Gå til innhold

Har møtt et menneske som skremmer meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er student, går første året av en bachelorgrad og vil gjerne fortelle om en medstudent som etter min mening oppfører seg ubegripelig og spørre om det bare er jeg som misforstår eller om ting er så sprø som det fremstår. Alle navn i teksten er forresten byttet om, samt litt omstendigheter for å anonymisere.

Vi jobber mye kollokvie-grupper i tilegg til forelesninger. Jeg er med i flere kollokviegrupper, i en av dem møtte jeg en jente (vi kan kalle henne Hanna) som etter min mening oppfører seg veldig underlig. Vi er fire stykker i den gruppen, og vi leser sammen, diskuterer fag etc. og har egentlig hatt det veldig hyggelig. I starten av året når vi begynte med gruppene (har holdt på siden august) fikk jeg og Hanna veldig god kontakt. Vi hadde god kjemi og pratet masse sammen og lo og fortalte historier og det var veldig god stemning. Det har i grunn fortsatt hele veien. Men så kom den første rare episoden:

Jeg kom litt sent en dag og overhørte hun ha en samtale med de andre i gruppen (rommet vi sitter i er konstruert slik at man vanskelig ser hvem som kommer inn i rommet når man sitter) og det hørtes ut som at Hanna snakket med de andre om at jeg muligens var lesbisk. Jeg er åpent hetero så jeg syntes det hele virket så banalt og usannsynelig at jeg tenkte at jeg måtte ha hørt feil.

Men under kollokviemøtet den dagen spurte hun meg om underlige ting, myntet på legning osv. og sendte blikk til de andre. Det var ting som "Hvem synes du er den peneste jenta på universitetet?" med lattermild stemme og når en av de andre snakket om et tv-program hvor en mann hadde slikket sjokoladesaus av kroppen til en jente spurte Hanna meg:"Hvis du fikk 150.000 kroner for å slikke sjokoladesaus av en jente, og hun var helt naken, ville du gjort det"? De andre var på sett og vis nøytrale, og tok ikke stilling til situasjonen.

Jeg syntes det var rart, umodent og ubeagelig men igjen virket det så absurd at jeg hadde problemer med å fatte at min opplevelse kunne stemme. Så jeg ankom neste kollokvie med vanlig innstilling.

Nå var hun rett og slett ekkel mot meg. I starten snakket vi om en av de andre og gutten hun var forelsket i og hun så plutselig på meg og sa "Hvem er du forelsket i Catherine?" med et uhøflig og surt tonefall (underforstått at jeg var skjult lesbisk tolket jeg det som). Jeg svarte bare pafft at "Ingen akkurat nå, hva med deg hvordan går det med Kristian og Lars" som er de to hun har snakket om tidligere. Da svarte hun bare med å være sur og avvise det helt og kommenterte at hun aldri var intressert i Lars, det var feil og himlet meg øynene.

Deretter førte hun samtaler kun med de andre, holdt meg utenfor og var avvisende ovenfor meg. Jeg begynte heldigvis å snakke med hun ene andre i gruppen og fortalte om at jeg hadde en venninne på 45 som sendte meg meldinger og fortalte meg om sitt kjærlighetsliv (poenget var at det var rart at en så mye eldre fortalte meg om slikt) og Hanna svarte med å glefse (nå hevet hun stemmen ordentlig til et kjeftende tonefall) at "HVA SLGS LIV HAR DU EGENTLIG?" og så stygt på meg.

Nå følte jeg liksom at temperaturen virkelig steg og det var like før jeg ble skjelt ut. Tolket det som at hun syntes jeg var tragisk som hadde kontakt med så eldre mennesker men det var jo ikke pointet? Jeg, dum og svak i øyeblikket, svarte bare med å le det bort, følte meg helt utpsyket. Hun fortsatte i samme stil med å holde meg utenfor og sende blikk til de andre når jeg sa noe. De andre reagerte med å kommentere at "Hva er det med deg i dag Hanna? Nå er du i et rart humør" men hun brydde seg ikke og bare lo og sendte blikk og fortsatte.

Etter dette var det høstferie, og jeg var forkjølet og syk en uke og derfor borte så vi så hverandre ikke på tre uker. Vi møttes deretter igjen til kollokvie (utrolig hvor håpløs jeg har vært som ikke avsluttet det hele men jeg tok det ikke inn over meg) og denne gangen var Hanna superhyggelig og blid og var akkurat som i starten og vi hadde samtaler hvor jeg var inkludert og vi lo og fortalte historier. Hun og jeg snakket en god del og hun sa bare hyggelige ting og var riktig så vennlig.

Samme gjaldt gangen etter. Hyggelig og blid.

Så møtte jeg hun på vei hjem (hun tar samme t-bane som meg) og hun var smørblid og fortalte at hun skulle fortsette studiet på samme sted neste år og håpet at jeg og skulle det og vi pratet hyggelig hele t-bane turen og alt var som i starten. Jeg tenkte etterpå at hendelsene før må ha vært resultat av hun hadde en dårlig periode etc. Hun er jo så søt g hyggelig?

Så, en uke etter, kom jeg tilfeldigvis over en samtale på facebook. Hanna skrev med en annen venninne og jeg fikk mildt sagt sjokk! Jeg er overvektig og en god del kraftigere enn mange andre jenter på min alder. Hanna skrev ting til venninnen som at "Jeg så Catherine i dag, hahaha tjukka sjæl (...) kan ikke noen be den feite kua om å kjøpe litt videre klær".

Jeg forsto ingenting. Hun virker jo helt gal, og ekstremt dobbel som i den ene øyeblikket smiler og ler og er superhyggelig mot meg og i det neste håner meg og skriver sjikanerende ting om meg på facebook? Hva slags person er dette?

Det jeg gjorde da var å umiddelbart trekke meg fra kollokviegruppen. Deretter skrev jeg til Hanna på facebook at jeg nå ikke ville brukt mer tid på å omgås henne om jeg så ble betalt for det og slettet henne. Før jeg rakk å slette fikk jeg svar fra hun hvor hun skrev et uskyldig "Hæ?" som at hun ikke visste hva jeg snakket om.

Dette er nå en liten stund siden og jeg var inne på Faceboooken til en av de andre jentene i kollokviegruppen. Der så jeg at de førte samtale rundt studiet og kollokvien og Hanna utttrykte trishet over at jeg ikke var der lenger. Hun skrev: "Ingen sol og plussgrader nå lenger.... og ingen Catherine:-(".

Altså, er ikke dette en underlig adferd? I det ene øyeblikket så er hun slem og krenkende og neste bare kosehumør? Det virker jo som at hun ikke skjønner det? Noen synspunkter? Og ja, jeg har vært veldig dum og ryggradløs som ikke har tok tak i dette før, men jeg var helt lammet.

Takker for alle synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt merkelig, helt merkelig. Men jeg syns det er bra at du kutta ut gruppa og henne. Hun er tydeligvis en av de som får det bedre selv av å rakke ned på andre og samtidig er jævli flink til å spille søt og snill og grei. Typisk two-faced bitch!

Bare hold deg unna alt som har med henne å gjøre! Du kan jo evt. forklare til de andre hvorfor du valgte å trekke deg fra gruppa, men det er ikke nødvendig slik jeg ser det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om sånt, men helt normal kan hun jo ikke være!

Jeg ville faktisk ha vært så nysgjerig at jeg hadde snakket med en av de andre om det. På den annen side, kanskje like greit å bare skli unna, hun virker som typen sok kan gjøre livet ditt et helvete. Så

la det ligge, du!

Synes du er flink som kom deg vekk uansett!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike folk har jeg litt erfaring med, og det beste er å distansere seg fra dem. Enkelt og greit.

Uansett, remember the compliments and forget the insults. :)

Endret av Pene sko...
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, remember the compliments and forget the insults. :)

If you succeed in doing that, tell me how.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol hvis ikke det er henne som er bifil og forelsket i deg? :) i det ene øyeblikket er hun snill med deg, men når hun skjønner at du ikke vil ha henne blir hun sint og ydmyker deg. love and hate lol :)

nei hold deg borte fra slike mennesker som er stygge med deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline personality disorder.

Borderline personlighetsforstyrrelseFra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon, søk

Borderline personlighetsforstyrrelse (BPD) er en personlighetsforstyrrelse definert i det nordamerikanske diagnosesystemet DSM-IV, og beskrives som en langvarig forstyrrelse av personlighetsfungering karakterisert av tydelige variasjoner i humøret. Lidelsen innebærer vanligvis uvanlig grad av ustabilitet i humør og svarthvittenkning. Lidelsen manifesterer seg ofte ved episoder med skifte mellom idealisering og devaluering av andre mennesker, kaotiske og ustabile mellommenneskelige relasjoner, skiftende selvbilde, identitet og atferd. I ekstreme tilfeller kan denne forstyrrelsen i følelsen av å være en egen person føre til perioder med dissosiasjon. Symptomer opptrer særlig i nære personlige forhold, såkalte tilknytningsforhold. I upersonlige sammenhenger kan funksjonen være upåfallende.

Kraftige humørsvingninger kombinert med skifter mellom å devaluere og idealisere andre kan undergrave relasjoner til familie, venner og kolleger. Forstyrrelser knyttet til lidelsen kan også omfatte selvskading. [1] Uten behandling kan symptomene forverres og i ekstreme tilfeller føre til selvmordsforsøk. [2]

Det pågår en debatt blant klinikere og pasienter over hele verden om terminologien og bruken av ordet "borderline" og noen har foreslått at denne lidelsen bør skifte navn. ICD-10-manualen har en alternativ definisjon av og terminologi for lidelsen som blir kalt emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Det er knyttet bekymring til at diagnosen BPD stigmatiserer mennesker og støtter opp om nedsettende og diskriminerende måter å møte eller forstå disse menneskene på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som... wait for it... en helt vanlig jente.

Alle jenter er jo så slemme og falske over for hverandre :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol hvis ikke det er henne som er bifil og forelsket i deg? :) i det ene øyeblikket er hun snill med deg, men når hun skjønner at du ikke vil ha henne blir hun sint og ydmyker deg. love and hate lol :)

nei hold deg borte fra slike mennesker som er stygge med deg.

Hehe! Jeg tenkte på det samme som solosuper10 når jeg leste innlegget til TS.

Får en følelse av at det kanskje kan være snakk om en psykiatrisk diagnose på den jenta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koseklumpen

Synes dette høres ut som... wait for it... en helt vanlig jente.

Alle jenter er jo så slemme og falske over for hverandre :(

Tull, langt i fra alle jenter er slik.

Denne jenta høres bare ut som ei bitch. Umoden sladrekjerring. Bra du klarte å droppe henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig merkelig ut. Og i hverfall ikke noen du vil ha mere kontakt med!

Du har det langt bedre og enklere uten henne, hold henne på lang avstand! Er liten vist å a spekulere over slike folk, det er ganske enkelt ikek verd å bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun høres ut som en psykopat. Virker som om hun vil forrvirre både deg og de andre studentene. Kan virke som om hun vil bryte deg helt ned. Hun setter ut falske rykter om at du er lesbisk, mobber deg og kaller deg feit for deretter å være hyggelig. Like etter psyker hun deg ut igjen.Det virker som om hun vil kontrollere deg. Ekkelt.

Ikke ha kontakt med henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som siterer Borderline lengre opp, kan ikke ha forstått hva du siterer. Jeg er selv jobbet mye med borderlinepasienter, og denne kvinnens oppførsel sammenfaller ikke med denne diagnosen i det hele tatt.

For meg høres det ut som hun har et veldig lavt selvbilde, og at hun av en eller annen grunn er ute etter å "ta" TS. Det kan være sjalusi, bitterhet, ja hva som helst som kommer til uttrykk på denne måten. Det finnes dessverre endel sånne personer rundt om, uten at de dermed har noen psykiatrisk diagnose. De har rett og slett en svakhet (feighet) i seg som gjør at de ikke tør/klarer å uttrykke det de egentlig føler og mener.

Det beste man kan gjøre er egentlig å konfrontere dem direkte. Si rett ut hvordan du opplever henne, for så å trekke deg unna. Kanskje hun får seg en tankevekker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du som siterer Borderline lengre opp, kan ikke ha forstått hva du siterer. Jeg er selv jobbet mye med borderlinepasienter, og denne kvinnens oppførsel sammenfaller ikke med denne diagnosen i det hele tatt.

For meg høres det ut som hun har et veldig lavt selvbilde, og at hun av en eller annen grunn er ute etter å "ta" TS. Det kan være sjalusi, bitterhet, ja hva som helst som kommer til uttrykk på denne måten. Det finnes dessverre endel sånne personer rundt om, uten at de dermed har noen psykiatrisk diagnose. De har rett og slett en svakhet (feighet) i seg som gjør at de ikke tør/klarer å uttrykke det de egentlig føler og mener.

Det beste man kan gjøre er egentlig å konfrontere dem direkte. Si rett ut hvordan du opplever henne, for så å trekke deg unna. Kanskje hun får seg en tankevekker.

Enig.

Hadde selv en venninne som dette på ungdomsskolen. Kjempehyggelig i ene øyeblikket, overså meg totalt i det neste. Hun var ikke direkte frekk mot meg, bare avvisende og kald. De første par årene merket jeg ingenting til denne oppførselen, og hun var bare kjempehyggelig og kul å være med, men etter hvert kom de negative sidene frem. Kuttet henne helt ut etter en stund, og har ikke angret siden :) Venner skal ikke oppføre seg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr uppenheimer

Typisk tilfelle was Dyssoial personlighets forstyrelse, omtrent det ABB lider av.

"Personlighet: Det kan ta lang tid før psykopatene viser sitt «virkelige jeg», og det kan skje fortløpende. De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Dette kommer til uttrykk gjennom manglende hemninger i å utnytte andre personer og til å involvere seg i risikabel adferd. Andre vanlige symptomer er aggresjonsproblemer, manglende evne til langsiktig planlegging, nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet med mer

"

Ofte når de er i grupper raker de ned på en, som de tror gir dem sosial status, men i 2 manns hånd er de bløte og falske.

Det er iafall ikke borderline personlighet som tidligere nevnt.

Litt varsel tegn:

1.Glatthet / overflatisk sjarm

2.Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi

3.Behov for stimuli / lett for å kjede seg

4.Patologisk løgnaktighet, bedrageri

5.Bløffmakeri / manipulering

6.Manglende anger eller skyldfølelse

7.Manglende dybde av følelser

8.Ufølsomhet, manglende empati

9.Parasittær livsstil

10.Oppfarende / dårlig kontroll over sinne

11.Promiskuøs seksuell adferd

12.Tidlige adferdsproblemer

13.Manglende realistisk langtidsplanlegging

14.Impulsivitet

15.Uansvarlig adferd

16.Hyppige ekteskap / samboerforhold

17.Ungdomskriminalitet før fylte 15 år

18.Svikt under prøvetid eller løslatelse

19.Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger

20.Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, vold/mishandling, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva som er årsaken til din venninnes oppførsel TS, har jeg bare et råd til deg, og det er å unngå henne mest mulig.

Jeg hadde selv en manipulerende venninne da jeg var i begynnelsen av 20-årene og hun greide å ødelegge mye for meg. Fordi jeg ikke ville være en som sladret og baksnakket turde jeg ikke si noe til andre om at hun herset med meg og utad lot som vi var gode venner. Til slutt greide jeg å betro meg til noen, og da fikk jeg vite at det var flere som hadde hatt problemer med henne. Da greide jeg også å bryte kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...