Gå til innhold

Har du fordommer mot noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvem har stort sett rett?

Em ung pakistaner med en bmw 520i har mer ofte enn ikke utspring i penger som ikke er tjent på helt ærlig vis. Ref en bmw-selger fra Oslo... :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Em ung pakistaner med en bmw 520i har mer ofte enn ikke utspring i penger som ikke er tjent på helt ærlig vis. Ref en bmw-selger fra Oslo... :wink:

og èn bmw-selger fra oslo har kunnskap og kjennskap til de aller fleste unge pakistanere og deres tilgang til bmw520i? :wink:

Selv kjenner jeg ikke så skrekkelig mange unge pakistanere med bmw520i, så jeg VET ikke jeg, men jeg kan tenke meg mange andre muligheter til å ha tilgang til en slik bil, som ikke bare innebærer å tjene pengene på uærlig vis!!

Ikke alle unge hvite menn med bmw er pappagutter heller, selv om det kan være lett å tenke!!

Skrevet

Saken er jo litt mer nyansert...

For det første finnes det ikke SÅ mange biler av denne typen i det hele tatt i Oslo.. For det andre ikke mange unge pakistanere som tjener veldig godt (da kommer vi inn på yrkssvalg, subkulturer, integering, utdanning etc) for det tredje er dette bilen gjengene har valgt seg ut til sitt "brand"... Det er faktisk er stort problem for forhandleren, som får problemer med merkevarebyggingen sin..

All stigmatisering springer ut av noe Aline. Å fornekte det er naivt synes jeg. Men ja, det finnes alltid noen som lider under det.

Skrevet

(Har også sånne BMW520i-fordommer, nettopp av grunner Arketypen nevner) (Aline: Dette er en veldig spesiell bil - ikke en sånn "vanlig dyr" bil - det dreier seg ikke om at "pakistanere ikke kan ha skikkelige biler"-fordom - det dreier seg om "B-gjengens varemerke"-fordom...)(Forøvrig er ikke BMW generelt særlig fornøyd med dette, da de har litt problemer med å selge disse modellene til de de var ment for)

Jeg har fordommer mot folk som alltid kjenner noen som har opplevd noe verre enn meg når jeg forteller om noe.

Og mot fjortisser med bar mage midt på vinteren (de MÅ jo være dumme?)

Og så har jeg fordommer mot unge gutter i j*vla dyre biler - de er pappagutter til det motsatte er bevist.... :ler: Og siden jeg er like uinteressant for dem som de er for meg, er det sjelden noen beviser av noe slag som utveksles :ler:

Skrevet

det finnes mange nyanser i alle saker, det er derfor jeg ikke fordømmer folk (ikke engang unge pakistanere) uten at jeg vet mer om dem en hva slags bil de kjører. (det er jo faktisk ikke sikkert man selv eier en bil engang, selv om man kjører den, det kan være familie eller venner eller leiebil for den sakens skyld.)

Men nå kjenner ikke jeg til bilmerker da, og som du sier så har vel gjenger plukket ut en bil.

men lell liker jeg ikke å stigmatisere skjønner du. :wink:

Skrevet

Jeg har lite problemer med unge pakistanere i Lexus ser du... :wink:

Skrevet
det finnes mange nyanser i alle saker, det er derfor jeg ikke fordømmer folk (ikke engang unge pakistanere) uten at jeg vet mer om dem en hva slags bil de kjører. (det er jo faktisk ikke sikkert man selv eier en bil engang, selv om man kjører den, det kan være familie eller venner eller leiebil for den sakens skyld.)

Men nå kjenner ikke jeg til bilmerker da, og som du sier så har vel gjenger plukket ut en bil.

men lell liker jeg ikke å stigmatisere skjønner du. :wink:

Jeg kjenner deg godt nok til å vite at du også fordømmer - men er enig i at du ikke fordømmer unge pakistanere :wink:

Nå finner du ikke BMW520i som verken familiebiler eller leiebiler, og har du venner som kjører dem.... vel.... Men jeg innrømmer det, jeg har fordommer mot de som kjører akkurat disse bilene.

Ingen liker vel å stigmatisere, men man skal ikke være helt blåøyd heller.

Skrevet

Også har jeg fordommer mot alenemødre. Men nå har jeg blitt det selv, så jeg sliter litt. Har møtt meg selv i døra... :oops:

Jeg kjenner at jeg har litt fordommer mot alenemødre som går på handlesentre og som sitter på røykfylte kaffeer hele dagen med små barn.

Smilla: Har du mindre fordommer mot gifte mødre som sitter på røykfylte cafèer hele dagen med små barn????

Gjest Anonymous
Skrevet
Også har jeg fordommer mot alenemødre. Men nå har jeg blitt det selv, så jeg sliter litt. Har møtt meg selv i døra... :oops:

Skrevet

Jeg kjenner deg godt nok til å vite at du også fordømmer - men er enig i at du ikke fordømmer unge pakistanere :wink:

nekter ikke for at jeg også fordømmer, det har jeg innrømmet tidlig i tråden. Men jeg liker det ikke, verken hos meg eller hos andre.

Men jeg er litt "var" på sånne "rase-fordommer" om jeg kan kalle det det, selv om det kanskje er noe i de til tider?

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg er ett helt kompleks av fordommer:

Jeg har fordommer mot:

*Wannabes av alle typer, folk som synes det aller viktigste i verden, er å være kul og bli akseptert av de kule.

*Folk som henger seg på enhver trend som måtte dukke opp, for eksempel rådigger Ringenes Herre i kjølvannet av filmene, men som før det aldri kunne tatt i bøkene med ildtang engang.

*Folk som stemmer FRP, og som syter over hvor høyt skatteniv¨vi har her i landet.

*Rasister

*Gutter som kun er opptatt av bil, mobiltelefon osv

*Folk som er slurvete mht. rettskriving

*Røykere som ikke tar hensyn til andre

*Berter i alle aldrer, spesielt av den "gidameg"-tyggegummityggende typen som hyler ut i ultralyd med en gang noen sier noe

*Pyser og selvopptatte personer

*Folk som tror alt de hører og leser i VG, Dagbladet og Se og Hør

*Hvis man ikke følger med i det som skjer i samfunnet, og aldri har lest en bok

*Folk som ernærer seg utelukkende på usunn mat, selv om de vet at det er skadelig for kroppen

*Mennesker som lar seg lure av vidunderprodukter og vidunderkurer

*Berter i klesbutikker som følger siste mote slavisk uten å tenke på om det er pent eller kledelig

*Jus-studenter som er sykelig opptatt av å være en ensartet gruppe uten egenart (se "wannabes")

Og sikkert mye annet....

Gjest Ethereal
Skrevet

Har jeg forresten sagt at jeg digger nicket ditt, Arketypen?? :blunke:

Den verste fordommen, er å tro at man er fordomsfri...

Så lenge man er klar over det, kan man tross alt kontrollere sine impulser, som oppegående menneske.

Og det er DEILIG å få fordommene sine avkreftet :)

Skrevet
Men jeg er litt "var" på sånne "rase-fordommer" om jeg kan kalle det det' date=' selv om det kanskje er noe i de til tider?[/quote']

B-gjengen består av pakistanere, og de kjører BMW520i og de livnærer seg ikke på lovlig vis. Der er min fordom.

Jeg har ikke rasefordommer av den grunn, og mener at fordommer som kun baserer seg på "rase" (som du kaller det) sjelden har noe i seg.

Jeg har fordommer mot de som støtter Saddam også. De er irakere flesteparten. Men jeg har ikke generelle fordommer mot irakere allikevel. Om du skjønner hva jeg mener..... :wink:

Jeg ser på denne biltypen litt på samme måte som et hakekors. Det er et symbol på tilhørighet til en gruppe, hvor gruppen innebærer en del tilleggselementer...

Grunnen til at dette allikevel er en fordom, er at det nok finne noen som kjører denne BMWen uten å være i B-gjengen. Men om de er unge pakistanske gutter - ja, da ønsker de å assosiere seg med den om ikke annet. Og da trår alle mine fordommer inn igjen.

Skrevet
Har jeg forresten sagt at jeg digger nicket ditt, Arketypen?? :blunke:

Nope, men ang tråden f eks, så er det bar ja.. hehe... :D

Skrevet

ok, det er mulig alle som er pakistanske og kjører akkurat den typen bmw tjener pengene sine på kriminellt vis, jeg trekker meg, rett og slett fordi jeg ikke har kunnskap nok om akkurat denne bilen. (som jeg også sa, jeg er var på det, selv om det kanskje er noe i det av og til, mente da som dette eksempelet.)

Skrevet

Vi har aldri hevdet alle Aline.. Men har hevdet at denne fordommen har en reell grunn... :wink:

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg innrømmer det; jeg er SNOBBETE.... :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er da ikke bare unge pakistanere i BMW som utgjør gjeng kulturen i Oslo bare så det er sagt

Skrevet
Vi har aldri hevdet alle Aline.. Men har hevdet at denne fordommen har en reell grunn... :wink:

Men jeg liker den ikke fordet jeg da!! var vel det jeg ville frem til da... :D Når man ikke kan si alle, så er det en fordom ikke en sannhet, og da reagerer jeg mer på noen fordommer en andre. sånn er livet. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...