å kunne kjenne en person fra hvordan er reagerer og hvilken holdninger personer har til div. Situasjoner + hvilke handlinger utføres osv. Det mener jeg er viktig. om en person er intelligent betyr ikke at en er følelsesmessig klok, så for meg er det ikke så viktig at en person er ''dummere'' eller ''smartere'' enn det jeg er. Det viktigste er at man er åpen ovenfor hverandre, ærlige og ikke minst troverdige. Dermed spilles også dialogene en stor rolle, at vi har det bra i hverandres nærvær og at vi underholder hverandre. Og det gjør absolutt min kjære og jeg, selvom han er mer intelligent enn meg når det kommer til det faglige :)

for meg er det faktisk et pluss, det han lærer meg om nye nytt og forklarer meg om ting jeg oppfatter som vanskelig å forstå. Det gjør nemlig at forholdet vårt blir mer interresant, og vi begge liker å dele det vi er gode på, samt å lære fra den andre.

Gjest Katten.
Skrevet

Det er ikke slik at jeg ønsker å gå rundt og føle at jeg er så mye smartere enn de fleste andre mennesker jeg møter. Men det er og veldig vanskelig å unngå å legge merke til hvor trege de faktisk er, eller hvor kjedelige samtalene blir når du ikke blir utfordret.

Du må leve i en snever verden. En kan lære noe fra et hvert menneske.

• Liker 2
Skrevet

En annen sak er at IQ-tester blir helt feil for de som har lese og skrivevansker. De kan være lynende intelligente, og allikevel score lavt.

Nei, i dag brukes kulturuavhengige iq tester uten verbale oppgaver. Det er som regel bare figurer hvor du skal sette inn det som passer!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg liker mennesker som er smartere en meg på noe, og at jeg er smartere en dem på andre ting. Sammen er vi da dynamitt!

Jeg liker dame som er smartere enn meg, men jeg er flink til å klø henne på ryggen med sjeggstumpene mine ;)

Sammen er vi dynamitt!

Jeg gleder meg over hennes gnistrende intelligens, og deilige bryster. og hun liker at jeg gleder meg :)

Noe som er deilig med monsterultrasmarte blondiner er at de rådene de gir faktisk har bra innhold.

Endret av I Grosny
Skrevet

Læreren spør ett spørsmål, jeg rekker opp hånden og svarer.

Læreren spør ett spørsmål til, jeg venter litt, ingen andre svarer så da svarer jeg.

Læreren stiller ett spørsmål, det går ett par minutter.

Kanskje det var dumt av deg å slutte på skolen...Selv om du skriver "stiller ett spørsmål" senere, så tenker jeg at alle som skriver "spør ett spørsmål" ikke egentlig har lært noe som helst.

Et ord om IQ-tester: Det testresultatene viser, er først og fremst hvor flink en person er til å ta IQ-tester. Ikke stort mer.

Og jo flere ganger man tar en iq-test jo høyere score får man. Og, hva beviser da egentlig testen? Jo, at du er flink til å ta dem. Har ingenting med intelligens å gjøre slik jeg ser det.

Slå hodet i veggen noen ganger så du mister noen hjerneceller og havner på nivå med resten av Norge :)

Trenger ikke slå hodet i veggen. Så mye som mange drikker av alkohol er det nok av hjerneceller som blir borte. :P

Nei, i dag brukes kulturuavhengige iq tester uten verbale oppgaver. Det er som regel bare figurer hvor du skal sette inn det som passer!

Ikke nødvendigvis. Mange iq-tester baserer seg på forskjellige områder, slik som figurer, matematikk, språk etc. Man kan være dritflink på figurer og språk, og hate matematikk.

(Det var vel her i en tråd noen som snakket om hoderegning som gir stress...vel, prøv noen av disse iq-testene hvor man har 30 sekunder til rådighet og man tenke kjapt. IQ'en synker kjapt hvis man ikke klarer det fort nok. :P )

En annen sak er at IQ-tester blir helt feil for de som har lese og skrivevansker. De kan være lynende intelligente, og allikevel score lavt.

I sin tid ble det påpekt at Henrik Ibsen var en idiot på skolen- men vi ser jo hvordan det gikk med ham.

Og med mange andre som gjør det dårlig på skolen av ukjente og kjente årsaker. Det betyr ikke at man er lite intelligent eller dum- man kan være intelligent som bare rakkern, men det kommer ikke frem.

For flere år siden var det jo en sak hvor det var en kvinne som skulle bli fratatt begge barna pga at hun "hadde for lav iq". Husker ikke hvem hun var forresten. "For lav iq" fordi hun hadde tatt testen med to barn til stede. Når man tar en slik test så kan man ikke ha bråkete omgivelser, og barna hennes hadde visstnok grått og bråket litt. Det er jo klart at da går "intelligensen" ned. Så hadde hun etter noen runder tatt en ny test og scoret bra nok til å fortsette å ha barna.

Må jo ha vært knallgøy for henne og se i avisen at "Hun har for lav iq til å beholde barna sine". :filer:

Jeg personlig ler bittelitt av dem som sier de har så høy iq, fordi det beviser faktisk ingen verdens ting. Annet enn at du er flink til noen få ting.

Skrevet

Er ganske morsomt å se hvor mange som blir irriterte når det diskuteres IQ. Nesten verre en penis-størrelse diskusjoner.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

"Er intelligensen viktig i et forhold?"

Jeg, personlig, har visse problemer med dette. Er medlem av både Mensa, og Triple Nine Society, noe som vil si at jeg ligger i topp 1 % av befolkningen. Har i tidligere forhold mislyktes, ettersom jeg ikke føler meg tilfredsstilt intellektuelt.

Teoretisk sett er sannsynligheten for at jeg møter en partner med samme IQ, tilfeldig, 1-1000.

Hvis noen opplever det samme, ville jeg satt pris på respons. :popcorn:

Jeg synes det er veldig viktig å ha nogenlunde samme intelligensnivå. Men nå er det slik at jeg er glad i de gode samtalene og reflkesjoner, for at en partner skal treffe meg der, må han være på nogenlunde samme nivå.

• Liker 1
Skrevet

Håper ikke du kommer til å få barn da.

• Liker 1
Skrevet

Eg er einig i at ein bør vera interessert i mykje av dei same tinga. Men eg trur at om ein ynskjer å diskutere "de store spørsmålene eller hvem som røyk ut på paradise hotell" har minst like mykje å gjere med sosiokulturell bakgrunn/status enn intelligens. Det er ikkje slik at alle som les Se&Hør og ser Paradise Hotel er stokk dumme, og alle som likar å diskutere verdensproblemene er så innmari smarte. Ein viss tendens kan det nok vera, men å dømme andre menneskers intelligens ut i frå kva slags intellektuell stimuli dei (trur dei) treng i kvardagen, tydar på ei ovanfrå og ned-haldning. Når ein heile livet har fått forma preferansene sine på ein slik måte at ein likar aktivitetar som krev liten intellektuell trening, er det lett å halde fram i same spor. Det er ganske naivt å tru at påverkning frå familie, vener og samfunn generelt ikkje spelar nokon rolle her.

Utifra plussene så tror jeg det var mange Paradise-seere og Se og Hør-lesere som følte seg truffet her ja...

Skrevet

Fantastisk hvor opphetet en diskusjon kan bli mellom så mange med så lite kunnskap om tema ;) underholdende!

Skrevet (endret)

Fantastisk hvor opphetet en diskusjon kan bli mellom så mange med så lite kunnskap om tema ;) underholdende!

Jeg har iallfall kunnskap om hvordan det er for en, som av en del damer her på KG ikke regnes for å være den smarteste, å være sammen med ultramonsterintelligent supersexy blondine.

Og det går faktisk glitrende bra. Begge steder!

Det som er litt pussig er at damer med normal intelligens ikke har klart seg med meg, mens hun med ultramonstersuperintelligens klarer det lett, behagelig og genialt.

Endret av I Grosny
Skrevet

Jeg har relativt høy intelligens, noe jeg fikk stadfestet når jeg ble utredet for dysleksi for en god del år tilbake. I og med at jeg har et litt lavere arbeistempo (relatert til dysleksi) vil jeg ikke nå helt opp til topp for Mensa medlemskap, men jeg har en IQ på like under 130 så ikke helt på nivå med det TS beskriver, men likevel høyere enn ca 97.5% av den resterende befolkning.

Jeg har skrvet et langt innlegg her for en tid tilbake om det å skaffe seg venner når man har høy IQ, og at det ikke bør påvirke de sosiale relasjonene. Jeg mener at en person med høy IQ er i stand til å finne frem til styrkene i andre mennesker og bruke disse når man er sammen med dem. På den måten vil man ikke kjede seg sammen med personen, fordi deres styrker og interesser i seg selv vil være spennende. Jeg har noen venner jeg jogger med, noen jeg diskuterer bøker med, noen jeg går på kino med, noen jeg fester med etc. Jeg finner styrkene til de andre, og har derfor mange flotte mennesker rundt meg som har mye å tilby meg. Noen av dem har til og med lært meg å nyte det som er lite utfordrende og intelektuellt, og heller nyte å skappe av til det enkle her i livet.

Men når det kommer til en kjæreste kjenner jeg også at det er viktig for meg at vi har et noen lunde samme intelektuelle nivå. Jeg tror som en annen her sier, at det da ikke er så nøye med om det er 130 eller 150, men at partneren befinner seg innenfor samme del av det øvre sjiktet tror jeg er viktig. For meg ville det blitt vanskelig å ha en partner som jeg måtte forklare deler av mine interesser til feks. For meg ville det vært vanskelig å ikke kunne snakke om jobben min eller spennende kurs jeg har vært på med en person som syntes det var interessant å høre på og som forstår hva jeg snakker om. Dette krever selvsagt langt mer enn bare intelligens, men også noen lunde samme livsverdier og interesser. Jeg er heldig og har funnet nettopp det, og jeg tror dette er en viktig suksessfaktor i vårt forhold.

For meg handler dette på ingen måte om at jeg finner andre mennesker mindre stimulerende, at jeg anser meg som bedre enn dem eller ser ned på andre. Det handler bare om at jeg trenger en partner som kan ha forståelse for det jeg interesserer meg for, og som kan delta i diskusjoner om det jeg mener er viktige livsområder. I samtaler med andre jeg kjenner merker jeg fort at om jeg blir for inngående i det jeg snakker om mister de fort interessen, mens andre av mine bekjenntskaper med høyre intelligens lar seg fasinere av at jeg kan lære dem noe nytt og følger gjerne med. For meg er det faktisk en forskjell her, som for meg er viktig i et forhold. Dette handler ikke om elitisme, men om at en del av oss har interesser som vi gjerne ønsker å dele med partneren vår. Andre har kanskje ikke de samme behovene til dette, og opplever at de kan få dekkt dette behovet via jobb venner etc. mens andre av oss har også behov til å ha en partner hvor vi får dekket dette behovet.

Til TS: Hva med å kanskje gå på et av de arrangementene som Mensa arrangerer?

Du bør treffe folk som har høyere utdanning, og skaffe deg en mer bekjenntskaper innen disse kretsene. Da vil de aller fleste av disse ha en intelligens på over 120 og dermed vil det være høyere sannsynglhet for deg å treffe en person som kan vekke din interesse. (ja, mange vil hevde at høyere utdanning ikke nødvendigvis er ensbetydende med høyere intelligens, men statestikken sier det motsatte. Det er en logisk sammenheng mellom IQ og utdanningsnivå, i alle fall på statistisk poppulasjonsivå. Om man så går for utdanninger som lege, advokat eller psykolog som har høye inntakskrav vil man i alle fall være sikret å møte mange mennesker med en høy IQ, opp i mot og over 2. persentil)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har iallfall kunnskap om hvordan det er for en, som av en del damer her på KG ikke regnes for å være den smarteste, å være sammen med ultramonsterintelligent supersexy blondine.

Og det går faktisk glitrende bra. Begge steder!

Det som er litt pussig er at damer med normal intelligens ikke har klart seg med meg, mens hun med ultramonstersuperintelligens klarer det lett, behagelig og genialt.

Hva skal man med mer kunnskap enn det? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...