solstråle87 Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 (endret) Noen som har sett første episode enda? Ligger på NRK Nett-TV. Premiere på NRK ikveld kl 19.45. Jeg syntes foreldrene i den første episoden kun har seg selv å takke for at datteren er litt på villspor med pengebruk.. VG sin anmelder skrev: Det er også drøyt å høre foreldrene klage over barnas «skal ha, skal ha»-holdning, uten at de tar noen som helst selvkritikk for hvordan den holdningen har oppstått. Helt enig! Endret 23. november 2011 av solstråle87 5
HopelessFear Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Jeg blir bare frustrert av slike foreldre. De har absolutt ingen "ide" om hvor barna har fått de holdningene fra, neida. 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Blir frustrert av å se på jeg. Kjenner jeg har lyst til å smekke jentungen i bakhodet med en stekepanne eller kjefte henne huden stapp-full! Og ja, hun har foreldrene sine å takke siden de alltid gir etter.. Synes også hun er vel ego når hun gir foreldrene 4000 å leve på i én måned. De har tros alt bil og litt andre utgifter sånn sett enn det hun har. Selv har hun gribba til seg 10 000kr fordi hun vil ha mac. ÆSJ!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Den dustete faren til jenta, virker jo nesten stolt over at avkommet har en mobilregning på 1500 kr og at hun skal bruke overskuddet av budsjettet til en Mac... 5
Pria Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Hadde skammet meg til døde over å ha en datter med slike holdninger. Det verste er at det kryr av jenter med slike holdninger. Bare ta dere en tur i Bogstadveien.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Er det vanlig at en 15-åring får 1200 kr i lommepenger hver måned? Og det virker jo som hun får dekket mobilregningen dekket av foreldrene.
Luppa Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Herregud for en drittunge! Skjønner jo at det er hele poenget med programmet da, men... Fyttigrisen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Jeg synes ikke denne jenta var noe særlig verre enn tenåringer flest. De er unge og har ikke begrep om hvor mye det koster å drive en husholdning. I tillegg så det jo ut som dette var en familie med høy inntekt, mtp. hus og ting, hele familien hadde jo også jakker som koster 7-8000. Da synes jeg det faktisk vitnet om at foreldrene var ganske flinke til å lære henne at man ikke kan "kaste penger ut av vinduet", og de var tøffe som ble med på noe sånt. Såpass bemidlede foreldre flest er nok ikke sånn. Vet ikke så mye ellers om serien, men er det slik at den summen de får utdelt tilsvarer et månedsbudsjett for familien normalt? Noe annet ville jo gjort situasjonen mer urealistisk og mindre lærerik for ungdommen. 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 (endret) I mitt tilfelle, når jeg var 15 år, bodde jeg med en alenemor i en liten leilighet med 1 soverom. Så jeg og mamma byttet på og ligge på sofasofa i stuen og på rommet. En uke meg, neste uke henne. Siden jeg ikke er vant til å få og få og få, noe jeg innbiller meg utifra klippene om Sophie i 1.episode (jeg hadde ALDRI fått en ballkjole til 3000 eller fått betalt noe limousin, ikke fått London tur i bursdagsgave heller..), så jeg tror jeg hadde hatt en litt annerledes prioritering av pengene hvis jeg fikk månedsbudsjettet å skulle bestemme.. Jeg f.eks ønsket så gjerne å dra til Paris, og da fikk jeg beskjed om å spare opp penger. Så jeg jobbet og sparte i 6 måneder. Tror f eks Sophie hadde lært noe mer av å måtte spare til en London tur selv og fått noe litt mindre i bursdagsgave f eks? Men ikke noe vondt imot Sophie, hun kan da virkelig ikke noe for hvordan foreldrene har valgt å oppdra henne. Hun satt jo t.o.m igjen med litt penger på slutten og det hadde jeg faktisk ikke forventet (!). Endret 25. november 2011 av Kosemose 7
challenger Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 (endret) Er det vanlig at en 15-åring får 1200 kr i lommepenger hver måned? Og det virker jo som hun får dekket mobilregningen dekket av foreldrene. Det er vel normalt i den alderen at man får dekt mobilregningen(så lenge det er NORMALT forbruk). Hvor skal man ellers få penger fra? Tenåringer i den alderen får jo ukelønn/månedslønn til lommepenger.. skrivefeil* Endret 23. november 2011 av challenger
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Jeg tror du ville fått den følelsen om de viste alt av råklipp i tillegg. I blant må man se seg selv utenfra for å innse hvordan man faktisk er. Jenta var helt håpløst bortkjemt og jeg håper da virkelig hun innser det selv. Meg meg meg, var alt jeg hørte. Og mora hennes var heller ikke stort bedre. Man så lett at eplet ikke falt langt fra stammen. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Det er vel normalt i den alderen at man får dekt mobilregningen(så lenge det er NORMALT forbruk). Hvor skal man ellers få penger fra? Tenåringer i den alderen får jo ukelønn/månedslønn til lommepenger.. skrivefeil* Fra lommepengene? Altså betale mobil med lommepenger? Er det normalt dette altså, at en 15-åring får 1200 kr å bruke på sus&dus. Jaja... Snakk om at vi har det godt her til lands!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Hun hadde et forbruk på 11.747 kroner på en måned (!) Vanlig å lommepenger ja, men hvordan i all verden klarte hun å bruke 11.747 kroner på en måned uten at foreldrene var med på å betale for shoppingen? Jeg tror nok de var med på det, og da kan de ikke akkurat klage over at hun bruker for mye penger.. Det er ikke SÅÅÅ himla vanskelig å si nei og sette grenser. Så får de bare furte så mye de vil altså. 2
challenger Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Fra lommepengene? Altså betale mobil med lommepenger? Er det normalt dette altså, at en 15-åring får 1200 kr å bruke på sus&dus. Jaja... Snakk om at vi har det godt her til lands! Det er normalt å få lommepenger av foreldre ja? Altså ukelønn/månedslønn. 1200kr var kansje litt i meste laget(men de tjente vel godt foreldrene så ikke unormalt mye til en rik familie). Når jeg var på denne alderen så fikk jeg kontantkort når jeg hadde behov for det(nå hadde ikke jeg det samme forbruket som den jenta da), + månedslønn(lommepenger). Tror jeg fikk 4-500kr kansje, fikk jo ekstra hvis jeg skulle på shopping da(eller trengte noe spesielt). 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 For GUDS SKYLD, det er ikke jenta sin feil!!! Hadde jeg vært foreldre her, hadde jeg vært så flau. Ikke over jenta, men at det oser av mindreverdighetskomplekser når man står og flasher dyre gjenstander og en dyr livsstil på TV. Og det kommer heller ikke fram noen gode grunnverdier som viser til at det er noe annet en fasade og materialisme som teller heller.. Mor hadde nermest en hysterink holdning til det hele, og det sier litt om hva andre ting enn penger og luxus betyr for henne.. Nå så jeg ikke hele programmet! Ble i dårlig humør av det! 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 For GUDS SKYLD, det er ikke jenta sin feil!!! Hadde jeg vært foreldre her, hadde jeg vært så flau. Ikke over jenta, men at det oser av mindreverdighetskomplekser når man står og flasher dyre gjenstander og en dyr livsstil på TV. Og det kommer heller ikke fram noen gode grunnverdier som viser til at det er noe annet en fasade og materialisme som teller heller.. Mor hadde nermest en hysterink holdning til det hele, og det sier litt om hva andre ting enn penger og luxus betyr for henne.. Nå så jeg ikke hele programmet! Ble i dårlig humør av det! Helt enig. Syns det var utrolig at hun var såpass huggelig som hun var, når hun tydelighvis er rimelig bortskjemt, og har en mor som har et så hysterisk forhold til penger. Nei, syns det var verre å se på moren enn datteren gitt. Ellers syns jeg det er helt sykt å tenke på at noen har 80 000 igjen hver mnd etter skatt.. 1
Vera Vinge Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Jeg så mesteparten av denne episoden i dag, og jeg ble irritert av det (men det blir jeg alltid av sånne penge-programmer). Jenta tror jeg er som mange tenåringer i dag, så at hun var umoden når det gjaldt pengebruk, er helt å forvente ut fra hennes alder og den tiden vi lever i. Men jeg hadde vært flau om jeg var foreldrene hennes. De klager over hennes pengebruk, samtidig som datteren avslører at moren har flere Louis Vitton-vesker i skapet som hun ikke har brukt mer enn noen få ganger. Lite selvinnsikt fra foreldrenes side, syns jeg. Skal de først klager over datteren, bør de vel innse at de selv går foran som rollemodeller og at de også sannsynligvis har gitt etter i mange sammenhenger, når man så hvilke forventninger datteren hadde. 4
Kråkesaks Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Det er normalt å få lommepenger av foreldre ja? Altså ukelønn/månedslønn. 1200kr var kansje litt i meste laget(men de tjente vel godt foreldrene så ikke unormalt mye til en rik familie). Når jeg var på denne alderen så fikk jeg kontantkort når jeg hadde behov for det(nå hadde ikke jeg det samme forbruket som den jenta da), + månedslønn(lommepenger). Tror jeg fikk 4-500kr kansje, fikk jo ekstra hvis jeg skulle på shopping da(eller trengte noe spesielt). lommepenger + penger til shopping? jeg skjønner det hvis det var noe viktig du trengte, men utover det så skjønner jeg ikke dette. hva skulle lommepengene dekke? godteri? 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Helt enig. Syns det var utrolig at hun var såpass huggelig som hun var, når hun tydelighvis er rimelig bortskjemt, og har en mor som har et så hysterisk forhold til penger. Nei, syns det var verre å se på moren enn datteren gitt. Ellers syns jeg det er helt sykt å tenke på at noen har 80 000 igjen hver mnd etter skatt.. Ja, jeg og ble imponert over jenta til tross for mors holdninger som ble vist i dette programmet. Men får vondt av mor og da.. Selv om hun hadde hatt godt av å sitte på bar bakke i noen år og lært seg å være evig takknemlig over å ha en frisk og god familie. Men tror løpet er kjørt med et skap fult av designervesker hun ikke bruker, og shoppingabstineser før det har gått en måned Skulle likt å høre hennes side av saken.. 1
challenger Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 lommepenger + penger til shopping? jeg skjønner det hvis det var noe viktig du trengte, men utover det så skjønner jeg ikke dette. hva skulle lommepengene dekke? godteri? Til stæsj, sminke og klær osv. Det jeg trenge/ville ha. Og jeg var ikke akkurat en av de som fikk mest lommepenger i klassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå