Gå til innhold

Dyrepels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mennesker har større sannsynlighet for å være direkte ondskapsfulle enn hva dyr har. Dyr er ikke bevisst onde. Det er det mange mennesker som er.

Hilsen kyniker

Synes dette er en litt merkelig påstand. Det ligger i alle dyrs natur å gjøre det de kan for å overleve. Dette gjelder også mennesket. Etikk og norm er flotte saker det altså, og det er bra at vi kan leve forholdsvis fredelig, men i utgangspunktet vil mennesket også jakte (f.eks spise kjøtt), beskytte sitt territorium (f.eks vise makt, drepe, hate) og ønske å reprodusere seg (f.eks voldtekt).

På samme måte ser man dyr som dreper andre dyr som mat. Man ser jerv som dreper titallsvis med sau, uten å spise en eneste en. Man ser katter som kommer hjem med mus eller fugl, mens katten leker seg med byttet og seigpiner det. Man ser også voldtekt i dyreverdenen, da også på tvers av arter. Dyrene har ikke lært seg på samme måte som oss om etikk og normer, men det de gjør er da vel uansett onde handlinger?

Jeg synes også det er kjempetrist å se dyr som lider, men at flere her inne synes det er mer trist at dyr dør enn at folk dør er ekstremt overraskende. Spesielt det noen sa om at det var tristere å se 50 måker dø enn massakren på Utøya. For en forferdelig tankegang! Er altså en måke mer verd enn en ungdom?

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Synes dette er en litt merkelig påstand. Det ligger i alle dyrs natur å gjøre det de kan for å overleve. Dette gjelder også mennesket. Etikk og norm er flotte saker det altså, og det er bra at vi kan leve forholdsvis fredelig, men i utgangspunktet vil mennesket også jakte (f.eks spise kjøtt), beskytte sitt territorium (f.eks vise makt, drepe, hate) og ønske å reprodusere seg (f.eks voldtekt).

På samme måte ser man dyr som dreper andre dyr som mat. Man ser jerv som dreper titallsvis med sau, uten å spise en eneste en. Man ser katter som kommer hjem med mus eller fugl, mens katten leker seg med byttet og seigpiner det. Man ser også voldtekt i dyreverdenen, da også på tvers av arter. Dyrene har ikke lært seg på samme måte som oss om etikk og normer, men det de gjør er da vel uansett onde handlinger?

Jeg synes også det er kjempetrist å se dyr som lider, men at flere her inne synes det er mer trist at dyr dør enn at folk dør er ekstremt overraskende. Spesielt det noen sa om at det var tristere å se 50 måker dø enn massakren på Utøya. For en forferdelig tankegang! Er altså en måke mer verd enn en ungdom?

Siden jeg var en av de som svarte, så svarer jeg på dette.

Jeg syns det er verre at et dyr dør enn at et menneske dør. Skjønner at det er sjokkerende for mange. Men det betyr jo ikke at et menneske er mindre verdt. Betyr bare at jeg reagerer sterkere når et dyr dør enn et menneske.

Endret av mortem
  • Liker 1
Skrevet

Det er langt merkeligere å ikke klare å skille instinkter fra det å bevisst torturere kun for forfengelighetens skyld.

• Liker 1
Skrevet

Personlig ser jeg ikke poenget med å sette forferdelige ting opp mot hverandre. Ja det som skjedde på Utøya var jævlig. Ja det som skjer med pelssdyr er jævlig. At måker blir skutt er jævlig.

... Mens jeg gråt i to uker etter 22. juli, og skulle gjerne skutt noen måker selv.

Jeg må si at jeg synes det er skremmende at så mange har mer medfølelse overfor dyr enn mennesker.

Jeg syntes det er mer skremmende at så mange mennesker har så liten medfølelse overfor dyr.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For eit grufullt videoklipp! Er det ein rev? Kor er det frå? Kina? I Noreg trur eg dei tek seg tid til å kverke dyra først i alle fall.

Om det er slik at nedlegging av norsk pelsproduksjon vil føre til at folk som driv slik får meir spelerom i marknaden, så er jo dette eigentleg eit veldig godt argument for å halde pelsproduksjonen i live her i landet. Om ein går ut i frå at marknaden for pels er stabil på verdsbasis(eg veit ikkje om han er det, altså) så vil alt i alt færre dyr bli flådde levande om vi held fram med pelsproduksjon i Noreg. Det er sørgjeleg mange sider ved denne saka, altså.

Endret av Tigress
Skrevet

For eit grufullt videoklipp! Er det ein rev? Kor er det frå? Kina? I Noreg trur eg dei tek seg tid til å kverke dyra først i alle fall.

Om det er slik at nedlegging av norsk pelsproduksjon vil føre til at folk som driv slik får meir spelerom i marknaden, så er jo dette eigentleg eit veldig godt argument for å halde pelsproduksjonen i live her i landet. Om ein går ut i frå at marknaden for pels er stabil på verdsbasis(eg veit ikkje om han er det, altså) så vil alt i alt færre dyr bli flådde levande om vi held fram med pelsproduksjon i Noreg. Det er sørgjeleg mange sider ved denne saka, altså.

http://denkonservativeskribent.wordpress.com/2011/05/05/pels-mitt-syn/

Norsk pels er pels av høy kvalitet, den er ettertraktet, og den er “ren”.

For at pels skal bli av toppkvalitet så må dyret være levende, ettersom pelsen taper seg i det dyret dør... Og hvis det er slik at Norge produserer pels av ypperste kvalitet, så er norsk produksjon akkurat samme møkka som australsk og asiatisk "fuskepels"industri..

Skrevet

For at pels skal bli av toppkvalitet så må dyret være levende, ettersom pelsen taper seg i det dyret dør... Og hvis det er slik at Norge produserer pels av ypperste kvalitet, så er norsk produksjon akkurat samme møkka som australsk og asiatisk "fuskepels"industri..

... Jeg er 100% i imot pels (dog er jeg for bruk av saueskinn, har selv saueskinn i sko og en gammel saueskinnskåpe) - men å tro at Norge opererer slik som Kina f.eks mtp på pelsindustri er jo nesten helt "på vidda"

Norge har veldig strenge lover og retningslinjer for all drift av hva-det-nå-enn skulle være, også pelsindustrien.

Tror du sauebøndene slakter sauene sine bak fjøsen også? (Det er de færreste som slakter selv, det må man ha løyve for å gjøre. Dyrene blir SENDT til slakting, og på slakteriene er det folk som kan jobben sin.)

• Liker 1
Skrevet

Dersom norske pelsprodusentar hadde flådd dyra sine levande så trur eg faktisk vi ville fått høyre om det, det trur eg rett og slett ikkje på før eg ser dokumentasjon på det.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Tror du sauebøndene slakter sauene sine bak fjøsen også? (Det er de færreste som slakter selv, det må man ha løyve for å gjøre. Dyrene blir SENDT til slakting, og på slakteriene er det folk som kan jobben sin.)

Vet du hvordan dyr, som sau og gris, slaktes? De blir "svimeslått" og tappes for blod. Ergo de lever fortsatt når de blir blodtappa og er ikke helt døde før kroppen er tom for blod.

Skrevet
I følgje denne sida her, blir storfe skutt med ein boltepistol, altså at dei får ein bolt skutt inn i panna, gris blir som oftast gassa, og det er også vanleg å sende straum gjennom skolten slik at dei ikkje kjenner noko når dei får strupen skore over, som er sjølve avlivinga. Eg meiner det er grei nok avliving. Om eg skulle avrettast ville det i alle fall vere godt nok for meg.
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Joda jeg er helt enig i at slaketdyr i Norge blir avlivet på en god og riktig måte. Men jeg måtte bare informere om hvordan dyr i Norge blir avlivet, for jeg tror ikke det er mange forbrukere der ute, som vet nøyaktig hvor kjøttet de spiser kommer fra. Men boltepistolen dreper ikke, den bare bedøver den også. Og du skal være dyktig for å treffe riktig med denne. Selv om maska skal være "bombesikker" så kan den glippe og det skal bare en millimeter til for at dyret ikke blir bedøvd riktig med bolt.

Men igjen så er avliving i Norge 100 ganger tryggere enn det som skjer på gata i Kina når de skal flå pelsen av hundene :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Til dere som ønsker å legge ned i Norge fremfor å fokusere på å formidle budskapet om hva som skjer på pelsfarmer og innføre strengere regler og kontroller:

Om Norge legger ned alle pelsfarmer.. Tror dere virkelig de flotte Hollywoodfruene tenker "åh jøss. Norge har sluttet å produsere pels. Da må jeg jammen slutte å kjøpe flere pelser, siden de viser frem deres verdier!".

Skrevet

Om Norge legger ned alle pelsfarmer.. Tror dere virkelig de flotte Hollywoodfruene tenker "åh jøss. Norge har sluttet å produsere pels. Da må jeg jammen slutte å kjøpe flere pelser, siden de viser frem deres verdier!".

Tror du at det bare er fisefine Hollywoodfruer som går med pels? Hvorfor skal man nå fram ovenfor dem når det er langt flere ikke-kjendiser som går med mishandlede dyr rundt seg om vinteren?

Og hvorfor skal ikke Norge kunne gå foran med et godt eksempel og benytte seg av noe som kalles for signaleffekt?

• Liker 1
Skrevet

Tror du at det bare er fisefine Hollywoodfruer som går med pels? Hvorfor skal man nå fram ovenfor dem når det er langt flere ikke-kjendiser som går med mishandlede dyr rundt seg om vinteren?

Og hvorfor skal ikke Norge kunne gå foran med et godt eksempel og benytte seg av noe som kalles for signaleffekt?

Nei det tror jeg ikke. Det var et eksempel. Du kan gjerne bytte ut "Hollywoodfruer" med "dama i gata". Om jeg hadde fått informert hvordan Kina behandler dyrene, så hadde det for meg hatt mye større effekt enn om Norge hadde lagt ned sin drift. Det var liksom det som var tankegangen og poenget. Tror nemlig ikke det blir særlig lagt merke til om et lite land legger ned sin drift. Massive holdningskampanjer derimot.

Skrevet

Om jeg hadde fått informert hvordan Kina behandler dyrene, så hadde det for meg hatt mye større effekt enn om Norge hadde lagt ned sin drift.

Så du bruker ikke fuskepels som er produsert i Asia du da går jeg ut fra? For det er nemlig hunder og katter som får pelsen vrengt av mens de lever, og etterpå blir de torturert til døde..

Skrevet

Så du bruker ikke fuskepels som er produsert i Asia du da går jeg ut fra? For det er nemlig hunder og katter som får pelsen vrengt av mens de lever, og etterpå blir de torturert til døde..

Hæ? Kan ein ikkje bruke fuskepels fordi bikkjer og katter i Asia blir flådd levande?

*Skjøner ingenting*

Skrevet

Hæ? Kan ein ikkje bruke fuskepels fordi bikkjer og katter i Asia blir flådd levande?

*Skjøner ingenting*

Hvis du handler ting i kjedebutikker med såkalt fuskepels, så er det mest sannsynlig produsert i Asia. Det står ofte på merkelappen. Så det du får da, er katt eller hund torturert og drept på bestialsk vis.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. For jeg er mot pels.

Jeg tenker bare at det finnes bedre måter å bekjempe pelsindustrien på enn å legge ned driften i Norge. Å legge ned i Norge er selvsagt en god ide etter hvert, men først og fremst er det viktigst å få ned forbruket over hele verden. Om ingen vil ha pels, så er det ingen som vil drive gårdene heller. Det er det jeg ikke forstår, nemlig. At flere ønsker å legge ned driften i Norge fremfor å fokusere på å få ned forbruket og produksjonen i asia. Ser jo på flere innlegg her at det er flere som er enige i mine meninger også, og har skrevet det jeg ønsker, heldigvis. Trist å tenke på hva som hadde skjedd om ingen i Norge hadde produsert mer. Synes jeg leste at det er snakk om 300 gårder. Det blir mange dyr i året! Og om vi ikke produserer, så vil et annet land gjøre det.

Jeg tror nemlig ikke det blir lagt merke til om vi forbyr pelsgårder i Norge. Er det et land som har et slik forbud nå? I så fall har ikke jeg fått det med meg. Forbrukere tenker nemlig mest på hva det er de får, og ikke hvor det kommer fra.

Skrevet

Hvis du handler ting i kjedebutikker med såkalt fuskepels, så er det mest sannsynlig produsert i Asia. Det står ofte på merkelappen. Så det du får da, er katt eller hund torturert og drept på bestialsk vis.

Haha, hvor har du det fra? Tror ikke det er lurt å røyke sokkene sine...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...