Gå til innhold

Burde en 17-åring selv få bestemme leggetider?


Gjest Bomullsdott

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske at jeg hadde hørt etter da jeg fikk beskjed om å legge meg sånn at jeg hadde klart å stå opp om morgenen og faktisk få gode karakterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde på hybel som 17-åring, så jeg bestemte selv. Også når jeg var hjemme hos mor og far i helgene. MEN bor denne 17-åringen hjemme og man ser at han/hun aldri kommer seg i seng og sliter med å komme seg på skolen, så må foreldrene ta en alvorsprat.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SteinarO

Det blir nokså meningsløst å oppgi et leggetidspunkt uten å ta med når man skal opp, spesielt i Norge siden sollyset varierer så mye med årstidene. Denne undersøkelsen sier at personer i denne alderen trenger 9,2t i gjennomsnitt: http://www.apa.org/monitor/oct01/sleepteen.aspx

Det varierer selvsagt fra person til person, så om man mot formodning har å gjøre med en ansvarlig tenåring er det mulig å prøve seg fram litt. Er man trøtt på skolen har man sovet for lite.

9,2t (altså 9 timer og 12 minutter)? Det var da svært så spesifikt! Sikker på at du ikke mener ni og en halv time - altså 9,5?

Medmindre man faktisk bor på skolen er det vel ganske normalt at man må opp rundt klokka sju, om ikke tidligere, skal man ha mulighet for å få i seg frokost og gjøre unna morgenstellet før man begir seg skoleveien i vold for å rekke skolen.

Da skulle det ikke være så vanskelig å regne seg til når man må i seng for å få 9.5 timer søvn....

Hva sollyset har med saken å gjøre forstår jeg ikke helt? Er selv oppvokst i Nordland, med midnattsol. Og jeg kan love deg at begynner du først å sette døgnrytmen etter sola foran klokka havner du raskt ute på ville veier...

Hvilken vitenskapelig undersøkelse legger du til grunn for tesen om at ungdommer har variabelt søvnbehov? Søvnbehovet er likt, evnen til å kjenne sine egne behov (og begrensninger) er forskjellig.

Hadde hun kjent sine egne behov og vært tidsnok i seng for å få den søvn hun trenger så hadde det jo heller ikke vært noe spørsmål om leggetid, - da ville hun ha sovet allerede før faren hennes behøvde si noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 17 år gamle søster gir faen i hva mama har å si angående innetider + leggetid.

jeg tror de fleste 17åringer vil bestemme slike ting selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 17-åring er som regel ikke voksen nok til å passe dette selv.

En ting er å klare å dra seg opp av senga og komme seg på skolen om morgenen selv om man har vært oppe lenge kvelden før. En annen ting er å forstå at når du er trøtt og uopplagt hele skoledagen og ikke får med deg halve undervisningen, samt sur og gretten etterpå, så har det også sammenheng.

Faktum er at både kropp og hjerne ennå er i full utvikling hos en 17-åring, og kroppen trenger den søvnen den kan få for at du skal kunne utvikle deg optimalt. All forskning på området sier at ideell leggetid for å få det man trenger av søvn gjennom hele ungdomstiden, iallefall til man er 18-19 år er ca 21.30.

Jeg er veldig enig med deg!

De fleste ungdommer har stort søvnbehov, og må stå opp mellom 6 og 7, og da bør de være i seng 21.30-22.30.

Så kommer mange med argumentet at søvnbehov er individuelt, og at noen trenger mindre søvn enn andre.

Det stemmer, men ulikhetene er ikke så store.

Vi må også skille på hvor mye søvn man har behov for, og hvor lite søvn man kan klare seg med.

Når ungdommer, og deres foreldre, forteller meg at deres ungdommer ikke har så stort søvnbehov, ofte bare 5-6 timer, spør jeg alltid om de alltid våkner av seg selv om morgenen etter 5-6 timers søvn, og om de våkner etter 5-6 timers søvn de dagene de har mulighet til å sove lenge også.

Svare er ALLTID nei, de må vekkes om morgenen, og i helger og ferier "sover de ut".

Dette svaret viser at de har normalt søvnbehov, men at de har lært seg å klare seg med mindre søvn i hverdagen.

Hadde de våknet etter 5-6 timer, uansett når de la seg, og uansett om de hadde hatt mulighet til å sove lenger, hadde jeg trodd dem.

Det jeg også finner veldig rart, er at her inne er det de færreste som sier de har regler for leggetid for sine tenåringsbarn, mens i min bekjentskapskrets er det de færreste som ikke har det.

Blant annet viser undersøkelser ved skolene mine barn går på, at 80-90% av ungdommene har regler rundt både innetid og leggetid. Noen har strengere regler enn andre, men de aller fleste har regler på dette.

Det vil si at av de ca 2500 elevene som går på mine barns vgs, er det færre enn 500 som styrer leggetiden sin selv 100%.

Jeg lurer på hvorfor svarene her inne ikke gjenspeiler dette?

Kan det være at minoriteten av de som svarer har ungommer i denne aldersgruppen selv, og derfor tar utgangspunkt i sin egen ungdomstid?

Eller er det fordi det er flest "kule foreldre" som er her inne?

Så for å svare på trådstarters spørsmål...

De aller fleste ungdommer på din alder har regler rundt leggetid, selv om de færreste vil innrømme det. Noen har strengere regler enn andre, men oftere virker reglene strengere uten at de er det, fordi ungdommens ønsker om når de vil legge seg ofte går på tvers av ungommens behov for søvn.

Og hvis de ikke selv klarer å regulere leggetid i forhold til søvnbehov, må foreldrene være mer "på" for å få ungommene til å legge seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten over

Hadde hun kjent sine egne behov og vært tidsnok i seng for å få den søvn hun trenger så hadde det jo heller ikke vært noe spørsmål om leggetid, - da ville hun ha sovet allerede før faren hennes behøvde si noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok de fleste som ER 17 mener selv de bør styre dette helt uten at foreldrene blander seg, som forelder syns jeg man kan ha "kjøreregler" - men, jeg er typen som er mer død enn levende på kvelden. Når klokken er 22 er det omtrent umilig for meg å fungere så jeg legger meg tidlig, min sønn som nå er voksen derimot har aldri hatt dette behovet for søvn og at jeg skulle be han legge seg kl 22 fordi jeg var trøtt virket urimelig for min del, så vi hadde en deal - han sto opp selv, var opplagt og klar og fikk bestemme leggetiden selv, men han skulle være i hus FØR jeg la meg...

Dersom han IKKE klarte dette ble det tatt opp til diskusjon... Hos oss fungerte det helt fint...

Jeg syns nok foreldre bør kunne sette kjørereglene uavhengig av alder når barna bor hjemme - tross alt, hvis barnet mener seg voksen kan det jo flytte ut og klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gadd ikke engang prøve å bestemme leggetider for meg når jeg var 17.

Så lenge 17-åringen klarer å komme seg opp om morgene så ser jeg ikke poenget med å ha leggetid. Noe annet blir det dersom de har søvnproblemer eller ikke kommer seg opp om morgenen.

Og skal jeg være ærlig så er søvnbehov såpass individuelt at det blir tåpelig å si at en tenåring skal ha så-så mye søvn iløpet av et døgn. Det samme blir det å si at ens sønn skal ha leggetiden 21.30-22.00 gjennom hele vgs kun etter å ha konferert med en helsesøster. Dersom det først er grunner til å kjøre et sånt regime så bør jaggu meg det være velbegrunnet av en søvnekspert og ikke av en random helsesøster som ikke kan noe om søvn. Og dersom det ikke er grunner til å ha denne typen leggetider så lar man kort og greit være. Man risikerer at en tenåringen blir ekskludert fra ganske mange aktiviteter pga sære leggetider og sære foreldre.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9,2t (altså 9 timer og 12 minutter)? Det var da svært så spesifikt! Sikker på at du ikke mener ni og en halv time - altså 9,5?

Nei, jeg mente det som står i undersøkelsen jeg lenket til.

Hva sollyset har med saken å gjøre forstår jeg ikke helt? Er selv oppvokst i Nordland, med midnattsol. Og jeg kan love deg at begynner du først å sette døgnrytmen etter sola foran klokka havner du raskt ute på ville veier...

Beklager, det var en annen amerikansk undersøkelse jeg leste sa at tenåringer blir naturlig trøtte ca. kl. 21 eller noe sånt. Jeg går ut ifra at det er pga. sollys, men det kan også være fordi det passer med når skolen begynner hos dem. Som jeg også sa kan man ikke basere seg på sollys i Norge.

Hvilken vitenskapelig undersøkelse legger du til grunn for tesen om at ungdommer har variabelt søvnbehov? Søvnbehovet er likt, evnen til å kjenne sine egne behov (og begrensninger) er forskjellig.

Jeg vet ikke hvor variabelt du tror jeg mente, men siden enkelte klarer seg med 8,5t og snittet er ca 9,2 vil jeg anta at det ligger i intervallet 8,5 - 10t. http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/teens-and-sleep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge 17-åringen klarer å komme seg opp om morgene så ser jeg ikke poenget med å ha leggetid. Noe annet blir det dersom de har søvnproblemer eller ikke kommer seg opp om morgenen.

Å stå opp om morgenen går mer på viljestyrke enn søvnbehov, det avgjørende i denne saken er om man er trøtt på dagen. Hvis man er det har man fått for lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 17 åringer kan bestemme selv over når de vil legge seg om kvelden og når de vil stå opp. Synes også 16 åringer kan det. Er jo store når de går på vidregående men mens de går på ungdomskolen så synes jeg foreldra bør bestemme men ungdommen være med å si meninga si litt men foreldra hovedavgjørelsen :)

Er man gammel nok til å ta lappen på moped er man også gammel nok til å bestemme leggetider og når de står opp synes nå jeg da kanskje :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Det at man er "gammel nok" til ditt og datt, lappen og slike ting, er ikke synonymt med at man er MODEN nok eller KLAR for det.

Så det blir for min del litt tynn argumentasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

En 17 åring burde bestemme legetiden selv, såframt h*n klarer å komme seg opp på morgenen :)

Jeg er enig, men vil tilføye noe, nemlig at 17-åringen ikke skal forstyrre de andre i familien som kanskje har lagt seg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente det som står i undersøkelsen jeg lenket til.

Bra undersøkelse du linket til der. Lest den? Den understreker og poengterer alt jeg har sagt her inne. Både om viktigheten av søvn hos ungdom, mulighetene for langtidsskader som de kan slite med langt opp i voksen alder pga lite søvn i tenårene, og ikke minst at dette faktisk er et samfunnsmessig problem.

Jeg vet ikke hvor variabelt du tror jeg mente, men siden enkelte klarer seg med 8,5t og snittet er ca 9,2 vil jeg anta at det ligger i intervallet 8,5 - 10t. http://www.sleepfoundation.org/article/sleep-topics/teens-and-sleep

Nå har jeg sett flere undersøkelser som alle sier et snitt på mellom 9 og 10t.

Men uansett, la oss ta utgangspunkt i dine egne tall der. Hvis TS må opp klokken syv for å rekke å gjøre seg klar til skolen, hvilket jeg tipper de fleste skoleungdommer må, når må hun da SENEST sovne for å oppnå de MINIMUM 8,5t søvn du selv sier at hun trenger? Jo, klokken 22.30.

Og hvor lett er det å sovne med en gang du legger hodet på puta? Vil tro at det ikke er slik det fungerer for de fleste. Altså, for å få det minimum av søvn hun trenger i følge din egen undersøkelse vil det være naturlig at hun burde være i seng rundt klokken 22.00...

Ergo; Hennes far er IKKE for streng, - han er tvert imot for snill! Skulle hun ha fått sitt optimale med søvn burde hun allerede vært godt inne i drømmeland innen han rakk å nevne noe som helst om leggetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SteinarO

Og skal jeg være ærlig så er søvnbehov såpass individuelt at det blir tåpelig å si at en tenåring skal ha så-så mye søvn iløpet av et døgn.

Søvnbehov er IKKE individuelt - kun evnen til å kjenne sine behov! Og for de som faktisk evner å kjenne dette behovet selv og komme seg i seng i tide så spiller det jo ingen rolle med leggetider, fordi de jo uansett legger seg da...

Det samme blir det å si at ens sønn skal ha leggetiden 21.30-22.00 gjennom hele vgs kun etter å ha konferert med en helsesøster. Dersom det først er grunner til å kjøre et sånt regime så bør jaggu meg det være velbegrunnet av en søvnekspert og ikke av en random helsesøster som ikke kan noe om søvn.

Grunnen til å kjøre et sånt "regime" er at de trenger så mye søvn, men at de færreste tenåringer er fornuftige nok til å innse det selv.

En helsesøster er riktignok ingen ekspert på søvn og søvnforstyrrelser, men det betyr ikke at hun er analfabet heller - hun er fullt istand til å lese forskningsrapporter om søvn hos ungdom. - Og hvem tror du egentlig har skrevet de rapportene...?

En søvnekspert drar man til dersom man over tid har utviklet så store søvnforstyrrelser at man ikke klarer å håndtere dem selv uten proffesjonell hjelp.

For foreldre må det jo være ett poeng i seg selv å gjøre de grep som trengs for nettopp å UNNGÅ at barnet må til en søvnspesialist.

Det helsesøster gjorde mener jeg var en liten genistrek!

Siden hun fikk så mange av foreldrene med på at dette var den mest fornuftige leggetiden gjorde det mye enklere for foreldrene å innføre disse, siden alle viste at de andre ungene også hadde det slik.

Og det gjorde det også enklere for ungene at kameratene hadde de samme leggetidene, slik at ingen følte seg veldig forskjellsbehandlet og ekskludert.

Skulle ønske flere helsesøstre rundt om i landet hadde mot og evne til å gjennomføre noe slikt! Det ville nok medført adskillig bedre søvn og helse blandt landets ungdommer...

Man risikerer at en tenåringen blir ekskludert fra ganske mange aktiviteter pga sære leggetider og sære foreldre.

Om tenåringene her i huset har en aktivitet de skal være med på, som for eksempel idrettarrangement, konsert, i bursdag, e.l. så får de selvfølgelig lov til det, såfremt de spør først. Men å risikere sin egen helse ved å sitte oppe til langt på natt bare for å sitte oppe det får de IKKE lov til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra undersøkelse du linket til der. Lest den? Den understreker og poengterer alt jeg har sagt her inne. Både om viktigheten av søvn hos ungdom, mulighetene for langtidsskader som de kan slite med langt opp i voksen alder pga lite søvn i tenårene, og ikke minst at dette faktisk er et samfunnsmessig problem.

Problemet er at du har gjort 1 fjær til 10 høns. Det eneste jeg påpekte var at man heller bør forholde seg til antall timer søvn som trengs enn et bestemt tidspunkt når man diskuterer søvnbehov. Resten er vi stort sett enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnbehov er IKKE individuelt - kun evnen til å kjenne sine behov! Og for de som faktisk evner å kjenne dette behovet selv og komme seg i seng i tide så spiller det jo ingen rolle med leggetider, fordi de jo uansett legger seg da...

Grunnen til å kjøre et sånt "regime" er at de trenger så mye søvn, men at de færreste tenåringer er fornuftige nok til å innse det selv.

En helsesøster er riktignok ingen ekspert på søvn og søvnforstyrrelser, men det betyr ikke at hun er analfabet heller - hun er fullt istand til å lese forskningsrapporter om søvn hos ungdom. - Og hvem tror du egentlig har skrevet de rapportene...?

En søvnekspert drar man til dersom man over tid har utviklet så store søvnforstyrrelser at man ikke klarer å håndtere dem selv uten proffesjonell hjelp.

For foreldre må det jo være ett poeng i seg selv å gjøre de grep som trengs for nettopp å UNNGÅ at barnet må til en søvnspesialist.

Det helsesøster gjorde mener jeg var en liten genistrek!

Siden hun fikk så mange av foreldrene med på at dette var den mest fornuftige leggetiden gjorde det mye enklere for foreldrene å innføre disse, siden alle viste at de andre ungene også hadde det slik.

Og det gjorde det også enklere for ungene at kameratene hadde de samme leggetidene, slik at ingen følte seg veldig forskjellsbehandlet og ekskludert.

Skulle ønske flere helsesøstre rundt om i landet hadde mot og evne til å gjennomføre noe slikt! Det ville nok medført adskillig bedre søvn og helse blandt landets ungdommer...

Om tenåringene her i huset har en aktivitet de skal være med på, som for eksempel idrettarrangement, konsert, i bursdag, e.l. så får de selvfølgelig lov til det, såfremt de spør først. Men å risikere sin egen helse ved å sitte oppe til langt på natt bare for å sitte oppe det får de IKKE lov til...!

Søvnbehov er like individuelt, og det du oppgir er egentlig bare det som er "veilendende". Det er ikke det samme som at det passer alle. Min bror er en av de med et søvnbehov som er plagsomt lavt, og det er ikke få ganger foreldrene mine har vært i kontakt med Per Egil Hesla som Norges eneste "godkjente" ekspert på søvn. Jeg stoler mer på hans vurderingsevner enn på dine.

Ifølge Hesla så er søvnbehov like individuelt som hvert eneste menneske, og ifølge han så skal et normalt menneske trenge et sted mellom 6 og 10 timer søvn. Dette gjelder da ikke småbarn.

Jeg tviler ikke på at en helsesøster kan lese en rapport, men jeg stiller meg tvilende til at hun skal tolke rapporten og å gi "ekspertråd" utifra den.

Forøvrig så vil jeg tippe at du kommer til å få et slag i tryne den dagen du har en 18-åring i huset som nekter å følge dine ordre. For det er det som kommer til å bli realitet, ikke at 18-åringen finner seg i å måtte legge seg kl 21.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...