Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja, jeg er helt enig! Jeg hadde sex med en menstruerende kvinne, hva skal jeg gjøre? -Hun skal steines til døde, vel!

:ironi:

Du får stille deg i den etterhvert store gruppen med de som bruker bruddstykker fra den gamle jødiske Moseloven som basis for sarkastiske vittigheter. Det eneste du oppnår er å vise i all offentlighet at du tilhører en enda større gruppe som hiver seg inn i en diskusjon uten å ha en ringeste anelse av hva de snakker om.

:kjefte:

Visste du at seksuell omgang under menstruasjon til og med i dag er en helserisiko? Hvordan tror du det var for 3500 år siden - i ødemarken, med de hygieniske vilkårene som rådet der? De som ikke overholdt de hygieniske reglene i en såpass stor og kompakt samling av mennesker som hebreerne på vandring var utsatte ikke bare seg selv for fare, men også alle de som var i næreheten. Hele moseloven er ekstremt pertentlig rundt dette med hygiene - i skarp kontrast til det samfunnet (egypt) de forlot - hvor gammel svette ble som ny med litt parfyme.

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør deg dum du forstår hva jeg mente.

Folk som ikke klarer å skrive norsk retter jeg gjerne på. Forhåpentligvis er de ikke såpass dumme at de fortsetter å skrive feil.

AnonymBruker
Skrevet

Du får stille deg i den etterhvert store gruppen med de som bruker bruddstykker fra den gamle jødiske Moseloven som basis for sarkastiske vittigheter. Det eneste du oppnår er å vise i all offentlighet at du tilhører en enda større gruppe som hiver seg inn i en diskusjon uten å ha en ringeste anelse av hva de snakker om.

Jeg var den som skrev om bibelverset der Jesus sier at han ikke er kommet for å oppheve men oppfylle loven. Deler er nok ment sarkastisk (har møtt flere av den typen kristne jeg refererer til), men jeg spør også fordi jeg er nysgjerrig. Det er et bibelvers jeg selv ville hatt store problemer med dersom jeg var kristen, men ett det virker som få kristne har et forhold til.

Har fått med meg at Paulus sier ett og annet om dette, men er ikke Jesu' egne ord mer pålitelige enn Paulus'? Paulus møtte vel såvidt meg bekjent aldri Jesus en gang, han fikk en åpenbaring lenge etter at Jesus var død.

Skrevet

Brukeren du siterte brukte ironiflagg...Sier det deg noe?

Visste du at seksuell omgang under menstruasjon til og med i dag er en helserisiko?

Det er en liten økning i fare for overføring av smittestoffer ja, men så lenge begge sjekker seg så er dette tilnærmet neglisjerbart.

Hvordan tror du det var for 3500 år siden - i ødemarken, med de hygieniske vilkårene som rådet der? De som ikke overholdt de hygieniske reglene i en såpass stor og kompakt samling av mennesker som hebreerne på vandring var utsatte ikke bare seg selv for fare, men også alle de som var i næreheten. Hele moseloven er ekstremt pertentlig rundt dette med hygiene - i skarp kontrast til det samfunnet (egypt) de forlot - hvor gammel svette ble som ny med litt parfyme.

Nå spiller det jo strengt tatt ingen rolle hvordan det var for 3500 år siden, siden de medisinske forholdene ikke er sammenlignbare.

Men uansett så kan det jo diskuteres hvor "uhygieniske" egpyterne var. Man kan stort sett alltid diskutere hvorvidt metodene var effektive eller ikke sett i lys av moderne øyne, men generelt var egypteren faktisk meget opptatt av hygiene og velvære. Mange vasket seg i natron, og bruk av oljer for rens og velvære var utbredt. I det hele tatt ble egypterne sett på som i overkant opptatt av "renhet" av fremmede kulturer. Det var også forholdsvis vanlig å avstå fra seksuell omgang under menstruasjon, av både hygieniske og spirituelle grunner.

Skrevet

Jeg tror på Jesus at han kom til verden, han døde for mine og dine synder og sto opp igjen fra de døde. Og lever idag. Har alltid trodd på bibelen så lenge jeg har levd og kommer til å gjøre det ut livet. Gud har gjort masse mirakler i livet mitt og gitt meg bønnesvar. Har kjent guds nærvær og er fylt av den hellige ånd.

Alt som dere her diskuterer og funderer på er bevist i praksis at alt som står skrevet i biblen er helt sant. Mange forskerne osv har funnet mye og nok bevis til å overtale verden at det er ikke en "EVENTYRBOK"....Dere som ser på dokumentarer hører kun på de som motargumenterer bibelen. Vær våken og følg nøye med på alle bevisene som blir vist og sagt i de samme dokumentarer.

Dere som ikke tror på Jesus har i hvert fall en tro at dere ikke tror... og det er også en form for tro. Veien kan være lettere for dere som har noe form for tro, Da det bare å akseptere og invitere jesus i livet. Dere kjenner ikke jesus, har ikke han i deres liv. Hva vet dere om ham og guds kjærlighet??? Det er så stor at når du aksepterer jesus som sin frelser han vil aldri forlate deg. Det merker du bare etter at du invitere han i ditt liv. Utenom det vet dere ikke hva dere snakker om her.

Skrevet

Alt som dere her diskuterer og funderer på er bevist i praksis at alt som står skrevet i biblen er helt sant. Mange forskerne osv har funnet mye og nok bevis til å overtale verden at det er ikke en "EVENTYRBOK"....Dere som ser på dokumentarer hører kun på de som motargumenterer bibelen. Vær våken og følg nøye med på alle bevisene som blir vist og sagt i de samme dokumentarer.

Så var det det med bjelken i øyet, da...

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele bibelen, men de utdragene jeg har lest er i mine øyne eventyr( og noen av dem er ganske så groteske).

Hmm lurer på om jeg kan gjøre det stort ved å starte en religion/livssyn basert på Asbjørnsen & Moe samlede eventyr og sagn :gjeiper:

Skrevet

Gud torturerte sin egen sønn for noe han ikke hadde gjort. Siden Gud er allmektig kunne han jo bare ha tilgitt uten å torturere sin egen sønn til døde. Hadde noen av dere torturert deres egen sønn/datter for en forbrytelse gjort av en annen person slik at han kunne gått fri? Nei, bibelen er syk.

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Gud torturerte sin egen sønn for noe han ikke hadde gjort. Siden Gud er allmektig kunne han jo bare ha tilgitt uten å torturere sin egen sønn til døde. Hadde noen av dere torturert deres egen sønn/datter for en forbrytelse gjort av en annen person slik at han kunne gått fri? Nei, bibelen er syk.

Sist jeg sjekket var det Romerene som torturerte han

Men jeg antar det er enklere og gi en oppdiktet figur skylden en de som skal ha skylden nemelig Romerene

Skrevet

Sist jeg sjekket var det Romerene som torturerte han

Men jeg antar det er enklere og gi en oppdiktet figur skylden en de som skal ha skylden nemelig Romerene

Det kommer an på hvilke kilder du bruker.

Men det meste tilsier at du har rett :)

Skrevet

Det står MYE i Bibelen. Poenget mitt var at uansett om mange ting ikke står i stil med vårt samfunn eller menneskesyn, så er det veldig mange bra ting som står der også. Mange visdomsord som gjaldt for over 2000 år siden, som så vel bør gjelde idag. De ti bud er for eksempel noe alle bør ha med seg på sin ferd.

Man trenger dessuten ikke å tolke alt helt bokstavelig. En bør ta høyde for at verkene er skrevet for meget lenge siden.

Men da mister jo biblen sin verdi.

Da er det opp til mennesker å trekke ut det man vil. Og det kan likegodt trekkes ut av hvilke som helst bøker :)

• Liker 3
Skrevet

Tenker at Bibelen ble skrevet for at andre i senere tid skal gå på alt tullet som står der ;)

Nå står det mye i Bibelen som burde være av interesse for deg og dine likesinnede.

For eks. i 2 Peters brev 2,12, hvor det står om dere:

De spotter det de ikke kjenner, og de skal forgå i sitt forfall

13: De får urettferdighets lønn som de fortjener, osv.

Det er bare tåper som plaprer negativt om ting de ikke har noe greie på.

Det er greit å være overbærende med fjortiser som gjerne vil kjekke seg, når de ikke har noe annet å stille opp med, men dessverre er det noen som aldri kommer lenger enn til det stadiet. Disse er det egentlig veldig synd på.

Skrevet (endret)

Visste du at seksuell omgang under menstruasjon til og med i dag er en helserisiko? Hvordan tror du det var for 3500 år siden - i ødemarken, med de hygieniske vilkårene som rådet der? De som ikke overholdt de hygieniske reglene i en såpass stor og kompakt samling av mennesker som hebreerne på vandring var utsatte ikke bare seg selv for fare, men også alle de som var i næreheten. Hele moseloven er ekstremt pertentlig rundt dette med hygiene - i skarp kontrast til det samfunnet (egypt) de forlot - hvor gammel svette ble som ny med litt parfyme.

Når ble det opp til deg å vurdere hvilke deler av guds ord vi skal bry oss om og hvilke vi skal ignorere?

At vi ikke lenger steiner folk for utroskap, at vi ikke lenger dreper alle vi ser som tilber en annen gud enn vår. Er endringer som har kommet til gjennom rasjonell tenking og debatt - i skarp kontrast til hva bibelen predikerer.

Vatikanet har endret sin holdning til bruk av kondomer, det samme kommer til å skje med sølibat løftet for prester (vi ser jo hva som skjer da...)homofili osv.

Bibelen er avleggs som vitenskapsbærer, moralbærer og som livsveiledningsbok. Flere og flere mennesker gjør den annerkjennelsen, noe vi skal være veldig glade for.

Endret av Kim
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele bibelen, men de utdragene jeg har lest er i mine øyne eventyr( og noen av dem er ganske så groteske).

Hmm lurer på om jeg kan gjøre det stort ved å starte en religion/livssyn basert på Asbjørnsen & Moe samlede eventyr og sagn :gjeiper:

Kanskje ikke så dumt for de som ikke har kommet lenger. Du vil ganske sikkert finne mange gode tilhengere her på KG.

Skrevet

Hei.

Jeg godtar at ikke alle tror på det som står i bibelen, men å kalle det som noen mennesker tror på for dopapir er respektløst!

Skrevet

Jeg synes bibelen bare er stappfult med overtroiske ting eller no.. Jeg er selv kristen, men tror ikke at jesus overlevde etter å ha blitt korsfestet (hvis det er det det heter..) osv...

Skrevet

Hei.

Jeg godtar at ikke alle tror på det som står i bibelen, men å kalle det som noen mennesker tror på for dopapir er respektløst!

Denne boken påstår at en kjærlig gud kommanderte folket sitt til å ta livet av alle homofile - ja han tok til og med livet av en god del på egen hånd... en bok som til den dag i dag har gjort livet ulevelig for mange som skulle være født med denne legningen...

Denne boken er dopapir, hverken mer eller mindre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...