Gå til innhold

Auds rede


Aud Long

Anbefalte innlegg

Hei hei:). Fikk trent i går, men bare ellipse og rygg/stabilitetsøvelser på matte. I morgen blir det endelig vanngym igjen, det blir nok deilig til ryggen! :)

Fri gjør godt, og jeg har mulighet å få meg en liten hvil hver dag. Godt å levere lillegutt i barnehagen. Blir ganske korte dager nå på han. Har ikke så veldig dårlig samvittighet, da jeg har hatt han hjemme tre uker i forb. med ferie, og han skal være hjemme de to neste ukene. Blir godt til høsten å kunne levere han litt sent, hente tidlig og av og til ha han hjemme.

I morgen er det en måned til termin. Tror personlig han kommer 20-30 juli, men vi får se. Går fint om det blir en god del senere også.

Har vasket og gjort klart skuffer til lillemann, kjøpt sommerhatt til han og brettet de første bleiene (vi bruker litt tøybleier). Men må finne tak i klærne hans og vaske dem, det blir rett over helga, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjett om det gjorde godt med vanngym! :) Herlig. Hadde mest lyst å bare ligge på sofaen rett før, men det gikk veldig fint når jeg først var der, og så føler jeg meg så flink etterpå. Lindret også ryggen noe.

I dag fikk vi kjøpt nytt babybilsete til vår lille. Kjempefornøyd. Ble Maxi Cosi med base - sikreste som fins på markedet - deilig. Og så rekker lillebror å overta storebrors Besafe neste høst når han runder 10 kg og nærmer seg 11-12 (om den passer ellers), og lillebror blir fire. Om storebror ikke er så storvokst da heller, er det mulig vi kjøper til et nytt storsete, bare fint å ha han bakover så lenge det går! :)

Mannen kommenterte at vi måtte vente ei stund på nummer tre... Trangt i baksetet med to seter. Måtte ut å se i bilen, nå står det to seter der, kjempefine! :)

Morsomt å bygge rede, er skikkelig i redebyggemodus nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redebygging :hjerte:

Tre seter er kanskje litt trangt ja.

Så dere tenker på tredje barn allerede, altså? Spreke dere er :fnise:

Bare 4 dager til din første tippedato, ikke lenge igjen :) Håper dagene er gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn godt fornøyd med to, tenker jeg. Vi får ta det opp til vurdering om et par år tenker jeg. Mannen vil gjerne ha en til - i alle fall nå mens vi har en. Blir kanskje en annen sak når vi har to villbasser?

Dagene er ganske så fine. Godt med mer tid til trening, og rolige dager med mann og sønn. Var litt vel travelt i vår, masterinnspurt på mannen og slik - nå er det så deilig å bare ta det kuli sammen.

Litt rart at den lille kan komme når som helst nå, eller først om en måned - eller litt mer... Hehe. Er innstilt på å vente, men tror så veldig han kommer før ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36+6 i dag, så fra og med i morgen vil ikke lillemann være prematur lengre når han kommer! :).

Spent på når det hele braker løs, sist gang kom gutten 37+6 og det hele pågikk 15 timer fra vannavgang - aktiv del var på 6 timer, så om jeg følger mange andre jeg vet om så trenger det ikke ta så lang tid når det hele er i gang.

Kjempespent på om det blir noen likheter eller om det hele blir en ny opplevelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klarte å gå forbi sist svangerskapsdag da fødselen kom med førstemann. Har vært svært gira og "klar" en uke nå, og kjent meg så moden og i det hele tatt. Men nå er den nye strategien at jeg ikke skal stresse så mye, og gå inn i ventemodus. Har vært så mange netter nå jeg har tenkt "i natt skjer det". Skal prøve å slippe litt taket på det perspektivet, vi får se om det funker, hehe :).

I det lange løp er det jo bare bittelitt igjen nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal du ha, Klematis! :) Er spent og grugleder meg! :) Deilig å våkne i dag, endelig uthvilt en morgen - i rimelig tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! :) I kveld har vi fått barnevakt til sønnen vår, og har vært ute på restaurant. Tenkte på kino også, men frista å bare slappe av hjemme. Så det ble at vi så to filmer og slappa veldig av i sofaen. Deilig. Gutten vår er ganske vanskelig å legge, han er B-menneske som oss, og nå uten barnehagen kan det virkelig skli ut. Så det var skikkelig godt med en kosekveld uten en liten gutt som står opp ørten ganger/skriker/er hyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Inne og oppdaterer. Det meste er kopi fra skravletråden.

Lillegutt kom søndag. Fødselen gikk fint, og var ganske effektiv. Godt å være ferdig, det var godt å føde for andre gang, mer trygghet i situasjonen og på barsel opp mot amming og slik.

Nå går det i amming, gjør litt vondt å komme i gang, litt sår og slik - men vi har det fint, koser oss med lillegutten vår!

Litt mindre vondt med amming, men litt sår ennå. Fått lanolinsalve, pumpet litt for å tømme/avlaste og prøvd å amme litt i tvilling-stilling.

Gutten blir tre dager i dag, og har snart tatt igjen fødselsvekta si på om lag 3.5 kilo. Lagt på seg 85 gram fra i går til i dag, kjekt at han legger på seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fødselshistorie. Den blir vel ikke alt for lang, da fødselen heller ikke var av den langsomme sorten. Hadde en-to uker før fødsel kjent en del murringer og modning i kroppen og litt mase/modnings-rier.

Så kom helga en uke før termin. Vi var ute på tur i marka med venner lørdagen, og jeg kjente det var litt slitsomt for rygg/bekken å gå på skogstier over røtter og forskjellig. Dagen etter var jeg ute og gikk en liten tur i nærområdet, rolig tempo. Da jeg kom inn i igjen, kjente jeg det begynte å komme murringer og smårier. Litt annerledes smerter enn de jeg hadde hatt til da. Disse satt i magen, mens jeg hadde mest i ryggen i forkant. Fant ut jeg skulle øve meg litt med rietelleren på telefonen, så begynte å klokke dem inn. Det gjorde ikke spesielt vondt, men de var ganske regelmessige fra starten av. Etter en time med rier, fant jeg ut jeg kunne si det til mannen, at det kunne være ting på gang. Smertemessig tenkte jeg det var modning, men siden de kom hver 4-5 minutt i en time, så var det greit å ringe føden. Vi spiste mat, og så ringte jeg ned en halv time etter det. Det var bare å komme innom. Da begynte riene å vare litt lengre, og jeg pustet litt ekstra gjennom dem.

Nede på føden - to timer etter første rie, under sjekk ble det klart at vi skulle bli der. 4-5 cm åpning allerede og det var rimelig modent. Vi fikk tildelt rom, og fikk snakka med jordmor. Hun var veldig hyggelig og vi fikk fin kjemi. Fikk tappet opp vannkar, og lagt meg nedi. Jordmor kom og tente på stearinlys og vi hadde på litt radio.Lindret greit i vann, men kjente jeg ville opp etter hvert da riene ble vondere. Var det ca en halvtime. Jeg kom meg over i hovedrommet og fødesenga mellom to rier, og fikk lystgass. Den kicka veldig inn, ble svimmel og "rusa" - nesten ikke rørt alkohol utover et par enheter de siste fire årene pga prøving og amming og slik. Nå hadde det begynt å gjøre veldig vondt i riene, men humøret var godt, og det gjorde ikke vondt mellom riene. Fikk fokusert og pusta dypt under riene. Etter en halvtime-tre kvarter begynte det å bli veldig vondt, og jeg ba om mer smertestillende. Hver gang åpninga ble sjekket hadde det økt. Hadde vel 8-9 cm åpning da jeg ba om mer drugs - så det var spinalbedøvelse som var det aktuelle. Det ble likevel til at jeg valgte det bort da riene var effektive og vonde, og jeg ikke ville ha en ri mer en nødvendig. Smertestillende kan ta bort smerter, men forlenger ofte det hele. Kort tid etter kom pressriene, jeg vil anslå at jeg hadde tre pressrier ila ti minutter, der jeg pressa mye og hardt på de to siste. Lillegutten vår hadde hodet halvveis ute mellom de to siste, og kom ut med supermann-positur (handa på sida av hodet). Gjorde rikelig vondt, men følte meg kvikk og fin etterpå. Rakk to timer på sykehuset. Mye kjappere enn førstegangen. Ikke noe revning/rifter, men ble tatt et lite pyntesting for sikkerhets skyld. Husker jeg syns det var rart at lille og jeg lå med masse blod lang tid etter fødsel uten stell og veiing. Men det er vist vanlig med to timer før dette skjer. Tok brystet med harde sugetak fra starten av.

Alt i alt en veldig fin fødeopplevelse, mannen var eksemplarisk - støttende og trygg. Husker vi hadde god øyekontakt under riene, og han var så rolig, trygg og rosende da - veldig beroligende og motiverende.

Tiden etter fødselen har jeg vært mye kvikkere enn første gangen. Ikke så "redd" for ungen, vært mer avslappa, og prioritert litt dagdupper/hviling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...