Gå til innhold

Kan vi ikke være ærlige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må gjøres noe med hvordan asylsøkere og flyktninger tas i mot i dette landet. Slutt å spre fordommer og rasisme! Er samholdet etter 22.juli helt glemt?

OG DET ER INGENTING SOM HETER "FORHÅNDSREGLER"! :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pirattaxi støtter jeg deg i, men hva om du har lyst til å gå ut på byen med venner? Kanskje det er ti minutter å gå hjem etterpå, du har på helt vanlige festklær med anstendig skjørt eller kjole.

Burde man da betale i dyre dommer for en taxi for disse 10/15 minuttene med gåing? Hvor går grensa fra å være dumdristig?

Nei, jeg synes bare man skal tenke over sin egen sikkerhet, og da tenker jeg f.eks. at man ikke bruker pirattaxi, eller går alene gjennom den mørkeste parken i byen. Sånt en kan unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke - de blir jo ikke plukket opp av systemet...

Hvis man kan litt om menneskehjernen og vet hva en voldtekt er - ikke sex, men makt, ser litt på hvor disse mennenene som voldtar kommer fra, kan man fort trekke disse slutningene.

Det er ikke slik at man har PTSD fordi man voldtar, men noen av INNVANDRERNE som voldtar kommer gjerne fra steder hvor det er krig eller andre uroligheter. Og det er ikke til å feie under teppet av man blir dårlig av. Enten man vil eller ikke.

Har også fått med meg at disse innvandrerne som påstås å voldta er asylsøkere. Hvorfor søker de asyl? Og hvor kommer de fra?

Jo, fra et land med jævliheter. Og sannsynligheten er meget høy for at bakgrunnen deres er preget av traumatiske opplevelser. Desverre.

Edit: leif

Dette blir useriøs hobbypsykologi. Å komme fra et land med jævligheter gir deg ikke automatisk PTSD. Å ha PTSD betyr heller ikke at man har større sjanse enn andre for å bli voldtektsmann. Å ha en bakgrunn med traumatiske hendelser gir heller ikke automatisk PTSD.

Det må ga an å snakke om dette uten å trekke linjer til en konkret diagnose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ærligheten TS etterlyser er vel ikke akkurat noe revolusjonerende? Det er ingen som lenger benekter at disse overfallsvoldtektene begås av innvandrere/menn med utenlandsk opprinnelse. Det står klart og tydelig overalt. Og alle snakker om det. Så ikke lat som at det er bare du som er så tøff at du tør å si det som det er.

Spørsmålet er vel om vi ønsker å hate og straffe alle menn av utenlandsk oprinnelse fordi noen av dem er overrepresentert på statistikkene. Det virker nesten som det er det TS og andre som starter/skriver i slike tråder vil.

Det er ingen som beskytter voldtektsmennene. Det vi frykter er fremmedhat og lynsjestemning som går utover uskyldige.

Ja, det er galt å voldta og alle ønsker at voldtektsmennene tas og straffes og evt sendes ut av landet om de ikke er norske statsborgere.

OG det er galt å generalisere og stigmatisere uskyldige gutter og menn for noe et fåtall har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Dette blir useriøs hobbypsykologi. Å komme fra et land med jævligheter gir deg ikke automatisk PTSD. Å ha PTSD betyr heller ikke at man har større sjanse enn andre for å bli voldtektsmann. Å ha en bakgrunn med traumatiske hendelser gir heller ikke automatisk PTSD.

Det må ga an å snakke om dette uten å trekke linjer til en konkret diagnose?

Selvfølgelig går det an.

Jeg skrev heller ikke at man automatisk har PTSD. Men at det er lett å anta og at det er sånn for en del.

Jeg NEKTER å tro at folk voldtar for moro skyld, herregud, disse mennene har en forvridd syn på ting og ikke nødvendigvis helt med i vår verden og samfunn, de trenger jo også hjelp!

En voldtektsforbryter er jo ikke naboen i gata. Han er en mann med et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes bare man skal tenke over sin egen sikkerhet, og da tenker jeg f.eks. at man ikke bruker pirattaxi, eller går alene gjennom den mørkeste parken i byen. Sånt en kan unngå.

Men er dette egentlig en løsning på problemet?

Selvsagt skal man passe på seg selv, men bør man ikke også forsøke å minimere selve trusselen?

Man klarer gjerne å unngå overfallsvoldtekt om man aldri går alene hjem fra byen, lar være å spankulere rundt lettkledd på nattestid og alle disse andre forholdsreglene det snakkes om. Men det blir stadig færre kvinner i større byer som klarer å unngå å være gjenstad for seksuell trakassering og ubehagelig oppførsel til stadighet. Hvilket er et resultat av samme holdninger som ligger til grunn for overfallsvoldtekt og overgrep.

Jeg mener dette er uholdbart, og en drastisk forverring av samfunnet. Dette må vi gjøre noe konkret med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er dette egentlig en løsning på problemet?

Selvsagt skal man passe på seg selv, men bør man ikke også forsøke å minimere selve trusselen?

Man klarer gjerne å unngå overfallsvoldtekt om man aldri går alene hjem fra byen, lar være å spankulere rundt lettkledd på nattestid og alle disse andre forholdsreglene det snakkes om. Men det blir stadig færre kvinner i større byer som klarer å unngå å være gjenstad for seksuell trakassering og ubehagelig oppførsel til stadighet. Hvilket er et resultat av samme holdninger som ligger til grunn for overfallsvoldtekt og overgrep.

Jeg mener dette er uholdbart, og en drastisk forverring av samfunnet. Dette må vi gjøre noe konkret med.

Nei, det er brannslukking...

Og enig med deg i resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke for en gangs skyld være helt ærlige og innrømme at det er den massive innvandringens skyld at jeg norske kvinner ikke lenger har bevegelsesfrihet nattestid i hovedstaden? Det hjelper ikke med mer politi eller flere natteravner, det blir bare flere og flere innvandrere og man kan ikke overvåke hvert kratt eller sidegate 24/h.

Noen som har noe godt forslag for hva vi må gjøre med dette problemet. Det blir vanskelig å kaste ut alle sammen med det første. Søsteren min ble gruppevoldtatt av innvandrere og hun fikk ødelagt livet sitt fullstendig. Hvor mye mer skal vi tåle? Har vi ikke nok med våre egne idioter, hvorfor skal vi importere farlige folk på rullebånd? Jeg savner en seriøs debatt uten floskler som rasisme og stigmatisering. For hver uke man utsetter viktige beslutninger vil kvinner lide. Om ti år kan ikke kvinner lenger gå ut på dagtid, det er min spådom.

Kilde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an.

Jeg skrev heller ikke at man automatisk har PTSD. Men at det er lett å anta og at det er sånn for en del.

Jeg NEKTER å tro at folk voldtar for moro skyld, herregud, disse mennene har en forvridd syn på ting og ikke nødvendigvis helt med i vår verden og samfunn, de trenger jo også hjelp!

En voldtektsforbryter er jo ikke naboen i gata. Han er en mann med et problem.

Greia er at når du nevner en konkret diagnose, så oppstår det en skummel kobling. Den kan igjen føre til stigmatisering. Jeg er helt enig i at traumer kan spille en rolle, men traumer gir ikke automatisk PTSD. Jeg leste noe om at bare 5-8% av mennesker som har opplevd traumer utvikler PTSD. Traumer kan altså føre til psykiske reaksjoner, uten at det av den grunn dreier seg om PTSD. Du kan fremme alle poengene i innlegget ditt, uten å koble det mot PTSD. Jeg syntes heller ikke det er noen vits i å koble det til diagnosen, så lenge det ikke foreligger konkret info om at PTSD er en viktig faktor i voldtektsproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ærligheten TS etterlyser er vel ikke akkurat noe revolusjonerende? Det er ingen som lenger benekter at disse overfallsvoldtektene begås av innvandrere/menn med utenlandsk opprinnelse. Det står klart og tydelig overalt. Og alle snakker om det. Så ikke lat som at det er bare du som er så tøff at du tør å si det som det er.

Spørsmålet er vel om vi ønsker å hate og straffe alle menn av utenlandsk oprinnelse fordi noen av dem er overrepresentert på statistikkene. Det virker nesten som det er det TS og andre som starter/skriver i slike tråder vil.

Det er ingen som beskytter voldtektsmennene. Det vi frykter er fremmedhat og lynsjestemning som går utover uskyldige.

Ja, det er galt å voldta og alle ønsker at voldtektsmennene tas og straffes og evt sendes ut av landet om de ikke er norske statsborgere.

OG det er galt å generalisere og stigmatisere uskyldige gutter og menn for noe et fåtall har gjort.

Når du sier at vi ikke skal "straffe" alle menn med utenlandsk opprinnelse, hva mener du da?

Hvis du tenker på at man ikke skal legge alle mørke menn for hat og rope skjellsord etter dem på gaten, så er jeg selvsagt helt med.

Men jeg mener at det å begrense inntaket av asylsøkere fra problemområder til et nivå hvor man er sikre på at man kan gi fullstendig psykiatrisk vurdering, oppfølging, norskkurs og annen hjelp til vellykket integrering for de som slippes inn, er noe annet. Det vil sannsynligvis være færre som får gleden av å oppholde seg i Norge, og slik sett vil jo noen straffes for andres ugjerninger, men jeg ser ingen annen løsning. Vi har først og fremst et ansvar for den allerede eksisterende befolkningens sikkerhet, og dette bør komme før 100% rettferdighet overfor asylsøkere. Å tillate mennesker som kommer fra de verste, mest ufungerende områdene i verden å vandre rundt og gjøre livet utrygt for den eksisterende befolkningen (inkludert innvandrerkvinner), er ikke å ivareta dette ansvaret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske::klaske:

Hvor har du vært de siste tyve årene? I en iglo på Svalbard?

Du har ikke kilde, nei. Det er gjerne en fordel når du skal diskutere med et slikt premiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet da alle at menn av utenlandsk opprinnelse er overrepresentert på overfallsvoldtektsstatistikkene. Norge kunne med hell vært flinkere til å sende de som ikke har oppholdstillatelse ut, fort.

Psykiatrien burde hatt mer midler og større kapasitet til å behandle disse syke individene, men jeg tror nok også det er viktig at vi kvinne rpasser på oss selv, og tar våre forholdsregler. Ja, ok, så har man kanskje lyst til å gå i miniskjørt gjennom sofienbergparken natt til lørdag, men nå er det nå en gang sånn at da utsetter en seg selv for en risiko, uansett hvordan en mener at det bør være.

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet da alle at menn av utenlandsk opprinnelse er overrepresentert på voldtektsstatistikkene. Norge kunne med hell vært flinkere til å sende de som ikke har oppholdstillatelse ut, fort.

Psykiatrien burde hatt mer midler og større kapasitet til å behandle disse syke individene, men jeg tror nok også det er viktig at vi kvinne rpasser på oss selv, og tar våre forholdsregler. Ja, ok, så har man kanskje lyst til å gå i miniskjørt gjennom sofienbergparken natt til lørdag, men nå er det nå en gang sånn at da utsetter en seg selv for en risiko, uansett hvordan en mener at det bør være.

På overfallsvoldtektsstatestikken ja, ikke på voldtektsstatestikkene generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevnte at pirattaxi ikke er særlig smart og det er jeg helt enig i! Skjønner ikke at jenter, eller gutter for den del tar pirattaxi, spesielt ikke etter alt man leser om i avisene. Jeg synes det burde bli gratis taxi eller sterkt reduserte priser på taxi om kvelden/natten til jenter/kvinner. Det er kanskje for mye å drømme om, men med alle disse forholdsreglene vi kvinner må ta så synes jeg det må gå an å få en slik ordning. I hvert fall i de største byene.

Jeg flyttet nettopp til Oslo og må si at jeg ikke føler meg 100% trygg, jeg følte meg aldri utrygg da jeg bodde i Trondheim, men jeg valset ikke alene på natten der heller. Problemet i Oslo er at jeg ikke føler meg trygg når mørket faller på. Nå i eksamenstiden er jeg ofte på skolen til langt på kveld og busstoppet er et lite stykke unna her jeg bor, det er ikke en hyggelig gåtur.

Jeg har merket at jeg vegrer meg for å dra på besøk til venninner, selv hun som bor 7 min unna meg. Jeg bor på Grunerløkka i nærheten av sofienbergparken (eller voldtekstparken som jeg kaller den) og hun bor på andre siden av den. Hvis jeg er på besøk hos henne er det alltid kjempeskummelt å gå hjem, går selvsagt ikke gjennom parken, men kan ikke unngå å gå ved den. Hva skal jeg liksom gjøre? Ta taxi hver gang jeg er på besøk hos venner?? Helt håpløst! Pleier å snakke i telefonen, men det hjelper fint lite når noen kommer og angriper deg bakfra og drar deg inn i ett kratt. Nei, fy faen! Hadde det vært opp til meg hadde det vært like strenge straffer for voldtekt som for drap. Den søpla der trenger vi ikke på gata!

Vet dette er utenom det ts snakker om, følte bare for å skrive min opplevelse av Oslo by. Ikke den beste tiden å flytte hit på, med alt som har skjedd siden i sommer. Trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overfallsvoldtektsstatestikken ja, ikke på voldtektsstatestikkene generelt.

Pirkeper. Var vel egentlig det jeg mente. Skal rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NozMonster

mye hadde nok blitt gjort om straffen for voldtekt hadde vært grusom, og ikke bare et par år i fengsel!!

smuglere får jo lengre straffer jo!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overfallsvoldtektsstatestikken ja, ikke på voldtektsstatestikkene generelt.

Jo det er de. Gjerningsmenn med flerkulturell bakgrunn er overrepresentert i alle typer voldtekter.

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf se tabell 30

http://www.document.no/2011/05/ikke-vestlige-gjerningsmenn-betydelig-overrepresentert/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye hadde nok blitt gjort om straffen for voldtekt hadde vært grusom, og ikke bare et par år i fengsel!!

smuglere får jo lengre straffer jo!!

Jeg tror faktisk at mange av de som utfører overfallsvoldtekter ikke vet strafferammen for voldtekt i Norge. De vet vel knapt nok at voldtekt ikke er lov.

Jeg er helt enig i at straffene burde vært høyere, og som sagt burde terskelen for utvisning vært lavere. Men den preventive virkningen i høyere straffer vil nok dessverre utebli på denne gruppen uansett.

edit: leif

Endret av Envy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gjøres noe med hvordan asylsøkere og flyktninger tas i mot i dette landet. Slutt å spre fordommer og rasisme! Er samholdet etter 22.juli helt glemt?

OG DET ER INGENTING SOM HETER "FORHÅNDSREGLER"! :kjefte:

Samholdet etter 22. juli var bare en illusjon som dere unge og naive lot dere lure av, forført av en tårevåt Stotenberg & co.

Fakkel og rosetog, klemmer og gråt, minnekonserter, aktiviteter for å "hedre" ofrene, sammen mot ondskapen, verden er forandret! Velkommen til virkeligheten!

Joda, hvordan asylsøkerene mottas kan sikkert forklare hvorfor enkelte av dem angriper norske kvinner på gaten (som forøvrig kler seg som horer). Bare vi er snille mot dem, og ikke minst tar i mot mange flere av disse stakkarene, -gir dem penger, husvære, utdannelse og jobb, -så blir Norge sikkert et mye bedre og tryggere samfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...