Gå til innhold

"Det vakreste på kvinnen"


Gjest Armule

Anbefalte innlegg

har jeg sagt at jeg vil fortsette å bruke penger på det da? det var første gang jeg satte på og veit ikke om jeg gjør det igjen Jeg fikk se dokumentaren akkurat likt som deg, og fikk akkurat samme reaksjon som deg, bare at jeg faktisk hadde satt på. Hun dama som filmet meg hadde selv vært der nede når de gjorde det, og sa at de langt ifra ble tvunget til det og gjorde det med fri vilje. Om håret kastes eller selges var ikke noe de tenkte over, bare de fikk gjort det for guden sin. Det er sånn jeg fikk inntrykk av hele situasjonen under fiminnspillinga :) Men jeg mener ikke at du skal mene det samme som meg, langt ifra! Du har ihvertfall sett dokumentaren og hva jeg sier og gjør, så får du tolke det som du vil! :)

Nei, men måten du svarer på får det til å virke slik. Det jeg har sagt, er at jeg ikke respekterer de som velger å kjøpe løshår når de vet hvor det kommer fra. Og om du leser en av mine kommentarer til deg, ser du også at jeg skrev: "Jeg skjønner godt at du ikke ville kaste bort pengene når du hadde kjøpt før du fikk vite noe, men hvis det er noe du velger å fortsette å fornye/bruke penger på så kan jeg ikke helt si at jeg respekterer valget ditt. " I den andre kommentaren skulle jeg selvfølgelig skrevet "om" og ikke "at" ("Nei, jeg må ikke respektere DEG, OM du fortsetter å bruke penger på løshår". Beklager upresist språk.

Selvfølgelig tenker ikke kvinnene på hvorvidt håret kastes eller selges, de blir jo ikke fortalt hva som skjer! OM de hadde blitt fortalt at håret selges og er en milliardbusiness i vesten, så tror jeg de hadde brukt bønnen sin til noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår egentlig ikke alt dette ramaskriket. Eller jeg kan forstå det til en viss grad, men det jeg reagerer på er at ikke dere visste dette fra før???

Jeg har visst dette i ca 5-6 år, og når man bestiller hår, så står det f.eks "real human hair". Er ikke akkurat noe newsflash, og det er jo følgelig best kvalitet på ekte hår.

Indiske kvinner er forresten kjent for å ha veldig sterkt hår.

Det er ikke som om det er snakk om kroppsorganer.. It's just hair!

Når man ikke bruker eller har løshår som en del av hverdagen, er det ikke noe man reflekterer over. Men som jeg nevnte, man må ikke være kvantefysiker for å skjønne at "real human hair" må komme fra et sted.

Man må for all del få lov å bruke pengene på hva man vil. Men da må man heller ikke forvente respekt og godord fra de som vet hvor det kommer fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ikke folk visst om dette?? Det forundrer meg at dette kommer som et sjokk på mange. Spurte frisøren min jeg første gangen jeg satte på extensions, hu fortalte om hårofringen og at de gjorde det frivillig og ikke fikk betalt for håret. Er dere ikke nysgjerrige på hvor håret dere betaler 8000 kr kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ikke folk visst om dette?? Det forundrer meg at dette kommer som et sjokk på mange. Spurte frisøren min jeg første gangen jeg satte på extensions, hu fortalte om hårofringen og at de gjorde det frivillig og ikke fikk betalt for håret. Er dere ikke nysgjerrige på hvor håret dere betaler 8000 kr kommer fra?

For å være helt ælig trodde jeg de fikk betalt for det. Nå koster ikke håret 8000 alene tror mer enn halvparten er for jobben den stakkars frisøren må gjøre( 7 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har virkelig ikke folk visst om dette?? Det forundrer meg at dette kommer som et sjokk på mange. Spurte frisøren min jeg første gangen jeg satte på extensions, hu fortalte om hårofringen og at de gjorde det frivillig og ikke fikk betalt for håret. Er dere ikke nysgjerrige på hvor håret dere betaler 8000 kr kommer fra?

Godt mulig veldig mange som bruker løshår vet hvor håret kommer fra og historien bak. Selv har jeg aldri hatt interesse av løshår, og kommer aldri til å bruke det, og har dermed naturlig nok ikke satt meg inn i hvor det kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ælig trodde jeg de fikk betalt for det. Nå koster ikke håret 8000 alene tror mer enn halvparten er for jobben den stakkars frisøren må gjøre( 7 timer).

Men når du vet at håret kommer fra India og at India er et uland trodde du kanskje ikke de fikk fett betalt? Hadde de fått betalt skal jeg vedde på de hadde fått noe sånt somm 200 kroner for 40 cm hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke bruker eller har løshår som en del av hverdagen, er det ikke noe man reflekterer over. Men som jeg nevnte, man må ikke være kvantefysiker for å skjønne at "real human hair" må komme fra et sted.

Man må for all del få lov å bruke pengene på hva man vil. Men da må man heller ikke forvente respekt og godord fra de som vet hvor det kommer fra.

Hva er så ille med å bruke ekte hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Men når du vet at håret kommer fra India og at India er et uland trodde du kanskje ikke de fikk fett betalt? Hadde de fått betalt skal jeg vedde på de hadde fått noe sånt somm 200 kroner for 40 cm hår.

Det kan vel fort vekk strekke ganske langt med 200 kroner i india!?

Jeg visste forøvrig heller ikke at håret kom fra india, da jeg har omtrent 0 interesse for løshår. Men jeg må innrømme at jeg enkelte ganger har undret meg på hvor det kom fra når det står "ekte hår" i reklamene, uten at jeg hadde tenkt tanken på at 1000vis av kvinner ofrer håret sitt uten å få betalt for det, eller få valget om å få betalt for det!

Jeg har altså ikke noe i mot konseptet om å få hår fra india, jeg har noe imot konseptet å ikke gi disse kvinnene et valg om de vil ha betalt for håret de ofrer eller ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel fort vekk strekke ganske langt med 200 kroner i india!?

Jeg visste forøvrig heller ikke at håret kom fra india, da jeg har omtrent 0 interesse for løshår. Men jeg må innrømme at jeg enkelte ganger har undret meg på hvor det kom fra når det står "ekte hår" i reklamene, uten at jeg hadde tenkt tanken på at 1000vis av kvinner ofrer håret sitt uten å få betalt for det, eller få valget om å få betalt for det!

Jeg har altså ikke noe i mot konseptet om å få hår fra india, jeg har noe imot konseptet å ikke gi disse kvinnene et valg om de vil ha betalt for håret de ofrer eller ikke!

Er det ikke et religiøst rituale da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du vet at håret kommer fra India og at India er et uland trodde du kanskje ikke de fikk fett betalt? Hadde de fått betalt skal jeg vedde på de hadde fått noe sånt somm 200 kroner for 40 cm hår.

Jeg bruker ikke ekstentions og har heller ikke bruk for det heldigvis. Det er fakktisk bedre å få 50 kr enn ingenting. For menneskene i india er hver krone gull verdt da det er vannskelig å tjene penger. 200 er mye penger i india.

På mange av ekstentions pakkene står det ingenting om hvor håret er fra. Jeg antok at håret ble solgt av en dame som ville tjene penger på sitt hår. Ja jeg ble sjokkert da jeg så dokumentaren. Spessielt ble jeg kvalm av han sleske italienske typen som bare tjente fett på andres bekostning og han sendte hår til norge også. Ekle grisen.

Endret av muffin26
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Er det ikke et religiøst rituale da??

Et religiøst rituale de gjør for å få et bedre liv, noe de kunne ha fått om de solgte håret direkte til de som kjøper det der nede selv?

Joda, og hvis de virkelig vil fortsette å ha det som et religiøst rituale de vil betale for, så må de få lov til det for min del. jeg vil bare at de skal få vite hva håret går til, og eventuelt få sjansen til å selge håret selv istedet. Samme utfall, forskjellig resultat, og noen hadde nok heller tatt penga!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så ille med å bruke ekte hår?

Som nevnt flere ganger: Det kommer fra kvinner som ofrer det til sin gud, og som deretter videreselges som extensions i vesten - uten at disse kvinnene vet at håret videreselges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at 200 kroner er ganske mye i India, men det er ikke poenget. Poenget er om det er en verdig og riktig pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som nevnt flere ganger: Det kommer fra kvinner som ofrer det til sin gud, og som deretter videreselges som extensions i vesten - uten at disse kvinnene vet at håret videreselges.

Tror neppe de er helt uvitende. Dersom de virkelig ofrer det til sin Gud, så kan de vel bare brenne det?

Etter min mening skulle de selvsagt fått betalt, men jeg mener også at å reagere så mye på noe som er bare hår, er litt unødvendig. Mtp at det finnes mennesker som får frastjålet organene sine, så er denne saken direkte latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe de er helt uvitende. Dersom de virkelig ofrer det til sin Gud, så kan de vel bare brenne det?

Etter min mening skulle de selvsagt fått betalt, men jeg mener også at å reagere så mye på noe som er bare hår, er litt unødvendig. Mtp at det finnes mennesker som får frastjålet organene sine, så er denne saken direkte latterlig.

Om du ikke har fått med deg at dette handler om mer enn "bare hår", så orker ikke jeg å forklare flere ganger.

Om du leste tidligere i tråden, finnes det også de som dras fra gata og blir overgrepet av griske personer som barberer av dem hårene mot deres vilje. Som deretter selges videre til løshårindustrien.

Når det ikke opplyses ved tempelet de betaler for å få barbert av håret at det selges videre, hvordan skal de kunne være opplyst om det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har hatt extensions men trodde ikke industrien var sånn. Triste greier, og jeg får ikke lyst på extensions igjen. Blir skamfull når jeg tenker på hvordan de fattige jentene i India som ofrer håret sitt, har det, mens vi her til lands kjøper oss langt hår fordi vi vil se bedre ut. Overfladisk verden vi lever i. Æsj, jeg blir kvalm. Aldri mer extensions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...