Gå til innhold

Hvorfor få barn når de skal i barnehagen og ut i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken tidsepoke snakker du om her?

I alle fall fram til femtitallet?

Foreldrene mine er midt i sekstiåra, og de vokste opp på det viset. Da pappa ble født, kom lillesøsteren til farmoren min og bodde hos dem i to måneder og gikk farmor til hånde med barnestell. Og senere (farmor ble tidlig enke og drev bedrift) hadde de barnepike boende hos seg (ny hvert år, ifølge faren min ble de eldre og styggere for hvert år, hehe) fram til pappa ble konfirmert. - Mormor fikk også hjelp på samme vise de tre gangene hun fødte barn. Dette var nokså vanlig både hos de som bodde på gård og de som hadde bedrift på den tiden, kanskje mindre vanlig bland folk som jobbet i industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snart mor til to

Morsomt å lese hva dere uten barn mener om oss som har barn. Hvorfor få barn spør du? Ja, det er nok mange som får det helt uten andre grunner enn egoistiske, akkurat slik som meg. Jeg har alltid ønsket barn, og det helt uten noen spesiell tanke om hvorfor.

Før jeg fikk barn hadde jeg heller ikke tatt veldig standpunkt på barnehage, men for oss passet det best når sønnen min var ett og et halvt år. Og det siste halvåret kjedet både mor og barn seg hjemme! Jada, jeg burde sikkert ikke fått barn i manges øyne når jeg sier slikt, men jeg elsker barnehagen! Og det ville ikke falt meg inn å ha sønnen min hjemme bare fordi jeg har fri en dag! (jeg jobber turnus, så jeg er ofte hjemme på dagtid).

Hadde sønnen min mistrivdes i barnehagen hadde det kanskje vært annerledes? Slik det er nå, så trives han, og vi tre koser oss med de timene vi har før og etter barnehage, i helger og i feriene her hjemme.

Og for å plusse på hvor fæl mor jeg er, så har jeg også hatt barnevakt et døgn i blandt fra han var et halvt år, bare for at jeg og mannen min skal kose oss uten han. Og siden mannen min er student har vi rett som det er fri sammen på dagtid også, men likevel velger vi å levere sønnen vår i barnehagen :D

Ja, så slike som meg får også barn, men vi er så heldige at vi aldri har noe stress med henting og levering, vi er såpass priviligerte at vi leverer rett etter ni, og henter før fire, men det er i år. Når vi får nr to neste år, og mannen min begynner i 8-16 jobb blir vi mer travle vi og :(

Men sikkert lett for mange å dømme andre, og da særlig lett for de som ikke har barn og være så bestemt på at det ene eller det andre er best for andres unger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tidsepoke snakker du om her?

Iallefall frem til 80-tallet!

Kjenner flere som ble født på 70-tallet, som ble passet av familie medlemmer mens mor var på jobb; alt fra besteforeldre (pensjonister eller hjemmeværende), kusiner/tanter, naboen som var hjemmeværende ol.

Og selvsagt var flere mødre hjemme eller deltidsjobbbende på 80tallet.

husk også at skoledagene var korte for barneskolen, slik at vi var hjemme kl.13-14. Da gikk mor på jobb fra 9-13.....

Så det er ikke så lenge siden! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...