Gå til innhold

Hvorfor få barn når de skal i barnehagen og ut i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at den nye trenden er nå å få barn også går det bare kort tid også skal de inn i barnehagen og mor skal ut i arbeid igjen. Da lurer jeg på hva er hensikten med å få barn da?

Hadde det ikke vært bedre å la de få være hjemme sammen med mor en god stund før de hadde blitt dytta inn i en barnehage?

For det virker slik på meg at samfunnet har blitt slik : "Å ja vi skal ha barn, men de skal rett i barnehage for vi har ikke tid til å passe de.Vi må mye heller tjene penger."

Slik samfunnet har utviklet seg i de siste årene så har trenden blitt at ungene skal i barnehagen hele arbeidsdagen til mor eller far henter de. Samværet med de mindere blir da kansje bare noen få timer pga det ene foreldre skal på kurs, trim eller gudene vet hva de skal. Nå har vi også hørt at det vurderes det barnehagene skal også være oppe om natten også. Da lurer jeg på hva er vitsen med å sette unger til verden når en ikke har tid til å være sammen med de eller ha tid til dem. Jobb, penger og karriere er mye mer vikrigre enn passe den lille.

Jeg tror at dersom foreldrene hatt tid til å tenke litt mindre jobb og hvert sammen med de små de første årene frem til skolestart så kansje samfunnet hadde ikke blitt så kriminelt. Det er greit å være i barnehage, men det er ikke til å stikke under en stol at aledre der skaper det vinnere og tapere...og mobbing kan også være et problem aledrede før skolestart......

Kan noen gi meg fornuftig svar på hvorfor dette er blitt slik? Skal vi som samfunn kunne godta at barn er blitt en"pakke" som vi får i posten også setter den i hylla pga vi ikke har tid eller vil mye heller tjene penger....

Jeg forstår ikke dette her jeg.....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med trådstarter. Skjønner likevel at dette er et økonomisk spørsmål også. I noen tilfeller tror jeg likevel at det hadde gått ann å være hjemme med barna dersom en prioriterte annerledes. For min del er det høystatus av de foreldrene som slakker av på levestandarden og er hjemme med barna sine ett par år :-)

Endret av lulle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns virkelig synd i alle dere som ser på barnehage som et "oppholdssted" for ungene. Jeg ser på det som mye mer enn det...

Er jo bare sunt for barn og gå i bhg, og de fleste barn elsker det.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt

Det har blitt "oppbevaringsplass" når ikke foreldrene ikke har tid til å passe de. Også er det et faktum at unger før skolestart kan mobbe og trakasere hverandre til det mest grusomme... Er det sunt da? For vi må erkjenne at alt blir ikke lagt merke til av de som er annsatte..

I min jobb så har jeg hørt og ikke minst sett mye hva som skjer...og det er ikke bra...noe jeg ikke vil gjenref. her.

Også er det dette med økonomien og levestandarden. Jeg mener at det hadde vært mye bedre at status/karriere hadde vært nedprioritert og heller brukt tiden på å få barn som en viste hadde blitt skikkelig i fremtiden.

I tillegg til dette er det et samfunn vi ønsker at vi skal få barn....svish så er de bltt ett år gamle og da skal de til barnehagen uansett fordi at mor og far mener det mye mer viktigre å ha hytte på fjellet, hytte ved sjøen, tur til synde minst sju ganger i året, to stk biler (helst tre...) og ikke minst den råfeite huset som ikke er betalt med penger..ER DET SLIK VI VIL AT SAMMUNNET SKAL BLI???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rabrabara

Det er jo lagt opp slik for at man skal kunne jobbe og bidra til fellesskapet samtidig som barna får godt pedagogisk tilbud og mye sosial trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Det er mange innfallsvinkler til denne problemstillingen. Din slutning om at barnehage fører til kriminalitet og mobbing er spekulasjon.

Vitsen med nattåpne barnehager er vel å få kabalen til å gå opp for foreldre som jobber på natta, ikke for at barna skal være der 24 timer i døgnet. Det finnes et max timeantall et barn kan være i barnehage. (om jeg ikke tar helt feil).

I Norge befinner vi oss i en situasjon der vi har mangel på arbeidskraft. I tillegg er det mange som ønsker en karriere i tillegg til å ha barn. Dette mener jeg er helt ok, og jeg heller faktisk mot å mene at det kan være bra for barn å gå i barnehage.

Barnehage er ikke en oppbevaringsplass, det er et pedagogisk tilbud.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke halve arbeidsstokken ut av arbeidsmarkedet i 6-7 år ville vel ført til at Norge måtte importere arbeidskraft i stor skala for å dekke over det tapte. Norge er et samfunn hvor man er avhengige av at begge foreldrene jobber, vi kan ikke gå rett tilbake til 50- tallet. Ungene mine har det flott i bhg, vi foreldre ordner oss slik at de har korte dager og vi koser oss når alle har fri.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt råd til å være hjemmeværende så hadde uansett dattera mi gått i barnehagen noen dager i uka!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med nattåpne barnehager er vel å få kabalen til å gå opp for foreldre som jobber på natta, ikke for at barna skal være der 24 timer i døgnet. Det finnes et max timeantall et barn kan være i barnehage. (om jeg ikke tar helt feil).

Jeg er litt enig med TS. Når man bestemmer seg for å få barn så må man jo ha tid til dem også. Synes likevel det blir litt drøyt å forlange at man "må" være hjemme med barna i årevis for at barna skal ha det bra.

Det med nattåpne barnehager synes jeg i utgangspunktet er en god idé. Det blir jo stadig flere aleneforeldre og mange jobber en turnus der man også har nattskift. Hva gjør man da hvis man ikke har en pålitelig "nattmamma" eller velvillig familie i nærheten? Slutter i jobb? Men jeg ser jo også en litt utvidet problemstilling der. At barnet sover i nattbarnehagen er en ting, men mor eller far trenger jo også litt søvn når hun eller han er kommet hjem fra nattskiftet sitt, så da kan det bli en lang barnehageøkt på småtten. Men man har muligens tenkt på det også i konseptet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Ikke alle har god nok økonomi til å være hjemme.

Jeg kunne godt tenkt meg å være mer hjemme med datteren min men har desverre ikke råd til å bare jobbe deltid.

I tillegg har ungene bare godt av å sosialiseres, og være sammen med andre barn. De fleste barn elsker å være der også. Jeg tror nok at barn som er i b.hagen har bedre av det enn de som ikke går i b.hage og går hjemme og trør i skjørtene på morra si hele dagen i mange år. De lærer jo ingenting om hvordan takle hverdagen sammen med andre barn den dagen de begynner på skolen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt

Dette med felleskapet: Ja det mulig det, men det er noe du bestemmer selv om hvor mye du vil bidra til.

Pedagogisk tilbud: Trenger de ikke få litt mer hjemme "tyngde" fra også..for jeg går ut ifra at alle som får barn vil gjerne ha barn som er har litt mer imellom ørene...

Dette med kriminalitet og mobbing: Det er nok ikke alle som blir oppdaget eller lagt merke til av de som jobber i barnehagene rundt omkring..dessverre..mange som blir mobbet blir satt helt til side av de som er der.. Det jeg vil frem til er at ofte så er det taperene som får gjennomgå og de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høne Pøne

Om jeg hadde hatt råd til å være hjemmeværende så hadde uansett dattera mi gått i barnehagen noen dager i uka!!

enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg er litt enig med TS. Når man bestemmer seg for å få barn så må man jo ha tid til dem også. Synes likevel det blir litt drøyt å forlange at man "må" være hjemme med barna i årevis for at barna skal ha det bra.

Dette er jeg helt enig i. Men man kan være sammen med barna selv om man jobber. Det er så synd at diskusjoner rundt "tid med barna" alltid skal polarisere seg til å gjelde hjemmeværende vs. jobb. Andre faktorer spiller også inn, mener jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg også, det var derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde. Man får heller la støvet ligge litt ekstra og heller bruke mer tid med ungene når man ikke er på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For de fleste så er det snakk om økonomi. Mange har ikke råd til at den ene skal være hjemme, ikke alle har mulighet eller råd til å jobbe deltid heller.

Vi prøver å levere så sent som mulig og hente så tidlig som mulig. Ofte så klarer vi å la de bare være i barnehagen i ca 5-6 timer, andre dager så blir det ca 8 timer. Men kommer jeg for tidlig så får jeg med meg sure unger som synes jeg kommer aaalt for tidlig.

Klart det er forskjell på 1 åringen og 5 åringen, men de aller aller fleste barn har det bra i barnehagen, de minste sover jo ofte flere timer så dagen blir ikke så lang for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ikke bare barn for sin egen del :) når man får barn ønsker man at dette barnet skal vokse opp i et godt miljø, sosialt miljø, få venner, utdanne seg, få jobb og ha det bra!

Barnehage og skole bidrar mye til dette, og det er ikke negativt.

Et barn klarer seg fint uten å henge etter mamma hele tiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er stor forsjell på skole pestasjonen til barn som har vert hjemme og gått i barnehage.

skolen har så store krav idag at barn bør gå i barnehage uansett etter fylte 3 år.

barnehagen er ingen oppbevarings anstallt men ett lærerikt sted for barn,med kvalifiset personell stortsett!kansje ts burde ta en tur til barnhagen på besøk??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde blitt litt av et samfunn, hvis halvparten av de yrkesaktive skulle vært borte i seks år fra jobben, til ungene begynner på skolen.

Samtidig som kvinner roper om likestilling i arbeidslivet..

Vi lever ikke på 50-tallet lenger, og ungene tar ingen skade av å være i barnehagen. Tvert imot er det en viktig del av sosialiseringen!

Jeg begynte forøvrig selv i barnehagen da jeg var 3 år, selv om moren min var hjemmeværende. Tror jeg hadde kjedet livet av meg hjemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...