Gjest Gjest Skrevet 28. november 2011 #41 Skrevet 28. november 2011 TS nå må du tenke litt etter dette er for dumt. Når det gjelder fritidsakitvitene er det du som skal betale dette for far betaler barnebidrag som fritid og lek skal være en del av. Når det det gjelder premier og alt det som han vinner bruker en vanligvis ha det med hjem. Det er din adr. som bostedsforelder som er hjem. Men vi sønnen deres ha noe av premier hos sin far bør han selvsagt få bestemme dette fritt. Tror nok ikke du kan nekte han så mye av det fra 12 år og oppover, da bestemmer han mye selv.Jf.Barneloven. Setter du deg i mot deres sønn på dette vil du lage "ris til egen bak" vil jeg tro. Du som bostedsforeldrer skal sørge for at barn hele tiden har det han trenger av utstyr til fritid og annet når han er hos samværesforelder.J.f Barneloeven. Dette er også forståelsen av barneloven noe du kan lese på regjeringen.no. Det er også dette NAV legger til grunn i sine rundskriv rundt temaet. En del av barnebidraget er nemlig til fritid og lek. Likeledes gjelder sykkel og ski som skal bringes med til og fra samvær. Etter å ha lest ditt innlegg TS. er jeg særs glad jeg ikke har felles barn med deg. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #42 Skrevet 28. november 2011 TS nå må du tenke litt etter dette er for dumt. Når det gjelder fritidsakitvitene er det du som skal betale dette for far betaler barnebidrag som fritid og lek skal være en del av. Når det det gjelder premier og alt det som han vinner bruker en vanligvis ha det med hjem. Det er din adr. som bostedsforelder som er hjem. Men vi sønnen deres ha noe av premier hos sin far bør han selvsagt få bestemme dette fritt. Tror nok ikke du kan nekte han så mye av det fra 12 år og oppover, da bestemmer han mye selv.Jf.Barneloven. Setter du deg i mot deres sønn på dette vil du lage "ris til egen bak" vil jeg tro. Du som bostedsforeldrer skal sørge for at barn hele tiden har det han trenger av utstyr til fritid og annet når han er hos samværesforelder.J.f Barneloeven. Dette er også forståelsen av barneloven noe du kan lese på regjeringen.no. Det er også dette NAV legger til grunn i sine rundskriv rundt temaet. En del av barnebidraget er nemlig til fritid og lek. Likeledes gjelder sykkel og ski som skal bringes med til og fra samvær. Ts igjen Har ikke sett at dette står i barneloven - har du en link??! Rart ikke advoaten min sier det da................
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #43 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor har du kontakt med advokat? Håper ikke det er pga. dette "problemet" du tar opp her. Men jeg skjønner jo at en advokat er inni bildet når man kan la dette her bli et problem... Jeg synes virkelig dette er lavmål og det er så tydelig at du ønsker å "ta hevn" på faren til dette barnet. Ser du ikke hvor feil og smålig dette er? Som andre også sier - håndball er da ikke en dyr fritidsaktivitet! Og dersom det hadde vært det, hva er så galt i at noen av premiene står hos faren? Det er jo ikke de du betaler for, det er for at gutten din skal kunne dyrke interessene sine. Om han vinner pokaler eller ikke har da ikke noe å si på kontingenten. Og etter mange samstemte tilbakemeldinger her - har det fått deg til å tenke over ditt eget standpunkt i denne saken? 1
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2011 #44 Skrevet 28. november 2011 Ts igjen Har ikke sett at dette står i barneloven - har du en link??! Rart ikke advoaten min sier det da................ Barnelova. § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 35 b (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). Vesentlig avgjørelse er å sende med utstyr til trening. http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map013 § 67. Fostringstilskot. Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket. Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot. Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+3(Underholdskostnaden)+i++forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148206.cms Barne- og likestillingsdepartementet har utarbeidet faste satser for underholdskostnader som skal brukes ved offentlig fastsettelse av barnebidrag. I underholdskostnaden inngår utgifter som er forbundet med forsørging av barn, fratrukket ordinær barnetrygd. Underholdskostnaden varierer etter alderen på barnet. Det er foretatt en inndeling i fire ulike aldersgrupper; 0-5 år, 6-10 år, 11-14 år og 15-18 år (også for barn over 18 år men da uten fratrekk av ordinær barnetrygd). Departementet har tatt utgangspunkt i et standardbudsjett som er utarbeidet av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Dette standardbudsjettet er delt i individspesifikke utgifter og husholdsspesifikke utgifter. Den første typen utgifter omfatter utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid og spebarnsutstyr. Den andre typen utgifter omfatter utgifter til andre dagligvarer, husholdsartikler, møbler og telefon og mediebruk. Som du ser står det i linker her. Fostringstilskot (barenebidrag) skal gå til barnet. Det er inn i dette regnet de som skal være nødvendig. Dette ser du framgår tydlig av runskrivet. Hovednr. 55 Nr. 2 - § 71 - § 3 i forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Familiekontoret 01.10.2002 Sist endret 23.11.2011 av Arbeids- og velferdsdirektoratet, Fagstab ytelser, Kontor familieytelser jf. overskriften: Bidragsmottakeren mottar ikke stønad til barnetilsyn, men har tilsynsutgifter Dette er vesentlig da fastsatte satser da dekke utgifter tilbaret etter øknomisk evne. Dette uavghengig av hva bidragsmottaker måtte mene. Ser en sammenengen i dette betaler samværsforelder bidrag(fostringstilskot) for å dekke opp den tiden som ikke er med barnet. Det påhviler da den som bor med barnet å sende med nødvendige klær og utstyr som er dekket inn under standardbudskjettet for fostringstilskot.. Når trningsutstyr inngår som det framgår av "Hovednr. 55 Nr. 2 - § 71 - § 3" skal dette være med til samvær. Ser TS. ikke dette foreslår jeg hun ta ren samtale med fagpersoner rundt dette.
Gjest gjestyt Skrevet 28. november 2011 #45 Skrevet 28. november 2011 Ts her igjen. Sånn jeg ser det er det sønnen min sine ting, men han får ikke ta det med til faren, faren må i såfall syte for det sjøl. Vi feirer bursdagen hans hver for oss, og de gavene han får av x'n sin familie får han selvfølgelig ha hos faren. Sånn til vanlig samvær pakker han ikke med noen ting. Jeg er ikke bitter - men vil at rett skal være rett!! Du vet at du er pliktig til å sende med barnet det det trenger under samvær av klær. ol? Ikke bitter sier du? Den kjøper jeg ikke. Desverre. Hadde du stukket hodet opp av sanden hadde du også insett at denne oppførselen påvirker (eller vil komme til) i negativ forstand. 1
Gjest gjestølkj Skrevet 28. november 2011 #46 Skrevet 28. november 2011 Påvirke BARNET selvsagt. Gjest 45#
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2011 #47 Skrevet 28. november 2011 Du vet at du er pliktig til å sende med barnet det det trenger under samvær av klær. ol? Ikke bitter sier du? Den kjøper jeg ikke. Desverre. Hadde du stukket hodet opp av sanden hadde du også insett at denne oppførselen påvirker (eller vil komme til) i negativ forstand. Den som er urimelig, er barnefar som er smålig nok til ikke å ville bidra til podens aktiviteter. Bidragsreglene setter beløpene så skammelig lavt at de slett ikke dekker utgiftene til mer enn det aller nødvendigste, og slett ikke fritidsaktiviteter. Uansett hva reglene sier, synes jeg at barnefar burde sett at han har moralsk plikt til å yte sin del av det som trengs for barnets oppvekst og utvikling, og han burde betalt med glede uten å lage noe problem ut av det.
Gjest Annaires Skrevet 28. november 2011 #48 Skrevet 28. november 2011 Du er vrang, Og fryktelig urettferdig. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #49 Skrevet 28. november 2011 Det svarer han ikke på, bare "veit ikke". Selvfølgelig svarer han det. Han er voksen nok til å skjønne at dere som foreldre er helt ute og kjøre, og han vil ikke gjøre det værre for dere. Sønnen deres er en klok liten gutt! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2011 #50 Skrevet 28. november 2011 Hvorfor er dette så viktig for D E G trådstarter? Vil du det beste for sønnen din eller vil du det verste for din eks?
Sophie-Ann Skrevet 29. november 2011 #51 Skrevet 29. november 2011 (endret) Dette står på NAV sine sider angående deling av utgifter til fritidsaktiviteter: Dette er med på BM sine faktorer ved beregning: Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe). Det var jo en Gjest her som mente at fritidsaktiviteter faller inn under lek og fritid, og at BM derfor skulle dekke dette selv. Men her står det videre: Følgende utgiftsposter er ikke med: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger. Hva legger man i dette? Hva er en kostbar fritidsinteresse? Og under samværsfradrag står følgende: Følgende utgiftsposter er med: Mat og drikke, helse og hygiene, lek og fritid og transport. For de to høyeste samværsklassene medregnes også boutgifter. Jaha? Her kommer også lek og fritid. Så hvis noen mener at fritidsinteresser kommer innunder her, så skal samværsforeldre være med å dele på disse utgiftene. Dette er IKKE sort/hvitt dessverre. Dette danner grunnlaget for mange krangler og uenigheter. Jeg mener at man skal dele på fritidsinteresser, og da også dele på "gevinstene", pokaler osv. Her står det jeg har tatt utdrag fra. Endret 29. november 2011 av Sophie-Ann
Gjest gjest Skrevet 29. november 2011 #52 Skrevet 29. november 2011 Jeg tror bare ikke alle er enige om at håndball er en kostbar fritidsaktivitet som krever mye utstyr...
Gjest Applestore Skrevet 29. november 2011 #53 Skrevet 29. november 2011 Håndball er ikke en kostbar fritidsaktivitet som krever mye utstyr!
Gjest gjest Skrevet 29. november 2011 #54 Skrevet 29. november 2011 ja, det var nettopp det jeg mente. Håndball kan umulig defineres som en kostbar aktivitet. Ts er uansett på bærtur her. Syntes synd på barnet her jeg som må forholde seg til alt dette smålige tullet. Gjest ovenfor.
Husfrua Skrevet 29. november 2011 #55 Skrevet 29. november 2011 Du må ikke stole blindt på advokaten din ts. Han vil alltid tale din sak uansett.. Har sett flere tilfeller av det..
Gjest damen Skrevet 29. november 2011 #56 Skrevet 29. november 2011 Du er utrolog vrang ja, og ufleksibel. Lurer på hva mer du krangler om når du klarer å lage advokatmat ut av pokaler og pannebånd fra håndballturneringer. Blir du ikke litt flau når du ser svarene her? 1
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2011 #57 Skrevet 29. november 2011 Dette står på NAV sine sider angående deling av utgifter til fritidsaktiviteter: Dette er med på BM sine faktorer ved beregning: Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe). Det var jo en Gjest her som mente at fritidsaktiviteter faller inn under lek og fritid, og at BM derfor skulle dekke dette selv. Men her står det videre: Følgende utgiftsposter er ikke med: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger. Hva legger man i dette? Hva er en kostbar fritidsinteresse? Og under samværsfradrag står følgende: Følgende utgiftsposter er med: Mat og drikke, helse og hygiene, lek og fritid og transport. For de to høyeste samværsklassene medregnes også boutgifter. Jaha? Her kommer også lek og fritid. Så hvis noen mener at fritidsinteresser kommer innunder her, så skal samværsforeldre være med å dele på disse utgiftene. Dette er IKKE sort/hvitt dessverre. Dette danner grunnlaget for mange krangler og uenigheter. Jeg mener at man skal dele på fritidsinteresser, og da også dele på "gevinstene", pokaler osv. Her står det jeg har tatt utdrag fra. Hva en bostedforelder mener er ikke relevant når foreldre ikke er enige. Da er det lover og forskrifter som gjelder. Videre forståelsen av dette. Når det gjelder utgifter til barn som ikke er med i det som er regnet med i fostringstilskot (barnebidrag) kan en søke om særtilskot. Særtilskudd er ment til å dekke eksempelvis konfirmasjon. Mottar en forskudd fra staten kan staten bli den som betaler særtilskudd. Er man bidragsmottaker kan det bli slik at bidragsyter blir pålagt å betale til konfirmasjon selv om en ikke er bedt eller skal dit. Det kan også bli en blanding at utbetalinger fra både stat og bidragsmottaker om bidragsyter har mindre bidragsevne. Bidragssmottaker kan også bli pålagt og betale særtilskudd til bidragsyter. Eksempel fra virkeligheten er at begge forldre arrangerte hvert sitt konfirmasjonsselskap.Den som hadde best inntekt fikk mest tilkode etter at foreldre hade betalt hverandre. Særtilskudd er ikke ment til å dekke særlige dyre fritidsintresser. Barne- og likestillingsdepartementet har utarbeidet faste satser for underholdskostnader som skal brukes ved offentlig fastsettelse av barnebidrag. I underholdskostnaden inngår utgifter som er forbundet med forsørging av barn, fratrukket ordinær barnetrygd. Underholdskostnaden varierer etter alderen på barnet. Det er foretatt en inndeling i fire ulike aldersgrupper; 0-5 år, 6-10 år, 11-14 år og 15-18 år (også for barn over 18 år men da uten fratrekk av ordinær barnetrygd). Departementet har tatt utgangspunkt i et standardbudsjett som er utarbeidet av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Dette standardbudsjettet er delt i individspesifikke utgifter og husholdsspesifikke utgifter. Den første typen utgifter omfatter utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid og spebarnsutstyr. Den andre typen utgifter omfatter utgifter til andre dagligvarer, husholdsartikler, møbler og telefon.
Sophie-Ann Skrevet 29. november 2011 #58 Skrevet 29. november 2011 Du har jo ikke lest det jeg skriver!!!!! Man skal DELE på utgifter til fritidsinteresser, det står i teksten ovenfor som man finner på NAV. Hvorfor i all verden drar du inn konfirmasjoner osv?? BEGGE foreldrene skal være med på å dekke lek og fritid, og er det en dyrere interesse, skal dette deles på, fordi bidraget ikke dekker dette. Dette står klart og tydelig i teksten...
Husfrua Skrevet 29. november 2011 #59 Skrevet 29. november 2011 Du har jo ikke lest det jeg skriver!!!!! Man skal DELE på utgifter til fritidsinteresser, det står i teksten ovenfor som man finner på NAV. Hvorfor i all verden drar du inn konfirmasjoner osv?? BEGGE foreldrene skal være med på å dekke lek og fritid, og er det en dyrere interesse, skal dette deles på, fordi bidraget ikke dekker dette. Dette står klart og tydelig i teksten... Dersom samværsforelder skal være med å dekke noe av dyrere interesse, så må også begge foreldrene være enig i denne utgiftsposten. Hvis ikke må man stå for dette selv. Det er ikke en selvfølge at man skal drive med hva som helst av fritidsaktiviteter uansett hva det koster. Dette avhenger av foreldrenes økonomi. Skulle vi f.eks vært med på å dekke min manns barns aktiviteter i tillegg til det han betaler i barnebidrag, så ville vi fått svært dårlig økonomi. Mao, her kan man sette ned foten og si nei... 2
Sophie-Ann Skrevet 29. november 2011 #60 Skrevet 29. november 2011 Dersom samværsforelder skal være med å dekke noe av dyrere interesse, så må også begge foreldrene være enig i denne utgiftsposten. Hvis ikke må man stå for dette selv. Det er ikke en selvfølge at man skal drive med hva som helst av fritidsaktiviteter uansett hva det koster. Dette avhenger av foreldrenes økonomi. Skulle vi f.eks vært med på å dekke min manns barns aktiviteter i tillegg til det han betaler i barnebidrag, så ville vi fått svært dårlig økonomi. Mao, her kan man sette ned foten og si nei... Det står jo at dyrere fritidsaktiviteter ikke dekkes av bidraget, så da må man jo bli enige. Og hvis den andre foreldren ikke er enig, så må man dekke det selv ja. Jeg bare formulerte meg teit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå