Gå til innhold

Tiltrukket av Behring Breivik


fortsatther

Anbefalte innlegg

Du tror han er sympatisk og har stor omsorg for sine nærmeste? Han hadde ingen venner, en mor som ikke kjente sønnen sin, og en far som ikke har hatt kontakt med sønnen sin siden han var 16. Du tror du slipper å kjede deg sammen med ham? Ja,helt sikkert. Spør du pent får du sikkert være med neste gang han tar et oppgjør med en eller annen gruppe som ikke er politisk enig med ham.

Jeg blir KVALM av alle dere som plusser trådstarter og som forsvarer disse følelsene hun har. Alt vi mennesker tenker er ikke greit og normalt! Og det er ikke vi som reagerer på denne kalde tenåringens tanker som det er noe feil med!

Endret av SportyShorty
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tror han er sympatisk og har stor omsorg for sine nærmeste? Han hadde ingen venner, en mor som ikke kjente sønnen sin, og en far som ikke har hatt kontakt med sønnen sin siden han var 16. Du tror du slipper å kjede deg sammen med ham? Ja,helt sikkert. Spør du pent får du sikkert være med neste gang han tar et oppgjør med en eller annen gruppe som ikke er politisk enig med ham.

Jeg blir KVALM av alle dere som plusser trådstarter og som forsvarer disse følelsene hun har. Alt vi mennesker tenker er ikke greit og normalt! Og det er ikke vi som reagerer på denne kalde tenåringens tanker som det er noe feil med!

Hei igjen. Det er ikke feil med noen av oss tenker jeg vi kan si. Jeg tror han er slik jeg beskriver, det er dermed ikke sagt at han er sånn. Men du kan jo tenke på hvordan han klarte å gå ni år uten at noen fattet mistanke. Venner og bekjente beskriver ham som høflig og hyggelig. Ingenting som tyder på at han ikke hadde sympati for sine nærmeste? I tillegg avsluttet han manifestet med et bilde av seg selv, søstra og moren sin, jeg vil da anta han var glad i dem.

Endret av SportyShorty
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er galt med å plusse innleggene mine? Det kan jo hende de mener jeg formulerer meg godt eller kommer med gode argumenter. Det er heller ikke noe å bli kvalm av at noen forsvarer følelsene mine. Jeg mener de kan se på det objektivt og fra flere sider, noe du åpenbart ikke klarer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger av at du snakker om morderen på samme måte som andre snakker om cupcake-oppskrifter. Du syns en massemorder virker sympatisk og koselig. Det er noe som er riv ruskende galt her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er galt med å plusse innleggene mine? Det kan jo hende de mener jeg formulerer meg godt eller kommer med gode argumenter. Det er heller ikke noe å bli kvalm av at noen forsvarer følelsene mine. Jeg mener de kan se på det objektivt og fra flere sider, noe du åpenbart ikke klarer.

Jeg greier ikke å se Breivik som noe annet enn et iskaldt og psykt monster, nei. Det har du rett i. For min del finnes det ingen positive sider av denne saken. Og objektivt? Nei, det greier jeg ikke. Følelsene ligger for tett under overflaten til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger av at du snakker om morderen på samme måte som andre snakker om cupcake-oppskrifter. Du syns en massemorder virker sympatisk og koselig. Det er noe som er riv ruskende galt her.

Jeg greier ikke å se Breivik som noe annet enn et iskaldt og psykt monster, nei. Det har du rett i. For min del finnes det ingen positive sider av denne saken. Og objektivt? Nei, det greier jeg ikke. Følelsene ligger for tett under overflaten til det.

Da får du bare ha dine issues, så får jeg ha mine. Føler ikke jeg kommer noen vei med å diskutere med deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du bare ha dine issues, så får jeg ha mine. Føler ikke jeg kommer noen vei med å diskutere med deg.

Hennes issues er våre (det norske folks) issues. Sammen står vi mot terroren og sammen står vi imot galskapen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes issues er våre (det norske folks) issues. Sammen står vi mot terroren og sammen står vi imot galskapen.

Jeg er på ingen måte for terror, så jeg steller meg med dere der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte for terror, så jeg steller meg med dere der.

Jeg har ingen crush på Breivik, synes ikke han er tiltrekkende, men ser helt gjennomsnittlig ut.

Mange ser på han som et monster som de ønsker å hevne seg på. For meg ville det ikke vært noen tilfredsstillelse at han lider, blir torturert eller hva det måtte være. Ingenting av det vil lindre skaden han har gjort. Det jeg imidlertid kunne ønske var at han en dag, etter år med terapi og sjelegranskning, ville begynne å innse at det han har gjort var galt. At han ville bli frisk fra vrangforestillingene sine. Dette er jo altfor mye å håpe på, jeg innser det. Men det er det jeg hadde ønsket i hvert fall.

Kanskje du også, TS, ønsker at han innerst inne skal være et godt menneske?

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er tryggere å lage en tråd om det her. Det er jo derfor vi har KG, for å prate om ting vi ikke tør å prate om mde andre.

Hadde jeg hatt sånne tanker om ABB, noe jeg ikke har, så ville jeg aldri turt å si det til mine nærmeste ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt provosert over at det ikke skal være lov til å snakke om et emne bare fordi noen er berørt. Skal man da slutte å prate om hvor gode foreldre man har bare fordi noen kanskje ikke har så gode foreldre, og derfor kan bli såret? Eller kanskje noen til og med har mistet foreldrene sine. Skal man slutte å prate om hvor fantastiske søsken man har, bare fordi noen som leser det kanskje er enebarn og føler er savn etter en søster eller bror?

Ja, jeg vet at dette er satt på spissen. Men det er faktisk mennesker i dette landet som ikke er direkte berørt av denne hendelsen, og som kanskje har behov for å prate om sine opplevelser rundt den. Skal man ikke vise respekt for dem?

Der er jeg helt enig.

Jeg hadde ikke en pappa da jeg vokste opp. Jeg burde tydeligvis kunnet forvente at farsdager ble avlyst. At andre barn ikke skulle snakke om gøye ting de gjorde med sine pappaer.

Men farsdager var det og folk plaprer i vei om pappaer. Og sånn skal det være. Det må være lov å snakke om ting selv om noen kan være berørte. Da får de heller trekke seg unna og diskutere noe annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de fleste har fått med seg at mange kriminelle siktet/dømt for forferdelige handlinger, ofte får kjærlighetsbrev og frierier. Det var en stor artikkel om at det samme skjedde Behring Breivik, så at noen skal få større reaksjoner på at det opprettes en tråd (som det har vært før, men som raskt ble stengt) om dette temaet, tviler jeg på. Dette vet man jo fra før. Men hvordan mener du jeg påvirker folk?

Igjen så fremstiller du det som om jeg har lyst til å såre eller provosere. "Det setter følelsene i kok, og det er de samme følelsene du nå pirker i. Om du mener eller ikke." Jeg har sagt tidligere at jeg forstår godt at noen blir negative med tanke på dette jeg skriver, men denne tråden er laget med fokus på de som eventuelt har samme følelser som meg og meg selv. Så ja, det kan godt være et egoistisk valg av meg, men det er en beslutning jeg tok for å belyse temaet som jeg tror noen holder skjult.

Nei, nok en gang, jeg sier ikke at du nødvendigvis har lyst til å såre eller provosere, men det gjør du. Og jeg tror du visste at folk kom til å reagere negativt, men årsaken til at du vil lufte tankene dine veier tyngre for deg.

Jeg syntes heller ikke det faktum at mange kvinner sender kjærlighetsbrev til mordere i fengsel blir helt det samme. De fleste slike saker man hører om er fra andre land. Det gjør det mer fjernt. Her tar du for deg en av "våre" som mange har mange negative følelser til. Dette er også helt ferskt. Det blir ikke det samme som å høre at Charles Manson får frierbrev, eller at noen kvinner forelsker seg i kriminelle ugjerningsmenn. Jeg tror det hadde vært annerledes om du vinklet innlegget mer objektivt og generelt, f. eks en tråd om nettopp det at noen kvinner faller for kjente kriminelle, eller at ABB har fått kjærlighetsbrev. Men når det blir såpass personlig intimt, og du i tillegg fremstiller det såpass lett og positivt, så tror jeg det knyter seg for mange.

Endret av Vampen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nok en gang, jeg ikke at du nødvendigvis har lyst til å såre eller provosere, men det gjør du. Og jeg tror du visste at folk kom til å reagere negativt, men årsaken til at du vil lufte tankene dine veier tyngre for deg.

Jeg syntes heller ikke det faktum at mange kvinner sender kjærlighetsbrev til mordere i fengsel blir helt det samme. De fleste slike saker man hører om er fra andre land. Det gjør det mer fjernt. Her tar du for deg en av "våre" som mange har mange negative følelser til. Dette er også helt ferskt. Det blir ikke det samme som å høre at Charles Manson får frierbrev, eller at noen kvinner forelsker seg i kriminelle ugjerningsmenn. Jeg tror det hadde vært annerledes om du vinklet innlegget mer objektivt og generelt, f. eks en tråd om nettopp det at noen kvinner faller for kjente kriminelle, eller at ABB har fått kjærlighetsbrev. Men når det blir såpass personlig intimt, og du i tillegg fremstiller det såpass lett og positivt, så tror jeg det knyter seg for mange.

Men nå var det jo ingen av disse punktene du nevner som jeg ville høre mer fra. Jeg ville høre fra de som føler tiltrekning til Behring Breivik, ikke andre kriminelle. Det var et stort oppslag i avisene om at han fikk tilsendt brev og det kommer ikke som noen overraskelse at noen av disse vil være fra norske kvinner. Det som fikk meg på tanken til å starte en egen tråd angående dette var denne og denne tråden. Med mindre dette er tulleposter, så er det faktisk flere der ute, men likevel innenfor Norges grenser, og jeg tenkte det kunne vært fint om vi kunne samles på en tråd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep. Skal veldig lite til nå før tråden stenges.

SportyShorty, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det dumt om jeg svarer: Jeg vet ikke? Jeg husker den første tanken som slo meg 22. juli var at han var en forferdelig jævel. Utover dagen på 23. juli ble det laget så mange hatgrupper og hatinnlegg og det ble veldig mye hat rettet mot ham. Det er jo forståelig, men jeg selv har opplevd å få en hel gjeng som viser hat og respektløshet overfor meg som sto alene, og det var slik jeg først klarte å snike meg unna hatet mot ham. Han fikk faktisk litt sympati fra meg. Det viste seg senere at han som ung hadde vært mobbeoffer, og derfra tror jeg at måten han har "jobbet seg opp" på, med for eksempel å trene seg sterk og gjøre seg betydelig, tiltrakk meg. I tillegg synes jeg han er kjekk, stor og sterk, mystisk, selvsikker og annerledes. Jeg synes også det er veldig sexy med menn som står opp for meningene sine. Jeg sa tidligere at det er som om handlingene hans ikke registreres hos meg. For jeg støtter absolutt ikke vold og drap og jeg er ikke følelsesløs eller apatisk. Men på en eller annen måte klarer jeg å sortere ut og kaste vekk det faktumet, og står igjen med en mann som står alene på slagmarken med verdens befolkning mot ham. Likevel er jeg ikke sikker på om det faktisk er dette som tiltrekker meg. Hvis det er det, skjønner jeg ikke hvorfor det vil gi meg akkurat slike følelser overfor ham? Helt ærlig så vet jeg ikke hva som tiltrekker meg, det kan være noe av det jeg har nevnt, det kan være noe helt annet.

Jeg synes ikke det et spesielt positivt trekk ved kvinner at drapsmenn får massevis av frierbrev, vel å merke etter at de har begått drapet/drapene. Litt på samme måte som en rockeartist kan oppleve stor forskjell på populariteten hos det annet kjønn før og etter gjennombruddet. Før drapet må de konkurrere med oss andre dødelige, etterpå har de fått noe som gir dem en ekstra status.

Jeg synes som sagt ikke dette at en del kvinner faller for mordere sier noe positivt om kvinner, like lite som jeg har sans for at en del vestlige kvinner møter menn fra harde kvinneundertrykkende kulturer med mykhet og forståelse, men selv om jeg ikke synes noe om det betyr det jo ikke at jeg ønsker å tie det ihjel eller feie det under teppet. Tvert imot setter jeg pris på at slike ting kommer opp i dagen, vi har ikke vondt av å få belyst også disse sidene av den menneskelige psyke.

Innlegget jeg siterer er ganske interessant. Her forsøker TS å beskrive hva hun føler og drodle litt rundt hva som kan være utløsende årsak. Og selv om drapsmenns popularitet hos kvinnene ikke er så flatterende for hunnkjønnet finnes det jo et beslektet fenomen som er mer på den positive siden, nemlig rebellens popularitet, fascinasjonen for den sterke og uavhengige opprøreren som gir makten fingeren og ikke bryr seg om å følge flokken. Det er jo på et vis dette hele ungdomskulturen i Vesten er bygget opp rundt, med utgangspunkt i nærmest mytologiske skikkelser som Marlon Brando og James Dean, unge, ubestikkelige helter som stiller seg utenfor og nekter å godta den striglete rollen mange andre aksepterte. Og på den måten ble de både forbilde for mange gutter og en våt drøm for mange jenter.

Derfra er det et stykke til mer åpenlyst politiske rebeller som Che Guevara. Og de fleste vil vel mene at det er et sprang fra Che Guevara til folk som Anders Behring Breivik eller Osama bin Laden. Men for en del jenter, som allerede har evnen til å tenne på rene drapsmaskiner som Ted Bundy ol, er det antagelig mulig å koble denne fascinasjonen for den handlekraftige onde med respekten for opprørereren, han som står alene mot makten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir det dumt om jeg svarer: Jeg vet ikke? Jeg husker den første tanken som slo meg 22. juli var at han var en forferdelig jævel. Utover dagen på 23. juli ble det laget så mange hatgrupper og hatinnlegg og det ble veldig mye hat rettet mot ham. Det er jo forståelig, men jeg selv har opplevd å få en hel gjeng som viser hat og respektløshet overfor meg som sto alene, og det var slik jeg først klarte å snike meg unna hatet mot ham. Han fikk faktisk litt sympati fra meg. Det viste seg senere at han som ung hadde vært mobbeoffer, og derfra tror jeg at måten han har "jobbet seg opp" på, med for eksempel å trene seg sterk og gjøre seg betydelig, tiltrakk meg. I tillegg synes jeg han er kjekk, stor og sterk, mystisk, selvsikker og annerledes. Jeg synes også det er veldig sexy med menn som står opp for meningene sine. Jeg sa tidligere at det er som om handlingene hans ikke registreres hos meg. For jeg støtter absolutt ikke vold og drap og jeg er ikke følelsesløs eller apatisk. Men på en eller annen måte klarer jeg å sortere ut og kaste vekk det faktumet, og står igjen med en mann som står alene på slagmarken med verdens befolkning mot ham. Likevel er jeg ikke sikker på om det faktisk er dette som tiltrekker meg. Hvis det er det, skjønner jeg ikke hvorfor det vil gi meg akkurat slike følelser overfor ham? Helt ærlig så vet jeg ikke hva som tiltrekker meg, det kan være noe av det jeg har nevnt, det kan være noe helt annet.

Jeg synes ikke det et spesielt positivt trekk ved kvinner at drapsmenn får massevis av frierbrev, vel å merke etter at de har begått drapet/drapene. Litt på samme måte som en rockeartist kan oppleve stor forskjell på populariteten hos det annet kjønn før og etter gjennombruddet. Før drapet må de konkurrere med oss andre dødelige, etterpå har de fått noe som gir dem en ekstra status.

Jeg synes som sagt ikke dette at en del kvinner faller for mordere sier noe positivt om kvinner, like lite som jeg har sans for at en del vestlige kvinner møter menn fra harde kvinneundertrykkende kulturer med mykhet og forståelse, men selv om jeg ikke synes noe om det betyr det jo ikke at jeg ønsker å tie det ihjel eller feie det under teppet. Tvert imot setter jeg pris på at slike ting kommer opp i dagen, vi har ikke vondt av å få belyst også disse sidene av den menneskelige psyke.

Innlegget jeg siterer er ganske interessant. Her forsøker TS å beskrive hva hun føler og drodle litt rundt hva som kan være utløsende årsak. Og selv om drapsmenns popularitet hos kvinnene ikke er så flatterende for hunnkjønnet finnes det jo et beslektet fenomen som er mer på den positive siden, nemlig rebellens popularitet, fascinasjonen for den sterke og uavhengige opprøreren som gir makten fingeren og ikke bryr seg om å følge flokken. Det er jo på et vis dette hele ungdomskulturen i Vesten er bygget opp rundt, med utgangspunkt i nærmest mytologiske skikkelser som Marlon Brando og James Dean, unge, ubestikkelige helter som stiller seg utenfor og nekter å godta den striglete rollen mange andre aksepterte. Og på den måten ble de både forbilde for mange gutter og en våt drøm for mange jenter.

Derfra er det et stykke til mer åpenlyst politiske rebeller som Che Guevara. Og de fleste vil vel mene at det er et sprang fra Che Guevara til folk som Anders Behring Breivik eller Osama bin Laden. Men for en del jenter, som allerede har evnen til å tenne på rene drapsmaskiner som Ted Bundy ol, er det antagelig mulig å koble denne fascinasjonen for den handlekraftige onde med respekten for opprørereren, han som står alene mot makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske dårlig side av kvinnen psyken dette her ja! Ikke rart at noen menn sliter med å respektere kvinners meninger og syn :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske dårlig side av kvinnen psyken dette her ja! Ikke rart at noen menn sliter med å respektere kvinners meninger og syn :gjeiper:

ABB er en mann, kjære deg. Hva sier det om menns meninger og syn - hvis jeg skal generalisere like mye som deg?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...