Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gud vet ikke hvordan det er å være menneske!!

Really?

Har ikke Han gått omkring som Jesus ,da? :klo:

Iallefall det jeg har blitt fortalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Really?

Har ikke Han gått omkring som Jesus ,da? :klo:

Iallefall det jeg har blitt fortalt.

Det fordrer selvsagt at du tror på treenigheten.

Gjest tryllestav
Skrevet (endret)

Det er minst 1 selvmotsigelse i bibelen:

I andre Samuelsbok 12: 13-15

"Da sa David til Natan: «Jeg har syndet mot Herren.» Natan svarte: «Så har også Herren tatt bort din synd; du skal ikke dø. 14 Men fordi du ved å gjøre dette har gitt Herrens fiender grunn til å spotte, skal den sønnen du har fått, ikke få leve.» 15 Så gikk Natan hjem.

Herren lot en hard sykdom ramme gutten som David hadde fått med Urias kone"

Esekiel 18:20 "Den som synder, han skal dø. Men en sønn skal ikke bære farens skyld, og en far skal ikke bære sønnens skyld. Den som gjør rett, skal få igjen for sin rettferd, og den som gjør ondt, skal rammes av sin ondskap."

fint om noe prøver å gi et svar på dette. Hvis det som står over er feil, burde det ikke være noe problem å forklare hvorfor.

og når det gjelder Jesus så kunne han nødvendigvis ikke vite alt om alle slags livs-situasjoner ut fra egen erfaring :-)

Endret av tryllestav
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på Bibelen som en løselig samling fortellinger, skrevet under vidt forskjellige forhold og tider - som man så har prøvd å gi en samlende overbygging.

Jeg hører ofte kristne si at Jesus er den nye loven, og at de som tror på han skal bli frelst gjennom tro alene - og derfor slippe å forholde seg til all faenskapen i det gamle testamentet.

Matteus 5: 17-18

Lovens oppfyllelse

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd. Om altså noen opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene dette, skal han regnes for den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre dette, han skal være stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Så... Jesus sier at dersom man hopper bukk over den gamle læra, så skal man bli sett på som den minste i himmelen. Det er vel ikke irrelevant? Jeg legger merke til at en del kristne har plukket seg ut noen yndlingsregler fra det gamle testamentet (som ikke medfører store konsekvenser for en selv), og glatt overser de som er slitsomme. GT sier jo at homofile skal dø. Det er litt slitsomt å drepe homofile, men veldig enkelt å fordømme og mislike dem, så da er dette en "vinner". Det er slitsomt å bare kunne spise drøvtyggere med klover som er kløvd helt igjennom, samt gresshopper - så da er denne regelen mest for jøder. Og man dropper å ofre lam, de færreste anser seg som urene om de sitter der en menstruerende kvinne har sittet, og man gidder stort sett ikke å lobbyere for steining av utro og folk som forbanner foreldrene sine. Dette anses som antikvarisk og utdatert, mens det som bare innebærer "jeg er bedre enn deg"-holdning og hevede pekefingre, se det er evig dagsaktuelt. Hva er grunnen for dette egentlig? Kan noen kristne forklare?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

heldigvis går det ann å diskutere med kristne uten å bli halshogd.

Diskutere? Det er ikke det som blir gjort i denne tråden her i hvertfall. Her blir det jo nesten bare slengt ut påstander om at sånn *er* det bare, Bibelen (ja, Bibelen skrives med stor forbokstav) er en "eventyrbok" og blablabla. "Kristne er idioter.." blablabla.

Sikkert en del av dere som mener at dere selv er respektfulle og tolerante overfor mange mennesker, men dessverre så fremstår nesten alle i denne tråden som trangsynte, fordømmende og respektløse mennesker.

Hyklere!

Dere er sååå patetiske! Ikke en jævla kjeft her hadde turt å snakke slik om Koranen slik dere snakker om Bibelen.

Skrevet

Tenker at Bibelen ble skrevet for at andre i senere tid skal gå på alt tullet som står der ;)

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Gud vet ikke hvordan det er å være menneske!!

Nei fantasifigurer pleier ikke og vite hvordan det er og være menneske

Endret av Corto Maltese
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Jeg synes Bibelen er et mesterverk. Står utrolig mye bra der. Finnes noe for enhver i enhver situasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei fantasi figurer pleier ikke og vite hvordan det er og være menneske

Hæh?

Mente du:

Nei, fantasifigurer pleier ikke å vite hvordan det er å være menneske.

?

Skrevet

Jeg synes Bibelen er et mesterverk. Står utrolig mye bra der. Finnes noe for enhver i enhver situasjon.

Ja, jeg er helt enig! Jeg hadde sex med en menstruerende kvinne, hva skal jeg gjøre? -Hun skal steines til døde, vel!

:ironi:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er sååå patetiske! Ikke en jævla kjeft her hadde turt å snakke slik om Koranen slik dere snakker om Bibelen.

Lag en tråd om Koranen så får vi se.

Dette er faktisk en tråd om Bibelen.

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Ja, jeg er helt enig! Jeg hadde sex med en menstruerende kvinne, hva skal jeg gjøre? -Hun skal steines til døde, vel!

:ironi:

Bravo. Du har virkelig lest Bibelen hører man..

Skrevet

Bravo. Du har virkelig lest Bibelen hører man..

At menstruerende kvinner som har sex skal steines til døde står i bibelen det. Rett ved siden av at bare gud kan slå. :roll:

AnonymBruker
Skrevet

At menstruerende kvinner som har sex skal steines til døde står i bibelen det. Rett ved siden av at bare gud kan slå. :roll:

Selv om slike ting står i Bibelen så betyr ikke det at man skal gjøre det som står der, vettu. Forøvrig så er Bibelen skrevet i en annen tidsalder, MEN det finnes en del ting der som faktisk er ganske bra.

Tror du på alt du leser om i aviser, blader, magasiner og nyheter du da?

Forøvrig står det;

"If a man shall lie with a woman having her sickness, and shall uncover her nakedness; he hath discovered her fountain, and she hath uncovered the fountain of her blood: and both of them shall be cut off from among their people." Leviticus 20 (20:18)

Hvordan i all verden klarer du å få det til at de skal steines til døde?

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Det står MYE i Bibelen. Poenget mitt var at uansett om mange ting ikke står i stil med vårt samfunn eller menneskesyn, så er det veldig mange bra ting som står der også. Mange visdomsord som gjaldt for over 2000 år siden, som så vel bør gjelde idag. De ti bud er for eksempel noe alle bør ha med seg på sin ferd.

Man trenger dessuten ikke å tolke alt helt bokstavelig. En bør ta høyde for at verkene er skrevet for meget lenge siden.

Skrevet

Jeg for min del forstår ikke hvordan kristne kan velge å trekke ut deler av Bibelen de tolker bokstavelig og andre deler de feier under teppet.

F.eks har mange kristne bestemt seg for at homofili er synd, men glatt oversett andre synder som å være uenig med sine foreldre, rake i hagen på en søndag eller gå med klær av blandet stoff. Bibelen sier ikke noe om hvilken av disse fire nevnte syndene som er verst.

Bibelen kan brukes som et flott redskap for å fokusere på nestekjærlighet og toleranse, men mange er for travelt opptatt med å peke fingre og heve seg over sine medmennesker.

Noen velger å påpeke at enkelte ting er for gammelt til å brukes. Jeg mener det i dag er like aktuelt at det er synd å jobbe på hviledagen som at det er synd å ligge med en av samme kjønn. Man kan ikke bare velge seg ut det man selv syntes er behagelig og la resten være "utdatert".

At boken er så gammel og viden tolket har historisk sett ført til både gode og dårlige ting, men i dagens samfunn burde de fleste forstå at den ikke lenger er en sannhet, men en veileder som man for all del ikke må bruke som det eneste oppslagsverk.

Norges lover er en grei pekepinn på hva man kan gjøre og ikke. Moral lærer man seg gjennom oppveksten og er da gjerne litt mer aktuell enn det Bibelen sier noe om.

Jeg respekterer at mange ser på Bibelen som noe instendig og hellig, men kan ikke forstå den løse tolkningen og selektive etterlevingen av den. For meg blir det litt som å skrive under på en kontrakt hvor man bare er enig i to av ti punkter. Det er ikke logisk.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er tragisk at moderne mennesker hengir seg til overtro, istedet for å se sannheten i øynene. Mangelen på den Bibelske moral, gjenspeiler seg i den stadig økende vold og terrorisme vi ser og leser om i stadig større grad i dag. Jo mer ugudelighet, jo mere vold i samfunnet.

Nå er det vel visse elementer i bibelen som også er voldelig, og ikke minst incestiøst?

Skrevet

Jeg har ikke lest mye av bibelen, men det står ting der som for all del er bra leveregler:

Du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg selv

Du skal ikke dømme andre, gjør du det skal du selv dømmes

Du skal ikke drive hor

osv osv.

Så har man de 10 bud som også er vettuge leveregler. Men. MEN. Vi har alle fått utdelt forskjellige kort her i livet. Noen har blitt voldtatt av faren sin hele livet, andre har blitt slått, andre har opplevd annen mishandling av sine foreldre. Hvordan mener Gud at man skal hedre disse foreldrene?

Det jeg misliker sterkt, er at kristendommen bruker frykt. "Den som ikke tror, skal komme til helvete". Man skal da vitterlig ikke tro fordi man trues, men fordi man ønsker.

Skrevet

jeg synest egentlig ikke de ti bud er så fantastiske leveregler. det et par stykker som er fornuftige, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor resten av de er så viktige...

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Hæh?

Mente du:

Nei, fantasifigurer pleier ikke å vite hvordan det er å være menneske.

?

Ikke gjør deg dum du forstår hva jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...