Gå til innhold

Hvor tidlig kan barn være manipulerende ?


mousepad

Anbefalte innlegg

Jeg vil vel si at ganske små barn gjør forsøk på å manipulere? Da jeg passet niesen min, dengang rundt 2 år, brukte hun halvannen time på å utføre diverse ærender etter leggetid (etter at hun hadde lagt seg) - tante x, jeg skal bare gjøre ditt, bare gjøre datt osv. Da jeg til slutt (ikke mye oppdragertalent i denne tanta...) sa klart fra at nå kommer jeg ikke til å gi deg lov til flere ting, så la hun seg og sovnet tvert. I sommer da hun var fire år og jeg var den tilstedeværende hun ser sjeldnest og antagelig oppfatter at er litt usikker på grensesetting og slikt, åpnet hun døra etter at hun hadde lagt seg, og henvendte seg med smørstemme til meg: taaaaante? Dokkene mine får ikke sove eller noe annet tilsvarende. Hun ville ikke prøvd seg på samme argument ovenfor faren sin, for å si det slik.

Man er jo mindre bevisst i den alderen, og grensetesting er en del av utviklingen, men jeg vil si det kan ha sterke fellestrekk med manipulering. Selv psykopater trenger ikke være bevisste på at de manipulerer, fordi de har så mange forsvarsmekanismer og forklaringer på hvorfor de gjør det og dermed mangler selvinnsikt.

er ikke det å teste grenser? alle barn gjør det. manipulere er noe annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min skriker støtt og stadig for å få viljen sin (han er 16 mnd), men ser der ikke som manipulering. At han hyler for å få spise min brødskive i stedet for sin egen er jo ikke noe han gjør på pur, mem fordi han oppriktig har lyst på den. Manipulering forutsetter evnen til å være sleip, og det han han ikke ennå. Bare en hel masse ønsker ;)

Jeg vil heller ikke si at et så lite barn er manipulerende, men samtidig tror jeg overgangen mellom manipulering og oppriktige ønsker, eller grensetesting, er litt flytende. Jeg tror faktisk endel voksne mennesker også manipulerer fordi de oppriktig ønsker å oppnå et mål, og at de ikke nødvendigvis tenker over (eller bryr seg om) de negative konsekvensene av oppførselen. Et barn (større enn en baby) som får viljen sin hvis det oppfører seg på visse måter, eller oppdager at foreldrene ikke gjenomfører "straff"/konsekvens, vil rimelig fort lære seg å manipulere foreldrene, ikke bare teste grenser. Da jeg jobbet i barnehage var det også noen av barna som manipulerte hverandre, fikk andre til å gjøre ulovlige ting o.l. De var 5-6 år, er de yngre enn det er min oppfatning at de nesten alltid er "uskyldige": at selv når de gjør noe dumt/slemt er det ikke en ordentlig bevisst handling, men skyldes f eks frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...