Gå til innhold

Burde en 17-åring selv få bestemme leggetider?


Gjest Bomullsdott

Anbefalte innlegg

Gjest Bomullsdott

Heisann :sol:

Interessert i å høre deres mening.

Burde en 17 år gammel jente bestemme selv når hun vil legge seg? Når man er så "stor", burde man da få den friheten (men ansvaret)? Eller bør foreldrene sørge for at en som går i 2. klasse på vgs er i seng til passende tid? Hva mener dere?

Og hvis dere mener at foreldrene bør få bestemme, hva syns dere er passende leggetid for en 17-åring?

17-åringen begynner 08.15 på skolen stort sett hver dag. (Og ja, denne 17-åringen er meg hvis noen skulle lure :ler2:)

Edit: Masse skriveleifs...

Endret av Bomullsdott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du selv må få bestemme når du vil legge deg ja. Du er vel voksen nok til å skjønne at du må sove om natta. Å være trøtt på skolen går ut over prestasjonene, og det er jo ikke kult å få dårlige karakterer på skolen fordi du er oppe om natta liksom.. Hvis dette da skjer - du ikke sover om natta og får dårlige karakterer - bør foreldrene få lov til å reagere. Mener jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de må bestemme selv...snart banker den virkelige verden,hvor man må klare og ta engne avgjørelser og stå for dem.

klarer hun ikke stå opp i tide er det hennes problem.

ansvar for egne handlinger!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh nei, jenter på din alder er helt spinnville.. Sånn rundt 21-22 kan dere kanskje slippe GPS tag når dere er ute.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En normaltfungerende 17-åring bør få bestemme leggetiden selv. Men om 17-åringen da blir våken hele natta og så ikke klarer å komme seg på skolen om morgenen så synes jeg foreldrene har rett til å bestemme at 17-åringen skal legge seg til rimelig tid.

Så lenge man bor hjemme hos foreldrene sine så har foreldrene fortsatt en del å si, også om man er 25. Men å bestemme leggetid synes jeg foreldre bør slutte med rundt 15-16-årsalderen, med mindre tenåringen er så uansvarlig at foreldrene må gripe inn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Ikke helt frie tøyler, etter min mening. Du er fremdeles hennes ansvarsperson så lenge hun ikke er myndig, og du har fremdeles et ansvar for at hun klarer seg greit på skolen og i livet generelt. Og for at hun skal klare seg greit, trenger hun nok søvn. Du trenger selvsagt ikke sitte med klokken i hånden og telle sekunder, men å ha en avtale på hvilket tidspunkt sånn cirka hun bør være i seng er bare positivt.

Da jeg gikk på videregående og var under 18, hadde jeg en avtale med min mor på at jeg skulle ta sikte på å være i køys klokken elleve. Da hadde jeg åtte timers søvn før jeg sto opp klokken syv neste morgen. Det innebar jo selvsagt at jeg måtte være hjemme på et tidspunkt som gjorde det mulig å overholde denne avtalen. Skoleungdom har da ingenting med å rave rundt på nattestid i ukedagene uansett.

Edit: Jeg så først nå at TS ikke er jentas mor, men jenta selv. Poenget mitt er vel klart allikevel, så jeg lar det stå.

Endret av Cosette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hvis du klarer det, så burde det gå bra.

Kan være lurt med en avtale og prøveperiode?

Noen skeier jo ut i hytt og pine og TRENGER å få satt slike grenser.

Men hvis du klarer å styre det selv er det vel inget problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

Takk for svar folkens.

Jeg er ikke typen som raver rundt om nettene, jeg er en veldig rolig type. Hvis jeg vil være oppe, er det ikke for å være ute med folk, da er det for å være litt på PC-en.

Jeg syns selv jeg er ganske ansvarlig.

Allikevel skal faren min ha meg i seng til presis 22.30. Om jeg da blir sittende på pc-en til 22.35 kommer han inn med en gang og ber meg skru av PC-en... Syns det er ganske strengt.

Jeg forstår selv at å sitte oppe til klokken to om natta ikke er en god idè, men om jeg en dag har lyst til å være oppe til for eksempel 23.15, syns jeg ikke det burde være så ille. Men han er veldig streng på dette uansett om jeg sier at jeg ikke liker det.

Moren min er litt mildere på leggetiden (foreldrene mine er skilt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 17 år er man definitivt voksen nok til å bestemme når man skal legge seg. Jeg er selv 17, og vet godt at man ikke kommer langt hvis man sitter oppe til langt på natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Legger meg når jeg vil, har gjort det siden ungdomsskolen. Jeg regulerer selv hvor mye søvn jeg trenger, og legger meg som regel i 22 - 23 tiden og får da 8 - 9 timer søvn.

Og er enig i at det kommer an på hvordan tenåringen er. Men om de våkner tidlig sovner de som regel tidlig også :P Gjelder bare å komme seg på skolen om morningen, så er man trøtt om kvelden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosette

Når man er 17 år er man definitivt voksen nok til å bestemme når man skal legge seg. Jeg er selv 17, og vet godt at man ikke kommer langt hvis man sitter oppe til langt på natt.

Nei, det er absolutt ingen selvfølge at 17-åringer er voksne nok. Jeg kjenner flere lærere som jobber i vgs, blant annet min mor, og ifølge dem er det et problem at mange elever rett og slett ikke får nok søvn og møter ukonsentrerte på skolen, hvilket har stor innvirkning på prestasjoner. Særlig er det databruk og tv-titting som holder dem våkne for lenge. Spør du en lærer, tror jeg du vil få til svar at det er veldig verdifullt å ha foreldre som ber deg legge fra deg dataen og komme deg i seng når klokka er passert elleve på kvelden og du skal opp tidlig neste morgen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom man som 17åring har helt urimelige leggetider, som går utover skolen så bør foreldrene gripe inn. Først og fremst bare si at det kan lønne seg å legge seg tidligere, men da dette gjerne ikke hjelper så syns jeg faktisk de bør bestemme det. Tror nok ingen har godt av å legge seg i 3-4tiden når man skal opp 8 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Jeg synes 17-åringer er gamle nok til å velge selv når de skal legge seg. De er jo gamle nok til å velge om de skal gå på VGS også. Før eller siden må man få dette ansvaret, og det kan jo være greit å begynne før de er gamle nok til å drikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 17 og legger meg som regel 10 hver skoledag. Er så sliten om kvelden etter alt jeg har gjort at jeg bare synker sammen i senga uansett. Mamma og Pappa har ikke sagt noe om innetider eller leggetider siden jeg var 15, men så har jeg alltid vært veldig flink til å si ifra om alt og bevist for dem at jeg er veldig ansvarsfull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forholde deg til innetider. Utover det så ville jeg ha satt en tid hvor du måtte være på rommet ditt og ikke på fellesarenaer. Ellers, om du var våken eller la deg fikk være opp til deg så lenge du kom deg opp på morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn delvis.

En 17 åring bør være viksen nok til å kunne få dette ansvaret. Men så lenge vedkommende ikke er myndig vil jeg ikke si at man har fulle rettigheter. Dersom foreldrene ser at det sklir ut og går ut over skolegang må de kunne ta bort deler av friheten.

Frihet under ansvar er det noe som heter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...