Zzyzx Skrevet 7. november 2011 #41 Skrevet 7. november 2011 Men man puster det jo ut igjen også, hvordan forhindrer man at andre får det i seg? Lar være å blåse det i trynet på folk, tenker jeg. Det meste av nikotinen absorberes hos "røykeren" med det samme, det er nok veldig små mengder som kommer ut igjen. Og så vidt jeg vet så er det ikke nikotinen som forårsaker skadevirkningene ved passiv røyking. Det kan egentlig ikke sammenlignes med å puste inn luft, for det er en del oksygen i den luften man puster ut også. Ellers ville ikke munn-til-munn vært spesielt effektivt.
Auri Skrevet 7. november 2011 #42 Skrevet 7. november 2011 Om noen andre puster inn en minimal mengde nikotin; hva så? Du blir ikke syk av det, du blir ikke nikotinavhengig av det. Det er ikke nikotinen som er farlig ved "vanlig" passivrøyking. Om alle Norges røykere konverter til e-cig er det fantastisk, det er ingen av de negative virkningene ved e-cig som ved vanlige sigaretter.
bettypaige Skrevet 7. november 2011 #43 Skrevet 7. november 2011 Slutt og røyk. Lær deg og/å-regelen. 1
Capricorn Skrevet 8. november 2011 #44 Skrevet 8. november 2011 Men man puster det jo ut igjen også, hvordan forhindrer man at andre får det i seg? Det går ikke rundt i rommet som røyk gjør. Du må nok helt inntill munnen til den røykende personen for å få noe i deg. Det må være forsvinnende lite da også. Tror ikke du skal bekymre deg.
Zzyzx Skrevet 17. november 2011 #45 Skrevet 17. november 2011 Da har jeg fått min. Den er ladet og de første trekkene er unnagjort. Sære greier, altså. Men det er jo ikke røyk, så det lukter ikke noe som helst og "røyken" forsvinner lenge før den når noe som helst annet. Jeg sitter nå inne og "røyker" for første gang på mange år. Må gi det litt tid før jeg bestemmer meg for om det duger eller ikke.
Gjest Rastl0s Skrevet 17. november 2011 #46 Skrevet 17. november 2011 Lær deg og/å-regelen. Synes du bør endre litt på den posten din... Det skal IKKE stå Å i det jeg skrev. Å settes foran INFINITIV. Slutt og "røyk" er ikke infinitiv... Slutt å røyke er infinitiv. 1
Gjest *Røyskatt* Skrevet 17. november 2011 #47 Skrevet 17. november 2011 Da har jeg fått min. Den er ladet og de første trekkene er unnagjort. Sære greier, altså. Men det er jo ikke røyk, så det lukter ikke noe som helst og "røyken" forsvinner lenge før den når noe som helst annet. Jeg sitter nå inne og "røyker" for første gang på mange år. Må gi det litt tid før jeg bestemmer meg for om det duger eller ikke. Smaker det røyk?
Auri Skrevet 17. november 2011 #48 Skrevet 17. november 2011 Jeg syntes "tobakk"-ampullene smakte litt ekkelt søtt, nesten litt som limet på konvolutter Selv har jeg endt opp på mentol-smak, jeg har røyket mentolsigaretter endel i min tid som røyker, så for meg smakte det mer "riktig" enn den rare søtsmaken. Men, man kan få smaker alt fra Lucky Strike til Cola, vanilla latte, caramell, chery cigar, chocolate mint, jordbær, melon, kiwi... Lista fortsetter og fortsetter. Personlig holder jeg meg til ting som jeg forbinder med røyk og sigaretter, for at det skal bli en mest mulig troverdig erstatning. Lure kroppen mest mulig
Zzyzx Skrevet 17. november 2011 #49 Skrevet 17. november 2011 Smaker det røyk? Nope. Smaker bare litt menthol.
Capricorn Skrevet 18. november 2011 #50 Skrevet 18. november 2011 Smaker det røyk? Nope. Smaker bare litt menthol. Det kommer helt an på hva slags smak man velger. Jeg syns det smaker mer som vanlig røyk hvis man velger smak av et røykmerke, f.eks Camel, Marlboro, osv. Vanlig tobakk kan være litt ekkel syns jeg.
Quinn Skrevet 18. november 2011 #51 Skrevet 18. november 2011 Kommer litt an på hvilken type røyker du er.. De funket ihvertfall veldig bra for meg. Men jeg er generelt avhengig av "hand to mouth" movement mer enn røyking i segselv. Begynte å røyke for å slutte med å overspise. Synes det er verdt ett forsøk, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #52 Skrevet 26. november 2011 Nå har jeg også bestilt en e-sigarett fra "Totally Wicked", og i følge pakkesporingen er den kommet til landet nå. Men hva skjer videre? Jeg har aldri bestilt noe fra utlandet før, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg regner med at den må fortolles, og at jeg må betale mva. Er dette noe som skjer automatisk, og at jeg får tilsendt regning sammen med pakken, eller må jeg selv kontakte tollvesenet? Jeg har prøvd å lese om dette på Toll.no, men jeg synes det var litt vanskelig å finne riktig side...
Skylines Skrevet 26. november 2011 #53 Skrevet 26. november 2011 Kommer den under 200 kr slipper du moms og det der. Om den blir fortollet får du en hentelapp i postkassa, der står beløpet du må betale i toll. Så betaler du på posten mens du henter pakka. Veldig enkelt. Posten tar et fast gebyr for fortollingen, er hundre kr pluss. Moms på produktet kommer i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #54 Skrevet 26. november 2011 Kommer den under 200 kr slipper du moms og det der. Om den blir fortollet får du en hentelapp i postkassa, der står beløpet du må betale i toll. Så betaler du på posten mens du henter pakka. Veldig enkelt. Posten tar et fast gebyr for fortollingen, er hundre kr pluss. Moms på produktet kommer i tillegg. Takk for et veldig klart svar. Da kan jeg bare sitte rolig og vente på at jeg får hentelappen i postkassa. Håper det ikke tar så alt for lang tid. Gleder meg til å bli "røykfri".
Mann 42 Skrevet 26. november 2011 #55 Skrevet 26. november 2011 Jeg har et spørsmål: Hva er det i disse e-sigarettene som gir smaken? Er de testet mht evt helseskadelige effekter av dette? Foreligger det noen form for godkjenning? E-sigaretter ble i sin tid stoppet i EU og EØS-området pga et gammelt direktiv om å ikke tillate markedsføring og salg av nye tobakksprodukter. Direktivet hadde ingenting med e-sigarettene å gjøre, men jeg husker at jeg leste om dette første gangen for nærmere 20 år siden. Det er en ganske gammal idè, som altså ikke ble realisert her. Men nå kan man altså få noe lignende fra Øst-Europa. Jeg syns man skal tenke seg litt om mht helseeffekten av disse greiene, og iallfall se om man kan finne ut om det er gjort noen studier av dem. Når ting smaker eple, vanilje og cola og så videre, så er det selvsagt for at dette skal være tiltalende for brukeren, og for å sikre at man fortsetter å bruke produktet. Man har altså hatt noen flinke kjemikere i sving for å jazze opp den oljen eller hva det er som fordampes. Dette er ikke vesensforskjellig fra det tobakksbransjen driver med. De tilsetter også saker og ting i tobakken, noe for å gi den smak, og noe for å øke effekten av nikotinet. Faktisk ble det i sin tid avslørt at de også brukte et tilsetningsstoff som var MER avhengighetsskapende enn selve nikotinet. Og vi vet jo at de dreit i de helseskadene som fulgte med. Det er selvsagt en god ting at man kan nyte sine sigaretter uten å plage omgivelsene, samtidig som man slipper å forholde seg til problemene med å slutte. Røykekutt kan være en ganske tung prosess for noen. Samtidig så bør man huske at dette bare er et nytt produkt fra tobakksindustrien, og det er den samme industrien som i flere tiår betalte forskere for å lage rapporter som minimaliserte helsefaren ved røyking, og faktisk fant positive effekter ved nikotinbruk, og som kokte sammen tobakksblandinger spesielt for å gjøre det vanskeligere for folk å slutte. De driter i helsa deres, og man kan ikke stole på dem. Vet dere om dette er et trygt produkt? Vet dere om dampene som smaker vanilje og coca-cola er trygge å inhalere? Og er dere obs på at selv om dere kanskje slipper unna problemet med å inhalere tjærestoffer og en drøss andre giftstoffer fra den brennende tobakken, så er nikotin i seg selv helseskadelig, og at dere fortsatt har en øket risiko for hjerte-kar sykdommer? Ville bare ha nevnt det.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #56 Skrevet 26. november 2011 Det er selvsagt en god ting at man kan nyte sine sigaretter uten å plage omgivelsene, samtidig som man slipper å forholde seg til problemene med å slutte. Røykekutt kan være en ganske tung prosess for noen. Samtidig så bør man huske at dette bare er et nytt produkt fra tobakksindustrien, og det er den samme industrien som i flere tiår betalte forskere for å lage rapporter som minimaliserte helsefaren ved røyking, og faktisk fant positive effekter ved nikotinbruk, og som kokte sammen tobakksblandinger spesielt for å gjøre det vanskeligere for folk å slutte. De driter i helsa deres, og man kan ikke stole på dem. Vet dere om dette er et trygt produkt? Vet dere om dampene som smaker vanilje og coca-cola er trygge å inhalere? Og er dere obs på at selv om dere kanskje slipper unna problemet med å inhalere tjærestoffer og en drøss andre giftstoffer fra den brennende tobakken, så er nikotin i seg selv helseskadelig, og at dere fortsatt har en øket risiko for hjerte-kar sykdommer? Ville bare ha nevnt det. Dette er selvsagt noe å tenke på, men jeg har vurdert det dit hen at det er i alle fall ikke mer skadelig enn hva jeg allerede putter i kroppen min, og når jeg samtidig sparer omgivelsene for vond lukt (og evt passiv røyking en sjelden gang), så veier fordelene opp for evt ulemper. For meg er dette et middel for å slutte med sigarettene. Jeg er nikotinavhengig, men siden jeg røyker maks 12 sigaretter om dagen, og ikke har problemer med å klare meg 36-48 timer uten nikotin, vil ikke nikotinavvenningen være så veldig vanskelig dersom jeg slipper å bryte røykevanen samtidig. Som du skjønner, er det vanerøykingen som er den største bøygen for min del. Jeg har ikke klart å slutte ved hjelp av andre metoder, fordi disse kun fokuserer på nikotinavhengigheten, men ved å bruke e-sigarett vil jeg kunne bryte en vane om gangen. Jeg vil bruke litt lenger tid, men det å gå med museskritt er bedre enn å sitte helt stille.
Mann 42 Skrevet 26. november 2011 #57 Skrevet 26. november 2011 Dette er selvsagt noe å tenke på, men jeg har vurdert det dit hen at det er i alle fall ikke mer skadelig enn hva jeg allerede putter i kroppen min, og når jeg samtidig sparer omgivelsene for vond lukt (og evt passiv røyking en sjelden gang), så veier fordelene opp for evt ulemper. For meg er dette et middel for å slutte med sigarettene. Jeg er nikotinavhengig, men siden jeg røyker maks 12 sigaretter om dagen, og ikke har problemer med å klare meg 36-48 timer uten nikotin, vil ikke nikotinavvenningen være så veldig vanskelig dersom jeg slipper å bryte røykevanen samtidig. Som du skjønner, er det vanerøykingen som er den største bøygen for min del. Jeg har ikke klart å slutte ved hjelp av andre metoder, fordi disse kun fokuserer på nikotinavhengigheten, men ved å bruke e-sigarett vil jeg kunne bryte en vane om gangen. Jeg vil bruke litt lenger tid, men det å gå med museskritt er bedre enn å sitte helt stille. Skjønner tankegangen din. Selv brukte jeg en nikotininhalator da jeg skulle slutte. Det har to fordeler: Inhalatoren leverer nikotin på samme måte som en sigarett. Man får en stor dose nikotin akkurat mens man bruker inhalatoren, og deretter går effekten over. Det er en kvikk måte å kvitte seg med abstinensene på. Dessuten smaker det forferdelig av den. Så bruken av en slik inhalator har bare den ene positive effekten: Den reduserer dine abstinenssymptomer der og da. Samtidig så smaker det ikke godt, og det er ikke noe du setter deg ned og koser deg med. Tvert imot, du drøyer`n lengst mulig før du tar neste trekk. Kunne være noe å tenke på, dersom det er en målsetning å slutte. Slik disse e-sigarettene er beskrevet, så virker det for meg som de har sitt helt eget avhengighetspotensiale, ettersom de smaker godt, og kan nytes over alt. Det kan fort oppleves som alle fordelene og ingen av ulempene med nikotin. Bortsett fra de kjente og ukjente helseeffektene, selvsagt. Men dem merker man ikke før det har gått noen år.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #58 Skrevet 26. november 2011 Skjønner tankegangen din. Selv brukte jeg en nikotininhalator da jeg skulle slutte. Det har to fordeler: Inhalatoren leverer nikotin på samme måte som en sigarett. Man får en stor dose nikotin akkurat mens man bruker inhalatoren, og deretter går effekten over. Det er en kvikk måte å kvitte seg med abstinensene på. Dessuten smaker det forferdelig av den. Så bruken av en slik inhalator har bare den ene positive effekten: Den reduserer dine abstinenssymptomer der og da. Samtidig så smaker det ikke godt, og det er ikke noe du setter deg ned og koser deg med. Tvert imot, du drøyer`n lengst mulig før du tar neste trekk. Kunne være noe å tenke på, dersom det er en målsetning å slutte. Slik disse e-sigarettene er beskrevet, så virker det for meg som de har sitt helt eget avhengighetspotensiale, ettersom de smaker godt, og kan nytes over alt. Det kan fort oppleves som alle fordelene og ingen av ulempene med nikotin. Bortsett fra de kjente og ukjente helseeffektene, selvsagt. Men dem merker man ikke før det har gått noen år. Jo da, jeg ser poenget ditt, og kanskje vil resultatet bli at jeg bytter ut en avhengighet med en annen. Men som jeg nevnte, hvis jeg blir avhengig av denne, vil den nye avhengigheten uansett ikke være værre enn den gamle med tanke på hva jeg allerede tilfører kroppen av giftstoffer. Den evt nye avhengigheten vil være billigere for meg, i tillegg til at den ikke vil påvirke andre negativt. Jeg har også prøvd nikotininhalator, men jeg klarte ikke motivere meg nok til å ta den illesmakende "hjelpen" som jeg spøy av, og den ble liggende i veska.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #59 Skrevet 26. november 2011 uansett ikke være værre enn den gamle med tanke på hva jeg allerede tilfører kroppen av giftstoffer. Men huff da... har jeg glemt rettskriving også nå?
Gjest alille Skrevet 26. november 2011 #60 Skrevet 26. november 2011 Slik disse e-sigarettene er beskrevet, så virker det for meg som de har sitt helt eget avhengighetspotensiale, ettersom de smaker godt, og kan nytes over alt. Det kan fort oppleves som alle fordelene og ingen av ulempene med nikotin. Bortsett fra de kjente og ukjente helseeffektene, selvsagt. Men dem merker man ikke før det har gått noen år. Det er jo bare ampullene med smak som smaker godt. Man kan fint bruke de som ikke smaker noen ting... Kjæresten min har begynt med en slik en (helt uten smak), og jeg er dessverre skuffet. På telefon sa han at det funket bra og at han nå røykte mindre. Så besøkte jeg han en langhelg, og oppdaget at han har erstattet EN, maks to røyk om dagen med denne. Hjelper jo ikke en døyt. Og han er så fornøyd atte. Selvbedrageriet lenge leve... Det eneste positive er at han fortsatt insisterer på å "røyke" ute med e-siggen, slik at han ikke skal skape en inne-vane med denne. Det tror jeg mange andre også gjør lurt i hvis de bruker denne for å slutte å røyke. Lat som om det er en vanlig røyk, og stå ute i Beritstormen og ta dere en trekk, ikke la dere friste til å kose dere med noe annet delvis skadelig inne i varmen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå