AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #21 Skrevet 23. november 2011 lommepenger + penger til shopping? jeg skjønner det hvis det var noe viktig du trengte, men utover det så skjønner jeg ikke dette. hva skulle lommepengene dekke? godteri? Ja, jeg har også vokst opp med å få lommepenger og ekstra penger til shopping. Er ikke snakk om tusenvis av kroner, men om jeg hadde vært flink å hjelpe til hjemme fikk jeg ofte noen lapper om jeg skulle på bytur med venner. Da jeg fikk jobb som 17-åring ble det at jeg betalte mer og mer av dette selv. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #22 Skrevet 23. november 2011 1700 kroner på telefon på en måned. 1347 sms`er på en måned. Liiit i overkant. 2
Zzyzx Skrevet 23. november 2011 #23 Skrevet 23. november 2011 Synes også hun er vel ego når hun gir foreldrene 4000 å leve på i én måned. De har tros alt bil og litt andre utgifter sånn sett enn det hun har. Hvordan kan man forvente at en 15-åring som aldri har fått ta del i familiens økonomi skal vite hva som egentlig går av penger i det daglige for foreldrene? Som 15-åring har man da virkelig ikke begrep på at bensin og parkering koster. Jeg vet at jeg rett og slett ikke hadde den fjerneste anelse om sånt da jeg var 15. Men så var jeg heller ikke spesielt bortskjemt, fikk en tusing i måneden som skulle dekke alle mine utgifter utenom mat. Jeg var spent på hvordan NRK løste dette, i og med at de ikke er TVNorge og ikke er avhengige av reklameinntekter. Jeg synes programmet var bra, jeg. Jeg synes heller ikke at Sophie gjorde en veldig dårlig figur, man må kunne si at hun er et produkt av sine foreldre, rett og slett. Jeg leser nå i DB at hun har fått en større rolle i familieøkonomien og er med på det meste der. Det tror jeg er svært nyttig for denne jenta når hun skal ut og stå på egne bein, selv om jeg absolutt regner med at den økonomiske støtten hjemmefra ikke akkurat uteblir. 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #24 Skrevet 23. november 2011 Skjønner at lommepengene til datteren og forbruket hennes var høyt i forhold til mange andre, men så kom hun fra en familie som hadde det godt økonomisk også, da. Er typisk jante-Norge at det er galt å ha penger med mindre man har vunnet dem i Lotto. I mine øyne blir det naturlig at det drypper mer på barna om man har så god råd, og bare ved å være med på programmet viser jo at foreldrene ikke bare kaster penger på henne, men prøver å lære henne et mer nøysomt forhold til penger. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #25 Skrevet 24. november 2011 Skjønner at lommepengene til datteren og forbruket hennes var høyt i forhold til mange andre, men så kom hun fra en familie som hadde det godt økonomisk også, da. Er typisk jante-Norge at det er galt å ha penger med mindre man har vunnet dem i Lotto. I mine øyne blir det naturlig at det drypper mer på barna om man har så god råd, og bare ved å være med på programmet viser jo at foreldrene ikke bare kaster penger på henne, men prøver å lære henne et mer nøysomt forhold til penger. Tror ikke det nødvendigvis mengden penger som skaper debatt, men synet på penger og veldig materealistiske verdier. 3
HopelessFear Skrevet 24. november 2011 #26 Skrevet 24. november 2011 Tror ikke det nødvendigvis mengden penger som skaper debatt, men synet på penger og veldig materealistiske verdier. Har en mye penger så er det lettere å få feil verdier. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #27 Skrevet 24. november 2011 Tror ikke det nødvendigvis mengden penger som skaper debatt, men synet på penger og veldig materealistiske verdier. Hva skal man med penger om man ikke skal bruke dem? Spare til man dør? 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #28 Skrevet 24. november 2011 (endret) Denne familien hadde 80.000 kr inn i mnd, det er litt mer enn de fleste og det er klart at med høyere inntekt følger ofte et høyere forbruk. Å klage fordi moren har designervekser blir for dumt, så lenge man har råd til det. Endret 25. november 2011 av Kosemose 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #29 Skrevet 24. november 2011 Kall meg hva dere vil, men jeg kan ikke fordra sløsing av penger... Herregud, selv om man har penger, så betyr vel ikke det at man MÅ bruke de opp på tull!? Med sånne holdninger er det ikke rart at det er så skeivfordelt her i verden! Det er noe galt.... 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #30 Skrevet 24. november 2011 Hva skal man med penger om man ikke skal bruke dem? Spare til man dør? Øøøøh??? De var jo ikke millionærer heller da, og hadde fem barn(?) Hva med å legge overskuddet i en sikker framtid hos barna? 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #31 Skrevet 24. november 2011 Vel, de hadde et stort hus i Oslo og bygget etterhvert en ganske stor hytte (så ihvertfall slik ut på bildet), så de har nok så de klarer seg. Med den summen de har utbetalt har familien en bruttoinntekt på godt over en million. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #32 Skrevet 24. november 2011 Vel, de hadde et stort hus i Oslo og bygget etterhvert en ganske stor hytte (så ihvertfall slik ut på bildet), så de har nok så de klarer seg. Med den summen de har utbetalt har familien en bruttoinntekt på godt over en million. Er gubben som har bruttoinntekt på godt over en million..! Kona får nok mer lommepenger enn datteren og har ingenting hun skulle sagt. I tilegg har de au-pair!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #33 Skrevet 24. november 2011 Er gubben som har bruttoinntekt på godt over en million..! Kona får nok mer lommepenger enn datteren og har ingenting hun skulle sagt. I tilegg har de au-pair! Hvordan vet du at kona ike bidrar til inntekten? Men må si at kona oppførte seg verr enn datteren ja. 2
Kråkesaks Skrevet 24. november 2011 #34 Skrevet 24. november 2011 Til stæsj, sminke og klær osv. ok. jeg trodde det var det man kjøpte på shopping og at du fikk det i tillegg.
Gjest Solsmil Skrevet 24. november 2011 #35 Skrevet 24. november 2011 Jeg reagerte mest på moren, og det er ikke vanskelig å se hvor hun har fått holdningene sine fra. Hun hadde flere designervesker stuet bort i skapet, og hadde forskjellige Louis Vuitton-skjerf hengende rundt halsen hver eneste dag. Og så MÅTTE hun ha en vårjakke til 1200 (eller noe sånt), for hun hadde jo iiingen vårjakke! Ja, særlig... Uansett så var det jo fortsatt masse snø og sikkert kaldt ute. Hun var jo og så i dyre butikker, og fant en dyr jakke som hun bare måtte ha, og ble sur fordi datteren ikke ville gi henne mer penger. Er ikke rart datteren hadde fått samme holdninger.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #36 Skrevet 24. november 2011 Jeg reagerte mest på moren, og det er ikke vanskelig å se hvor hun har fått holdningene sine fra. Hun hadde flere designervesker stuet bort i skapet, og hadde forskjellige Louis Vuitton-skjerf hengende rundt halsen hver eneste dag. Og så MÅTTE hun ha en vårjakke til 1200 (eller noe sånt), for hun hadde jo iiingen vårjakke! Ja, særlig... Uansett så var det jo fortsatt masse snø og sikkert kaldt ute. Hun var jo og så i dyre butikker, og fant en dyr jakke som hun bare måtte ha, og ble sur fordi datteren ikke ville gi henne mer penger. Er ikke rart datteren hadde fått samme holdninger. Tror ikke det å ha masse vesker og klær i skapet man "aldri" bruker er noe ukjent fenomen i Norge. Om de er verdt 500 kroner eller 10.000 er mer avhengig av familiens inntekt. 1200 kroner er vel ikke så dyrt for en jakke heller om man har en normal inntekt. Er litt enig i at moren var litt sytete, men skjønner at foreldrene hadde behov for å ha penger mellom hendene. Som moren sa, de bruker jo penger hver dag, til parkering, kaffe og lignende. Er sikkert vanskelig for dem også å la datteren bestemme alt. Og at datteren hadde en dårlig holdning til penger var jo tydeligvis noe de prøvde å lære henne en lekse om gjennom å delta i programmet. Hun så jo selv at det var masse regninger, uforutsette utgifter og slikt som skulle betales og som var dyrt. Spesielt faren synes jeg virket som en fornuftig kar, f.eks. sa han jo at det var unødvendig å kjøpe ny datamaskin når hun hadde en som bare var ett år gammel. 3
Rosalie Skrevet 24. november 2011 #37 Skrevet 24. november 2011 For dei færraste familier, ville det her aldri gått. For i veldig mange familier har ein nok til faste utgiftar og eit moderat forbruk ellers. Men eg vil tru at foreldra får ein oppvekkar når dei ser at dei ikkje har lært tenåringane noko om økonomi. 1
Gjest Anuket Skrevet 24. november 2011 #38 Skrevet 24. november 2011 Jeg synes det var litt som å oppleve meg selv som tenåring, altså den delen ved man ikke aner hvor mye ting koster. Ikke pengeforbruket Familien har en bedre økonomi enn de fleste, og ja moren var kanskje ikke det beste eksempelet her på en som sparer, da hun selv brukte penger, men for meg er det en vesentlig forskjell mellom unger og foreldre. Foreldrene jobber, de tjener disse pengene ved å arbeide, det gjorde ikke denne tenåringen. Om foreldrene som har en lønn, og har noe til overs som de kan bruke på seg selv så ser jeg ikke problemet så lenge det ikke går ut over familien. Det virket jo heller som de satt godt i det økonomisk sett fra det vi som seere fikk sett. Jeg tenker i grunn at dagens ungdommer, som da jeg var 15 ikke aner hvor mye ting koster - vi vet det ikke før vi får oppleve det selv. Du så jo at jenta ble sjokkert over at det var kommunale utgifter, lån og diverse på nesten 30 000 som skulle betales, eller hvor høye regningene egentlig var når det var hun som skulle disponere og styre alt. Holdningen til datteren kommer nok fra foreldrene, kanskje mest mor (?), men bedre å ta tak i dette nå, enn å få en 24 år gammel student som sliter med gjeld og skylder på foreldrene senere. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #39 Skrevet 24. november 2011 Jeg syntes det var underlig at hun fikk 1200 kr måneden i lommepenger, men likevel hadde et månedlig forbruk på over 11000. Det viser jo veldig godt at foreldrene betaler det meste av forbruket hennes. Er ikke hele poenget med lommepenger at barnet, i tillegg til å ha råd til egne ting, skal lære seg å forvalte disse pengene? Hva er vitsen med å dele ut en tusenlapp i måneden hvis alle regninger likevel betales av foreldrene og hun i tillegg får ekstra penger når hun måtte ønske det? 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #40 Skrevet 24. november 2011 Hun hadde brukt 11000 denne måneden da hun styrte økonomien og i det var det en del utgifter som nok ikke var vanlig, bl.a. ballkjole. Jeg synes dette var et veldig bra program og lo godt innimellom, mest fordi jeg kjente meg igjen. Men har ingen synspunkter på hvordan denne familien valgte å bruke pengene sine - det er deres valg. Likte faren godt, han fikk frem noen gode poenger uten å være sur og masete. Og hva vet dere om hvordan inntekten er fordelt mellom mor og far? Du som skrev at det er sikkert far som tjener alt burde skamme deg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå