Gå til innhold

Betale på date

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det at ei dame ikke gir tegn til å ville betale, virker for meg som en ganske sterk karakterbrist. Noe av det mest usexy jeg vet om, er gjerrige mennesker. Dette er et ganske innvikla problem, for du kjenner jo henne nok ikke godt nok til å kunne ta det opp - det ville ha virket veldig rart, og mest sannynlig ville ikke hun, men du, fremstå som gjerrig. Jeg klandrer deg ikke for at du tenker i disse baner.

TS her,

Godt sagt! Jeg liker mye ved henne godt, men tror likevel jeg skal prøve å glemme henne. Gidder ikke styre med ei så gjerrig dame...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, men hvordan er hun når dere er ute og betaler? Jeg går på dates med en som neeeesten er kjæresten min ( hihi <3 ) og han har ALLTID betalt for oss, alltid. Når vi skal betale, så stiller han seg foran meg, jeg tar opp min lommebok og sier "jeg betaler min del i dag." Eller "idag betaler jeg for oss!!". Så snur han seg og sier at han har betalt. Jeg sier alltid "betalte du for begge, så utrolig snill du er kjære". Jeg ER virkelig takknemlig, og helt fra start så har jeg vist ekstra pris på ham også, ved å feks kjøpe yndlingsdrikken og snopen hans før jeg kommer på besøk til ham, kjøpe kvota til ham når jeg har vært på utenlandsreiser osv.

• Liker 4
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg synes det er naturlig at den som inviterer også betaler. Jeg liker menn som er gentlemenn på alle måter. Sannsynligvis er jeg litt feminin og liker menn som oppfører seg på en måte som gir meg en følelse av å bli "eid". (Altså at det er tydelig for omgivelsene at jeg er hans dame.) Mulig det også handler om at jeg stort sett er en sterk og selvstendig kvinne, men samtidig har behov for en mann som er mann?

Tror også det kan komme av at jeg har et litt gammeldags syn på kjønnsroller. Gjør det gjerne koeslig i hjemmet, rusler rundt og rydder osv. Dersom jeg dater en mann, kan jeg godt invitere til helaften hjemme hos meg, der jeg lager god mat. Skulle han da ha tilbydd seg å dele regningen? Handle halvparten av ingrediensene?

• Liker 3
Skrevet

Ok, men hvordan er hun når dere er ute og betaler? Jeg går på dates med en som neeeesten er kjæresten min ( hihi <3 ) og han har ALLTID betalt for oss, alltid. Når vi skal betale, så stiller han seg foran meg, jeg tar opp min lommebok og sier "jeg betaler min del i dag." Eller "idag betaler jeg for oss!!". Så snur han seg og sier at han har betalt. Jeg sier alltid "betalte du for begge, så utrolig snill du er kjære". Jeg ER virkelig takknemlig, og helt fra start så har jeg vist ekstra pris på ham også, ved å feks kjøpe yndlingsdrikken og snopen hans før jeg kommer på besøk til ham, kjøpe kvota til ham når jeg har vært på utenlandsreiser osv.

Da er du ikke golddigger :)

• Liker 1
Skrevet

Det jeg tenker mest på er hva du gjør når dere får regningen, kaster du deg over den? Lar du henne se på den? Om jeg er på date og fyrn kaster seg over regningen (og han har invitert til date'n) tilbyr jeg meg ikke å betale, men tar det igjen litt senere. F.eks er vi på kino betaler han for billettene så tok jeg intiativet til å betale for alt godisen. På restaurant synes jeg det ofte blir litt kleint å skulle strekke seg over bordet, ta regningen og si at jeg skal betale. Du kan jo prøve med kino f.eks, si bare rett ut "Henter ut billettene jeg, går du og kjøper litt snacks til oss?" Så ser du jo raskt hva hun gjør ;) Ikke sikkert hun er golddigger, kan være, men kanskje hun bare er litt sjenert og dermed ikke tørr kaste seg over regningen som du allerede har lagt forran deg og sett på.

Men igjen, jeg har ikke vært der da dere var ute, så er bare du til syvende og sist som kan ha en formening om du synes hun utnytter deg eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

TS her,

Godt sagt! Jeg liker mye ved henne godt, men tror likevel jeg skal prøve å glemme henne. Gidder ikke styre med ei så gjerrig dame...

Huh? Hva med å snakke med henne om det? Hvor gamle er dere egentlig? Ved å snakke så finner du vel raskt ut av ting?

• Liker 1
Skrevet

Altså.. Synes du bare bør la være å betale. Lat som om du ikke tenker over at hun kanskje vil du skal betale, eller noe i den duren.

Ihvertfall ta det opp med henne.

Skrevet

Det er en dårlig holdning synes jeg. Det er ingen selvfølge at mannen skal betale alt for deg når dere er ute, man skal ikke ta det for gitt, men være takknemlig når det skjer. Hadde du dumpa en fyr du dater bare fordi han hadde bedt deg om å betale for din del av det du hadde spist på resturant, for eksempel? Jaja, da tenker jeg at det sikkert ikke hadde vært noe tap for ham, for du kan ikke være interessert når det skremmer deg vekk.

Dårlig holdning? Som sagt, hadde ikke gjort det med en som jeg har datet lenge, men hvis vi kunne hadde vært på 1 - 3 dater, så hadde jeg ikke gått ut mer med han. Jeg er ikke interessert i å bruke pengene mine på mat, da vil jeg heller spare. Da kunne vi heller funnet på andre ting som jeg ikke taper penger på, for en mann som jeg kanskje ikke er sammen med så lenge uansett. Jeg har type nå, og betaler for han, så jeg er ingen goldigger. Forventer ikke gaver hver dag, eller noen ting. Sier bare at mannen burde gi et bra førsteinntrykk av seg selv på de første datene.

• Liker 1
Skrevet

Dårlig holdning? Som sagt, hadde ikke gjort det med en som jeg har datet lenge, men hvis vi kunne hadde vært på 1 - 3 dater, så hadde jeg ikke gått ut mer med han. Jeg er ikke interessert i å bruke pengene mine på mat, da vil jeg heller spare. Da kunne vi heller funnet på andre ting som jeg ikke taper penger på, for en mann som jeg kanskje ikke er sammen med så lenge uansett. Jeg har type nå, og betaler for han, så jeg er ingen goldigger. Forventer ikke gaver hver dag, eller noen ting. Sier bare at mannen burde gi et bra førsteinntrykk av seg selv på de første datene.

Nå er jeg kanskje kverulerende, men det er ingen god holdning fra din side å forvente at du skal bli spandert på fordi du ikke bruker pengene dine på mat. Det er litt respektløst å forvente at de skal vise seg fra sine beste sider fra start, mens du skal vente litt for å se om de er noe å spare på før du legger i litt cash?

• Liker 6
Skrevet

Ta henne med ut igjen, og når regningen kommer så sier du; "Tar du regningen denne gangen?"

Da får du sjekket reaksjonen hennes!

Jeg tenker at det er normalt å tilby seg å dele, evt bytte på å ta regningen. Dersom mannen insisterer på å ta den, så får det være greit. Jeg liker i hvertfall at det er en jevn fordeling på dette.

Skrevet

Nå er jeg kanskje kverulerende, men det er ingen god holdning fra din side å forvente at du skal bli spandert på fordi du ikke bruker pengene dine på mat. Det er litt respektløst å forvente at de skal vise seg fra sine beste sider fra start, mens du skal vente litt for å se om de er noe å spare på før du legger i litt cash?

Altså, hvis det er en mann som inviterer meg på date, så kan han vel ikke forvente at jeg skal betale også? Hvis han har tatt seg av planleggingen. Hvis dere blir enige om å dra på date, greit, da burde begge betale, men hvis mannen er den som spør, så er det ganske åpenbart at kvinnen ikke burde betale. :klaske:

• Liker 1
Gjest Herr Drue
Skrevet

Huh? Hva med å snakke med henne om det? Hvor gamle er dere egentlig? Ved å snakke så finner du vel raskt ut av ting?

Hvordan mener du man skal gå fram hvis man skal konfrontere? Det er ikke bare bare å snakke om det, spør du meg. I verste fall fremstår han som den gjerrige, og om han faktisk har lyst til å satse på forholdet tiltross for hennes gjerrighet, så kan en konfrontasjon skape dårlig stemning. Lett å si at: "ja, men da er det bare hun som er fjern, så da bør hun dumpes" og lignende, men det er rett og slett ikke så lett. En konfrontasjon kan ha mange forskjellig utfall, både i favør og mot TS.

Skrevet

Hvordan mener du man skal gå fram hvis man skal konfrontere? Det er ikke bare bare å snakke om det, spør du meg. I verste fall fremstår han som den gjerrige, og om han faktisk har lyst til å satse på forholdet tiltross for hennes gjerrighet, så kan en konfrontasjon skape dårlig stemning. Lett å si at: "ja, men da er det bare hun som er fjern, så da bør hun dumpes" og lignende, men det er rett og slett ikke så lett. En konfrontasjon kan ha mange forskjellig utfall, både i favør og mot TS.

Hm? Han sa at han ville dumpe henne, fordi hun virket gjerrig. Han sa også at han likte henne- dersom liker er sterk, så ville jeg snakket om dette FØR jeg dumpet.

Måter å gjøre på:

"I dag deler vi regninga"

"Jeg digger å spise middag med deg, men jeg syns vi skal bytte litt på å betale."

"Tar du kinobillettene?"

For eksempel. Dersom han har lagt opp til at han betaler hver gang, så er det litt vanskelig for henne å skjønne at han ikke syns det er bare greit. Selv tilbyr jeg meg alltid å splitte regninga, med mindre mannen er veldig tydelig på at han vil beatele. Det er så mange koder her, at det ofte kan være like bra å bare snakke.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Vel.

Du kan jo alltids si neste date, noe ala, "hva om vi splitter regningen denne gangen?" så får du se reaksjonen hennes, om den er dårlig, kan du alltids ro deg til land igjen å si " vel..tenkte om vi splitter regningen idag, så kan jeg vel spandere noen drinker på deg senere ;)"

Spørs jo hvordan hun er da.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Altså, hvis det er en mann som inviterer meg på date, så kan han vel ikke forvente at jeg skal betale også? Hvis han har tatt seg av planleggingen. Hvis dere blir enige om å dra på date, greit, da burde begge betale, men hvis mannen er den som spør, så er det ganske åpenbart at kvinnen ikke burde betale. :klaske:

Av ren nysgjerrighet, hva slags dateaktiviteter pleier du å invitere til og spandere? Noe sier meg at du, i likhet med mange andre damer, kanskje ikke tar initiativ til å invitere til date. Og det er nettopp her litt av greia ligger: når det er en norm at det er mannen som skal invitere til date, så synes jeg det er rett og rimelig at dama betaler, kanskje allerede på andre date. Du går jo ikke mot din vilje, gjør du vel? Uansett, det med at du ikke inviterer til date er bare en antakelse, jeg vet ingenting for sikkert om DEG. Men mitt inntrykk er at mange kvinner tenker sånn. Gammeldags og usexy.

Altså:

mannen skal invitere på date

den som inviterer på date skal betale

Kombinasjonen av de to = Gjerrig cunt.

• Liker 1
Gjest D_flatmajor
Skrevet

Dette med betaling er tydeligvis noe folk tenker svært ulikt rundt, så det beste er nok å spørre henne. Når det er sagt så skjønner jeg at det ikke nødvendigvis er det letteste i praksis.

Jeg mener det er tankeløst av henne å forvente at du betaler. Men hensikten hennes med å ikke betale er vanskelig å si noe om for andre.

Selv pleier jeg å betale for meg selv/dele på å betale, og kan ikke si at jeg har dårlige erfaringer med det akkurat.

Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hva slags dateaktiviteter pleier du å invitere til og spandere? Noe sier meg at du, i likhet med mange andre damer, kanskje ikke tar initiativ til å invitere til date. Og det er nettopp her litt av greia ligger: når det er en norm at det er mannen som skal invitere til date, så synes jeg det er rett og rimelig at dama betaler, kanskje allerede på andre date. Du går jo ikke mot din vilje, gjør du vel? Uansett, det med at du ikke inviterer til date er bare en antakelse, jeg vet ingenting for sikkert om DEG. Men mitt inntrykk er at mange kvinner tenker sånn. Gammeldags og usexy.

Altså:

mannen skal invitere på date

den som inviterer på date skal betale

Kombinasjonen av de to = Gjerrig cunt.

Ja, du har rett. Jeg har aldri invitert noen på en date. Det hadde jo vært helt absurd om mannen skulle invitere til date, og kvinnen skal betale. Det er den som inviterer sin idé, og den personens planlegging, og det som burde ta seg av det, og la daten bare kose seg sammen med deg (den som inviterer skal kose også, men det gjør den vel med tanke på at det var den som har planlagt alt osv).

Om mannen inviterer og kvinnen betaler blir det som om du skal invitere noen på middag hjem til deg, men de får lage den.

Gjest Herr Drue
Skrevet

Hm? Han sa at han ville dumpe henne, fordi hun virket gjerrig. Han sa også at han likte henne- dersom liker er sterk, så ville jeg snakket om dette FØR jeg dumpet.

Måter å gjøre på:

"I dag deler vi regninga"

"Jeg digger å spise middag med deg, men jeg syns vi skal bytte litt på å betale."

"Tar du kinobillettene?"

For eksempel. Dersom han har lagt opp til at han betaler hver gang, så er det litt vanskelig for henne å skjønne at han ikke syns det er bare greit. Selv tilbyr jeg meg alltid å splitte regninga, med mindre mannen er veldig tydelig på at han vil beatele. Det er så mange koder her, at det ofte kan være like bra å bare snakke.

Forsåvidt ikke uenig. Men kodene du nevner er jo også med på å gjøre det vanskelig å snakke om. F.eks, så vil han, dersom hun går med på å betale, ikke nødvendigvis vite om hun gjør det av vilje, eller fordi han snakket henne til det. En prat kan være lurt, men det er ikke alltid det beste - det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg ville isåfall startet litt mer forsiktig enn å si "I dag deler vi regninga". Alternativ to kan være bra. Humor og lekenhet tror jeg er det eneste som kan løse saken.

Skrevet

Det er da virkelig ikke slik at den som inviterer skal ende opp med hele regningen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...