AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 jeg blir helt fra meg, jeg.. hvordan kan NAV forvente at man skal klare seg på 9500 kr i måneden livet ut? Hvordan skal man ha råd til å bo? Husleie, strøm, mat, (internett) osv for denne minimale summen? grunnen til dette er at jeg ble syk ung, og derfor ikke har opparbeidet meg noen rett til høyere trygdeutbetalinger.
misstardipus Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Regner med det er AAP du går på? Kanskje Prøve så godt du kan å finne en litt billig leilighet hvertfall å søke etter bostøtte som du også har krav på. Lage litt liste over hva som skal brukes og hvor mye som skal brukes til hver ting . Ha en ordning rett og slett .
Daniel84 Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Du får vel ikke det livet ut? Om det er AAP du går på, så går du jo over på ufør etterhvert... da får du litt mer iallefall
*Sinnataggen* Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Det er noen ganske nye men store tråder ang akkurat dette, så bruk søkefunskjonen så finner du masse lesestoff.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 jeg går på AAP. men snakket med de på NAV tidligere denne uken, og det var bare et par 100-lapper i forskjell.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Sifos standardbudsjett om du ikke har bil eller barn: Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år Individspesifikke utgifter pr. månedUtgifter til mat og drikke: 2020 Utgifter til klær og sko: 790 Utgifter til helse og hygiene: 630 Utgifter til lek og fritid: 930 Utgifter til reise (kollektivt): 590 Utgifter til spedbarnsutstyr: 0 Husholdsspesifikke utgifter pr. månedUtgifter til andre dagligvarer: 230 Utgifter til husholdningsartikler: 320 Utgifter til møbler: 310 Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1440 Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 0 Utgifter til barnehage: 0 Totalt forbruk Totalt forbruk pr. måned er kr. 7260 Dette er et budsjett for hvermansen. Finn så en billig bolig (billig i distriktene), og søk om bostøtte som også tar litt hensyn til strøm. Det går akkurat slik som det er ment. 6
Daniel84 Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 jeg går på AAP. men snakket med de på NAV tidligere denne uken, og det var bare et par 100-lapper i forskjell. Det er vel en tusenlapp forskjell tror jeg. Men du kan jo søke bostøtte og diverse andre grunnstønader om du har sykdommer som gir ekstra utgifter.
Snop Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Søk bostøtte, du finner støttekalkulator og mer informasjon på husbanken.no.
Snop Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Sifos standardbudsjett om du ikke har bil eller barn: Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år Individspesifikke utgifter pr. månedUtgifter til mat og drikke: 2020 Utgifter til klær og sko: 790 Utgifter til helse og hygiene: 630 Utgifter til lek og fritid: 930 Utgifter til reise (kollektivt): 590 Utgifter til spedbarnsutstyr: 0 Husholdsspesifikke utgifter pr. månedUtgifter til andre dagligvarer: 230 Utgifter til husholdningsartikler: 320 Utgifter til møbler: 310 Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1440 Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 0 Utgifter til barnehage: 0 Totalt forbruk Totalt forbruk pr. måned er kr. 7260 Dette er et budsjett for hvermansen. Finn så en billig bolig (billig i distriktene), og søk om bostøtte som også tar litt hensyn til strøm. Det går akkurat slik som det er ment. Husleie er ikke inkludert her, så skal man gå etter denne utregningen må jo TS finne seg bolig til 2240 kr per mnd. Tjohei! Men når det er sagt, man må stramme inn på mange av de punktene der og i tillegg søke bostøtte, og da går det som regel ganske greit Poenget mitt var bare at den listen er ikke realistisk om man lever på grunnstønad. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Husleie er ikke inkludert her, så skal man gå etter denne utregningen må jo TS finne seg bolig til 2240 kr per mnd. Tjohei! Men når det er sagt, man må stramme inn på mange av de punktene der og i tillegg søke bostøtte, og da går det som regel ganske greit Poenget mitt var bare at den listen er ikke realistisk om man lever på grunnstønad. Nei, men så er ikke SIFO realistisk for de fleste av oss som er i jobb heller. SIFO tar godt i, synes jeg. Det er tøft å klare seg på AAP eller uføretrygd, men det er vel heller ikke meningen at det skal være fett. Slike stønader er til for at folk skal overleve når de ikke er istand til å jobbe, ikke for at man skal ha det bekymringsfritt. Og de aller fleste som går på AAP eller er uføre har likevel en liten rest av arbeidsførhet sånn at man kan tjene noen kroner ved siden av trygden. F.eks. lage ting og selge, være barnevakt eller jobbe noen timer annenhver helg. Man har lov til å tjene inntil 1G selv om man er ufør. Se mulighetene istedet for å forbanne begrensningene. 14
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 jeg blir helt fra meg, jeg.. hvordan kan NAV forvente at man skal klare seg på 9500 kr i måneden livet ut? Hvordan skal man ha råd til å bo? Husleie, strøm, mat, (internett) osv for denne minimale summen? grunnen til dette er at jeg ble syk ung, og derfor ikke har opparbeidet meg noen rett til høyere trygdeutbetalinger. Det høres hardt ut om det skal vare livet ut :/ Jeg lever selv på 6800(ca), side jeg er student. Og det går, men bare på hengende håret. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Dette er et budsjett for hvermansen. Finn så en billig bolig (billig i distriktene), og søk om bostøtte som også tar litt hensyn til strøm. Det går akkurat slik som det er ment.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Nei, men så er ikke SIFO realistisk for de fleste av oss som er i jobb heller. SIFO tar godt i, synes jeg. Det er tøft å klare seg på AAP eller uføretrygd, men det er vel heller ikke meningen at det skal være fett. Slike stønader er til for at folk skal overleve når de ikke er istand til å jobbe, ikke for at man skal ha det bekymringsfritt. Og de aller fleste som går på AAP eller er uføre har likevel en liten rest av arbeidsførhet sånn at man kan tjene noen kroner ved siden av trygden. F.eks. lage ting og selge, være barnevakt eller jobbe noen timer annenhver helg. Man har lov til å tjene inntil 1G selv om man er ufør. Se mulighetene istedet for å forbanne begrensningene. Nå er ikke jeg ts, men vil bare påpeke at absolutt ikke alle kan jobbe når man mottar aap. Er jo en grunn til at man har fått det i utgangspunktet. Etter hva jeg har skjønt er det jo heller ikke bare-bare å få seg jobb. Arbeidsgivere har en tendens til å prioritere dem som er 100% arbeidsfør. 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Nå er ikke jeg ts, men vil bare påpeke at absolutt ikke alle kan jobbe når man mottar aap. Er jo en grunn til at man har fått det i utgangspunktet. Etter hva jeg har skjønt er det jo heller ikke bare-bare å få seg jobb. Arbeidsgivere har en tendens til å prioritere dem som er 100% arbeidsfør. AAP er midlertidig, og ts lurer på hvordan det er mulig å leve på så lite resten av livet, altså som ufør. Og uføre har lov til å tjene penger ved siden av. De jeg kjenner til som går på AAP har også lov å jobbe litt ved siden av. Nei, det er ikke bare-bare å få seg en jobb. Men det finnes mange muligheter for å tjene penger utenom en tradisjonell jobb. Som nevnt kan man tjene penger på hobbyen sin (selge ting man har strikket/sydd/heklet/malt/fotografert/snekret osv) eller man kan ta oppdrag av mer tilfeldig karakter. Man kan være mystery shopper (tjener ikke stort, men fint å spe på en allerede slunken lommebok, og ganske fri arbeidstid og -mengde), svare på undersøkelser på nett, være barnevakt, ta oppdrag som utføres på data osv. Man kan ikke sette seg ned og si at ingenting nytter, ingenting funker, ingenting blir bedre. Det skal svært godt gjøres å ikke ha noen som helst arbeidsevne, så den problemstillingen gjelder ytterst få. Man må gjøre det beste ut av de kortene man har fått tildelt. 3
Gjest otrivin Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 Har det samme her, syns det er vanskelig å tenke på hva jeg skal gjøre hvis jeg blir singel med Tlf regning: 1000 Leie: 3000 Strøm: 1500 Hund: 1000 Forsikringer: ??? (får det betalt nå, men er visst ganske høy pris ifølge foreldrene mine) Mat: 1500-2500 (Vet ikke, har samboer nå så?) Bil og bensin: 2500 (Tenker med forsikring, men aner ikke hva det koster da) Annet man trenger: 500 Det er jo ingenting til sparing, klær hvis det trengs, bytte ut møbel f. eks, ødelagt kjøleskap eller noe som helst. Håper jeg aldri blir singel... En bekjent tok faktisk selvmord fordi hun var syk og levde på 75000 i året. Har sjekket at det stemmer med skattelistene også. Helt sykt. Også at de som er i samboerforhold får det samme som single... Det burde jo faktisk være mer om man er alene om utgiftene!!!! 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Mobil på 1000 er ellevillt, bil er luksusvare. Jeg er glad bare jeg har tak over hodet og mat på bordet, ikke alle som er så heldig her i verden. 11
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Har det samme her, syns det er vanskelig å tenke på hva jeg skal gjøre hvis jeg blir singel med Tlf regning: 1000 - bytt til kontantkort og klar deg med mindre Leie: 3000 Strøm: 1500 - skaff deg bolig med strøm inkludert Hund: 1000 - ikke et menneskekrav å ha hund, har du ikke råd kan du heller ikke ha det Forsikringer: ??? (får det betalt nå, men er visst ganske høy pris ifølge foreldrene mine) Mat: 1500-2500 (Vet ikke, har samboer nå så?) - kjøp billige merker som x-tra, firstprice, etc. Bil og bensin: 2500 (Tenker med forsikring, men aner ikke hva det koster da) - selg bilen Annet man trenger: 500 Det er jo ingenting til sparing, klær hvis det trengs, bytte ut møbel f. eks, ødelagt kjøleskap eller noe som helst. Håper jeg aldri blir singel... En bekjent tok faktisk selvmord fordi hun var syk og levde på 75000 i året. Har sjekket at det stemmer med skattelistene også. Helt sykt. Også at de som er i samboerforhold får det samme som single... Det burde jo faktisk være mer om man er alene om utgiftene!!!! 11
Gjest otrivin Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 AB 16: Er faktisk dessverre nødt å ha tilgang på bil pga sykdommer. AB 17: Er så provosert jeg vet ikke hva jeg skal si. 1. Jeg HAR bolig. Leier den av min far og det var en gave og om jeg ikke har råd til strøm, leie eller noe annet betaler han. Om han dør får jeg arv og eier leiligheten. Så det er ikke en aktuell situasjon. (Det er heller ikke lett å få leilighet når man er A) 18 år, B) Går på nav og C) Har hund. Vi lette i nesten 1 år og fant IKKE EN ENESTE leilighet som var hverken billig eller man kunne ha hund.) 2. Du må jo være skutt i hodet hvis du tror noen gir vekk en hund de eier og er glad i. Jeg er så glad i den så da er det mer aktuelt å gå uten mat i 1-2 mnd. 3. Har ikke kjøpt noe annet enn firstprice så lenge det har eksistert så det var jo en lite gjennomtenkt kommentar. 4. Får heller ikke solgt bilen. Men ettersom den er samboer sin og jeg nå IKKE er singel så går det helt fint. Har overhodet ikke oversikt hvor mye vi bruker på hva i mnd, så dette var bare et forslag/utkast som sagt. Det eneste jeg vet sikkert er strøm, leie og tlf koster mellom 700-1000. Jeg skrev det jeg skrev for å støtte TS i at det er lite for single. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg får utbetalt 9500 etter skatt, og jeg må bo hjemme for klare meg. På denne måten får jeg spart litt penger, og det kommer godt med. Er veldig takknemlig for dette, for jeg vet mange der ute ikke har noen å bo hos til de kommer seg på bena igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #20 Skrevet 31. oktober 2011 Ser ut til at de fleste her glemmer at AAP er noe man får fordi man er syk - ergo er det slett ikke sikkert man kan jobbe (eller drive med hobbyer eller shoppe, mystery shopper eller ikke...). Det kan også hende man er totalavhengig av bil, at man har et dyrere kosthold, at man ikke kan bo hvor som helst eller i hvilken som helst type bolig, at man bruker mere strøm eller at man har mer utgifter til medisiner/behandlinger/medisinsk utstyr etc. Det sistnevnte er vel mer regelen enn unntaket. Dessuten avviser dere blankt at man skal leve på AAP "resten av livet". Vel, det kan det hende man skal. Jeg kjenner flere som har gått på AAP og de stønadene som nå ligger under den paraplyen (rehabilitering, attføring og tidsbegrenset ufør) i 20 år+ og som ikke ser ut til å skulle over på fast ufør med det første. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå