Jolene Skrevet 25. november 2011 #181 Skrevet 25. november 2011 jeg er selvsagt helt imot dårlige forhold for dyr (og her har deler av pelsdyrnæringen mye å gå på), men bruk av pels i seg selv ser jeg ingen moralske kvaler med.. Vi har brukt pels siden tidenes morgen, og for dyret spiller det ingen rolle om det dør for å bli mat eller for å bli klær!! Enig i den. Har ingen problemer med å gå med pels, godt og varmt om vinteren. Fake-pels er ikke like fint uansett hvordan en vrir og vender på det. Personlig er jeg for Survival of the fittest. Ganske enkelt. 2
Gjest _Hufsa_ Skrevet 25. november 2011 #182 Skrevet 25. november 2011 Er det et land som har et slik forbud nå? I så fall har ikke jeg fått det med meg. Forbrukere tenker nemlig mest på hva det er de får, og ikke hvor det kommer fra. Her kan du lese om andre land og forbud
Ruto Skrevet 25. november 2011 #183 Skrevet 25. november 2011 (endret) . Endret 25. november 2011 av Ruto
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #184 Skrevet 25. november 2011 Her kan du lese om andre land og forbud Det ante jeg virkelig ikke, og jeg synes det er enda et argument for at man heller burde fokusere på å formidle verdier fremfor å stenge industrien. Det blir mer lagt merke til. 1
Gjest Tigress Skrevet 25. november 2011 #185 Skrevet 25. november 2011 Hvis du handler ting i kjedebutikker med såkalt fuskepels, så er det mest sannsynlig produsert i Asia. Det står ofte på merkelappen. Så det du får da, er katt eller hund torturert og drept på bestialsk vis. Eh, nei. Det er fuskepels, altså noko som ser ut som om det er pels, men som er laga av eit syntetisk materiale. Produsert i Asia, men ikkje ved å kverke ei katte eller ei bikkje.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 25. november 2011 #186 Skrevet 25. november 2011 Hvis du handler ting i kjedebutikker med såkalt fuskepels, så er det mest sannsynlig produsert i Asia. Det står ofte på merkelappen. Så det du får da, er katt eller hund torturert og drept på bestialsk vis. Kilde?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. november 2011 #187 Skrevet 25. november 2011 Enig i den. Har ingen problemer med å gå med pels, godt og varmt om vinteren. Fake-pels er ikke like fint uansett hvordan en vrir og vender på det. Personlig er jeg for Survival of the fittest. Ganske enkelt. Det er jo den holdninge som gjør at pelsindustrien kan fortsette. Dødt er dødt - ja helt sant det. Men for at det dyr skal avles og holdes halveis i live for så å bli flådd, så må det være folk der ute med denne holdningen. Dette har da virkelig ingen ting med "Survival of the fittest" men mennesker missbruk med sin overlegenhet. Om ingen kjøper mer pels, så vil pelsindustrien dø ut av seg selv både her i landet, i Kina og i Øst-europa. Vi trenger ikke pels. Menneskeheten dør ikke ut om vi ikke bruker pels. Så hvorfor da støtte misshandling av dyr når vi ikke trenger det?
Basi Skrevet 25. november 2011 #188 Skrevet 25. november 2011 Er ikke imot pels. Så lenge næringen er regulert og skal forholde seg til visse regler synes jeg det er helt greit. Har selv noen pelser hengende i skapet:) De som er imot kan selv ikke kjøpe/bruke pels. Vi andre må få lov til å gå med det i fred uten å få stygge blikk på gaten. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. november 2011 #189 Skrevet 25. november 2011 Er ikke imot pels. Så lenge næringen er regulert og skal forholde seg til visse regler synes jeg det er helt greit. Har selv noen pelser hengende i skapet:) De som er imot kan selv ikke kjøpe/bruke pels. Vi andre må få lov til å gå med det i fred uten å få stygge blikk på gaten. Kan du se på denne filmen her og mene at pels er OK? Det er en god grunn for at pelsbruk skaper så store ramaskrik skjønner du. Jeg er sjokkert over hvor lite opplyste folk er
absinthia Skrevet 25. november 2011 #190 Skrevet 25. november 2011 (endret) Det er rett og slett totalt unødig å drive pelsoppdrett. Det finnes en og annen pelsfarm der de har en grei standard på dyreholdet om man ser i forhold til annet dyrehold, men det er ikke mange! Argumentet mitt mot dette er at om vi først skal bruke skinn/pels fra dyr, skal dette også være dyr som vi også utnytter kjøttet til mat av og som det er mulig å drive et forsvarlig dyrehold på. Hadde en gang i verden pelsdyr som valgfag fordi jeg var veldig i mot det. Pelsdyrfarmene som vi besøkte var ikke fullt så ille som jeg forestilte meg og avlivingsmetodene var effektiv og minst like "humane" som andre metoder, bare man gjør det riktig (har ikke sett på, da jeg er rimelig pinglete når det kommer til slike ting), men det er altså likevel forkastelig at vi fortsatt driver på med dette! Edit: Når jeg uttaler meg om pelsdyrnæringen i dette innlegget, så uttaler jeg meg om den innenlands næringen. Endret 25. november 2011 av absinthia
Basi Skrevet 25. november 2011 #191 Skrevet 25. november 2011 Kan du se på denne filmen her og mene at pels er OK? Det er en god grunn for at pelsbruk skaper så store ramaskrik skjønner du. Jeg er sjokkert over hvor lite opplyste folk er And here we go again... Hva tror dere vil skje om man forbyr pelsoppdrett i Norge? Det finnes fortsatt folk som vil bruke og kjøpe pels. De kommer da til å kjøpe pels fra utlandet. Og jeg er selv ikke så dum at jeg ikke forstår at det skjer grufulle ting andre steder i verden. Men man kommer aldri til å bli kvitt pels som klesplagg. I Norge er imidlertid næringen gjennomregulert! Jeg sier ikke at det ikke foregår regelbrudd, det skjer i enhver næring (taxinæringen, utelivsbransjen, butikkbransjen, kosmetikkbransjen osv osv). Men videoen du la ut er overhodet ikke representativt for det som foregår i Norge! Det er snakk om to vidt forskjellige verdener skjønner du. Så ja. Jeg er fortsatt for pels. Du kan være imot, men vennligst ikke overfall meg på gaten med rødmaling eller spam meg med skremselspropaganda fra ekstreme pelsdyrsaktivister som mangler bakkekontakt med hensyn til tilstanden i Norge. Og dessuten kommer jeg vel til å bli fremstilt som dobbeltmoralsk da jeg har byttet ut all kosmetikk jeg bruker med merker som ikke holder på med dyretesting. Jeg støtter dessuten veldedige organsisjoner hver eneste måned på tross av lav studentinntekt, jeg engasjerer meg i viktige menneskerettighetssaker og er en hardbarka feminist dog uten kommunistskrøplene fra 70-tallet. Dette har vel nada å si da jeg vel uansett er en av de ondeste menneskene i verden fordi jeg ikke er imot pels. Få litt perspektiv. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. november 2011 #192 Skrevet 25. november 2011 And here we go again... Hva tror dere vil skje om man forbyr pelsoppdrett i Norge? Det finnes fortsatt folk som vil bruke og kjøpe pels. De kommer da til å kjøpe pels fra utlandet. Og jeg er selv ikke så dum at jeg ikke forstår at det skjer grufulle ting andre steder i verden. Men man kommer aldri til å bli kvitt pels som klesplagg. I Norge er imidlertid næringen gjennomregulert! Jeg sier ikke at det ikke foregår regelbrudd, det skjer i enhver næring (taxinæringen, utelivsbransjen, butikkbransjen, kosmetikkbransjen osv osv). Men videoen du la ut er overhodet ikke representativt for det som foregår i Norge! Det er snakk om to vidt forskjellige verdener skjønner du. Så ja. Jeg er fortsatt for pels. Du kan være imot, men vennligst ikke overfall meg på gaten med rødmaling eller spam meg med skremselspropaganda fra ekstreme pelsdyrsaktivister som mangler bakkekontakt med hensyn til tilstanden i Norge. Og dessuten kommer jeg vel til å bli fremstilt som dobbeltmoralsk da jeg har byttet ut all kosmetikk jeg bruker med merker som ikke holder på med dyretesting. Jeg støtter dessuten veldedige organsisjoner hver eneste måned på tross av lav studentinntekt, jeg engasjerer meg i viktige menneskerettighetssaker og er en hardbarka feminist dog uten kommunistskrøplene fra 70-tallet. Dette har vel nada å si da jeg vel uansett er en av de ondeste menneskene i verden fordi jeg ikke er imot pels. Få litt perspektiv. Joda pelsnæringen i Norge er mye bedre enn i andre land. Men dessverre står det ikke så bra til med de norske heller. Jeg blir ikke fornøyd før pelsnæringen i hele verden blir lagt død. Jeg har lenge tenkt at det er bedre å støtte den norske pelsdyrnæringen, slik at Kinapelsen mister noe marked. Men det er dessverre ikke slik det fungerer. Så lenge pels er godtatt som klesplagg for mennesker, vil det alltid være mer elendighet enn gode pelsprodusenter. For hver riktige pelsjakke som lages, vil det være 10 pelser med lidende dyr. Så den eneste løsningen jeg ser, er at pels rett og slett forsvinner fra markedet. Men siden jeg ikke kan endre en hel verden, så jobber jeg heller intenst med å stoppe så mange enkeltpersoner som mulig på min vei. Et lite skritt i riktig retning om en til får opp øynene for denne industrien. Det er forresten bedre å stoppe bruken av pels og ikke å forby den norske pelsnæringen. Forbyr man den norske pelsnæringen, så vil jo Kina kunne selge ennå mer pels. Da vil det jo bare virke mot sin egen hensikt. Så der er jeg helt enig med deg. Men hadde vi fått et totalforbud om import av pels, hadde vi kommet langt på vei. Jeg er ikke noen naiv liten frøken med rosa briller på. Jeg er forresten ikke imot all forskning hvor det brukes dyr heller. Det er en nødvendighet. Pels er ingen nødvendighet. 2
Basi Skrevet 25. november 2011 #193 Skrevet 25. november 2011 Joda pelsnæringen i Norge er mye bedre enn i andre land. Men dessverre står det ikke så bra til med de norske heller. Jeg blir ikke fornøyd før pelsnæringen i hele verden blir lagt død. Jeg har lenge tenkt at det er bedre å støtte den norske pelsdyrnæringen, slik at Kinapelsen mister noe marked. Men det er dessverre ikke slik det fungerer. Så lenge pels er godtatt som klesplagg for mennesker, vil det alltid være mer elendighet enn gode pelsprodusenter. For hver riktige pelsjakke som lages, vil det være 10 pelser med lidende dyr. Så den eneste løsningen jeg ser, er at pels rett og slett forsvinner fra markedet. Men siden jeg ikke kan endre en hel verden, så jobber jeg heller intenst med å stoppe så mange enkeltpersoner som mulig på min vei. Et lite skritt i riktig retning om en til får opp øynene for denne industrien. Det er forresten bedre å stoppe bruken av pels og ikke å forby den norske pelsnæringen. Forbyr man den norske pelsnæringen, så vil jo Kina kunne selge ennå mer pels. Da vil det jo bare virke mot sin egen hensikt. Så der er jeg helt enig med deg. Men hadde vi fått et totalforbud om import av pels, hadde vi kommet langt på vei. Jeg er ikke noen naiv liten frøken med rosa briller på. Jeg er forresten ikke imot all forskning hvor det brukes dyr heller. Det er en nødvendighet. Pels er ingen nødvendighet. Da får jeg bare si lykke til med et prosjekt jeg tror er håpløst for deg og dine medfeller. Bare hold deg/dere unna å sende stygge blikk på gaten. Og jeg velger ikke å kommentere den kommentaren om dyretesting i fare for å virke for spydig...
Tullamore Dew Skrevet 25. november 2011 #194 Skrevet 25. november 2011 Dyr kler seg ikke i mitt skinn, og jeg kler meg ikke i deres pels. Har ingenting med pels, heller ikke fuskpels. Når jeg er så imot ekte pels, vil jeg ikke gå rundt og få det til å se ut som jeg bruker ekte pels heller.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. november 2011 #195 Skrevet 25. november 2011 Da får jeg bare si lykke til med et prosjekt jeg tror er håpløst for deg og dine medfeller. Bare hold deg/dere unna å sende stygge blikk på gaten. Og jeg velger ikke å kommentere den kommentaren om dyretesting i fare for å virke for spydig... Stygge blikk slutter jeg ikke med. Håper alle som går med pels føler seg uglesett. Har sett en stor dose dyr til forskning og de lider på langt nær så mye som pelsdyr. Og joda jeg har vært på en norsk revefarm også. 1
palle Skrevet 25. november 2011 #196 Skrevet 25. november 2011 til dere som er imot pelsnæringen. flere av dere argumenterer med at "det holder oppe eller øker etterspørselen" hvis noen sier at de bruker pels (men ikke kjøper ny). jeg lurer på noen ting. er det spesielt pelsdyrnæringen dere er opptatt av, eller er det rettferdighet for dyr generelt? hvis dere er opptatt av dyr, og ikke bare pelsindustrien bør dere revurdere om dere kan være med å støtte opp om flere produkter - merinoull - burhøns - storfekjøtt - elfenben hva med rettferdighet for mennesker, er det like viktig? dere bør kanskje slutte å bruke - bomull - kull - tobakk - diamanter - diamanter - telenor hvis du kjøper varer herfra, støtter du indirekte at folk dør på jobb - indiska - jysk - ica så du på ol i beijing? skulle du aldri gjort. så du på vm i sør-afrika? fy skam. har du brukt medisiner? har du sjekket om det er testet på dyr? hva med kosmetikk? har du brukt lim? animalsk?? jeg kunne ramset opp så mye mer, listen er uendelig... glass- og keramikkfabrikker og steinverk. folk dør i jobb hver dag. husk det med å bidra til å holde etterspørselsen oppe. det er vel ikke greit selv om dere vet at deres vare kommer fra rettferdige forhold? hvor langt skal vi dra dette? jeg vet ikke. men jeg vet at den forkastelsen og fordømmelsen dere driver mot de som bruker pels er dobbeltmoral. det ligner jo på at dere blir helt kåte på deres gode samvittighet (dere tar gode og verdifulle valg, og de andre tar onde og egoistiske), og dere oppfører dere som übermensch i deres selvforherligelse. med forbehold om at noen av de jeg har listet opp over har endret praksis i det siste. dere skjønner poenget. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #197 Skrevet 25. november 2011 Jeg spiser kjøtt, har gåsedun i dyne og puter, og bærer dunjakke med pels. Alt dette med den største glede! Det er jo den vanligste ting i verden. Mennesker har spist kjøtt og båret pels i 10-tusenvis av år. 1
Jolene Skrevet 25. november 2011 #198 Skrevet 25. november 2011 Pels er vanlig i verden,og lurer på hvor mange av dere motstandere av pels som kommmer fra nord-norge? Jeg ser på mennesket som den øverste på næringskjeden, derfor kan vi også bruke pels. Mange dyr er det for mange av i verden også, da er det en enkel måte å bli kvitt de dyrene. Nei, skal ta frem mink-kåpen min dersom det blir kaldt til vinteren, og dersom noen hadde gjort noe med den hadde ikke de sett morgendagen for å si det sånn. Skal også sies at denne er arvet og mer enn 30-40 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #199 Skrevet 25. november 2011 Kilde? Det er så enkelt som å søke på fuskepels og asia så får du nok av svar. og alle klær på HM f.eks er produsert der.
absinthia Skrevet 25. november 2011 #200 Skrevet 25. november 2011 (endret) Pels er vanlig i verden,og lurer på hvor mange av dere motstandere av pels som kommmer fra nord-norge? Jeg ser på mennesket som den øverste på næringskjeden, derfor kan vi også bruke pels. Mange dyr er det for mange av i verden også, da er det en enkel måte å bli kvitt de dyrene. Nei, skal ta frem mink-kåpen min dersom det blir kaldt til vinteren, og dersom noen hadde gjort noe med den hadde ikke de sett morgendagen for å si det sånn. Skal også sies at denne er arvet og mer enn 30-40 år gammel. Jeg er nordlending og har overlevd temperaturer under -35 uten bruk av pels, noensinne - det funker svært godt med vindtett jakke, ullklær og boblebukse med stilongser og ullsokker + millitærstøvler, scootersko eller nesnalobber. (Det er forøvrig ikke spesielt mye kaldere i nord enn det er i fjelltraktene i sør og ved kysten i nordnorge har man enkelte vintre mer bruk for vanntett tøy enn direkte varmt tøy. Kjenner heller ingen som benytter seg av pels i omgangskretsen eller familien, selv om de bor i Pasvik, Dovre, Alta, Hattfjelldal eller andre steder der vintertemperaturene er lave. Jeg ser bort fra de som går med skaller eller andre produkter av reinskinn, fordi disse dyrene også blir spist og slipper i tillegg å tilbringe hele livet i bur. Jeg ser ikke noe problem i at noen bruker pels de har arvet eller kjøpt for leeenge siden, men ser ingen grunn til å opprettholde pelsdyrnæringa. Er helt greit med folk som bruker pels av dyr som de faktisk spiser, men dyrehold kun for pelsens del er unødvendig. Jeg er også mot at man holder kjæledyr i små bur, bare for forlystelsens del. Endret 25. november 2011 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå