Gå til innhold

Cookies


Kara W

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

emm.. julekaker? :)

Ser no at eg las litt feil. Kjeks er vel ordet du leitar etter ja :)

Endret av Blikkboks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Finnes det noe godt norsk ord for cookies? Hva kaller man de små tingene man baker til blant annet jul?

kjeks

småkaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Finnes det noe godt norsk ord for cookies? Hva kaller man de små tingene man baker til blant annet jul?

Kjeks...

Unnskyld Kara W, men nå lo jeg godt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

jeg vet faktisk ikke helt hva jeg ville kalt de lyse cookiene med sjokoladebiter som man får kjøpt en og en av, med et norsk ord jeg..

ser ikke helt at det er en kjeks :klo:

forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet faktisk ikke helt hva jeg ville kalt de lyse cookiene med sjokoladebiter som man får kjøpt en og en av, med et norsk ord jeg..

ser ikke helt at det er en kjeks :klo:

forslag?

Hvorfor er ikke det en kjeks? Eller småkake? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hvorfor er ikke det en kjeks? Eller småkake? :)

vettke? men jeg synes cookie er noe for seg selv...

crackers er mere den type jeg forbinner med kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde jo småkake passe greit? Det er en liten kake, og kan f.eks. godt være litt myk inni, slik "cookies" gjerne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Kara W, men nå lo jeg godt! :fnise:

Hjelper det om jeg sier at norsk ikke er morsmålet mitt :sjenert: Selv om jeg har vokst opp her, så merker jeg at plutselig mangler et helt hverdagslig ord fra ordforrådet mitt, og det er like flaut hver gang.

Jeg har alltid trodd at kjeks ikke var søte, men jag har tatt feil før. Julekaker er et greit ord for de man baker til jul, men ikke særlig relevant resten av året. Småkaker høres ut som et veldig bra ord :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Hjelper det om jeg sier at norsk ikke er morsmålet mitt :sjenert: Selv om jeg har vokst opp her, så merker jeg at plutselig mangler et helt hverdagslig ord fra ordforrådet mitt, og det er like flaut hver gang.

Ja, så klart :klem:

Jeg synes bare det var morsomt, godt å få fnise litt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde jo småkake passe greit? Det er en liten kake, og kan f.eks. godt være litt myk inni, slik "cookies" gjerne er.

Synes ikke det passer helt. Har aldri vært borti en småkake som har vært myk inni. Mener jeg cookie, sier jeg cookie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det passer helt. Har aldri vært borti en småkake som har vært myk inni. Mener jeg cookie, sier jeg cookie :)

Men hva mener du da er en cookie? Cookies kan jo fint være harde, de også. Og selv om vi ikke har tradisjon for å bake litt myke småkaker i Norge, så er del vell fortsatt en småkake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva mener du da er en cookie? Cookies kan jo fint være harde, de også. Og selv om vi ikke har tradisjon for å bake litt myke småkaker i Norge, så er del vell fortsatt en småkake?

Tja, hvis du tenker på de store cookiesene de har på Deli de Luca, f.eks, så synes jeg ikke det passer å kalle det en småkake.

Kjeks er noe som helst er tynnere enn en cookie, så det passer ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis du tenker på de store cookiesene de har på Deli de Luca, f.eks, så synes jeg ikke det passer å kalle det en småkake.

Kjeks er noe som helst er tynnere enn en cookie, så det passer ikke det heller.

Hva med.. kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så denne lå på språkforumet, tenkte jeg med en gang på cookies, slike som man alltid blir bedt om å slette om det er noe feil i KG-layouten. For lurte fælt på hva det eventuelt kunne bli på norsk, man kan jo ikke akkurat si "har du prøvd å slette kjeksen"? :gjeiper:

Ellers så er jeg enig i at cookies, i kakeform, blir til kjeks på norsk. Maryland Cookies f.eks. er jo en type kjeks, og den står jo i kjeksehyllen i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookie kommer fra det nederlandske ordet koekie som betyr småkake.

Så vi kan da fint kalle cookies for småkaker på norsk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...