Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så dyr gave til sin beste veninde, er helt sjokkert!

Hvor dyr var den? Fikk ikke med meg at de sa et beløp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

900?! :overrasket: Det var ikke måte på...

Gjest snoopy_93
Skrevet

Tror ikke det hadde vært så mange som så på om en familie tjente 30 000 etter skatt. Det morsomste med programmet er jo at 15åringer tror at penger vokser på trær. :filer:

Og når de endelig får litt penger bruker de det opp på dritt som ikke er til nytte.

Skrevet

Dagens "økonomisjef" burde SKAMME seg. MAKAN til gjerrigknark for å kunne oppfylle sine egne egoistiske planer har jeg aldri sett før.

• Liker 2
Gjest Cecilia L
Skrevet

Fikk inntrykk av at denne gutten nærmest holdt familien på sultegrensen, og så sitter de igjen med kun 7000 kr av 90000 kr? :klo:

Hva brukte denne familien pengene sine på? Så ikke at noe gikk til fast sparing, heller?

• Liker 1
Skrevet

Herre min, 90 000 etter skatt er sykt!

Synes de burde hatt flere familier med normal inntekt.

Men at overskuddet ikke ble større er jo ikke så merkelig, de hadde jo 30 000 bare i lån. og 4 biler koster vel også en del... Samt ferien.

Skrevet

Nå er det første gang jeg ser på dette. Men synes han gjorde en god jobb jeg... Men fy søren, så lite de brukte på mat i forhold til hva de brukte på mat til vanlig. Sikkert pga Barcelona turen at det ikke gikk så bra. Han måtte jo bestille et par ekstra netter på hotel.

Gjest Thessie!
Skrevet

Liker dette programmet veldig godt. Jeg fikk også nettopp overtalt mamma til å ha vår egen miniversjon av programmet. Så nå skal meg og søsteren min ha ansvaret for matbudsjettet og handling av mat i to uker. Kan ikke si at mamma gleder seg så mye..

Skrevet

Fikk inntrykk av at denne gutten nærmest holdt familien på sultegrensen, og så sitter de igjen med kun 7000 kr av 90000 kr? :klo:

Hva brukte denne familien pengene sine på? Så ikke at noe gikk til fast sparing, heller?

Tror de hadde sånn ca 32 000 bare i boliglån, også kommer alt annet i tillegg som kommunale avgifter osv. Vet ikke helt hva han brukte resten på.

Skrevet

Det var ikke den familien som hadde fire - 4 - biler?! Vi har "bare" to biler og det i seg selv koster nok!!

Skrevet

Wow, det får man si!

Mvh Yvonne :heiajente:

• 2 måneder senere...
Skrevet

Noen som har sett første episode enda? Ligger på NRK Nett-TV.

Premiere på NRK ikveld kl 19.45.

Jeg syntes foreldrene i den første episoden kun har seg selv å takke for at datteren er litt på villspor med pengebruk..

VG sin anmelder skrev:

Det er også drøyt å høre foreldrene klage over barnas «skal ha, skal ha»-holdning, uten at de tar noen som helst selvkritikk for hvordan den holdningen har oppstått.

Helt enig!

Det som har gjort denne jentungen til en forferdelig materialist som ikke ser lenger enn pengene rekker, og til en egoist som er villig til å la sine nærmeste gå for lut og kaldt vann for egen vinnings skyld, er rett og slett en form for omsorgssvikt. Sophie viser et nivå av empati og omsorgsevne som er hårreisende lav for en som er nesten voksen. Det verste er at hun antakelig vil få store problemer med å bryte dette tanke- og adferdsmønsteret, siden det har fått pågå uhindret så lenge. Hun er tydelig så avhengig av materiell luksus at jeg nesten vil kalle henne psykisk syk, Shopoholismen hennes går tydeligvis foran alle andre hensyn. Det skulle ikke undre meg om hun vil trenge profesjonell behandling.

Men hvem har egentlig skylden for dette? Selvsagt er det foreldrene som i første omgang har sviktet i rollen som oppdragere. De har jo vært hennes rollemodeller og økonomisjefer under oppveksten hennes. De har helt tydelig ikke kjent sin plikt til å gjøre datteren sin til et nogenlunde dugelig, ansvarlig, empatisk og sosialt kompetent menneske. Staten har også sviktet Sophie gjennom manglende tiltak mot denne monsteroppdragelsen foreldrene har gitt henne. Barneværnet kan i dag ikke gripe inn mot det man kan kalle "overflodsmisshandling". Derimot har man faktisk fått aksept for å gripe inn i familier der barna lider skade av alvorlig overforing med mat. (Det var blant annet en sak for noen år tilbake der en jente ble tatt ut av sitt hjem i Telemark fordi moren ikke klarte å opprettholde et noenlunde holdbart kosthold i hjemmet.) Barneværnet kunne derimot ikke ha hjulpet Sophie fordi det regnes som en privatsak og helt greit at foreldre ødelegger barna sine psykisk og utviklingsmessig ved å gi dem for mange ting eller for mye penger. Men omsorgssvikt er det nå likevel, når det ikke gir barnet enn sund oppdragelse som ruster dem til å klare seg i voksenlivet og til selv en dag å bli omsorgspersoner. Dette problemet vil bare øke ettersom kjøpekraften øker og vettet synker og på sikt vil behovet for tiltak mot slike foreldre bli enormt.

Det er forferdelig trist å se en egentlig veldig bra jente med masse pågangsmot, intelligens og resurser i ryggen ødelegges av uvettige foreldre og et samfunn som ikke engang greier å innrømme problemet, eller hindre at det blir verre. Skulle jeg våge å komme med et godt råd til Sophie, hennes familie og alle andre i samme situasjon, måtte det bli at de rent fysisk (eller i alle fall i tankene) vasker malingen ut av ansiktet, lar etterveksten gro en stund og drar på "hyttetur" uten annen underholdning enn en smørkasse god litteratur, hverandre og en sikkert utrustet tursekk. Fyll den med enkel og sund mat, enkle klær fra Fretex og bare de nødvendigste hygieneartikler. Prøv hvordan det er å ikke få noe nytt hele tiden og bare vær dere selv SAMMEN. Det blendverket dere har strevd mot, er egentlig bare til for at dere skal glemme hva som er viktig her i verden, både for dere selv, deres nærmeste og for samfunnet forøvrig. Ta så denne erfaringen med dere tilbake til hverdagen og gå forbi både macer, dyre jakker, vesker sminke og skit. Dere er bra nok som dere er ute. Ja, faktisk bedre så rart det enn kan høres.

Lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...