Audry76 Skrevet 1. november 2011 #21 Skrevet 1. november 2011 Jeg er norsk statsborger bosatt i Danmark. Jeg jobber og betaler skatt til den danske stat. Selvfølgelig kan jeg få lov til å ytre meg om ting jeg mener er teit, bra osv. Er gleden ved å bo i demokrati det! Selvfølgelig skal jeg følge danske lover, lære meg dansk og være grei. Men at jeg som innvandrer ikke skal ha lov til å mene noe om det landet jeg har bosatt meg i blir for dumt. 5
Cuckold Skrevet 1. november 2011 #22 Skrevet 1. november 2011 Jeg er norsk statsborger bosatt i Danmark. Jeg jobber og betaler skatt til den danske stat. Selvfølgelig kan jeg få lov til å ytre meg om ting jeg mener er teit, bra osv. Er gleden ved å bo i demokrati det! Selvfølgelig skal jeg følge danske lover, lære meg dansk og være grei. Men at jeg som innvandrer ikke skal ha lov til å mene noe om det landet jeg har bosatt meg i blir for dumt. Det er forskjell på å ikke ha lov å kritisere og at det tar seg dårlig ut. I et fritt samfunn må du ha lov å fremstå akkurat så usympatisk som du bare vil, men jeg forsvarer danskers rett til å kritisere deg om du har valgt å bo i Danmark men bare finner feil ved det danske samfunn. 2
Spiralis Skrevet 1. november 2011 #23 Skrevet 1. november 2011 Vårt land og vårt land. I Australia så er det mest snakk om at de vestlige innvandrergrupperingene ikke på noen måte respekterte det landet de innvandret til, De stjal jord, derpte lokalbefolkningen, voldtok de lokale kvinnene, innførte sin egen religion. Du skal ikke se nøye etter i de europeiske innvandrernes historie i Australia før du oppdager at dagens innvandrere oppfører seg ekstremt mer sivilisert enn det europeiske innvandrere gjorde da de kom. Den dag i dag så nekter de europeiske innvandreretterkommerne hardnakket å la aborginerne få rettigheter og oppreising. Større ansamling med hyklere skal du lete lenge etter! 4
Cuckold Skrevet 1. november 2011 #24 Skrevet 1. november 2011 (endret) Vårt land og vårt land. I Australia så er det mest snakk om at de vestlige innvandrergrupperingene ikke på noen måte respekterte det landet de innvandret til, De stjal jord, derpte lokalbefolkningen, voldtok de lokale kvinnene, innførte sin egen religion. Du skal ikke se nøye etter i de europeiske innvandrernes historie i Australia før du oppdager at dagens innvandrere oppfører seg ekstremt mer sivilisert enn det europeiske innvandrere gjorde da de kom. Den dag i dag så nekter de europeiske innvandreretterkommerne hardnakket å la aborginerne få rettigheter og oppreising. Større ansamling med hyklere skal du lete lenge etter! Det har du selvsagt helt rett i, Australia er nettopp eksempel på et land der befolkningen som har bodd i landet i tusener av år er redusert til en minoritet på historisk kort tid som følge av masseinnvandring. Så australske politikere står vesentlig svakere moralsk enn europeiske i den grad de velger å ta et oppgjør med effekten av masseinnvandring. Jeg tenkte faktisk på det samme, at hun som selv er etterkommer av nylige innvandrere som har kommet i flertall i andres land burde være litt mer ydmyk i sin fremferd. Men det er også verdt å huske på at dagens masseinnvandring til Vesten skjer med vestlige myndigheters velsignelse, mens befolkningen i Amerika, Australia og New Zealand ikke hadde mulighet til å motsette seg masseinnvandringen, de var rett og slett for svake militært til å forsvare landet sitt mot inntrengerne som strømmet på. At dagens innvandrere ikke oppfører seg på samme måte betyr altså ikke nødvendigvis at de er så mye bedre mennesker, de ville jo aldri hatt muligheten til å oppføre seg som erobrerne som inntok Amerika og Australia siden Vesten er sterkt nok militært til å si nei til masseinnvandring hvis vestlige styresmakter hadde ønsket det. Så dagens masseinvandring til Vesten skjer i motsetning til innvandringen til Australia og Amerika med den opprinnelige befolknings (eller i hvert fall myndighetenes) velsignelse. Endret 1. november 2011 av Cuckold
Rainbow Skrevet 1. november 2011 #25 Skrevet 1. november 2011 Jeg ville følt meg skikkelig utafor om statsministeren uttalte seg på vegne av folket mitt og sa at vi alle har en kristen tro.... 1
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 1. november 2011 #26 Skrevet 1. november 2011 At dagens innvandrere ikke oppfører seg på samme måte betyr altså ikke nødvendigvis at de er så mye bedre mennesker,.... Bedre enn hva? Europeere anno 2011 eller anno 1787?
Cuckold Skrevet 1. november 2011 #27 Skrevet 1. november 2011 Bedre enn hva? Europeere anno 2011 eller anno 1787? Bedre enn europeerne som i sin tid inntok Amerika og Australia. Disse europeiske erobrerne befant seg jo i en helt annen situasjon, og dagens innvandrere ville ikke ha mulighet til å fare frem på den måten. Nå kan det godt tenkes at de har bedre moral enn fortidens europeere, men de hadde altså ikke hatt muligheten til å erobre Europa med makt om de hadde ønsket det. For innvandringen til Europa skjer bare i det omfang og på de premisser våre styresmakter tillater, Europa er militært og teknologisk sterkt og på ingen måte underlegen landene innvandrerne kommer fra, noe folkene i Amerika og Australia dessverre var i møte med europeerne som strømmet inn i landet. I motsetning til befolkningen i Amerika og Australia har befolkningen i Europa et valg, vi trenger ikke ha masseinnvandring hvis vi ikke vil. Og derfor er det feil å berømme innvandrerne for at de er så moderate og ikke farer frem med den samme råskap som fortidens europeiske imperialister. Det er vi som slipper dem inn, ikke de som erobrer. Så det blir tullete å tilskrive den manglende erobrerbrutaliteten med at de er mye bedre mennesker.
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 2. november 2011 #28 Skrevet 2. november 2011 Så det blir tullete å tilskrive den manglende erobrerbrutaliteten med at de er mye bedre mennesker. Så du mener at hvis jeg inviterer noen inn i mitt hus så er han ikke noe dårligere menneske enn hvis han bryter seg inn uten invitasjon, fordi han fremdeles har mulighet til å rundstjele meg Ifølge evolusjonær psykolog Steven Pinker har vi visstnok blitt bedre mennesker med tid, men jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med ham.
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 2. november 2011 #30 Skrevet 2. november 2011 vil flytte til australia Kansje greit å ikke gjøre det med falske forhåpninger Julia Gillard har som sagt aldri sagt det som blir nevnt i tråden her, det er fake. Samme mail gikk ut for noen år siden med eksakt samme budskap, men da var det vel John Howard som hadde sagt det. 3
Cuckold Skrevet 2. november 2011 #31 Skrevet 2. november 2011 (endret) Så det blir tullete å tilskrive den manglende erobrerbrutaliteten med at de er mye bedre mennesker. Så du mener at hvis jeg inviterer noen inn i mitt hus så er han ikke noe dårligere menneske enn hvis han bryter seg inn uten invitasjon, fordi han fremdeles har mulighet til å rundstjele meg Ja, jeg ville nok ikke skryte av en gjest for at han ikke tok med seg TV-en og alle verdisakene mine hvis jeg var til stede hele tiden og slik sett kunne sett og forhindret det om han prøvde seg. Man bør også være forsiktig med å tolke det faktum at de som sitter i fengsel får vesentlig færre trafikkbøter enn oss andre som at fengselsfuglene er mer ansvarlige bilister. Når folk ikke har anledning til å begå forbrytelser eller overgrep har det lite for seg å berømme dem for at de ikke gjør det. Og det var altså det Spiralis på et vis gjorde da han roste innvandrerne for at de ikke farer frem på samme brutale måte som fortidens europeiske erobrere. Dagens innvandrere hadde jo uansett ikke hatt muligheten til det, siden de ikke er erobrere. Ifølge evolusjonær psykolog Steven Pinker har vi visstnok blitt bedre mennesker med tid, men jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med ham. Leilighet gjør tyv heter det, og jeg tror nok mange vil kunne henfalle til barbarisk fremferd om man er tilstrekkelig militært overlegen i møte med lokalbefolkningen i et land. Men din kultur, det syn du er opplært til å ha på dine medmennesker og din personlighet kan nok også spille en rolle for hvordan du oppfører deg. Ser du på andre folkeslag som underlegne og mindre verdt, ville jeg tro det kan senke terskelen for å fare frem med råskap. Jeg tror nok ikke mennesket genetisk sett har blitt snillere, men jeg vil nok hevde at kulturen i Europa har blitt bedre enn den var for noen århundrer siden, at vi har fått en annen respekt for mennesket. Selv om det ikke er noen garanti mot overgrep og grusomheter begått både av enkeltmenensker og kollektivt. Endret 2. november 2011 av Cuckold
Gjest Coarvi Skrevet 2. november 2011 #32 Skrevet 2. november 2011 Jeg har sett den statusen der noen ganger på Facebook, og må innrømme at jeg mister litt respekten for de som poster det. Har Norge tatt inn utlendinger til landet vårt, så skal de selvfølgelig ha akkurat de samme rettigheter (og konsekvenser) som nordmenn. De har like mye rett på å klage som nordmenn har, og like mye rett på å kjempe for et bedre samfunn. Australia har ikke stelt helt pent med sin urbefolkning, og det har ikke Norge heller gjort i sin tid. Når jeg da ser andre samer slenge ut denne statusen på FB, et folk som selv har opplevd å bli sett på som annenrangsborgere av den norske stat, så skammer jeg meg rett og slett på deres vegne. Hvor fort er det mulig å glemme? I Norge har man lov til å uttale seg om et lands feil og mangler uansett hvilken minoritet man hører til, og det kan vi være glad for! Tåler vi ikke at andre påpeker feil ved vårt samfunn eller politikk så får vi stenge grensene og leve i vår egen verden. Og da flytter jeg på andre siden av grensa for å si det sånn, for jeg vil ikke leve i en norsk boble. 4
Gjest Rastl0s Skrevet 2. november 2011 #33 Skrevet 2. november 2011 Ja ser ikke noe galt i dette... Nå i Norge så klager utlendingene på alt og de får det de vil ha.
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 2. november 2011 #34 Skrevet 2. november 2011 Jeg har sett den statusen der noen ganger på Facebook, og må innrømme at jeg mister litt respekten for de som poster det. Ja, og særlig fordi det ikke stemmer. Kildekritikk er vel ikke akkurat mest utbredt blant folk flest. Julia gillard er selv ikke født i australia, så denne talen ville nok blitt en komisk affære for henne 2
Cuckold Skrevet 2. november 2011 #35 Skrevet 2. november 2011 (endret) Jeg har sett den statusen der noen ganger på Facebook, og må innrømme at jeg mister litt respekten for de som poster det. Har Norge tatt inn utlendinger til landet vårt, så skal de selvfølgelig ha akkurat de samme rettigheter (og konsekvenser) som nordmenn. De har like mye rett på å klage som nordmenn har, og like mye rett på å kjempe for et bedre samfunn. Australia har ikke stelt helt pent med sin urbefolkning, og det har ikke Norge heller gjort i sin tid. Når jeg da ser andre samer slenge ut denne statusen på FB, et folk som selv har opplevd å bli sett på som annenrangsborgere av den norske stat, så skammer jeg meg rett og slett på deres vegne. Hvor fort er det mulig å glemme? I Norge har man lov til å uttale seg om et lands feil og mangler uansett hvilken minoritet man hører til, og det kan vi være glad for! Tåler vi ikke at andre påpeker feil ved vårt samfunn eller politikk så får vi stenge grensene og leve i vår egen verden. Og da flytter jeg på andre siden av grensa for å si det sånn, for jeg vil ikke leve i en norsk boble. Nå har det vært ikke-samisk befolkning i dette landet i ti tusen år, så sånn sett er det uheldig å trekke en så unyansert parallell til de europeiske innvandrerne som tok over Australia. Selvsagt skal alle få kritisere, i et fritt samfunn er det som sagt lov å være så usympatisk man bare vil, men bosetter jeg meg i et annet land og bare ser feil ved landet har jeg ikke krav på at landets innbyggere ikke tar til motmæle. Jeg vet selv hvor lett det er å få feil fokus når man kommer til et annet land, alle som har reist litt vet at det er en egen kategori reisende som bare klager og syter og synes alt i landet de er på besøk er helt bak mål. Siden mye er fremmed vil det være lett å falle i den fellen, og jeg har selv bevisst jobbet med meg selv når jeg har vært ute og reist for ikke å gå inn i et slikt kritisk modus. En turist som er på kant med befolkningen i landet man besøker burde heller holdt seg hjemme. Og det gjelder i enda større grad en person som går til det skritt å bosette seg i et annet land. Endret 2. november 2011 av Cuckold 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #36 Skrevet 2. november 2011 Er det bare meg som sier "oh not this shit again!" når jeg ser at cuckold har kommentert? - ikke vondt ment egentlig 1
HedvigR Skrevet 2. november 2011 #37 Skrevet 2. november 2011 Er det bare meg som sier "oh not this shit again!" når jeg ser at cuckold har kommentert? - ikke vondt ment egentlig Ja. Jeg setter i hvert fall pris på gode, reflekterte og dokumenterte innlegg. Det er altfor få av dem.
sebastianen Skrevet 3. november 2011 #38 Skrevet 3. november 2011 Er det bare meg som sier "oh not this shit again!" når jeg ser at cuckold har kommentert? - ikke vondt ment egentlig Kanskje det blir for mye å lese for deg ? Jeg setter pris på innleggene til cockold .
Gjest Coarvi Skrevet 3. november 2011 #39 Skrevet 3. november 2011 (endret) Nå har det vært ikke-samisk befolkning i dette landet i ti tusen år, så sånn sett er det uheldig å trekke en så unyansert parallell til de europeiske innvandrerne som tok over Australia. Selvsagt skal alle få kritisere, i et fritt samfunn er det som sagt lov å være så usympatisk man bare vil, men bosetter jeg meg i et annet land og bare ser feil ved landet har jeg ikke krav på at landets innbyggere ikke tar til motmæle. Mulig du ikke så poenget mitt? Meninga var ikke å trekke en parallell til europeiske innvandrere i Australia, meninga var å trekke en parallell til holdningen minoriteter har måtte møte. Samer har i sin tid ikke hatt en dritt å si i norsk sammenheng og blitt sett ned på, og når da en status på facebook sier at innvandrere heller ikke skal ha en dritt å si i et land de er akseptert i så blir det litt feil når mennesker som er sjeleglade over at vi samer endelig ses på som nordmenn på lik linje med andre skal stå fram og si at minoriteter i andre land ikke bør ha en dritt å si (med mindre det er positivt, DA får man lov å skryte da). Hvorfor setter du likhetstegn ved det å kritisere og det å være usympatisk? Jeg har mye kritikk mot det norske samfunnet jeg også (selv om jeg synes Norge er fantastisk), er jeg da usympatisk? Eller hadde det bare vært usympatisk hvis jeg hadde vært innvandrer? Selvfølgelig, hvis man bare ser feil feil ved at land er det jo ikke noen vits i å bli boende, men det gjelder da alle sammen, ikke bare innvandrerne? Og hvor mange innvandrere er det som egentlig kun ser feil ved landet de har bosatt seg i? Problemet er jo at noen nordmenn ikke tåler noen som helst kritikk fra utenforstående, og tror at så snart noen er kritiske må de mislike hele landet. Hvorfor er vi så hårsåre? Vi tåler at en politiker er kritisk til landet vårt, vi tåler å diskutere norsk ukultur blant vennegjengen, men så snart en innvandrer gjør det, da ser vi rødt? Endret 3. november 2011 av Coarvi
Cuckold Skrevet 3. november 2011 #40 Skrevet 3. november 2011 Nå har det vært ikke-samisk befolkning i dette landet i ti tusen år, så sånn sett er det uheldig å trekke en så unyansert parallell til de europeiske innvandrerne som tok over Australia. Selvsagt skal alle få kritisere, i et fritt samfunn er det som sagt lov å være så usympatisk man bare vil, men bosetter jeg meg i et annet land og bare ser feil ved landet har jeg ikke krav på at landets innbyggere ikke tar til motmæle. Jeg vet selv hvor lett det er å få feil fokus når man kommer til et annet land, alle som har reist litt vet at det er en egen kategori reisende som bare klager og syter og synes alt i landet de er på besøk er helt bak mål. Siden mye er fremmed vil det være lett å falle i den fellen, og jeg har selv bevisst jobbet med meg selv når jeg har vært ute og reist for ikke å gå inn i et slikt kritisk modus. En turist som er på kant med befolkningen i landet man besøker burde heller holdt seg hjemme. Og det gjelder i enda større grad en person som går til det skritt å bosette seg i et annet land. Mulig du ikke så poenget mitt? Meninga var ikke å trekke en parallell til europeiske innvandrere i Australia, meninga var å trekke en parallell til holdningen minoriteter har måtte møte. Samer har i sin tid ikke hatt en dritt å si i norsk sammenheng og blitt sett ned på, og når da en status på facebook sier at innvandrere heller ikke skal ha en dritt å si i et land de er akseptert i så blir det litt feil når mennesker som er sjeleglade over at vi samer endelig ses på som nordmenn på lik linje med andre skal stå fram og si at minoriteter i andre land ikke bør ha en dritt å si (med mindre det er positivt, DA får man lov å skryte da). Jeg mener det er uheldig å sammenlikne forholdet mellom samer og nordmenn med forholdet mellom de opprinnelige australierne og etterkommerne av de som nylig innvandret og overtok landet. For slik jeg ser det stiller disse som jo selv er innvandrere mye svakere moralsk om de motsetter seg ny masseinnvandring, det er tross alt ikke så lenge siden de selv kom og tok landet fra de som har eid dette landet i årtusener. Samer og nordmenn har omtrent like lange røtter i Norge, og den undertrykkelse nordmenn har utsatt samer for er ille nok, men det handler altså ikke om at vi har kommet og tatt landet fra samene. Vi har altså en helt annen hevd på landet enn hvite australiere. I innlegget ditt kom ikke dette frem overhodet, og det synes jeg var litt uheldig. Hvorfor setter du likhetstegn ved det å kritisere og det å være usympatisk? Jeg har mye kritikk mot det norske samfunnet jeg også (selv om jeg synes Norge er fantastisk), er jeg da usympatisk? Eller hadde det bare vært usympatisk hvis jeg hadde vært innvandrer? Selvfølgelig, hvis man bare ser feil feil ved at land er det jo ikke noen vits i å bli boende, men det gjelder da alle sammen, ikke bare innvandrerne? Og hvor mange innvandrere er det som egentlig kun ser feil ved landet de har bosatt seg i? Problemet er jo at noen nordmenn ikke tåler noen som helst kritikk fra utenforstående, og tror at så snart noen er kritiske må de mislike hele landet. Hvorfor er vi så hårsåre? Vi tåler at en politiker er kritisk til landet vårt, vi tåler å diskutere norsk ukultur blant vennegjengen, men så snart en innvandrer gjør det, da ser vi rødt? Nei, jeg tror ikke nordmenn er mer hårsåre for kritikk enn andre. Jeg tok likegodt med det du klippet bort av innlegget mitt, der skriver jeg jo nettopp at det på mange måter er enda lettere å se feil og negative ting ved et annet land enn det man er oppvokst i. Derfor har vi en egen kategori reisende som nærmest ligger i krig med befolkningen i landet de befinner seg i. Det er veldig lett å falle i den grøften, det er noe jeg aktivt prøver å jobbe mot når jeg er ute og reiser. På reise bør du stille deg inn på trinn 10 av 10 mulige på overbærenhetsskalaen. For ingenting er mer håpløst enn et menneske som er turist i et land og som har hele sin kritiske sans oppe og ser alle feilene og problemene og ergrer seg over dem. Det vil si, enda mer håpløst måtte det jo være å komme med denne kritiske innstillingen som innvandrer, velge å bosette seg i et land og samtidig beholde denne usympatiske kritiske holdningen til landet man befinner seg i. De som er født og oppvokst i landet har rett til å reagere om folk som velger å flytte hit har denne veldig kritiske holdningen og lar dette komme til uttrykk. Slik jeg ser det har jeg faktisk også en helt annen arverett til dette landet enn mennesker som er født i et annet land og har en tilsvarende arverett til dette andre landet. Derfor er det feil å sidestille de som er født i Norge med de som velger å flytte hit. Det er ikke noe urimelig i at de som kommer utenfra og som kanskje har ekstra lett for å se det negative også bør være litt mer tilbakeholdne med å kritisere landet sønder og sammen. Undertrykkelse, brudd på menneneskerettighene og andre alvorlige kritikkverdige forhold må alle kunne angripe, men bosetter jeg meg i et annet land vil jeg jobbe med meg selv for ikke å se for mye negativt i alt det som man kan irritere seg over. Fordi det vil være en veldig negativ tilnærming til befolkningen i landet jeg har valgt å bo i, et land jeg ikke har noen historisk arverett til men som har tatt imot meg likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå