Gå til innhold

Betale på date

Fremhevede innlegg

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Ja, du har rett. Jeg har aldri invitert noen på en date. Det hadde jo vært helt absurd om mannen skulle invitere til date, og kvinnen skal betale. Det er den som inviterer sin idé, og den personens planlegging, og det som burde ta seg av det, og la daten bare kose seg sammen med deg (den som inviterer skal kose også, men det gjør den vel med tanke på at det var den som har planlagt alt osv).

Om mannen inviterer og kvinnen betaler blir det som om du skal invitere noen på middag hjem til deg, men de får lage den.

Koser meg selv om jeg betaler for noe jeg ikke har planlagt jeg, da. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da virkelig ikke slik at den som inviterer skal ende opp med hele regningen!

Ikke hele, spørs jo hva det er. Er det noe så enkelt som middag, så synes jeg det. Men hvis det er noe veldig dyrt så kan jo begge to gi litt hver.

Skrevet

Mm, det er nå ganske vanlig at mannen betaler, selv om det er ganske kjedelig at kvinner tar det for gitt. Jeg er selv jente, og må innrømme at jeg tenker at mannen skal betale, men om han hadde spurt om vi kunne delt regningen så hadde jeg gjort det, selvfølgelig... Men da er det ikke sikkert det hadde blitt noen ny date. Med mindre dette var en jeg hadde holdt på med i uker/måneder :)

Nåja. Da jeg møtte kjæresten var vi begge studenter, men jeg hadde en deltidsjobb som gav meg 5k ekstra i måneden. De første gangene var han skikkelig gentleman og ville betale, etterhvert begynte vi å dele på regninga, men nå er det stort sett jeg som tilbyr meg å betale når vi skal ut og spise :)

Synes man skal betale etter evne, ikke kjønn.

• Liker 1
Skrevet

Nåja. Da jeg møtte kjæresten var vi begge studenter, men jeg hadde en deltidsjobb som gav meg 5k ekstra i måneden. De første gangene var han skikkelig gentleman og ville betale, etterhvert begynte vi å dele på regninga, men nå er det stort sett jeg som tilbyr meg å betale når vi skal ut og spise :)

Synes man skal betale etter evne, ikke kjønn.

Det er et godt poeng. Men de første datene synes jeg han skal betale. Sa jo det var greit hvis vi har holdt på en stund. Det er jo sånn det var med dere, han betalte jo alt de første gangene ^^

Skrevet

Ja, du har rett. Jeg har aldri invitert noen på en date. Det hadde jo vært helt absurd om mannen skulle invitere til date, og kvinnen skal betale. Det er den som inviterer sin idé, og den personens planlegging, og det som burde ta seg av det, og la daten bare kose seg sammen med deg (den som inviterer skal kose også, men det gjør den vel med tanke på at det var den som har planlagt alt osv).

Om mannen inviterer og kvinnen betaler blir det som om du skal invitere noen på middag hjem til deg, men de får lage den.

Det du sier er at mannen ALLTID skal betale på de første datene. Fordi det er mannens oppgave å be på date og den som ber ut sin oppgave å betale. Synes det blir helt feil. Vi lever tross alt i 2011, der både mann og kvinne har betalte jobber, så begge har lik mulighet til å betale.

• Liker 3
Gjest Herr Drue
Skrevet

Det du sier er at mannen ALLTID skal betale på de første datene. Fordi det er mannens oppgave å be på date og den som ber ut sin oppgave å betale. Synes det blir helt feil. Vi lever tross alt i 2011, der både mann og kvinne har betalte jobber, så begge har lik mulighet til å betale.

Amen :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke hele, spørs jo hva det er. Er det noe så enkelt som middag, så synes jeg det. Men hvis det er noe veldig dyrt så kan jo begge to gi litt hver.

Hva om vi snur problemstillingen da? At det er du som inviterer ut på date, er det du som skal betale hele regningen? Selv har jeg forholdsvis dårlig råd, så selv om jeg inviterer noen ut har jeg ikke råd til å betale for både han og meg selv.. En ting er om det er "date" på den lokale pizzasjappa, men om det er en tur på Egon så blir det fort penger om man skal betale for 2 stykker.

Skrevet

Mener ikke at det er en slags fasit, nei. Men sånn jeg foretrekker det. Hvis en kvinne vil be ut en mann, så kan hun for all del gjøre det uten at jeg bryr meg. Men for meg så er det "tradisjon" som jeg liker. Hvis jeg er interessert i noen, så ber jeg de heller hjem til meg selv, billigere og koselig! :)

Skrevet

Forsåvidt ikke uenig. Men kodene du nevner er jo også med på å gjøre det vanskelig å snakke om. F.eks, så vil han, dersom hun går med på å betale, ikke nødvendigvis vite om hun gjør det av vilje, eller fordi han snakket henne til det. En prat kan være lurt, men det er ikke alltid det beste - det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg ville isåfall startet litt mer forsiktig enn å si "I dag deler vi regninga". Alternativ to kan være bra. Humor og lekenhet tror jeg er det eneste som kan løse saken.

Nå føler jeg du kverulerer med meg, Druis. Det liker jeg dårlig. :nigo:

Ting er vanskelig å snakke om når man GJØR det vanskelig å snakke om.

Dersom en mann hadde sagt til meg: "Du, jeg har ikke råd til å betale hver gang vi er ute og spiser, og det har vært litt tankeløst av meg å legge opp til det, men er det greit vi spleiser?" Så hadde jeg sagt ja

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at det skal være vanskelig å prate om sånne ting.

Og at jeg som kvinne skal bli tolket ihjel, aha, NÅÅÅÅÅÅÅ betaler hun ja, men var det bare fordi jeg spurte? osv osv osv. Så spør om det da.

Er det ting jeg lurer på med menn jeg dater, så SPØR jeg. Da er det opp til ham å være ærlig. jeg finner tidsnok ut om h an er en luretass eller ikke:...

Skrevet

Har vært på 4 dater med samme kvinnen. Hun er en flott kvinne, alltid hyggelig og virker som hun liker meg. Men, det koster jo litt å gå på date. Det er middag etc som skal betales. På disse tre datene har jeg betalt alt, hun har ikke engang tilbudt seg å betale noe som helst. Burde det ringe ei bjelle da? Er hun en golddigger? Jeg liker henne godt men er usikker på om ei så gnien jente er noe å satse på?

Hva sier dere gutter og jenter der ute, hva er deres erfaringer?

Hvis du har invitert til date, så skal du betale. Hvis hun forslo noe, så skal hun betale.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har invitert til date, så skal du betale. Hvis hun forslo noe, så skal hun betale.

Enig! :)

• Liker 1
Skrevet

Nå føler jeg du kverulerer med meg, Druis. Det liker jeg dårlig. :nigo:

Ting er vanskelig å snakke om når man GJØR det vanskelig å snakke om.

Dersom en mann hadde sagt til meg: "Du, jeg har ikke råd til å betale hver gang vi er ute og spiser, og det har vært litt tankeløst av meg å legge opp til det, men er det greit vi spleiser?" Så hadde jeg sagt ja

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at det skal være vanskelig å prate om sånne ting.

Og at jeg som kvinne skal bli tolket ihjel, aha, NÅÅÅÅÅÅÅ betaler hun ja, men var det bare fordi jeg spurte? osv osv osv. Så spør om det da.

Er det ting jeg lurer på med menn jeg dater, så SPØR jeg. Da er det opp til ham å være ærlig. jeg finner tidsnok ut om h an er en luretass eller ikke:...

Hva om man heller hadde sagt det følgende da?

"Du, jeg har ikke lyst til å betale hver gang vi er ute og spiser, og det har vært litt tankeløst av meg å legge opp til det, men er det greit vi spleiser?"

Skrevet

Dårlig holdning? Som sagt, hadde ikke gjort det med en som jeg har datet lenge, men hvis vi kunne hadde vært på 1 - 3 dater, så hadde jeg ikke gått ut mer med han. Jeg er ikke interessert i å bruke pengene mine på mat, da vil jeg heller spare. Da kunne vi heller funnet på andre ting som jeg ikke taper penger på, for en mann som jeg kanskje ikke er sammen med så lenge uansett. Jeg har type nå, og betaler for han, så jeg er ingen goldigger. Forventer ikke gaver hver dag, eller noen ting. Sier bare at mannen burde gi et bra førsteinntrykk av seg selv på de første datene.

Du mener mannen skal betale sånn at DU kan spare penger? Gjerrig sa du?? Dummeste jeg har lest...

• Liker 1
Skrevet

Som mange damer ville gjort TS... Løp for livet.

Skrevet

Hva om man heller hadde sagt det følgende da?

"Du, jeg har ikke lyst til å betale hver gang vi er ute og spiser, og det har vært litt tankeløst av meg å legge opp til det, men er det greit vi spleiser?"

Hadde da vært en ærlig sak det?

"Helt greit. Jeg kan ta neste og så deler vi 50/50 etter det", hadde jeg svart da.

Skrevet

Hadde da vært en ærlig sak det?

"Helt greit. Jeg kan ta neste og så deler vi 50/50 etter det", hadde jeg svart da.

Sikker på at du er helt ærlig her da? ;)

Skrevet (endret)

Sikker på at du er helt ærlig her da? ;)

Ja. Faktisk så har det alltid vært jeg som har betalt når jeg har vært ute og spist middag med han jeg var sammen med. (Men han har tatt det igjen ved grytene hjemme, altså.)

Endret av Cata
  • Liker 1
Skrevet

Ja. Faktisk så har det alltid vært jeg som har betalt når jeg har vært ute og spist middag med han jeg var sammen med. (Men han har tatt det igjen ved grytene hjemme, altså.)

Hmmmmm! Ikke lett å beskylde deg for å være golddigger da jo ;):smoke:

Skrevet

Som Inger nevnte, vi lever faktisk i år 2011. Vi damer har våre egne penger, og selvfølgelig skal vi være med å betale! Hadde jeg blitt invitert på middagsdate, men ikke følt for å bruke mye penger på en middag, hadde jeg spurt om ikke vi kanskje skulle begynt med en kaffe først istedet, og heller tatt middagsdaten når vi har blitt litt bedre kjent.

Koselig å bli spandert på, men det kommer først når man vet at den andre personen er noe å satse på.

• Liker 2
Skrevet

Hmmmmm! Ikke lett å beskylde deg for å være golddigger da jo ;):smoke:

Noen feil skal vel for pokker jeg også ha :sur:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...