Gå til innhold

La Traviatas dagbok

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag er gullgutten min 2 uker gammel! :-) Tida går jammen fort, og likevel synes jeg det er vanskelig å huske hvordan ting var før han kom... Det var noe med en stooor mage og bekkenløsning og mye venting i hvert fall :wink:

Jeg føler meg ganske sprek for tiden, forkjølelsen er på retur og jeg har gått lange trilleturer både i går og i dag. Og jeg har hittil gått ned 12 kilo, fremdeles noen igjen da, men det kommer vel etter hvert.

I stad fikk jeg melding om at en studievenninne av meg fikk en gutt i går :-) Det var veldig gledelig. Nå kan vi treffes uten store mager, men med babyer i stedet, det blir kjempekoselig!

Brage tok smokken ganske bra i stad. Han sovna med den, og da falt den jo ut, men den ønskede effekten ble jo oppnådd :-) Og ammingen fungerer fint i dag, ikke så mye tull som det av og til er. Ting begynner nok å gå seg til!

Hadde besøk av slektninger både i går og i dag - litt slitsomt, men koselig også. Kusina til mannen hadde med seg en stor sekk full av fine gutteklær i str. 56-80! :-) Helt supert, jeg tror nesten ikke vi trenger å kjøpe noe mer på en stund!

Nå skal jeg lage i stand litt pizzadeig, hvis jeg rekker det før Brage våkner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer virkelig på om jeg begynner å få mindre melk i den ene puppen :o Skrekk!

Den ene er stor og blir fort melkesprengt, nesten så jeg må melke ut litt for hånd for at den ikke skal bli helt steinhard, og den andre har nå i natt og i dag sett mindre ut og vært myk å ta på selv om den ikke har blitt tømt siden kl. halv 6 i natt. Og Brage nøyer seg med bare en pupp nå, før pleide han jo å ville ha den andre etter en viss tid (kanskje en halvtime senere)!

Hva skjer`a? :klø:

Noe annet jeg synes er rart, er at jeg fortsatt føler meg litt hoven og nummen i hendene og føttene! Skulle ikke det gå over etter fødselen da? Og jeg synes ikke magen har minket noe særlig på en uke! Den henger og slenger litt, og blir liksom ikke mindre. Tenkte på å begynne å trene sit-ups og sånn, men det er kanskje for tidlig?

En annen ting jeg stusser over er at navlestumpen ENNÅ ikke har falt av. Nå er han 15 dager gammel. Den har blødd og væsket litt, men sitter like godt fast. Hvor lang tid skal det egentlig ta?

I dag har vi også hatt besøk, fra farmor og farfar, men de ble bare en times tid, så det var ikke noe pes. Og i uka som kommer vet jeg ikke om noe særlig som skal skje. På fredag skal vi på barselgruppe på helsestasjonen, og veie ham samtidig. Ellers er det blanke ark og fargestifter til... Håper det fine været holder seg, så kan vi trille mange turer i hvert fall! Så får jeg brent noen ekstra kalorier også... jeg vil så gjerne gå ned til sånn jeg var før graviditeten! Men innser at det nok vil ta tid :-(

Skrevet

Hei :vinke:

Ja man må vel kanskje smøre seg med litt tålmodighet når det gjelder å få tilbake sin egen kropp igjen.. Hørt at for noen kan det ta et halvt år :o Men, nå er det jo 16 dager siden du fødte Brage da, så mye kan bli gjort i nærmeste fremtid. I natt drømte jeg at jeg ble kvitt store deler av magen men at resten av kroppen hang og slang rundt meg, men det brydde jeg meg ingenting om for jeg følte meg som verdens fineste bare jeg ble litt lettere.. He he.. Tror vel ikke det er helt slik det blir nei :ler:

Håpe på fine dager slik at du kan gå masse turer, da føler man seg mer vel bare av det. :Nikke:

Ønsker deg en fin dag!

:klem:

Skrevet

Hei

Ville bare si hei og gratulerer meg gutte. Har fulgt med i dagbøkene til alle dere som har født i det siste - det er så spennede.

Ville bare berolige deg med dette med navelen. Mener det var 17 dager eller kanskje enda flere før min lille gutt mistet sin da han ble født i 99. Husker flere på helsestasjonen var bekymret fordi deres ikke falt av "tidsnok" etter boken...min erfaring er at hos de fleste satt den lengere på enn det som står i slike "baby bøker".

Lykke til videre uansett...gleder meg til det er min tur i mars/april :)

Skrevet

Hei!

Jeg så hanni hadde fått høre fra legen sin at ødemene kunne vært i kroppen så lenge som 8 uker før de forsvant.

Etter fødselen fikk jeg faktisk ennå mer hevelser, før de til slutt gikk ned igjen.

Angående amming, så er min vensre pupp mer rennete, og melkesprengt enn den andre, den er større også.

Jeg har fortsatt hengemage, men den har blitt mye mindre enn den var dagen etter fødselen i all fall. Jeg visste ikke at man så så gravid ut etter fødselen jeg. Visste jo at man forsatt hadde mage, så tok med meg en løs joggebukse, men den kom jeg jo ikke inn i uten å skvise magen min. Sandramannen måtte dra hjem og hente mammabuksen min, den brukte jeg ganske mange dager etterpå.

Det tar nok litt tid før man blir "seg selv" igjen, men det går nok til slutt.

Både amming (har jeg lest, men vet jo ikke om det stemmer da) og å gå turer hjelper i all fall.

Håper du og Brage får en fin uke :klem:

Skrevet

Koselig at dere stakk innom, XSiljeX, Shakira1977 og Sandra! :klem:

Jeg vet ikke helt hva som foregikk med ammingen i går, men i dag er det i hvert fall bedre. Bedre enn på lenge faktisk! Begge puppene har masse melk, og Brage tar to i slengen, og sovner som en liten engel etter å ha fått opp en rap eller to. Han er så skjønn når han ligger og småsmiler salig i søvne etter måltidet - ja, det ser ut som han ligger og drømmer om puppen! :ler:

Uheldigvis er ikke halsen min noe særlig nå. Trodde forkjølelsen hadde gått over, men det sitter nok igjen i halsen. I natt hosta jeg i ett kjør, og frøs så fælt når jeg skulle amme og måtte dra opp nattkjolen. Det var nok ekstra kaldt i natt (brrrr...)!

Jeg innser at det nok tar litt tid før kroppen kommer tilbake til "normalen" igjen. Problemet er egentlig at veldig få klær passer, og jeg har ikke noe særlig penger å kjøpe nye for. Men på torsdag får jeg lønning, så jeg skal i hvert fall ha en ny bukse og genser! :-) Og om ikke lenge har jeg bursdag, og så er det jul, og gjett om jeg skal ønske meg klær :Nikke:

I stad fikk jeg ringt kirkekontoret angående dåp. Det var bare en vikardame der, men jeg fikk i hvert fall formidlet hvilken dato vi ønsket. Har tenkt på det med faddere også, tror vi skal ha 4 stk. Og vi kan ha det her hjemme hos oss selv, bare vi får lånt litt mer bord og stoler. Det blir en fin anledning til å samle familien om lille Brage!

Nå må vi komme oss ut på tur snart! Prinsen min sover nå, og bør ha ny pupp og bleie før vi går ut, så da går det fort en time eller to...

Skrevet

I dag ble det ikke så lang trilletur, en halvtime kanskje. Været var surt, og jeg var litt sliten. Han har ikke hatt en sånn lang soveperiode på dagen, slik han pleier, har våkna opp etter 1-2 timer og villet ha mat. Og han timer det konsekvent til det øyeblikket jeg har fått laget mat til meg selv og akkurat har satt meg ned for å spise den...

Halsen er litt bedre i dag, men føler meg litt slapp og trøtt. Det følger nok med mammajobben det... Jeg får jo sove en del timer hver natt, men det blir oppstykka søvn, og om morgenen er jeg veldig trøtt. Men det blir bedre etter litt frokost og en dusj :-)

November er min absolutt ikke-favoritt måned :( Det er mørkt og kaldt, og surt og alt sånt. Desember er bedre, for da er det kanskje kommet snø, og det går mot jul og det er masse lys utendørs. Dette blir Brages første jul, må prøve å finne på noe fint han kan få i gave :-) Og så må han få finklær til julaften og 1. juledag, og nisselue til julekortbilder! Jeg må nok henge i hvis jeg skal få ordnet alt! Og så må vi lage invitasjoner til dåp, og takkekort for alle fødselsgavene.. blir svett bare ved tanken jeg! Vi kan sikkert ordne noe på PC´en, vi har jo fargeprinter og fotopapir.

Nei, nå får jeg gjøre litt :husarbeid: Vasken henger seg ikke opp selv (hadde vært kjekt, men...)

Skrevet

I dag er det skikkelig drittvær, det regner og er mørkt og trist :( Blir nok ikke så mye tur i dag tror jeg.

I natt holdt jeg på med ham i flere timer før han var fornøyd. Han våkna tidligere enn han pleier, rundt 4, og tømte en pupp, og så hørte jeg et tordenbrak i bleia, så den måtte skiftes omgående. Og etter det klarte han ikke å bestemme seg for om han ville ha neste pupp eller ikke. Han var litt våken, og gjorde tegn til å ville suge, men så sovna han litt, og våkna litt, og holdt på sånn en god stund. Etter hvert tok han den andre puppen også, og sovna endelig like før vekkerklokka til mannen ringte! Heldigvis er han flink til å stenge den med en gang den ringer, så jeg ble ikke så forstyrret av det.

Jeg får av og til skikkelige menssmerter mens jeg ammer, særlig på natta. Kan det være etter-rier fortsatt? Og de siste dagene har hendene og føttene mine føltes skikkelig hovne og ekle, nesten mer enn mens jeg var gravid. Ansiktet mitt ser oppblåst ut til og med! :o Håper det går over snart, har jo hørt at ødemer kan holde seg en stund etter fødselen.

Nå skal jeg benytte sjansen til å dusje og sette i gang mer klesvask mens den lille prinsen sover...

Skrevet

Huff, sånne netter er slitsomme :-? Håper du får hvilt deg litt på dagen da?

Jeg har også litt smerter nedentil mens jeg ammer, men vet heller ikke om det fortsatt kan være etterrier.

Håper du har hatt en fin dag, og at Brage sover godt i natt :babysmokk:

Skrevet

Håpe du får slappe av litt innimellom du også da. Passe på å hvile mens gullet sover. Husarbeidet går ingensteder :wink:

Ellers høres det ut som du koser deg veldig med Brage. Blir koselig med barn i jula :hjerte: Jeg og har begynt å se på juleklær, men må prøve å legge litt bånd på meg selv når det gjelder shopping av klær til tulla, vet jo ikke str enda :ler: . Det er jo såååå mye fint!

Ha en fin dag! :klem:

Skrevet

I natt var ting litt bedre, han våkna først etter at mannen hadde stått opp! :o Men etter det var det visst morgen for ham, han ville ikke sove mer, selv om mamma´n hans godt kunne tenke seg det. men vi sov litt samtidig utpå formiddagen, og etter det var jeg mer opplagt enn på lenge!

Stakk en tur innom jobben i ettermidddag for å vise fram det lille vidunderet mitt! :hjerter: Alle syntes han var så søt. Og det er han jo selvfølgelig...! Han merka ingenting han, bare sov mens folk flokket seg rundt barnevogna!

Nå skal han visst ha mat igjen...

Skrevet

Så deilig for deg og få litt søvn, man må vel bare ta det man kan få. Stas å vise frem vidunderet da :-)

Takk for hilsen i dagboken min og god helg til den lille familien :klem:

Skrevet

Takk for hilsen og omtanke La Traviata....det varmer :hjerte:

Håper du får ei flott helg! :klem:

Skrevet

God helg!

Håper dagen og natten har gått greit, og at du får sove godt i natt :sove:

Skrevet

Hei XSiljeX, Madden og Sandra! Så hyggelig at dere stikker innom! :klem:

Natta var bra, han sov i ett strekk fra rundt 11-12 til kl. halv 7! Helt utrolig... Han skal gjerne ha mat i ett sett om kvelden, men greit nok det, når han sover så godt hele natta...

Dagen i dag var ganske slitsom, derimot. Jeg var oppe med ham kl. 7, og da han etter hvert sovna igjen rundt kl. 10, tenkte jeg at nå skal jeg også legge meg litt på sofaen. Skulle bare ordne det og det i huset først... Og akkurat idet jeg legger meg på sofaen, våkner han igjen. Mer pupp, og bleieskift, og så måtte vi gjøre oss klare til å dra bort til helsestasjonen for å veie og være med på barselgruppe. Vi trilla bort, været var bra og han har gått opp MASSE siden sist. Mannen lurte litt forsiktig på om det var noen øvre grense for hvor mye han burde legge på seg... han forestiller seg kanskje en trillrund baby om noen måneder, i hvert fall hvis han fortsetter i det tempoet!

Barselgruppa var OK, vi var 4 stk., men skulle egentlig vært 6 stk. De andre jentene hadde nok mer problemer enn det jeg/vi har, to av guttene sov nesten ikke om natta, og hun ene hadde så såre bryster at hun nesten ikke klarte å amme. Jeg satt bare der og hadde ingenting å klage over, jeg... De tre andre hadde også søskensjalusi og sånt å stri med da, det har jo ikke jeg. Det eneste er at han ikke liker å legge seg om kvelden... Etter at vi kom hjem fra helsestasjonen, rakk jeg å amme og skifte bleie (og klær!) før vi skulle avgårde igjen, på shopping :-) Vi måtte ha nytt regntrekk til vogna, det som fulgte med vogna (vi kjøpte brukt) var ødelagt i glidelåsen. Pluss at vi skulle bytte noen babyklær vi hadde fått likt av. Vi fant en kjempefin og stilig skjorte og vest han kan ha til jul! Og en fin snekkerbukse som passer nå. Han har begynt å bruke str. 56, i hvert fall i bodyer.

Og jeg kjøpte farsdagsgave... :hjertesmil: ikke så veldig originalt, men siden mannen kjøpte seg ny vinterjakke i dag, kjøpte jeg matchende skjerf og hansker til ham. Varme og gode! Så nå kan vinteren bare komme for hans del i hvert fall (jeg trenger en ny kåpe, men får se hva som blir igjen etter at regningene er betalt denne måneden... :(

Men etter at vi kom tilbake fra shoppingturen, var jeg bare dødssliten. Og Brage skulle bare ha mat hele tiden, fra vi kom inn døra (han sov godt på hele handleturen da!). Og han vil ikke roe seg inne på soverommet. Håper at når han endelig sovner, er det for hele natta, slik han har begynt med i det siste!

I helga får vi en del besøk igjen. Bl.a. fra Brages oldemor! Hun er hele 90 år, og imponerende klar i toppen og med humøret i behold! Hun gleder seg sånn til å se Brage, så det blir kos.

Og så stikker et vennepar innom oss på søndag. Da skal mannen lage lammelår :sikle:

Skrevet

Så var det mandag igjen... Helga var bra, med masse koselig besøk. Men Brage hadde veldig vondt i magen sin lørdag kveld og søndag morgen (han sovna til slutt i 2-tida natt til søndag og sov faktisk hele natta). Søndagen begynte med at han gulpa utover hele senga, og etter å ha fått mer pupp begynte han å skrike sånn "smertegråt". Småtten hadde kjempevondt i magen sin :( Det ga seg heldigvis etter hvert. Lurer på om jeg kan ha spist noe han ikke har tålt (dårlig samvittighet de luxe :oops: ).

Mannen ble kjempeglad for farsdagsgaven :-) Og han tok med Brage ut på trilletur i går formiddag så jeg fikk tatt huset (det trengtes!).

Og i natt var det visst min tur til å ha vondt! Fikk ikke sove på flere timer, hadde sånne menssmerter i magen at jeg nesten fikk flash-back til fødselen! :o Det var helt grusomt. Skjønner ikke hva som skjer, jeg. Etter-riene har aldri vært SÅ vonde. Heldigvis ga det seg, jeg kjenner ingenting i dag. Jeg blør ikke lenger, men det kommer litt brun utflod.

I dag har Brage vært rolig og fin, et riktig prakteksemplar :hjerter: Men når jeg prøver å ta våken-bilde av ham begynner han alltid å skjære grimaser! Han liker ikke blitzen, så jeg prøver å bruke dagslyset fra vinduet, men når jeg legger ham ned ved vinduet blir det bare skriking. Jaja, jeg gir meg ikke så lett! Har satt svart/hvit film i kameraet nå, og håper på noen blinkskudd :-)

Jeg er sliten i dag, skal slappe av litt etterpå. Natta var litt dum, med disse menssmertene og så pupp kl. 4-5 og kl. 8. Plutselig sover han ikke "hele" natta lenger, slik han har gjort de foregående nettene. Og smokken er visst blitt upopulær, han spytter den bare ut igjen hvis vi prøver å gi den.

Har begynt å pakke bort litt klær i str. 50, og prøvd å få oversikt over det vi har i 56. Noe av det passer kjempefint, mens andre ting fortsatt er for store. Og i dag fikk han prøve "Mini" bleie istedetfor "Newborn", den var litt stor, men de minste bleiene er begynt å bli altfor små nå...

Han vokser så fort! Jeg ser det nesten dag for dag! Og han har fått skikkelig nydelige, lange øyevipper! :hjertesmil:

Skrevet

Oi - det må være stor forskjell på babyene våre... Sønnen min har brukt 56 siden han ble født nesten, og vi har ikke brukt newbornbleie i det hele tatt, bare mini. Vi må opp i 62 nå, og jeg vurderer å pakke bort 56 :ler: Han vokser plutselig kjempefort. Men det er moro da.

Skrevet

Høres ut som det ikke bare er vi som sliter om nettene, Marcus er også et nattedyr.

Han trenger generelt lite søvn, for han er mye våken på dagen også..

Så bra at Brage vokser fint og blir stor!

Du får sikkert til å ta noen bilder snart, vi prøver mange mange ganger før de blir fine. Marcus har mange rare grimaser.

Ha en fortsatt fin uke :klem:

Skrevet

Så koselig at du stikker innom, Hanni! Alt bra med dere? Det er nok stor forskjell på guttene våre, jeg synes de klærne vi har fått i str. 62 ser kjeeeempestort ut! :ler:

Men de passer nok før jeg får sukk for meg! Nå har mormoren hans bestilt nissedrakt i str. 62 til ham (den var bare sååå søt!) så jeg håper han kan bruke den til jul!

Vi tok noen veldig fine bilder her om dagen, Sandra, han var så våken og oppmerksom og ble ikke lei av all fotograferinga! Har ikke fremkalt ennå (brukte vanlig kamera med svart/hvit film, og ikke digitalkameraet), men er kjempespent på å se resultatet!

I dag har det kommet MASSE snø, vi ble overraska på vei hjem fra butikken, men det kom ikke så mye at det ble vanskelig å trille i hvert fall. Så nå er mannen ute for å måke snø... Tiddelibom!

I natt var ting bedre igjen. Ble ikke vekt før kl. 8 jeg... Og jeg og Brage sovna igjen etter at han hadde fått mat, og sov helt til kl. 12! Han lå innenfor meg i dobbeltsenga med sin egen dyne og gliste og lo i søvne! Jeg måtte flire av ham, han er så søt når han ligger sånn!

Nå har han fått et bad og fått på seg Snoopy-pyjamasen sin, og ligger musestille i bagen og bare ser rundt seg... Han er jo helt utrolig rolig og snill egentlig :-)

Og i går datt ENDELIG navlestumpen av... Den har vi venta lenge på! Han har en fin, liten navle under der.

Oi, nå har han sovna alt... det var overraskende, han pleier å være så våken om kveldene! Han skal helt sikkert ha mat rundt kl. 12, men inntil da kan det jo hende jeg får litt tid til meg selv? Det er deilig tross alt.

Skrevet

Har ikke hatt så mye tid til å skrive i det siste, har hatt noen slitsomme "økedager". Jeg tror i hvert fall det er det det er, han er veldig urolig og skal ha mat *hele* tida! Heldigvis sover han om natta (når han først sovner), men jeg merker at jeg blir sliten av det.

Jeg prøvde å bruke pumpa for første gang i går, det gikk greit men det ble litt vondt på slutten når det var mindre melk igjen. Men jeg fikk ut nesten 100 ml! :-) Mannen ga flaske på kvelden, så fikk jeg litt tid for meg selv.

Nå er det visst en som skal ha mat her...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...