AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #81 Skrevet 16. november 2011 Det har vært store forbedringer i pelsdyrnæringen siste 20 år, så at næringen ikke tar arbeidet sitt seriøst stemmer ikke. Nå skjærer du alle bøndene over en kam fordi det er noen få gårder som ikke er helt der de skal være enda. De fleste bønder står på og gjør en kjempeinnsats for å ha gode produksjonsdyr, slik at de får gode resultater. Hvis det hadde blitt gjort noe fornuftig i så måte ville det betydd at de gårdene ble nedlagt uten noen sjans nummer 3,4, og 5 som de får i dag. 2
Gjest Aliyyah Skrevet 16. november 2011 #82 Skrevet 16. november 2011 vi må avskaffe hele næringen. Man kan fint avskaffe hele næringen, men det vil likevel ikke stoppe dem som da allerede har pels til å gå med det. Når det er sagt så er det mange ting man ikke får tak i lengre og dem som har slike ting viser det gjerne frem ved første anledning. Nå har det seg slik at jeg selv har arvet pels som er både 40 og 60 år gammel. Mine foreldre tok med seg det de hadde fra sitt hjemland, arvet av sine foreldre og kjøpt i utlandet. En av mine onkler på reise har kjøpt seg en persianerhatt som han bruker når det er kaldt. Det jeg har er en pelskåpe av villmink, en hermelinskinnsstola og en pelskåpe av vill russisk sobel. Hermelin er for eksempel pelsverk som har blitt forbundet med konger, fyrster og andre med høy verdighet, så å eie noe sånt viser for dem som vet om dette at man ikke tilhører en såkalt lavere klasse. Jeg bruker hovedsakelig ikke pelsene på vinteren, kun hvis jeg skal i teater eller til operaen- hvilket er heller sjelden. Folk som kjøper og bruker ekte pels er motbydelige, selvsentrerte, forferdelige mennesker! Jeg synes at folk som snakker slik om andre mennesker passer de ordene selv. 5
Lillaa Skrevet 16. november 2011 #83 Skrevet 16. november 2011 Så derfor er det helt greit at de lever som de gjør? Fordi noen har alet dem opp til et liv med avtygde bein, avrevne ører, og mentale problemer som følge av dårlige levekår? Kynismen lenge leve... Det virker som om du ikke kjenner til pelsdyrnæringen annet enn de bildene media har vist. Skader som du nevner er ikke regelen, men unntak som det jobbes for å bli kvitt. Det vil hele tiden være tilfeller av skader i et fjøs, og på en gård med over 1000 individer vil det da være flere skader, statistisk sett, enn på en gård med 30 individer. Bøndene jobber for å unngå skader, og tar hånd om de som oppstår. Det du har sett i media er bilder fra noen få gårder hvor driften ikke har vært som den skal, men det er ikke det som er det vanlige! 2
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #84 Skrevet 16. november 2011 Nå har det seg slik at jeg selv har arvet pels som er både 40 og 60 år gammel. Mine foreldre tok med seg det de hadde fra sitt hjemland, arvet av sine foreldre og kjøpt i utlandet. En av mine onkler på reise har kjøpt seg en persianerhatt som han bruker når det er kaldt. Det jeg har er en pelskåpe av villmink, en hermelinskinnsstola og en pelskåpe av vill russisk sobel. Hermelin er for eksempel pelsverk som har blitt forbundet med konger, fyrster og andre med høy verdighet, så å eie noe sånt viser for dem som vet om dette at man ikke tilhører en såkalt lavere klasse. Jeg bruker hovedsakelig ikke pelsene på vinteren, kun hvis jeg skal i teater eller til operaen- hvilket er heller sjelden. Det er trist at noen mennesker tror de må bruke pels for å føle seg bedre enn andre og vise at de er av en høyere sosial klasse. 1
Ruto Skrevet 16. november 2011 #85 Skrevet 16. november 2011 Dyrene avlives, det er produksjonsdyr alet opp til produksjon, ikke ville dyr som er hentet inn fra skogen og puttet i en kasse. Avlsarbeidet- og skikkelig daglig drift fører til at man får tryggere og roligere produksjonsdyr. Var en dokumentar på nrk tidligere i år som viste det. Uansett om dyrene er avlet opp, så har de naturlige instinkter og behov. Dette forblir i deres adferd og kan ikke vannes ut ettersom generasjonene går sin gang. Jeg ser videoer filmet i Norge som viser det stikk motsatte av trygge og rolige dyr, der de skreller av sin egen hud, dreper valpene sine og gjentatte ganger går til angrep på burveggene. Det har vært store forbedringer i pelsdyrnæringen siste 20 år, så at næringen ikke tar arbeidet sitt seriøst stemmer ikke. Nå skjærer du alle bøndene over en kam fordi det er noen få gårder som ikke er helt der de skal være enda. De fleste bønder står på og gjør en kjempeinnsats for å ha gode produksjonsdyr, slik at de får gode resultater. Noen få gårder? Det er snakk om flere titalls gårder gjennom mange år som har fått alt for mange nye sjangser. Når Arbeiderpartiet i 2010 ønsket å nedlegge næringen med begrunnelsen "Gjentatte brudd på regler for god dyrevelferd” er det ikke snakk om noen få gårder. 5
Lillaa Skrevet 16. november 2011 #86 Skrevet 16. november 2011 Hvis det hadde blitt gjort noe fornuftig i så måte ville det betydd at de gårdene ble nedlagt uten noen sjans nummer 3,4, og 5 som de får i dag. Nettopp, sanksjoner mot den enkelte, ikke mot fellesskapet. 2
Lillaa Skrevet 16. november 2011 #87 Skrevet 16. november 2011 Uansett om dyrene er avlet opp, så har de naturlige instinkter og behov. Dette forblir i deres adferd og kan ikke vannes ut ettersom generasjonene går sin gang. Jeg ser videoer filmet i Norge som viser det stikk motsatte av trygge og rolige dyr, der de skreller av sin egen hud, dreper valpene sine og gjentatte ganger går til angrep på burveggene. Det er fortsatt ikke det som er forholdene hos mengden. Jeg lurer veldig på hvilke forhold disse opptakene er gjort under. Har selv opplevd hvor skremt husdyr av atskillig mer domestiserte raser har blitt hvis det plutselig har dukket opp fremmede i fjøsen på et tidspunkt hvor det skal være ro. 2
Gjest Tigress Skrevet 16. november 2011 #88 Skrevet 16. november 2011 Burde jeg selge den? Jeg har ikke akkurat råd til å kaste så mange penger i søppelet, selv om jeg ikke vil at noen skal vite at jeg har kjøpt den. Men bare samvittigheten på at jeg har støttet pelsdyrnæringen.... uff,jeg er så fryktelig lei meg. Prøv å selge jakka, men du handla jo i god tru. Og det er ikkje særlge verken økonomisk eller miljøvenleg å kjøpe ei jakke til, og på den måten bidra til overforbruk. Men, kan du ikkje ta av pelskragen?
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #89 Skrevet 16. november 2011 Det er fortsatt ikke det som er forholdene hos mengden. Jeg lurer veldig på hvilke forhold disse opptakene er gjort under. Har selv opplevd hvor skremt husdyr av atskillig mer domestiserte raser har blitt hvis det plutselig har dukket opp fremmede i fjøsen på et tidspunkt hvor det skal være ro. Det er ikke skrekkeksemplene som er hovedproblemet. Hovedproblemet er loven: at det er lovlig å holde ville rovdyr i bur ene og alene for et unødvendig plagg. De kan aldri få utløp for sine behov på denne måten. Man trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne det. Et apatisk dyr som bare ligger der har det forøvrig ikke bedre enn et dyr som hopper fra side til side i buret. 2
Mubba Skrevet 16. november 2011 #90 Skrevet 16. november 2011 Jeg syns pels er for dyr, ikke mennesker. Punktum! 1
Gjest Heloise Skrevet 16. november 2011 #91 Skrevet 16. november 2011 Hva syns du om kjøp og salg av ekte pels? Jeg synes det er en umoderne unødvendig tulleting å drive pelsoppdrett idag. Dyrene kan aldri klare seg i naturen, så det jeg mener man kunne ha gjort er å slakte ned de dyrene som er igjen, bruke pelsen, og slutte med pelsoppdrett tvert. Vi har gode nok syntetiske materialer og ull (som ikke btyr at man dreper sauen for ulla, naturlig nok) til å klare oss i kulda. Pels ser dessuten helt for jævelig ut, synes jeg.
Ruto Skrevet 16. november 2011 #92 Skrevet 16. november 2011 Det er fortsatt ikke det som er forholdene hos mengden. Jeg lurer veldig på hvilke forhold disse opptakene er gjort under. Har selv opplevd hvor skremt husdyr av atskillig mer domestiserte raser har blitt hvis det plutselig har dukket opp fremmede i fjøsen på et tidspunkt hvor det skal være ro. Jeg regner med at mange dyr får mat og vann daglig samt rengjøring av bur. Såpass skal de være vant til mennesker. Men jeg snakker uansett ikke om hvor skremte de er der og da, jeg snakker om sårene deres, deres halte bein, avspiste ører og døde valper som ligger og slenger rundt. Pipene og skrikene deres er å høres på lang avstand. Skal dette ha blitt gjort av dyrene selv i løpet av de tre minuttene det tar for mennesker å komme inn og filme? 4
tweet Skrevet 16. november 2011 #93 Skrevet 16. november 2011 Vi trenger ikke pels punktum! Pels er også helt forjævlig stygt, det finnes ingen god grunn til å gå med det. Har vært imot pels i flere år, og håper så inderlig at det blir slutt på det styret. Satte fyr på pelskåpa til bestefaren min da jeg var 14 år faktisk Angrer kanskje litt på den.. 2
Lillaa Skrevet 16. november 2011 #94 Skrevet 16. november 2011 Jeg regner med at mange dyr får mat og vann daglig samt rengjøring av bur. Såpass skal de være vant til mennesker. Men jeg snakker uansett ikke om hvor skremte de er der og da, jeg snakker om sårene deres, deres halte bein, avspiste ører og døde valper som ligger og slenger rundt. Pipene og skrikene deres er å høres på lang avstand. Skal dette ha blitt gjort av dyrene selv i løpet av de tre minuttene det tar for mennesker å komme inn og filme? Dyrene er vant til de menneskene som håndterer dem. Dyr på f.eks. en besøksgård er gjerne vant til fremmede, og bryr seg ikke om det, mens dyr som er vant til å forholde seg til noen få personer reagerer på fremmede, gjerne ved stress og lyder. Ei ku som blir skremt og skvetter kan lett tråkke på seg en ganske alvorlig skade. Jeg sier ikke at skadene er kommet idet snikfilmere bryter seg inn i dyras område. Jeg vil bare påpeke at fremmede kan skremme dyr veldig mye. Skadene kan ikke unnskyldes, men opptak som er fremskaffet på den måten viser ikke et reelt bilde av dyrenes adferd. 1
Ruto Skrevet 16. november 2011 #95 Skrevet 16. november 2011 Dyrene er vant til de menneskene som håndterer dem. Dyr på f.eks. en besøksgård er gjerne vant til fremmede, og bryr seg ikke om det, mens dyr som er vant til å forholde seg til noen få personer reagerer på fremmede, gjerne ved stress og lyder. Ei ku som blir skremt og skvetter kan lett tråkke på seg en ganske alvorlig skade. Jeg sier ikke at skadene er kommet idet snikfilmere bryter seg inn i dyras område. Jeg vil bare påpeke at fremmede kan skremme dyr veldig mye. Skadene kan ikke unnskyldes, men opptak som er fremskaffet på den måten viser ikke et reelt bilde av dyrenes adferd. Tror du dyrene senser hvilke personer som er der? Om de går med snekkerbukser eller penklær? Det er et av de tåpeligste argumentene jeg har vært borti på lang tid. Det eneste de evt. kunne merket av forskjell var at de som kommer for å filme faktisk bryr seg om dyrene og deres velferd. 4
Lillaa Skrevet 16. november 2011 #96 Skrevet 16. november 2011 Tror du dyrene senser hvilke personer som er der? Om de går med snekkerbukser eller penklær? Det er et av de tåpeligste argumentene jeg har vært borti på lang tid. Det eneste de evt. kunne merket av forskjell var at de som kommer for å filme faktisk bryr seg om dyrene og deres velferd. Nei, jeg tror ikke dyrene senser hvem som er i rommet. Jeg vet at de kjenner igjen de som steller dem fast. Har ikke sagt noe om antrekk. Da er det heller din påstand om at dyr kan merke hva de som er i rommet tenker, som er tåpelig. 2
Ruto Skrevet 16. november 2011 #97 Skrevet 16. november 2011 Nei, jeg tror ikke dyrene senser hvem som er i rommet. Jeg vet at de kjenner igjen de som steller dem fast. Har ikke sagt noe om antrekk. Da er det heller din påstand om at dyr kan merke hva de som er i rommet tenker, som er tåpelig. Nei, jeg mener dyrene ikke merker det uansett hvem som titter innom, så dårlig som de blir tatt vare på. Jeg skjønner ikke hvordan vi sporet av til om dyrene blir skremt eller ikke. Det har lite å si ettersom dyrenes tilstand allerede forteller oss hvordan virkeligheten faktisk er. 2
Gjest Badabing Skrevet 16. november 2011 #98 Skrevet 16. november 2011 Det virker som om du ikke kjenner til pelsdyrnæringen annet enn de bildene media har vist. Skader som du nevner er ikke regelen, men unntak som det jobbes for å bli kvitt. Det vil hele tiden være tilfeller av skader i et fjøs, og på en gård med over 1000 individer vil det da være flere skader, statistisk sett, enn på en gård med 30 individer. Bøndene jobber for å unngå skader, og tar hånd om de som oppstår. Det du har sett i media er bilder fra noen få gårder hvor driften ikke har vært som den skal, men det er ikke det som er det vanlige! Rart at det til og med var slik på lederen sin gård da. Og de finner ofte både nye og gamle skader, det er ikke slik at alt har skjedd der og da nei. Må også legge til at jeg ikke stoler helt på Mattilsynet sine kontroller. Leste om at de hadde vært på kontroll på en gård i Trøndelag som drev med burhøns. Hønene og kyllingene hadde vært utsatt for sterk grad av vanskjøtsel, og hadde så store skader at det var til å grine av. Likevel ble ikke gården stengt. Så selv om det er slik at en mink ikke har synlig skade ved en kontroll, tviler jeg på at den har det bra for det. 3
Gjest Tigress Skrevet 16. november 2011 #99 Skrevet 16. november 2011 Vi har gode nok syntetiske materialer og ull (som ikke betyr at man dreper sauen for ulla, naturlig nok) til å klare oss i kulda. Nja. Det er dei som er usamde med deg i det der. Eg til dømes. Og er altså utruleg glad for dei arva pelsane mine som held meg varm utan at eg må støtte pelsnæringa med pengane mine. Men syntetiske klede er ikkje så bra dei heller, let seg ikkje bryte ned, og bidreg til store CO2-utslepp i produksjonen. Som igjen kan hende fører med seg liding for dyr som mistar sine naturlege habitat. Isbjørnar og fjellrev til dømes. Fine dyr dei også. Og som Yann Martell skriv i Life of Pi, kor mykje draumer ville dyr om å realisere seg sjølv eigentleg, utover det å ønskje seg mat, tryggleik og kan hende ein partnar? (Hovudpersonen skriv om dette fordi han har arbeidd i ein dyrehage, og meiner dei har det bra så lenge dei ikkje er svoltne...) Det er forresten ikkje så mange av dei ville dyra som får seg ein partnar heller, så det ville dei måtte ha takla uansett. Skadar og dårleg stell er jo ikkje bra, men dei har det ikkje så greitt i fridom heller. Fridomstrong er vel i hovudsak ein menneskeleg greie, og sjølv vi har ein tendens til å vurdere tryggleik og tilgong til mat og varme og slikt påfallande høgt i forhold til fridom.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #100 Skrevet 16. november 2011 Jeg må bare spørre dere som er så mye imot pels om en ting. Nå vil jeg presisere at virkeligheten ikke er slik, men se for deg at den er det: All pelsproduksjon i Norge foregår på en bra måte. Dyrene får større bur og et generelt bedre liv. De har det renslig, får daglig kos, mat og vann. Kontrollører kommer hver uke for å se at alt skjer på en bra måte, og alle dyr i Norges pelsindustri har det bra. Har dere da fremdeles lyst til å legge ned pelsindustrien? Er pels galt også om man kan bli forsikret om at dyrene har det bra? Ja, dette er en fantasi, så ikke diskuter om dyrene har det bra eller ikke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå