Gå til innhold

Dyrepels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så enkelt som å søke på fuskepels og asia så får du nok av svar. og alle klær på HM f.eks er produsert der.

Du har altså ingen ordentlig kilde på dine påstander = useriøs.

• Liker 1
Skrevet

Ser at det blir påpekt hvor varmt pels er om vinteren.. Det er ullklær også, og sauen må ikke dø for å gi fra seg sin ull.

• Liker 1
Skrevet

Men sauen må dø for å bli lammestek, pinnekjøtt, fårikål etc

• Liker 2
Skrevet

Nå er dette en diskusjon om dyrepels som klær for folk, ingen tar vel på seg lammestek, pinnekjøtt, fårikål osv. Det er snakk om hva sauen kan produsere som kan erstatte pels og være like varmende.

• Liker 2
Skrevet

Ja, men så blir den ikke bare holdt for pelsens del, blitt tvunget til å leve i små bur.. men får lov til å leve mye av livet utendørs og i flokk (som jo sauer gjør).

Skrevet

Så frittgående høns er så mye bedre mener du?

Skrevet

Frittgående høns er en misledende beskrivelse, det at de er frittgående i store, trange omgivelser og støvete haller er ikke noe bedre for dem.. Jeg støtter ikke den industrien.

Skrevet

Tilfeldigvis har jeg utdannelse innen landbruk, har jobbet innenfor dette og er fullstendig klar over at utrykket "frittgående høner" betyr at 100 høner deler 10-15 m2 og ikke akkurat lever herrens glade dager.

Jeg er også for et lavere forbruk av egg, fordi det er en utrolig ressurskrevende produksjon - faktisk såpass ressurskrevende at om vi bestemte oss (på verdensbasis) for at alle kinesere skulle spise egg til frokost 1. oktober neste år, så ville verdens kornlagre blitt tømt, mange mennesker sultet ihjel på grunn av landarealet som ble brukt til å dyrke kornet som disse hønene trengte for å produsere eggene - dette er en helt annen diskusjon, men takk og pris for at kinesere foreløpig er et lite ressurskrevende folk i forhold til oss vestlige, sier jeg!!

Skrevet

I min bok, kan ikke pelsbruk forsvares.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Bra skrevet Absinthia.

Jeg spier litt egg, men da kun økologisk (frittgående holder ikke). Jeg har kuttet ut kyllingkjøtt. Jeg har ikke dundyne, dunpute eller dunklær. Jeg kjøper helst Fair Trade. Men jeg har mer igjen å forbedre meg på.

Jeg nyter det elgkjøttet jeg har i fryseren da jeg selv så at dyret ble skutt uten engang å skjønne hva som skjedde. Et fritt dyr, som har levd et ekte liv før det ble mat. Jeg spiser til og med hestekjøtt selv om jeg har hest, som min store lideskap. Fordi hesten har hatt et godt liv før den endte opp som mat. Jeg bruker mer en gjerne saueull og sauepels. Fordi sauen levde godt og ble avlet og holdt pga kjøttet.

• Liker 1
Skrevet

Det er forresten bedre å stoppe bruken av pels og ikke å forby den norske pelsnæringen. Forbyr man den norske pelsnæringen, så vil jo Kina kunne selge ennå mer pels. Da vil det jo bare virke mot sin egen hensikt. Så der er jeg helt enig med deg. Men hadde vi fått et totalforbud om import av pels, hadde vi kommet langt på vei.

Jeg er ikke noen naiv liten frøken med rosa briller på. Jeg er forresten ikke imot all forskning hvor det brukes dyr heller. Det er en nødvendighet. Pels er ingen nødvendighet.

Jeg er så glad for at noen andre også mener dette og ser det sannsynlige utfallet av nedleggelse av pelsproduksjon her i Norge. Spesielt når det kommer fra noen som så tydelig er mot pels.

Det er bra at folk engasjerer seg og kjemper sine kamper for å gjøre verden bedre. Men man må forstå at man ikke kan påtvinge andre sine meninger. Å informere andre er topp, men om noen hadde kommet hjem til meg og sagt at jeg er et forferdelig menneske som spiser kylling, da hadde jeg rett og slett ikke orka å ha noe mer med den personen å gjøre. Men om samme personen hadde sagt at han/hun ikke spiser kylling fordi de ikke liker måten de blir avlet opp på eller slaktet på, så hadde jeg respektert personen. Jeg hadde kanskje til og med spurt litt om hvordan produksjonen av kyllingkjøtt foregår.

Det er synd at mange som kjemper for dyrenes rettigheter virker så sinte, for det virker helt mot sin hensikt. Man kan ikke si at alle som er for pels er grusomme mennesker og uten sympati med dyr. Flere har sikkert sine grunner til det, og mange er ikke klar over konsekvensene av å kjøpe pels (se f.eks innlegg #58).

Skrevet

Du har altså ingen ordentlig kilde på dine påstander = useriøs.

Eller du gidder rett og slett ikke å ta tak for å skaffe deg noe informasjon på egen hånd, og du sitter og venter på at alle andre skal gjøre jobben for deg = lat :roll: (Ja det var like smart sagt som dine dumme kommentar)

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=36092&vside=1

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1042726196.67

Du må gjerne klage din store nød over at dette er gamle linker, men det er fordi debatten rundt dette er glemt i Norge, og på ingen måte fordi de har sluttet med dette i Asia. Det er heller ingen krav til norske bedrifter om å unngå fuskepels produsert på denne måten.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er så glad for at noen andre også mener dette og ser det sannsynlige utfallet av nedleggelse av pelsproduksjon her i Norge. Spesielt når det kommer fra noen som så tydelig er mot pels.

Det er bra at folk engasjerer seg og kjemper sine kamper for å gjøre verden bedre. Men man må forstå at man ikke kan påtvinge andre sine meninger. Å informere andre er topp, men om noen hadde kommet hjem til meg og sagt at jeg er et forferdelig menneske som spiser kylling, da hadde jeg rett og slett ikke orka å ha noe mer med den personen å gjøre. Men om samme personen hadde sagt at han/hun ikke spiser kylling fordi de ikke liker måten de blir avlet opp på eller slaktet på, så hadde jeg respektert personen. Jeg hadde kanskje til og med spurt litt om hvordan produksjonen av kyllingkjøtt foregår.

Det er synd at mange som kjemper for dyrenes rettigheter virker så sinte, for det virker helt mot sin hensikt. Man kan ikke si at alle som er for pels er grusomme mennesker og uten sympati med dyr. Flere har sikkert sine grunner til det, og mange er ikke klar over konsekvensene av å kjøpe pels (se f.eks innlegg #58).

Jeg er ikke sint, bare veldig engasjert :fnise: Ikke spytter jeg på folk som kjøper Prior kylling i butikken heller. Men jeg snakker gjerne om kjøttproduksjon ovenfor folk, som bare anser kjøtt som noe som ligger i kjøledisken i butikken. Det er et digert gap mellom et levende dyr og et produkt fra et dyr i butikken, og dette gapet er fult av uvitenhet.

Selv synes jeg dessverre mange dyrevernsorganisasjoner er som du sier - sinte. Den dyrevernsorganisasjonen, som hadde klart å være nøkterne og sakelige ville fått min støtte. Per dags dato så bruker jeg ingen spesiell organisasjon som plattform for mitt syn. Jeg synes pelsdyrforkjempere, som slipper løs pelsdyra, er noen nek. Det funker ikke. Men jeg oppsøker gjerne kilden selv og prøver å gjøre opp mine egne meninger om tema produksjonsdyr. Samler opp informasjon fra begge sider av saken.

I de fleste tilfeller, så er dyrs død en nødvendighet men når det kommer til pels, så finnes det ikke en eneste ting i hele verden som gjør dette nødvendig. Derfor brenner jeg også veldig for denne saken. Eller rettere sagt - jeg er veldig fortvila over denne saken. Fortvila på dyrs vegne og menneskers kynisme.

• Liker 1
Skrevet

Eller du gidder rett og slett ikke å ta tak for å skaffe deg noe informasjon på egen hånd, og du sitter og venter på at alle andre skal gjøre jobben for deg = lat :roll: (Ja det var like smart sagt som dine dumme kommentar)

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=36092&vside=1

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1042726196.67

Du må gjerne klage din store nød over at dette er gamle linker, men det er fordi debatten rundt dette er glemt i Norge, og på ingen måte fordi de har sluttet med dette i Asia. Det er heller ingen krav til norske bedrifter om å unngå fuskepels produsert på denne måten.

Det er jo IKKE det du sier som står her? Det står derimot at pels som kalles f.eks. kanin, kan være pels fra hund eller katt... Samt at organisasjonen Pelsinfo (FOR pels) også er for merking av pelsdetaljer på klær, for at forbrukere ikke skal bli lurt til å tro at fuskepels er ekte pels. Jeg tror du har misforstått. Jeg har noen fuskepelskanter, og det er helt tydelig at dette er et stoffstykke hvor syntetiske "hår" er sydd inn i stoffet.

Skrevet

Det er jo IKKE det du sier som står her? Det står derimot at pels som kalles f.eks. kanin, kan være pels fra hund eller katt... Samt at organisasjonen Pelsinfo (FOR pels) også er for merking av pelsdetaljer på klær, for at forbrukere ikke skal bli lurt til å tro at fuskepels er ekte pels. Jeg tror du har misforstått. Jeg har noen fuskepelskanter, og det er helt tydelig at dette er et stoffstykke hvor syntetiske "hår" er sydd inn i stoffet.

Hva med det som dyrebeskyttelsen avdekket for noen år tilbake?

http://old.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/20051004_dyrenesdag.shtml

Tydeligvis er det helt greit for deg, men jeg for min del nekter å støtte opp om slik gjennom å kjøpe mishandlede og turturerte dyr langs hettekanten på jakker i norske kjedebutikker.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hva med det som dyrebeskyttelsen avdekket for noen år tilbake?

http://old.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/20051004_dyrenesdag.shtml

Tydeligvis er det helt greit for deg, men jeg for min del nekter å støtte opp om slik gjennom å kjøpe mishandlede og turturerte dyr langs hettekanten på jakker i norske kjedebutikker.

Pels fra Kina er ikke fake pels/fuskepels, men ekte dyrepels. Fuskepels er laget av nylon det (dvs plast).

Pels fra Kina selges som rev/mink/kanin/coyote osv selv om det som regel er katt eller hund. Kina jukser med pels, men det er ikke fuskepels. Ingen med litt vett synes Kina sin behandling av pelsdyr er OK. Men man trenger ingen flådd katt for å lage pels av nylon.

H&M sine jakker har plaspels/fuskepels/nylonpels. Men hadde H&M sin pels vært ekte dyrepels, så kunne det sikkert vært en flådd katt ja...

• Liker 2
Skrevet

Dumt spørsmål, og derfor huker jeg av som anonymt..

En gang kjøpte ei venninne av meg seg ei jakke, som jeg ikke tåler å være i nærheten av. Kragen er en slags fake pels, hun betalte ikke så mye for jakka, så hele er jo falsk. Men det er bare det at hver gang jeg har vært i nærheten av den jakka har jeg følt meg litt groggy, øynene klør, asniktet blir litt hovent. Jeg får samme symptomer når jeg er nær katt og hund, bare i MYE sterkere grad da. Det har ikke slått meg før, at jeg faktisk kan være allergisk mot den pelsen, DA er den jo ekte.....!!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dumt spørsmål, og derfor huker jeg av som anonymt..

En gang kjøpte ei venninne av meg seg ei jakke, som jeg ikke tåler å være i nærheten av. Kragen er en slags fake pels, hun betalte ikke så mye for jakka, så hele er jo falsk. Men det er bare det at hver gang jeg har vært i nærheten av den jakka har jeg følt meg litt groggy, øynene klør, asniktet blir litt hovent. Jeg får samme symptomer når jeg er nær katt og hund, bare i MYE sterkere grad da. Det har ikke slått meg før, at jeg faktisk kan være allergisk mot den pelsen, DA er den jo ekte.....!!

Nylonpels er en magnet mot støv. Så ja man kan fort reagere på fuskepels siden det er en real oppsamlingsplass for støv og skit og ting man fort kan reagere på.

Lurer du på om pelsen er fra et dyr eller plast, så test med et hårstrå og en lighter. Plast smelter og krøller seg sammen, mens brent hår smuldrer opp og lukter høgg (akkurat som ditt eget hår vil reagere på flammer)

Skrevet

Argumentet at dere MÅ bruke pels for å holde dere varme om vinteren holder IKKE mål! Jeg har overlev langt over 20 - uten å bruke pels. Hvis jeg klarer det uten problemer, så klarer dere det å ;)

At noen her viser at de ikke bryr seg om at stakkars uskyldige dyr blir mishandlet, (for det aller viktigste er at jeg skal være god og varm og se bra ut) er virkelig skremmende.

Pels er unødvendig og det er hvert fall unødvendig å drepe og flå dyr for at vi skal fly rundt i de sin pels. Fysj!

Ser jeg folk med store pels kåper osv, får de stygge blikk fra meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...