Gå til innhold

Dele på utgifter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det står jo at dyrere fritidsaktiviteter ikke dekkes av bidraget, så da må man jo bli enige. Og hvis den andre foreldren ikke er enig, så må man dekke det selv ja. Jeg bare formulerte meg teit.

Ja da du formulerte deg litt rart. Husfrua åpnet døren for deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det svarer han ikke på, bare "veit ikke".

det er jo ikke det granne rart, han også kjønner jo at feks disse pokalene blir det bråk ut av, og vil i alle fall ikke være skyld i at mamma eller pappa blir sint eller skuffet/lei seg.

om det er et så stort problem: kan ikke de pokalene han vinner når han er hos far, stå hos far, og resten stå hos deg?

forøvrig: send med guttungen det klærne og utstyret han trenger til fritidsaktiviteten, det er ikke hans skyld at far ikke vil kjøpe.

og ja, det høres ikke ut som om noen av dere oppfører dere som prakteksempler her, og er mest ute etter å krangle/"ta" hverandre, enn å faktisk sammarbeide om sønnen, og hans fritidsaktivitet.

• Liker 1
Skrevet

Men problemet her er jo tolkningen av "lek og fritid" samt "dyre fritidsinteresser". Har man lite penger i utgangspunktet, blir jo nesten alt dyrt....Hadde vært mye enklere for alle parter at dette faktisk var spesifisert, slik at man fikk en ting mindre å krangle om (jeg vet at dette er vanskelig, men det er jo lov å ønske)

Skrevet

Nei, ikke gjør det, da går det jo utover han, og det unner jeg ingen. Et helvette å være skillsmissebarn med slike forelde, og da snakker jeg av erfaring.

Dette GÅR allerede ut over han!! Jeg tror sønnen din tenker innerst inne at han skulle ønske han slapp å være med på den der fotballdritten så han slapp kranglinga! Er han for liten til å forstå det nå, så vil han forstå det en dag. Den dagen kommer snarere enn du tror.

DU mottar bidrag, og det er slikt bidrag skal gå til. Du skal også sørge for at guttungen har med treningstøy, alltid! Akkurat som om DET ikke går ut over sønnen din??? Jezzzus! Jeg har også vært bidragsmottaker, men JEG hadde min sønns beste i tankene, alltid. Du er egoistisk.

Skrevet

Det svarer han ikke på, bare "veit ikke".

Stakkar gutten er jo livredd for å svare feil! Hvis han sier "Hos pappa" så blir du drittsur, og hvis han sier "Hos mamma" så blir pappa drittsur. Stakkar, stakkar lille gutt!

Dere er begge egoistiske. Begynn å tenk på guttens behov og ikke deres egne!

Skrevet

Jeg er AB#64. Siterte feil person...

Skrevet

Jeg vil tro at dyrere aktiviteter er f.eks. motorsport, hestestell og ridning osv. Regner ikke med at de mener ballsport, friidrett og mer "vanlige" fritidsaktiviteter.

• Liker 2
Skrevet

Håndball er en vanlig fritidsinteresse, og ikke spesielt dyr. Det skal dekkes av bidraget.

Det er heller ikke noe tvil rundt det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Håndball er en vanlig fritidsinteresse, og ikke spesielt dyr. Det skal dekkes av bidraget.

Det er heller ikke noe tvil rundt det.

Ok, men hva menes med lek og fritid? Dette er jo med i samværsfradraget til BY?? Jeg tolker det dithen at man da skal dele på lek og fritidsutgifter....Og hva gjør man når håndballaget skal reise på turnering? Er jo ikke alle som har råd til å sende barnet sitt avgårde, skal BM betale dette selv?

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Ok, men hva menes med lek og fritid? Dette er jo med i samværsfradraget til BY?? Jeg tolker det dithen at man da skal dele på lek og fritidsutgifter....Og hva gjør man når håndballaget skal reise på turnering? Er jo ikke alle som har råd til å sende barnet sitt avgårde, skal BM betale dette selv?

- Man skal dele på lek og fritidsutgifter

- Den delen som tilfaller bidragsyter av denne delingen er inkludert i bidraget

- Hva som menes med "lek og fritid" er ikke spesifisert, og meningen i lovtekst må tolkes utifra en naturlig språklig forståelse, kombinert med forarbeidene. I forarbeidene ser vi formuleringen: "For øvrig er det lagt til grunn at bostedsforelderen dekker utgiftene til barnets underhold, for eksempel barnetilsyn, klær og større fritidsaktiviteter" (Ot prop nr 43 2000-2001 kapittel 5.4.2.3).

- Når håndballlaget skal reise på turnering er det en konkret situasjon som må bedømmes særskilt, og jeg utelukker ikke at bidragsmottaker kan søke om tilskudd. Men her er det også åpen for bidragsyter å motsette seg dette

Skrevet

Slik jeg leser Ot.prp'en, så tolker jeg det dithen at BY skal betale sin del av lek og fritid (kommer med i samværsfradraget), BM skal betale sin del av lek og fritid, og at BM skal dekke "større fritidsaktiviteter".

Altså, så skal de dele på f.eks håndballtrening, siden dette tolkes som en "vanlig" og ikke særlig dyr interesse, men hvis barnet driver med f.eks alpint, som krever mye utstyr, så skal BM dekke dette selv.

Skrevet

Barneloven § 67: Den barnet ikke bor hos skal betale underholdningsbidrag.

Underholdningsbidrag := forbruksutgifter, boutgifter, tilsynsutgifter

Forbruksutgifter := individspesifikke utgifter, husholdningsspesifikke utgifter, transportutgifter

Individspesifikke utgifter := Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr

Ergo: lek og fritid er omfattet i bidraget. Du leser det omvendt.

Skrevet (endret)

Hvem bestemmer hva som er dyr fritidsaktivitet og ikke da? Her danser eldstejenta ballett, ganske høyt nivå. Det koster ca 6000kr i året i avgift til ballettsenteret, i tillegg kommer utstyr som tåspiss-sko til flere hundre kroner paret (og det går endel av de i løpet av et år). Treningstøy koster og endel, selv om jeg bestiller det fra utlandet. To ganger i året tar hun eksamen i klassisk og jazz., det blir også noen kroner i eksamensavgift og sensoravgift (sensorer som kommer fra England).

Uansett så er det meg som betaler, var ikke klar over at far kan være med og betale heller.

Han betaler forresten 700kr i måneden siden vi har 50/50, barnetrygd blir delt i mellom oss, og begge har skatteklasse 1 siden vi er etablert på nytt.

Endret av maya76
Skrevet

Ved fastsettelsen av størrelsen på kronefradraget er det, som i høringsnotat, tatt utgangspunkt i de samme kostnadstallene som er lagt til grunn for tallene om en beregnet underholdskostnad for barn på ulike alderstrinn jf. punkt 4.4 flg. Det er forutsatt at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk når det gjelder mat, drikke, helse- og hygieneartikler, utgifter til lek og fritid. Videre foreslår departementet at også transportutgifter tas med. Som for underholdskostnaden, vil samværsfradraget være gjenstand for årlige reguleringer. Satsene per avtalt/fastsatt samværsdag er hhv. kr 55,- for barn 0-5 år, kr 70,- for barn 6-10 år og kr 85,- for barn 11-18 år (1998). For øvrig er det lagt til grunn at bostedsforelderen dekker utgiftene til barnets underhold, for eksempel barnetilsyn, klær og større fritidsaktiviteter. Dette gjelder også dersom foreldrene praktiserer utvidet samvær (opp til 50 %). Hvis partene krever offentlig fastsettelse, er det dermed naturlig å tilpasse seg disse forutsetningene for så vidt gjelder utgiftsfordeling. Der foreldrene er enige om at de har avtalt delt bosted, foreslås en særregel, jf. kapittel 5 punkt 5.4.1.1 ovenfor.

Her står det jo at samværsforelder skal dekke lek og fritid????? Dette må da bety at vedkommende skal være med på å dele på "vanlige" interesser???

Skrevet

Det må vurderes konkret utifra forholdene hva som er en dyr fritidsaktivitet.

(Jeg og eksen har privat avtale. Vi har 50/50, jeg betaler 1000 kroner (2 barn) / mnd.

Lønnsmessig har jeg ca 1.4 ganger hennes inntekt, og i vår avtale skal større utgifter fordeles 60/40. Ballett f.eks. ville jeg forutsatt at jeg skulle bidra til utifra denne nøkkelen. )

Skrevet

Her står det jo at samværsforelder skal dekke lek og fritid????? Dette må da bety at vedkommende skal være med på å dele på "vanlige" interesser???

Ja, det skal vedkommende. Og det er lagt til grunn i beregningen av bidraget.

Skrevet

Det må vurderes konkret utifra forholdene hva som er en dyr fritidsaktivitet.

(Jeg og eksen har privat avtale. Vi har 50/50, jeg betaler 1000 kroner (2 barn) / mnd.

Lønnsmessig har jeg ca 1.4 ganger hennes inntekt, og i vår avtale skal større utgifter fordeles 60/40. Ballett f.eks. ville jeg forutsatt at jeg skulle bidra til utifra denne nøkkelen. )

Det høres ut som en god avtale, syns jeg. Jeg har 50/50 med ett barn og der deles alt likt og 70/30 med minstemann, og der dekker jeg alt.

Skrevet

Ja, det skal vedkommende. Og det er lagt til grunn i beregningen av bidraget.

Ja, det legges til grunn i samværsfradraget. Ergo trekkes det fra bidraget.

Skrevet

Ved fastsettelsen av størrelsen på kronefradraget er det, som i høringsnotat, tatt utgangspunkt i de samme kostnadstallene som er lagt til grunn for tallene om en beregnet underholdskostnad for barn på ulike alderstrinn jf. punkt 4.4 flg. Det er forutsatt at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk når det gjelder mat, drikke, helse- og hygieneartikler, utgifter til lek og fritid.

Det som er vanskelig her er jo hvordan "lek og fritid" skal defineres!? "Fritid" behøver jo ikke nødvendigvis å være en fritidsaktivitet. Det er mange ting og leker som barnet trenger i fritida si, det kan være en fotball, basketkurv på veggen, sparkesykkel osv osv..Vi har iallefall kjøpt inn sånne ting til sønnen til mannen min, for det er unødvendig å skulle frakte alt mulig fram og tilbake..

Men: Vi har det på samme måte som Ts, dessverre. Her vil heller ikke mor sende med barnet noen ting, knapt det han står og går i når han kommer hit. Det er forferdelig trist at barn skal oppleve foreldrene sine slik, det kommer til å prege de i lang tid fremover, tror jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...