Gå til innhold

Har du fordommer mot noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå er da ikke bare unge pakistanere i BMW som utgjør gjeng kulturen i Oslo bare så det er sagt

vi snakker ikke om en vilkensomhelst bmw og ikke en hvilken som helst gjeng altså!! :wink:

men jeg trodde faktisk heller ikke at B-gjengen kun besto av pakistanere, mente jeg hadde lest noe annet, men det kan ha vært A-gjengen(var det ikke noe som het det også?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også et par fordommer mot folk som snakker kjempehøyt om svært private saker i mobiltelefon på offentlige steder.

:lol:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønte det Aline :D , men jeg liker heller ikke slike fordommer, som jeg også ser på som rase fordommer.

B- gjengen består IKKE kun av pakistanere, de har en store % unge hvite norske menn med,

og ja det er noe som heter A- gjengen, der er det også både mørkhudede og hvite

Skrevet

Poenget er jo at disse oftere enn ikke er med i gjengen da...

Gjest Anonymous
Skrevet
Poenget er jo at disse oftere enn ikke er med i gjengen da...

Det er da en voldsom gerneralisering Arketypen, hva baserer du de kunnskapene på?

Skrevet

:rekke-henda-i-været-og-himle-med-øynene-smiley:

I give up!

Hvis dere mener det er rasistisk å ha fordommer mot unge pakistanske menn i BMW521i, kan jeg gå og henge meg.

Jeg har kjempet mot rasisme i hele mitt liv, og siden jeg tydeligvis er rasist, har jeg sannsynligvis misforstått hele meg selv :roll:

(Fint at andre har alle holdninger på rett sted - det må være deilig!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fordommer mot Oslofolk, for det virker som de fleste av dem tror Oslo er hele Norge når de prater, dessuten synes jeg de er navlebeskuende. Kan vel ha noe med at Oslofolk er de som sjeldnest reiser til andre steder i Norge. :wink:

Skrevet

Det er da en voldsom gerneralisering Arketypen, hva baserer du de kunnskapene på?

Har skrevet det over her... Dette merket er merkevare og symbol til denne gruppen, og det er ikek solgt mange av denne modellen.

Men her hopper jeg av...

Skrevet
Jeg har fordommer mot Oslofolk' date=' for det virker som de fleste av dem tror Oslo er hele Norge når de prater, dessuten synes jeg de er navlebeskuende. Kan vel ha noe med at Oslofolk er de som sjeldnest reiser til andre steder i Norge. :wink:[/quote']

... Hvem er "Oslo-folk" da?

Og hvordan navlebeskuende?

Og at de reiser sjeldnest andre steder i Norge - er det sant? Eller er det bare det at alle som bor andre steder i Norge ofte reiser til Oslo? :wink:

Skrevet
Jeg har fordommer mot Oslofolk' date=' for det virker som de fleste av dem tror Oslo er hele Norge når de prater, dessuten synes jeg de er navlebeskuende. Kan vel ha noe med at Oslofolk er de som sjeldnest reiser til andre steder i Norge. :wink:[/quote']

Hvem er oslofolk?

Er det kun folk som er oppvokst i oslo? Jeg ser nemlig ikke forskjell.

Jeg bor i oslo, og er vel kanskje oslo-folk for folk fra distriktet, men jeg har bodd i Tromsø og trondheim og tønsberg og larvik og reist opptil flere andre steder både i og utenfor norge.

Den mest "osloete" jenta jeg kjenner er født og oppvokst i oslo, men bruker mer en gjerne ferien sin på å reise 14 dager i norge med alt fra bil, båt og fly og tog!!

Kjenner faktisk ingen "oslofolk" jeg, som ikke reiser andre steder i norge!! Men jeg bor jo her da, så jeg ser vel ikke annet en min egen navle.. :lol:

Skrevet
Men jeg bor jo her da' date=' så jeg ser vel ikke annet en min egen navle.. :lol:[/quote']

Du får hvertfall ALDRI se min mer etter helgen :evil:

Skrevet

:hoho::hoho::hoho:

Sorry-sorry-sorry Sissan!!! Skal aldri mer mobbe navlen din!!! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ute med piggene med en gang Oslo-folk ble nevnt. :roll: Tydelig at dere føler dere truffet!

Oslo-folk er de som er oppvokst der og innflytterne som har bosatt seg der (ikke studenter eller andre som bare er innom for en kortere periode).

Navlebeskuende ved at de kun ser seg og sin situasjon i ting som gjelder hele landet, at de tror Norge ikke eksisterer utenfor Oslo osv.

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg må forsvare meg i denne tråden, jeg har fordommer mot Oslofolk, andre her har fordommer mot det ene og det andre.

En fordom innebærer da også at man er inneforstått med at det ikke er fullstendig svart/hvitt i virkeligheten, jeg mener selvsagt ikke at absolutt alle med adresse Oslo er navlebeskuende og selvsentrerte. Men det kan jo være at mange er det, i o m flere utenfor byen får det inntrykket.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har faktisk lest et sted at Oslofolk er de som beveger seg minst fra hjemstedet sitt, men husker ikke hvor. Har sikkert en sammenheng med at alle tjenester og servicetilbud befinner seg der.

Gjest GreenSky
Skrevet

Navlebeskuende ved at de kun ser seg og sin situasjon i ting som gjelder hele landet, at de tror Norge ikke eksisterer utenfor Oslo osv.

Oj! Der har jeg faktisk en fordom. Jeg bodde på et lite tettsted fra jeg var 8 til 17 år gammel. Og jeg opplevde faktisk mange av menneskene der slik som du beskriver oslo-mennesker.

Har bodd i Oslo i fire år nå, og synes det er helt supert. :hjerter:

Skrevet
...

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg må forsvare meg i denne tråden, jeg har fordommer mot Oslofolk, andre her har fordommer mot det ene og det andre....

Du må da ikke forsvare deg, men når man kommer med fordommer, så må man jo regne med at det kan komme reaksjoner på dine fordommer! :wink:

Du er heller ikke den eneste jeg har reagert på, følte meg ikke spesielt truffet verken her eller i den andre fordommen jeg reagerte på, men reagerer fordet.

Skrevet
Ute med piggene med en gang Oslo-folk ble nevnt. :roll: Tydelig at dere føler dere truffet!

Oslo-folk er de som er oppvokst der og innflytterne som har bosatt seg der (ikke studenter eller andre som bare er innom for en kortere periode).

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg må forsvare meg i denne tråden, jeg har fordommer mot Oslofolk, andre her har fordommer mot det ene og det andre.

En fordom innebærer da også at man er inneforstått med at det ikke er fullstendig svart/hvitt i virkeligheten, jeg mener selvsagt ikke at absolutt alle med adresse Oslo er navlebeskuende og selvsentrerte. Men det kan jo være at mange er det, i o m flere utenfor byen får det inntrykket.

Jeg bor ikke i Oslo, og er også oppvokst et helt annet sted i landet også, så jeg føler meg ikke truffet :wink: . Selv om jeg altså har bodd i Oslo noen år...

Har ikke bedt deg om å forsvare deg heller, bare lurte på hva du mente, innlegget var så kort.

Jeg lurte på om du mente alle som bor i Oslo, eller de som er født og oppvokst der. Tror alle har godt av å flytte litt på seg uansett om de kommer fra Oslo eller andre steder i landet. Se at det finnes noe annet enn der man er oppvokst. Og det gjelder vel så mye om man er født og oppvokst i et lite tettsted på nordvestlandet som om man er født i Oslo.

Når det gjelder det med navlebeskuende, skjønte jeg ikke hva du mente, men nå har jeg fått svar på det :wink:

Jeg har ikke fordommer mot Oslo-folk, men mener at man blir litt preget av å bo i Oslo over lenger tid. Akkurat som man blir av å bo andre steder. Men det er så mange flere som bor i Oslo, så det er tydeligere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er Oslo born and raised og føler meg overhodet ikke truffet :D

Sissan og Arketypen - Beklager hvis det ble litt for kverulernede :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fordommer mot folk som synes alt og alle andre er såå greit, de har liksom ikke imot noe eller noen. Jeg mener at slike mennesker er veldig likegyldige til det som skjer rundt dem og mangler ryggrad, da de ikke har meninger om noe.

Skrevet

Må si meg litt enig med Greensky... Oppfatter mange ikke-Osloboere som personer med navlen mye nærmere øynene sine enn Oslofolk.

Syns Oslo-folk preges av hastverk - alt skal gå så fort.

Utover det plages de nok mest av at Stortinget ligger der, mange store aviser har tilholdssted der og mye skjer der. Dermed blir Oslo mer omtalt enn andre steder, og de som bor andre steder blir til tider kanskje bittelittegranne misunnelige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...