Gå til innhold

Toppkarakter på bachelor eller bunnkarakter på master


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer litt an på om det er snittkarakter eller bare karakter på selve bacheloroppgaver og masteroppgaven, da ser man jo om det er en gjennomgående tendens eller om vedkommende har vært heldig/uheldig. Avhenger også veldig av fagområdet - i noen fag kan man bomme på oppgaven og trekkes for det. I tillegg er bachelor uendelig mye lettere enn master, er min erfaring - skrev bachloroppgaven min (30 stp) på en knapp uke i siste liten, og fikk likevel en C selv om jeg bare syns det var vås selv.

Hva tenker dere forresten om en person som har gått utover normert tid, og har mange Cer på bachlorgraden - men i ettertid har tatt master med kun Ber (inkl. oppgaven) og en A? Er syndene fra bachelor tilgitt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masterkandidaten er hvertfall den som får jobb. Jeg dro gjennom hele bachelorstudiet med bare toppkarakterer (fordeling 60/40 A/B), og jeg får ikke jobb noen plass annet enn telefonsalg og kundestøtte. Får valuta for studielånet, ja jøss! Spør du meg kan hele bacheloropplegget legges ned. Det er ikke verdt noe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange 5årige masterstudier en kan søke seg til rett etter videregående...

På disse masterstudiene er masteren integrert i løpet, men slik jeg har forstått det må man forsatt ha minst C si snitt for å komme på masternivå/ ta emner på masternivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse masterstudiene er masteren integrert i løpet, men slik jeg har forstått det må man forsatt ha minst C si snitt for å komme på masternivå/ ta emner på masternivå.

Det er mange studieløp hvor man aldri får bachelor.. Bare 5årig master.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse masterstudiene er masteren integrert i løpet, men slik jeg har forstått det må man forsatt ha minst C si snitt for å komme på masternivå/ ta emner på masternivå.

Nei, på mitt 5-årige studie, og på flere andre skoler (f.eks NHH ;) )kan du gjerne ha D i snitt og likevel fortsette på master. Er du inne, så er du inne, så lenge du består.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på mitt 5-årige studie, og på flere andre skoler (f.eks NHH ;) )kan du gjerne ha D i snitt og likevel fortsette på master. Er du inne, så er du inne, så lenge du består.

Jeg tror det finnes like mange varianter av integrerte masterforløp som det finnes tilbud, så det er ganske håpløst å diskutere det generelt. Noen gir deg bare mastergrad etter fem år og ingenting før det, andre er i praksis en 3+2-ordning hvor man bare er garantert inntak på mastergraden, og andre igjen er 3+2 med garantert inntak gitt et visst karaktersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle 2-årige mastere hvor det kreves C for å komme inn heller, jeg går selv på et hvor det ikke er noe krav. Men det er uttrykt ønske fra administrasjonen om å innføre det. Har man vesentlig dårligere snitt enn C fra bacheloren vil man i følge de som har erfraing som veiledere og forelesere ofte slite veldig med master, spesielt selve oppgaven.

Om man har middelmådige/dårlige karakterer fra bachelor, men gjør det bra i masteren, tror jeg man kan være "tilgitt" ja, for da viser man i etterkant at man har modnet. Selv om jeg personlig ikke er så fan av å bruke langt utover normert tid på bacheloren, men det kan jo være diverse grunner for å ha gjort det dårlig (jobb, verv, prioritering). Samboern min hadde skikkelig middelmådig bachelor, men etter noen år med relevant jobb, fikk han toppkarakterer på masterstudiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene har vist at vedkommende har potensiale, den andre har bevist at vedkommende ikke er en av de beste.

Jeg hadde satset på potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...