Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #101 Skrevet 16. november 2011 Jeg må bare spørre dere som er så mye imot pels om en ting. Nå vil jeg presisere at virkeligheten ikke er slik, men se for deg at den er det: All pelsproduksjon i Norge foregår på en bra måte. Dyrene får større bur og et generelt bedre liv. De har det renslig, får daglig kos, mat og vann. Kontrollører kommer hver uke for å se at alt skjer på en bra måte, og alle dyr i Norges pelsindustri har det bra. Har dere da fremdeles lyst til å legge ned pelsindustrien? Er pels galt også om man kan bli forsikret om at dyrene har det bra? Ja, dette er en fantasi, så ikke diskuter om dyrene har det bra eller ikke. Ja. Syns ikke noen skal fødes til verden for et materielt formål. Syns du det er riktig å få et barn til fordi ditt førstefødte har kreft og trenger benmargstransplantasjon? 1
Gjest Badabing Skrevet 16. november 2011 #102 Skrevet 16. november 2011 (endret) Jeg må bare spørre dere som er så mye imot pels om en ting. Nå vil jeg presisere at virkeligheten ikke er slik, men se for deg at den er det: All pelsproduksjon i Norge foregår på en bra måte. Dyrene får større bur og et generelt bedre liv. De har det renslig, får daglig kos, mat og vann. Kontrollører kommer hver uke for å se at alt skjer på en bra måte, og alle dyr i Norges pelsindustri har det bra. Har dere da fremdeles lyst til å legge ned pelsindustrien? Er pels galt også om man kan bli forsikret om at dyrene har det bra? Ja, dette er en fantasi, så ikke diskuter om dyrene har det bra eller ikke. Det er et veldig vanskelig spørsmål, og jeg regner med at vi som er imot kommer til å være uenige. Jeg ønsker at i en perfekt verden, så ville vi ikke hatt pelsindustri her i det hele tatt, og at det var importforbud mot pels. Nå anser jeg dessverre dette som urealistisk, så det du foreslår er for meg nest-best, selv om jeg personlig aldri ville kjøpt pelsprodukter fra en sånn industri heller. Jeg tenker på alle de som kommer til å fortsette å kjøpe pels om pelsdyroppdrett forsvinner i Norge. Bare se på alle de som kjøper Canada Goose-jakker og pelsluer og ikke bryr seg i det hele tatt.. Er redd for at vi da kommer til å bidra til pelsindustrien i f.eks. Kina. Samtidig er industrien der så grotesk at enda fler kanskje vil droppe pelsen? Samt dette med at vi sender ut et signal om at pels er uetisk hvis vi legger ned pelsindustrien her hjemme. Det er dessverre umulig å svare på hva det vil medføre å legge ned industrien, man vet jo faktisk ikke konsekvensene. Likevel viser jeg gjerne at jeg er imot bruk av pels, men mest for å endre holdninger hos folk. Når det gjelder syntetisk pels er ikke dette noe godt alternativ fordi det brukes mye olje for å lage kunstig pels. Et godt alternativ er for eksempel hamp. Det går faktisk an å lage kunstig pels av hamp. Den er veldig varm, den ser fin ut, den er miljøvennlig å lage, og den er nedbrytbar. Jeg tenker at om man kutter pelsindustrien, vil designere og produsenter bli flinkere til å bruke slike miljøvennlige materialer. Det er jo faktisk etterspørselen til oss forbrukere som bestemmer hva de skal lage, så det vi kjøper har faktisk noe å si. Edit: må presisere at jeg mener motstand mot pelsindustrien ved hjelp av fakkeltog, kronikker, debatt her etc er viktig. Ikke nødvendigvis for at næringen skal legges ned, men fordi det kommer frem at pels ikke er kult, fint og/eller etisk. Og mange som ikke visste noe om industrien får kunnskap. Endret 16. november 2011 av Badabing 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #103 Skrevet 16. november 2011 Ja. Syns ikke noen skal fødes til verden for et materielt formål. Syns du det er riktig å få et barn til fordi ditt førstefødte har kreft og trenger benmargstransplantasjon? Synes du det er riktig å ha kyr i fjøset for at folk skal få spise biff? Er det riktig å slakte lam for at folk skal få luksusmat?
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #104 Skrevet 16. november 2011 Synes du det er riktig å ha kyr i fjøset for at folk skal få spise biff? Er det riktig å slakte lam for at folk skal få luksusmat? Nei, men så spiser jeg heller ikke ku eller lam.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #105 Skrevet 16. november 2011 Nei, men så spiser jeg heller ikke ku eller lam. Flott. Gratulerer, da er du ikke dobbeltmoralsk
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #106 Skrevet 16. november 2011 Flott. Gratulerer, da er du ikke dobbeltmoralsk Hvorfor skulle jeg være det? Jeg har meninger jeg kan stå for selv, hva er ellers poenget. 1
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #108 Skrevet 16. november 2011 Jeg må bare spørre dere som er så mye imot pels om en ting. Nå vil jeg presisere at virkeligheten ikke er slik, men se for deg at den er det: All pelsproduksjon i Norge foregår på en bra måte. Dyrene får større bur og et generelt bedre liv. De har det renslig, får daglig kos, mat og vann. Kontrollører kommer hver uke for å se at alt skjer på en bra måte, og alle dyr i Norges pelsindustri har det bra. Har dere da fremdeles lyst til å legge ned pelsindustrien? Er pels galt også om man kan bli forsikret om at dyrene har det bra? Ja, dette er en fantasi, så ikke diskuter om dyrene har det bra eller ikke. Ja jeg vil fortsatt legge den ned. Vi mennesker har opphøyet oss så til de grader at det er kvalmt. Ser ned på andre arter og utnytter de. At vi har makt er ikke ensbetydende med at det gir oss rett til å gjøre som vi vil. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #109 Skrevet 16. november 2011 Ja jeg vil fortsatt legge den ned. Vi mennesker har opphøyet oss så til de grader at det er kvalmt. Ser ned på andre arter og utnytter de. At vi har makt er ikke ensbetydende med at det gir oss rett til å gjøre som vi vil. hva med innekatter, burde det bli forbudt også? 1
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #110 Skrevet 16. november 2011 hva med innekatter, burde det bli forbudt også? Jeg har ingenting til overs for folk som velger å ha innekatter med mindre det er katten selv som tydelig har vist at den ikke vil ut. Men hva har dette med pelssaken å gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #111 Skrevet 16. november 2011 Jeg har ingenting til overs for folk som velger å ha innekatter med mindre det er katten selv som tydelig har vist at den ikke vil ut. Men hva har dette med pelssaken å gjøre? Det er jo også innesperring av dyr som naturlig burde vært ute. Virker som de trives greit. Lurer bare på dobbeltmoral når det gjelder dette. Om det skal være greit å ha innekatter, slakte lam osv men ikke pelsproduksjon.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #112 Skrevet 16. november 2011 Det er jo også innesperring av dyr som naturlig burde vært ute. Virker som de trives greit. Lurer bare på dobbeltmoral når det gjelder dette. Om det skal være greit å ha innekatter, slakte lam osv men ikke pelsproduksjon. Ja jeg registrerer at det er svært mange som er ute etter "å ta" oss pelsmotstandere 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #113 Skrevet 16. november 2011 Hva syns du om kjøp og salg av ekte pels? Det er mopydelig rett og slett. At mennesker der ute støtter at mange tusne dyr blir skinnet LEVENDE hver dag sier litt om hvor patetiske menneskeheten er. Mennesker som selger og kjøper pels, burde blir behandlet som dyrene har blitt behandlet.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #114 Skrevet 16. november 2011 Ja jeg registrerer at det er svært mange som er ute etter "å ta" oss pelsmotstandere Er ikke ute etter å ta noen, jeg prøver bare å forstå tankegangen deres. selv ser jeg både positive og negative aspekter ved pels, og ser ikke verden svart-hvitt slik som det virker at noen her i tråden gjør Vi hadde fint klart oss uten, men om pelsproduksjon hadde foregått på en verdig og god måte, så ser jeg ikke det store problemet. dyrene kan jo få et like bra liv som dyr som står inne i fjøs Forstår heller ikke som flere påpeker at det skal være bedre å legge ned produksjonen her til lands og la andre land overta. det viser jo at vi ikke bryr oss om dyrenes velstand om vi gir bort produksjonen av flere tusen dyr på årsbasis til land der dyrene ikke har noen som helst rettigheter 2
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #115 Skrevet 16. november 2011 Er ikke ute etter å ta noen, jeg prøver bare å forstå tankegangen deres. selv ser jeg både positive og negative aspekter ved pels, og ser ikke verden svart-hvitt slik som det virker at noen her i tråden gjør Vi hadde fint klart oss uten, men om pelsproduksjon hadde foregått på en verdig og god måte, så ser jeg ikke det store problemet. dyrene kan jo få et like bra liv som dyr som står inne i fjøs Forstår heller ikke som flere påpeker at det skal være bedre å legge ned produksjonen her til lands og la andre land overta. det viser jo at vi ikke bryr oss om dyrenes velstand om vi gir bort produksjonen av flere tusen dyr på årsbasis til land der dyrene ikke har noen som helst rettigheter Jeg synes det i det hele tatt er noe rart i det å påstå at pelsdyr i Norge har rettigheter i det hele tatt når de ikke engang har den mest grunleggende rettigheten av alle; nemlig rettigheten til livet selv 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #116 Skrevet 16. november 2011 Jeg synes det i det hele tatt er noe rart i det å påstå at pelsdyr i Norge har rettigheter i det hele tatt når de ikke engang har den mest grunleggende rettigheten av alle; nemlig rettigheten til livet selv Men jeg regner med du spiser kjøtt?
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #117 Skrevet 16. november 2011 Men jeg regner med du spiser kjøtt? Hvorfor regner du med det? Er du ute etter å ta meg igjen nå? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #118 Skrevet 16. november 2011 Hvorfor regner du med det? Er du ute etter å ta meg igjen nå? Nei, jeg prøver å få frem et poeng. Spiser du kjøtt? Isåfall vil jeg poengtere at det ikke er mye til liv å stå på bås i et fjøs hele livet. Om man først skal stå for at pels er uakseptabelt på grunn av "rettigheten til livet selv" så bør man heller ikke spise kjøtt. 1
Gjest _Hufsa_ Skrevet 17. november 2011 #119 Skrevet 17. november 2011 Nei, jeg prøver å få frem et poeng. Spiser du kjøtt? Isåfall vil jeg poengtere at det ikke er mye til liv å stå på bås i et fjøs hele livet. Om man først skal stå for at pels er uakseptabelt på grunn av "rettigheten til livet selv" så bør man heller ikke spise kjøtt. Og nettopp derfor spiser jeg heller ikke kjøtt, så du trenger ikke å leksjonere meg 2
solkrem Skrevet 17. november 2011 #120 Skrevet 17. november 2011 Huff så mye usaklig som står i denne tråden Og når det gjelder spørsmålet nederst på side 5.. Om man kunne vite at alle dyr har det bra, så hadde jeg ikke hatt noe problem med pelsdyrnæringen. Men så er det vanskelig å definere "bra" også. Standardene på gårdene burde øke betraktelig før det er helt greit, det er i alle fall helt sikkert. Ser dessverre ikke på dette som en reell mulighet, i alle fall ikke utenfor Norge. Og uansett om standarden jevnt over økes betraktelig, så vil det alltid finnes de (få av mange) som ikke tar godt nok vare på dyrene sine. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå