Gå til innhold

Cookies


Kara W

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

Jeg er enig i at ikke alle kjeks er cookies (crackers f.eks), så «kjeks» er ikke et like spesifikt begrep. Jeg ville fortsatt å bruke «cookies». Det er ikke nødvendig å tviholde på begreper som ikke er fullgode - purisme har sine baksider. Kjeks er forøvrig et lånord.

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at ikke alle kjeks er cookies (crackers f.eks), så «kjeks» er ikke et like spesifikt begrep. Jeg ville fortsatt å bruke «cookies». Det er ikke nødvendig å tviholde på begreper som ikke er fullgode - purisme har sine baksider. Kjeks er forøvrig et lånord.

Men er alle "cookies" kjeks? Det jeg egentlig lurer på er hvilket ord skal jeg bruke når jeg sier "jeg skal bake ... i helgen", når jeg enda ikke har bestemt meg for om det blir sjokoladekjeks, pepperekaker eller havreflarn. Føler at det blir veldig unaturlig å bruke "cookies" da. Kommer nok til å begynne å bruke småkaker, for det høres ut som et bra og forståelig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Men er alle "cookies" kjeks? Det jeg egentlig lurer på er hvilket ord skal jeg bruke når jeg sier "jeg skal bake ... i helgen", når jeg enda ikke har bestemt meg for om det blir sjokoladekjeks, pepperekaker eller havreflarn. Føler at det blir veldig unaturlig å bruke "cookies" da. Kommer nok til å begynne å bruke småkaker, for det høres ut som et bra og forståelig ord.

Nei, jeg synes forsåvidt ikke at alle "cookies" er kjeks. Jeg assosierer kjeks med noe som er sprøtt. Det blir kanskje litt synsing. Småkaker blir også for vidt føler jeg...småkaker er jo så mangt. Selv om cookies opprinnelig betyr småkaker, vil det ikke si at dagens betydning er den samme. Jeg ville ikke synes det var rart om du sa "jeg skal bake cookies".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så denne lå på språkforumet, tenkte jeg med en gang på cookies, slike som man alltid blir bedt om å slette om det er noe feil i KG-layouten. For lurte fælt på hva det eventuelt kunne bli på norsk, man kan jo ikke akkurat si "har du prøvd å slette kjeksen"? :gjeiper:

Ellers så er jeg enig i at cookies, i kakeform, blir til kjeks på norsk. Maryland Cookies f.eks. er jo en type kjeks, og den står jo i kjeksehyllen i butikken.

Jeg tenkte også på den typen cookies da jeg så tråden, så siden det nå ble nevnt kan jeg fortelle deg at det norske ordet er "informasjonskapsel" ;)

Jeg synes kjeks passer til det meste av sprø eller nesten-sprø (type litt myke inni) småkaker. Selv om de man kjøper enkeltvis er litt større i omkrets enn de man får i pakke, så er det jo samme type deig som de små, og jeg synes det er kjeks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes forsåvidt ikke at alle "cookies" er kjeks. Jeg assosierer kjeks med noe som er sprøtt. Det blir kanskje litt synsing. Småkaker blir også for vidt føler jeg...småkaker er jo så mangt. Selv om cookies opprinnelig betyr småkaker, vil det ikke si at dagens betydning er den samme. Jeg ville ikke synes det var rart om du sa "jeg skal bake cookies".

Men det jo nettopp det vide begrepet jeg er ute etter. Personlig synes jeg det blir rart å skulle bake "7 typer cookies" til jul, f.eks.

For å presisere så er jeg ute etter fellesordet for når man baker mange små, søte ting på en bakeplate, som ikke er gjærbakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Men det jo nettopp det vide begrepet jeg er ute etter. Personlig synes jeg det blir rart å skulle bake "7 typer cookies" til jul, f.eks.

For å presisere så er jeg ute etter fellesordet for når man baker mange små, søte ting på en bakeplate, som ikke er gjærbakst.

Da er det småkaker du bør bruke. Man snakker forresten ofte om «Syv slag», når det kommer til å bake til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det noe godt norsk ord for cookies? Hva kaller man de små tingene man baker til blant annet jul?

Når TS spesifikt spør om bakst som brukes til jul må, er småkaker det rette ordet. Typiske jule-småkaker er jo for eksempel pepperkaker, sandkaker eller serinakaker.

For andre typer er det ikke så lett å finne noe fullgodt norsk ord fordi cookies er den del av navnet på bakverket slik som Maryland Cookies eller Chocolate Chip Cookies. Da må man i så fall finne et norsk navn som kan erstatte det engelske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...