Gå til innhold

Om en 15 år gammel gutt har sex med en 13 år gammel jente


cheshire cat

Anbefalte innlegg

Hva er da poenget med å ha en seksuell lavalder?

Den er for å skjerme barn mot overgrep fra voksne. Det er ikke ulovlig å ha sex dersom begge to er under den seksuelle lavalder. Hadde vi ikke hatt regelen om seksuell lavalder, hadde ingen heller blitt dømt for pedofili og overgrep på barn uansett barnets alder og du kan ikke komme her å si at det er riktig at ett voksent menneske har sex med ett lite barn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er da poenget med å ha en seksuell lavalder?

Poenget er å beskytte unge mennesker mot å bli seksuelt utnyttet av noen som er eldre enn dem, og derfor kan være i et maktforhold ovenfor dem.

Bestemmelsen sier at (fritt etter husken): Straff kan bortfalle dersom partene er like i alder og utvikling.

Rettspraksis er at den så og si alltid gjør det, og at grensa går ved ca to års alderforskjell, så lenge begge parter er normalt utviklet.

Men en 15-åring er over den kriminelle lavalder, så dersom vi snakker om en spesielt barnslig og underutviklet 13-åring vil 15-åringen likevel kunne straffes, siden det da er mer sannsynlig at vi snakker om utnytting, og ikke jevnbyrdig seksuell utforsking.

Skulle begge parter være under 15, feks en 12 og 14-åring bortfaller også straff, men det vil vanligvis bli en sak for barnevern/psykiatri hvis man finner at det dreier seg om seksuell utnyttelse/overgrep.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. En 13 åring er et barn og barn skal ikke ha sex.

13-åringer er meget forskjellige, og for noen kan det være helt greit å debutere så tidlig. Som nevnt er det heller ikke uvanlig! Hvorfor skal ikke 13-14åringer ha sex med hverandre hvis det gir dem glede og nytelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i den alderen husker jeg at det var flere som var seksuelt aktive(jeg er 29 år).

Det er viktig å huske på at før i tiden , og i mange land idag, var/er det helt vanlig å gifte seg i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jenter er mye raskere utviklet enn gutter, så en jente på 13 kan være like moden som en gutt på 15.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. En 13 åring er et barn og barn skal ikke ha sex.

Jeg synes ikke DU er grei i det hele tatt. Du er ikke voksen, og en person som ikke er voksen skal ikke ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var tretten hadde jeg sex med en femten år gammel gutt :) Ikke noe problem, så lenge jenta er klar for det? Er hun som meg, tidlig utviklet, så er da ikke det noe problem.. Men jeg angrer nå, men bare fordi gutten så og si "tvang" meg, og var helt feil person og gjøre det med. Skulle gjerne vært mer moden og sikker på meg selv da jeg gjorde det. Uff og uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo helt ok her til lands at en voksen AP-ordfører knuller mindreårige, så jeg kan ikke se noe i galt i at en 15-årig og en 13-årig har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tretten hadde jeg sex med en femten år gammel gutt :) Ikke noe problem, så lenge jenta er klar for det? Er hun som meg, tidlig utviklet, så er da ikke det noe problem.. Men jeg angrer nå, men bare fordi gutten så og si "tvang" meg, og var helt feil person og gjøre det med. Skulle gjerne vært mer moden og sikker på meg selv da jeg gjorde det. Uff og uff!

Altså, ærlig talt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tretten hadde jeg sex med en femten år gammel gutt :) Ikke noe problem, så lenge jenta er klar for det? Er hun som meg, tidlig utviklet, så er da ikke det noe problem.. Men jeg angrer nå, men bare fordi gutten så og si "tvang" meg, og var helt feil person og gjøre det med. Skulle gjerne vært mer moden og sikker på meg selv da jeg gjorde det. Uff og uff!

Gratulerer med det mest idiotiske innlegget på kg-forumet noen gang! :klappe:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke DU er grei i det hele tatt. Du er ikke voksen, og en person som ikke er voksen skal ikke ha barn.

?

Sign er nå over 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg? Hvorfor oppfordres denne generasjonen til å vokse opp så fort?

16 n pregnant er normen idag, om noen år er det sikkert 13åringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke DU er grei i det hele tatt. Du er ikke voksen, og en person som ikke er voksen skal ikke ha barn.

Greit nok at du ikke er enig med meg (forstår jo at mine meninger på dette området er forhistoriske her), men du kunne kanskje funnet en litt mer voksen måte å argumentere på...? :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er det da helt normalt at 13-14 åringer har sex. Hva er problemet?

Dette er jo en stor del av årsaken til at programmer som Trekant lages. Ser ærlig talt ikke problemet så lenge sexen er frivillig mellom to mindreårige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er seksuelle vesener, og en 13-åring har blitt så gammel at han eller hun antageligvis har sex ganske ofte - med seg selv, i første omgang, men så lenge tenåringen bruker beskyttelse, så ser jeg ikke problemet i at han eller hun har samtykkende sex med jevnaldrende.

Dette er ikke logisk.

Jevnaldrene vil si andre i 13-14 års alderen. I denne alderen er de fleste mennesker, for å si det enkelt- idioter. Sjansen for å bli gravid for ei 13-årig jente som har sex med en jevnaldrende er større en hvis samme jente skulle ha sex med en 20 årig gutt. Men jeg antar at du ikke syntes at det ville være greit?

Endret av Adonis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringer er meget forskjellige, og for noen kan det være helt greit å debutere så tidlig. Som nevnt er det heller ikke uvanlig! Hvorfor skal ikke 13-14åringer ha sex med hverandre hvis det gir dem glede og nytelse?

Du hadde sikkert blitt henrykt hvis din 13 år gamle datter ble pult av nabogutten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke logisk.

Jevnaldrene vil si andre i 13-14 års alderen. I denne alderen er de fleste mennesker, for å si det enkelt- idioter. Sjansen for å bli gravid for ei 13-årig jente som har sex med en jevnaldrende er større en hvis samme jente skulle ha sex med en 20 årig gutt. Men jeg antar at du ikke syntes at det ville være greit?

Hvis begge samtykker seg i hvert fall ikke jeg det store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge samtykker seg i hvert fall ikke jeg det store problemet.

Jeg har akkurat forklart problemet.

Mangel på kunnskap om sex som kan lede til blant annet GRAVIDITET. En annen sak er at sex kan innebære mye følelser. Unger/ungdommer i den alderen er følelsesmessige berg-og-dal baner og vil ofte mangle perspektiv og modenheten til å bearbeide alle problemstillingene som oppstår som en konsekvens av sex.

Hvis ikke du syntes noen av disse tingene er på noen måte problematiske, vil det overraske meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min hadde sex da hun var 13, det gikk helt fint. Hvis dere tenker tilbake har faktisk de fleste av oss fått mensen innen da, og mange har dermed fått medfølgende seksuelle lyster. Og i vårt stadig mer seksualiserte og sex-fokuserte samfunn synes jeg slettes ikke det er rart at alderen for eksperimentering synker lavere og lavere.

Såklart er det et samfunnsproblem at unge har sex, de kan jo bli gravide, få kjønnssykdommer og det som verre er. Men dette må ses på som nettopp det; et SAMFUNNSproblem, ikke et INDIVIDUELT problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...