Gå til innhold

Hvor tidlig kan barn være manipulerende ?


mousepad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja.. si det? Har møtt manipulerende 2,5-åringer som lurer andre barn til å gjøre ting de selv ikke får lov til, dette er gjerne ting som f.eks å slå andre. Det verste er at de gjerne "bruker" barn som gjerne får skylden når noe galt har foregått eller som skiller seg negativt ut på andre måter. Den manipulerende er ofte et barn som fremstår som søt, snitt og passe uskyldig ovenfor voksne inntill man begynner å se hva som foregår rundt barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er i stand til å tenke fremover i tid og se at handlinger skjer i rekkefølge og får konsekvenser. Det er absolutt ikke så tidlig som ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Når de er i stand til å tenke fremover i tid og se at handlinger skjer i rekkefølge og får konsekvenser. Det er absolutt ikke så tidlig som ett år.

Da misforsto jeg for jeg trodde det var ment om hvordan små unger gjør for å få viljen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2-3 måneder vil jeg si, men det er jo ubevisst. F.eks skjønner de fort de blir tatt opp om de gråter. Og de kan gråte selv om de bare kjeder seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra 2-3 måneder vil jeg si, men det er jo ubevisst. F.eks skjønner de fort de blir tatt opp om de gråter. Og de kan gråte selv om de bare kjeder seg..

Eh, og det er liksom manipulering? Eller mener du at babyer bare skal finne seg i å kjede seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er manipulering men på en positiv måte, de bruker de midlene de har for å få oppmerksomhet veldig tidlig. Vi kan jo bli litt lurt av et barn som gråter, tror kanskje det er sultent eller vil ha ny bleie også vil det ha oppmerksomhet istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnytting er kanskje et bedre ord, men igjen..barn trenger masse oppmerksomhet når de er små så man lar seg jo bruke. :) Men husker at jeg hadde sønnen min på hofta konstant de første 4-5 månedene. Med en gang jeg la han ned var det irritert grining. Skjønte jo at han kjedet seg men orket ikke alltid høre på grining så han ble passe godt bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er manipulering men på en positiv måte, de bruker de midlene de har for å få oppmerksomhet veldig tidlig. Vi kan jo bli litt lurt av et barn som gråter, tror kanskje det er sultent eller vil ha ny bleie også vil det ha oppmerksomhet istedet.

Ehm.. for en baby er alle behov like reelle og viktige uansett om det er sultent, har vondt, trenger ny bleie eller rett og slett bare kontakt og oppmerksomhet! Er ikke behov for kontakt med deg viktig nok men bare irriterende?? At du ikke kan se et fysisk behov (sult eller bæsjebleie) betyr IKKE at han ikke har behov. For alt du vet kan han ha smerter, mange undervurderer voksesmerter hos barn og de kan jo ikke kommunisere på annet vis enn med gråt.

Barn blir ikke manipulerende før de kan tenke fremover og se konsekvenser av handlingene sine og da er de gjerne flere år gamle. At de kan være egenrådige, trassige etc etterhvert er noe annet, det er ikke en bevisst manipulasjon. Ofte dreier det seg om at de ikke vet eller kan uttrykke sine bhov og da hjelper man ingen ved å se på slike ting med negativ holdning om at man blir lurt. Da lurer du egentlig bare deg selv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig spørsmål og merkelige svar..

Manipulerende er mer et ord som passer sammen med psykopater, ikke barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Summer Joy. Det høres helt feil ut for meg. Jeg kan gå med på at større skolebarn kan manipulere hverandre i gitte situasjoner, men å dra inn 2- åringer???? Jeg tenker fra ten- årene og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at en baby aldri kan være manipulerende. Men garantert fra skolealder. Har møtt mange manipulerende elever som lærer på barneskolen. De lyver for å legge skyld på andre som ikke har gjort noe galt, lyver til andre barn for å få dem til å gjøre ting for seg, gjerne ting som ikke er lov, sier at de skal få en positiv belønning når de vet at det er løgn osv..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnytting er kanskje et bedre ord, men igjen..barn trenger masse oppmerksomhet når de er små så man lar seg jo bruke. :) Men husker at jeg hadde sønnen min på hofta konstant de første 4-5 månedene. Med en gang jeg la han ned var det irritert grining. Skjønte jo at han kjedet seg men orket ikke alltid høre på grining så han ble passe godt bortskjemt.

Kjedet seg faktisk. Bortskjemt? Det har ikke slått deg at behov for nærhet er et like reelt behov som behovet for mat og ny bleie?

Det har overhodet ingenting med utnytting, kjedsomhet eller manipulasjon å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk synes det er så veldig rart med baby som krever mye kroppskontakt de første 4-5 månedene. Jeg tenker at det er ganske selvsagt, det tar litt tid å venne seg til en tilværelse på utsiden av magen. Sønnen min hadde kanskje maks en time i døgnet der han ikke var inntil enten meg eller mannen de første mnd. han levde, har aldri slått meg at han er bortskjemt av den grunn.

Og før noen kommer og sier at man skaper avhengige unger når man tilfredstiller det behovet; sønnen min er en av de tryggeste, sosiale og mest kontaktsøkende som finnes. Det blir kommentert overalt av alle som treffer ham og har minimum av erfaring med unger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan manipulere fra de er ganske små. Min eksmanns småjenter ville ikke sove etter at de var i seng, påsto de var redde for å ligge på rom alene (de to sammen), og fikk dermed sove i fars dobbelseng! :) Og så hadde de lure smil i fjeset når de tusket fra det ene rommet til det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at ganske små barn gjør forsøk på å manipulere? Da jeg passet niesen min, dengang rundt 2 år, brukte hun halvannen time på å utføre diverse ærender etter leggetid (etter at hun hadde lagt seg) - tante x, jeg skal bare gjøre ditt, bare gjøre datt osv. Da jeg til slutt (ikke mye oppdragertalent i denne tanta...) sa klart fra at nå kommer jeg ikke til å gi deg lov til flere ting, så la hun seg og sovnet tvert. I sommer da hun var fire år og jeg var den tilstedeværende hun ser sjeldnest og antagelig oppfatter at er litt usikker på grensesetting og slikt, åpnet hun døra etter at hun hadde lagt seg, og henvendte seg med smørstemme til meg: taaaaante? Dokkene mine får ikke sove eller noe annet tilsvarende. Hun ville ikke prøvd seg på samme argument ovenfor faren sin, for å si det slik.

Man er jo mindre bevisst i den alderen, og grensetesting er en del av utviklingen, men jeg vil si det kan ha sterke fellestrekk med manipulering. Selv psykopater trenger ikke være bevisste på at de manipulerer, fordi de har så mange forsvarsmekanismer og forklaringer på hvorfor de gjør det og dermed mangler selvinnsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min skriker støtt og stadig for å få viljen sin (han er 16 mnd), men ser der ikke som manipulering. At han hyler for å få spise min brødskive i stedet for sin egen er jo ikke noe han gjør på pur, mem fordi han oppriktig har lyst på den. Manipulering forutsetter evnen til å være sleip, og det han han ikke ennå. Bare en hel masse ønsker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk synes det er så veldig rart med baby som krever mye kroppskontakt de første 4-5 månedene. Jeg tenker at det er ganske selvsagt, det tar litt tid å venne seg til en tilværelse på utsiden av magen. Sønnen min hadde kanskje maks en time i døgnet der han ikke var inntil enten meg eller mannen de første mnd. han levde, har aldri slått meg at han er bortskjemt av den grunn.

Og før noen kommer og sier at man skaper avhengige unger når man tilfredstiller det behovet; sønnen min er en av de tryggeste, sosiale og mest kontaktsøkende som finnes. Det blir kommentert overalt av alle som treffer ham og har minimum av erfaring med unger.

.. :jepp: og sønnen din er blitt så trygg nettopp fordi han fikk et livsviktig tilknytningsbehov dekket. Skulle bare ønske flere visste dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...