Gå til innhold

Menn og alkohol under graviditeten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvert par må da finne ut av hvordan de ønsker å ha det?

I vårt forhold har vi det i alle fall slik at det ikke finnes forbud og restriksjoner. Og som oftest er vi automatisk enige i denne typen "problemstillinger".

Jeg kan ikke se at noe er riktig eller feil her, så lenge paret har hatt en god dialog om hvordan de ønsker å innrette seg i situasjonen må da det være det viktigste. Det blir i alle tilfeller helt feil å uttale at man har et problematisk forhold til alkohol bare fordi partneren drikker mindre/ingenting under graviditeten? Det er et helt naturlig valg for mange par.

Mange menn tar vel klokelige "valg" nettopp for å tekkes partneren, som sikkert blir sur dersom dennes valg ikke harmonerer med hennes ønsker for hvordan det skal være.

Sånn, der var det sagt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange menn tar vel klokelige "valg" nettopp for å tekkes partneren, som sikkert blir sur dersom dennes valg ikke harmonerer med hennes ønsker for hvordan det skal være.

Sånn, der var det sagt. ;)

Da trur jeg ikke man lever i et sunt og varig forhold, slike "kompromisser" sprekker før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss har det vært naturlig å dele en flaske rødvin til en god middag når vi skal kose oss sammen hjemme. Da føler jeg ikke det er naturlig at han skal sitte å drikke vin, mens jeg må være avholds.

Hadde han hatt sterke preferanser for å ta seg ett glass vin eller to selv om jeg ikke kunne drikke hadde jeg nok akseptert det, selv om jeg ville følt at det var unødvendig å friste meg med noe jeg har veldig lyst på. For min del kan han forsåvidt bøtte nedpå med whiskey og øl som jeg ikke er glad i. Det handler ikke om alkoholen, vi blir skjeldent brisne, men det handler om smaken av noe man er veldig glad i, og som kommer til å være et savn ved en graviditet. Og det handler primært om hva han gjør hjemme, når det bare er meg og han.

Hva med hva han føler da? Det blir jo helt tragisk når det er helt greit for deg at han nyter alkhol som du ikke liker, blir jo akkurat som at du bestemmer hva det er greit at han drikker. Klarer du ikke å se på at han drikker et glass uten at du får drikke selv, så har du et problem.

I vårt forhold har vi det i alle fall slik at det ikke finnes forbud og restriksjoner. Og som oftest er vi automatisk enige i denne typen "problemstillinger".

I forhold til det du skriver lenger opp, så er det vel akkurat det det er i forholdet deres.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dunderungen

Jeg har sagt ifra til min kjæreste at en kveld ute med vennene sine gjør meg ingenting, så lenge han vet å prioritere rett. Altså, å dra ut hver helg, mens jeg må sitte hjemme alene, er ikke en fin prioritet.

Det har da blitt en fin balanse. Jeg syns ikke noe om at gravide skal dra ut på fest, der det er alkohol innblandet. Og det skal ikke være nødvendig heller.

Jeg for min del ønsker å nyte mitt svangerskap, sammen med min utkårede, uten alkohol rundt meg. Jeg syns du skal kreve mer tid sammen med mannen din, jeg. Som gravid trenger man mer nærhet enn ellers, og det er nå ikke lange tiden heller man er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt ifra til min kjæreste at en kveld ute med vennene sine gjør meg ingenting, så lenge han vet å prioritere rett. Altså, å dra ut hver helg, mens jeg må sitte hjemme alene, er ikke en fin prioritet.

Det har da blitt en fin balanse. Jeg syns ikke noe om at gravide skal dra ut på fest, der det er alkohol innblandet. Og det skal ikke være nødvendig heller.

Jeg for min del ønsker å nyte mitt svangerskap, sammen med min utkårede, uten alkohol rundt meg. Jeg syns du skal kreve mer tid sammen med mannen din, jeg. Som gravid trenger man mer nærhet enn ellers, og det er nå ikke lange tiden heller man er gravid...

Jeg bare lurer på hvorfor du ikke syns om at gravide skal dra på fester der det er alkhol innblandet. Noen spesiell grunn siden det er en litt spesiell mening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om at gravide skal dra ut på fest, der det er alkohol innblandet. Og det skal ikke være nødvendig heller.

Unnskyld meg, men det er da mange gravide som har stor glede av å pynte seg og dra på fest?!

Hvilke fester er du vant til, egentlig??

Jeg må le :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med hva han føler da? Det blir jo helt tragisk når det er helt greit for deg at han nyter alkhol som du ikke liker, blir jo akkurat som at du bestemmer hva det er greit at han drikker. Klarer du ikke å se på at han drikker et glass uten at du får drikke selv, så har du et problem.

I forhold til det du skriver lenger opp, så er det vel akkurat det det er i forholdet deres.;)

Forsøkte å forklare hva jeg følte i forhold til akkurat dette temaet, og samtidig understreke at det er opp til det enkelte par å avgjøre.

Og igjen, det handler da virkelig ikke om alkohol? Jeg blir aldri full, og kommer ikke til å savne alkohol som gravid. Men jeg elsker rødvin over all annen mat og drikke. Det er nettopp derfor jeg føler at øl og whiskey, som jeg ikke liker, er helt greit. Man sitter ikke akkurat og stapper i seg sjokolade forran en partner som forsøker å slanke seg heller. Man har en viss solidaritet i et forhold

Du spør hva han føler? Han føler akkurat det samme, og har understreket det flere ganger. Vi er i et forhold der vi støtter hverandre. I peroder der han ikke har kunnet drikke alkohol har ikke jeg åpnet en rødvinsflaske og drukket den forran han. Tilsvarende har jeg unnlatt å trakte kaffe hjemme i en periode der han ikke kunne drikke kaffe, da det ikke akkurat er den lukten man føler for å lukte på når det er akkurat det man har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om at gravide skal dra ut på fest, der det er alkohol innblandet. Og det skal ikke være nødvendig heller.

Gjelder dette kun for gravide, eller for alle som av diverse grunner ikke drikker? Er folk som ikke drikker så kjedelig at du helst ikke vil se dem når du selv er ute og fester, eller er du redd for at de gravide ikke skal klare å styre seg når de lukter alkoholen og begynne å bøtte nedpå?

Jeg har ikke noe problem med at du som gravid ikke ønsker å dra ut, men det er noe helt annet å mene at alle gravide burde holde seg unna i 9 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dunderungen

Jeg bare lurer på hvorfor du ikke syns om at gravide skal dra på fester der det er alkhol innblandet. Noen spesiell grunn siden det er en litt spesiell mening?

Nå har jeg vell kanskje feilformulert meg litt. Jeg mener ikke at man ikke burde være i nærheten av alkohol, men i min erfaring har fester oftest gått over stokk og styr. Slossing, spying, høye lyder osv (Nå skal det nevnes at jeg er i en ung aldersgruppe og snakker om privat fester) Og lever jeg veldig etter gamle normer, og kjerringråd. Det er opplevelsene og erfaringene mine som også har påvirket mitt synspunkt på dette med gravide på fester.

Edit: Forøvrig gjør folk slik som de vil, jeg dømmer ikke en som drar ut. Men jeg synes at svangerskapet skal nytes, for det går fort :) Å dra ut på fester kan man vell gjøre senere, når man kan levne barnet med far eller barnepasser.

Ja, nå føler jeg meg som en gammel, skrukket, sur appelsin her jeg sitter :fnise:

Endret av Dunderungen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Forøvrig gjør folk slik som de vil, jeg dømmer ikke en som drar ut. Men jeg synes at svangerskapet skal nytes, for det går fort :) Å dra ut på fester kan man vell gjøre senere, når man kan levne barnet med far eller barnepasser.

En fest kan jo være tilnærmet alkoholfri, eller med kun et par vinglass til maten.

Den kan faktisk bestå av normale mennesker som pynter seg, har det hygglig sammen, spiser og drikker godt.

Jeg var på flere slike fester i løpet av svangerskapet.

Og for meg så var det en del av å nyte svangerskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tanker har dere gravide om dette?

Bør han ta mer hensyn når damen går gravid?

Før jeg ble gravid følte jeg at dette ikke kom til og bli et problem, men idag er jeg faktisk sur for at jeg sitter hjemme aleine, mens han er med gutta på byen.... Hormonene tar helt overhånd føler jeg.

Dette har vel ikke noe ed alkohol å gjøre, men om han er hjeme eller ikke.

Personlig synes jeg ikke man skal endre livet så mye, men fortsette å leve som før. De fleste som skal ha barn sammen pleier vel å tilbringe de fleste helger sammen.

Når det er ca en måned til termin, bør de fleste menn forstå at de bør være klar for fødsel, og holde seg mer eller mindre edru og hjemme det meste av fritiden. Den gravide kan også forvente dette.

For øvrig synes jeg det er påfallende at de fleste tråder som gjelder alkohol dreier seg om å dra på fest og drikke seg dritings. For meg drier alkohol seg om å dele en flaske vin til maten. Når kona er gravid, er det helt naturlig for meg å drikke vin, men en flaske holder da til både fredag og lørdag. Kona har aldri sagt at jeg ikke får lov til å drikke. Men jeg forstår altså at jeg ikke skal på fest hver fredag og lørdag, og at jeg skal kunne være med på en fødsel når som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vell kanskje feilformulert meg litt. Jeg mener ikke at man ikke burde være i nærheten av alkohol, men i min erfaring har fester oftest gått over stokk og styr. Slossing, spying, høye lyder osv

<snip>

Ja, nå føler jeg meg som en gammel, skrukket, sur appelsin her jeg sitter :fnise:

Jeg tror det heller er motsatt. Slike fester er, blant de fleste, forbundet med ungdomsfyll. At du, som gravid, ikke ønsker å være tilstede der har jeg full forståelse for (faktisk har jeg full forståelse for alle som ikke ønsker å være der, og sliter mer med å forstå at noen i det hele tatt ønsker slike fester ;) ). Jeg håper både du og din kjære finner en løsning som passer for dere begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette noe dere pratet om på forhånd? Er han klar over at du forventet at han skulle slutte å gå ut med en gang du ble gravid? At du endrer din livsstil når du blir gravid var kanskje ingen selvfølge for ham, og da blir det ihvertfall fjernt for ham at du forventer at han skal endre sin.

Om dere har diskutert det, og han bare ignorerer deg kan jeg være med på at han kan være umoden og egoistisk.

Ikke alle graviditeter er planlagt, så man får diskutert hva som forventes.

Når det er sagt, så forventer jeg heller ikke at han skal slutte å gå ut. På ingen måte! Jeg vil at han skal gå ut og kose seg ilag med venner. Men en og annen lørdagskveld syns jeg vi kan lage en god middag, leie oss en film og bare kose oss sammen. Selvom dette er noe vi nesten gjør 5-6 andre dager i uken. Jeg vil at lørdagskveldene skal være spesielle for meg også.

Han må gjerne gå ut med venner, men si ifra god tid på forhånd, så kan jeg legge kino- eller restaurantplaner med venninner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke slik at ingenting skjer med kroppen når man blir gravid. Det er ikke bare en kul som dukker opp på magen. Er faktisk enorme forandringer på gang i kroppen, og formen er for de fleste slettes ikke som før.

Det blir for enkelt å si "da er det du som er vanskelig som ikke blir med". Vi alle har vel såpass antenner at vi kan forstå det er irriterende med en mann som reker på byen hver helg?

Det er ulike plager som følger med de ulike stadiene av graviditeten. Alt fra kvalme, oppkast, hodepine, tap av energi, svimmelhet, halsbrann, bekkenløsning, ryggsmerter, og ikke minst at de fleste blir forbaska tung på slutten. Alt er vanlig/normalt, og naturligvis maner det ikke til særlig høy partyfaktor.

Nettopp. Jeg kan godt være med ut fra tid til annen, men det er ikke alltid jeg er i form til å stå på badet å fiffe meg opp. Dessuten er jeg ganske klar for sengen allerede i 23-tiden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*synes vi skal kjøre i gang en tråd som heter "Menn og alkohol under fødselen", jeg. Sikkert noen som har opplevd det, også...* :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som gjerne tar en pils eller et glass rødvin på kveldene i stedet for å drikke brus for eksempel.

I forbindelse med graviditeten har det vært et ønske fra min kone at jeg skal slutte/begrense dette i solidaritet. Dette er noe som også gjerne står i bøker om graviditet har jeg sett.

Det er fett nok for meg om dette gjør henne glad, så har jeg nesten slutte med disse små glassene. Det gjør ikke så mye, men jeg hadde nok ikke kommet med et slik ønske selv. Min erfaring (nå må dere være snille mot meg) er at slike solidaritetshandlinger er mye viktigere for kvinner enn for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Deilig og vite at ikke jeg er den eneste som sitter aleine en lørdagskveld. Idag fikk jeg beskjed to timer før han gikk, og da er det litt vanskelig for meg og lage planer.

Jeg får vell tenke at i morgen når fyllesyken kommer er jeg i fin form.

Ta igjen da vel! Vent til han har dratt, så stikker du til en venninne, når han kommer hjem blir han nok like desp som du føler deg...

Når han sier noe svarer du bare noe sånt som: "Trodde du syns det var OK jeg, at vi bare gjør det vi har lyst til sånn helt på impulsen".

Han er ikke der når du regner med han skal være det. Hvorfor skal du være det for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og meninger.

Samboeren min gikk like gjerne på nach på lørdag, og kom hjem kl syv. Så vi hadde en grei diskusjon i går.

Tror de som mener at "alt" skal være som normalt i svangerskapet, har hatt et litt roligere liv enn det meg og min samboer har levd før jeg ble gravid. Så da mener jeg så absolutt at begge skal roe seg litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir ekstremt om man skal forlange eller forvente at mannen skal avstå fra alkohol hele svangerskapet. Å ta seg en øl/vin/cognac på kvelden synes jeg bare er koselig at han gjør.

Men om han stakk på byen hver helg, til og med 3 helger i mnd, festet hardt og drakk og styrte og fyllesyk dagen etter. Da har det tippet over punktet for hva som er ok for min sin del.

Tror ikke jeg hadde giddet å leve med en sånn fyr i utgangspunktet heller siden vi da hadde vært så forskjellige.

For meg er det stor forskjell på å nyte alkohol i festlige lag og det å gå på fylla hver helg.

Håper dere finner en løsning på det TS, slik at dere begge føler dere hørt, og kan nyte resten av svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at min mann fortsetter som før når det gjelder å gå ut og ta seg en øl nå og da.

Hadde jeg vært ultrahormonell og ikke taklet det, og hatt stort behov for nærhet, ville jeg sagt det til ham, og da ville han tatt hensyn til dette. Men de 2 gangene jeg har vært gravid, har jeg heldigvis sluppet dette.

Kanskje er det forskjeller på oss som har vært sammen i mange år, og par som er relativt nyetablerte? Jeg for min del synes det er deilig med alene-kvelder, kan jeg ta et langt bad og lese dameblad, eller se på begge bridget jones-filmene i strekk og spise snop en hel kveld mens han er på byen med gutta, og legge meg tidlig og lese i senga.

Han er sikkert ute et par kvelder i uka, på arrangement/konserter eller med gutta på byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...