Gå til innhold

"Det vakreste på kvinnen"


Gjest Armule

Anbefalte innlegg

Så nettopp på dokumentaren som gikk på TV2 "Det vakreste på kvinnen", hvor de viser hvor løshår og extensions kommer fra.

Indiske kvinner ofrer håret: "Troen forteller at dersom de ofrer det vakreste de har, så vil Gud lytte til deres bønn om et bedre liv."

Distributørene og hun ene som kjøpte seg dette, rettferdiggjorde det med at kvinnene ga fra seg håret frivillig. Det jeg reagerer på er at det overhodet ikke gis noen informasjon til disse kvinnene om hva som skjer med håret, at det selges videre for masse penger. Den indiske kvinnen de fulgte mener jeg sa noe slikt som "håret er Gud sitt nå".

Får en vanvittig dårlig smak i munnen av dette, og kjenner jeg er glad jeg ikke har omfavnet den idiotiske trenden som extensions er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det der alt løshåret fra de typiske stedene jenter her i Norge kjøper løshår fra kommer?

Har aldri kjøpt et eneste løshår og kommer neppe til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å se Chris Rock sin dokumentar Good Hair. Glad jeg har langt pent hår, og aldri har trengt å ta noen andre sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk hår er én ting, det er ikke det det er snakk om her.

Jeg bruker ikke extensions fordi jeg ikke har bruk for det, men man trenger ikke å være kvantefysiker for å skjønne at ekte løshår må komme etsteds fra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som med alt annet som er på mote, dyrt og fint. En del har en stygg bakside. Da Chris Rock laget sin dokumentar som omhandler det samme, leste jeg flere steder at kvinner med vakkert sort hår i feks India, måtte passe seg på gaten. De kunne rett og slett bli angrepet og få det tvangsklippet av seg. Det ble senere solgt til salonger i USA som extensions.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dokumentaren jeg også, men fikk faktisk ikke dårlig samvittighet...

Altså, kvinnene solgte jo håret sitt leeenge før vi i vesten begynte å kjøpe det. Før ble det bare kastet. De gjør det frivillig og de gjør det uten å bli betalt, det er religion!

Så også ut som at dette skapte arbeidsplasser der og dette må jo være bra for Indias samfunnsøkonomi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dokumentaren jeg også, men fikk faktisk ikke dårlig samvittighet...

Altså, kvinnene solgte jo håret sitt leeenge før vi i vesten begynte å kjøpe det. Før ble det bare kastet. De gjør det frivillig og de gjør det uten å bli betalt, det er religion!

Så også ut som at dette skapte arbeidsplasser der og dette må jo være bra for Indias samfunnsøkonomi!

Hun som ofret håret sitt visste ingenting om at håret hennes ble solgt videre. På sett og vis kan man si at det ble stjålet fra henne, evt. stjålet fra troen hennes. Utrolig hvordan man skal utnytte enhver mulighet til å tjene penger, mens man tramper på religionen til andre. Det er direkte respektløst.

At det skaper arbeidsplasser rettferdiggjør ikke praksisen. Det vil jo være det samme som å si at salg av narkotika er greit, siden man gir folk jobb til å distribuere og selge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som ofret håret sitt visste ingenting om at håret hennes ble solgt videre. På sett og vis kan man si at det ble stjålet fra henne, evt. stjålet fra troen hennes. Utrolig hvordan man skal utnytte enhver mulighet til å tjene penger, mens man tramper på religionen til andre. Det er direkte respektløst.

At det skaper arbeidsplasser rettferdiggjør ikke praksisen. Det vil jo være det samme som å si at salg av narkotika er greit, siden man gir folk jobb til å distribuere og selge.

Nå vet jeg ikke noe mer utover dokumentaren jeg da, men synes du at de heller skal kaste håret da? Kvinnene vil jo uansett fortette å ofre håret sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe mer utover dokumentaren jeg da, men synes du at de heller skal kaste håret da? Kvinnene vil jo uansett fortette å ofre håret sitt..

Jeg synes kvinnene skal få en reell mulighet til å velge hva håret går til. Jeg tror de fleste ikke ville syntes at det er kjekt at deres hår er storindustri i vesten, spesielt uten at de vet noe om det.

De gir tross alt håret sitt til guden sin, ikke jenter som er misfornøyde med håret sitt og ikke har tålmodighet til å spare selv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvinnene skal få en reell mulighet til å velge hva håret går til. Jeg tror de fleste ikke ville syntes at det er kjekt at deres hår er storindustri i vesten, spesielt uten at de vet noe om det.

De gir tross alt håret sitt til guden sin, ikke jenter som er misfornøyde med håret sitt og ikke har tålmodighet til å spare selv.

Hvordan vet du at de ikke vet hva håret blir brukt til? Hvorfor skulle det utgjøre en forskjell? Selve ofringen er jo å barbere av seg alt hår, altså ofre noe de setter pris på. Selve ofringen er jo ikke å kaste håret. Mulig jeg forklarer litt dårlig men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Jeg begynte å lese om extensions fra begynnelsen da dette ble populært. Begynte å sjekke ut hvor extensions kom fra, og hvorfor det ble solgt til europeiske land. At det er indiske kvinner som "frivillig" gir det fra seg, er vel å pynte på sannheten. Det er en kombo av religion og tro, og uvitenhet som gjør at de gir fra seg håret sitt.

Så kan man jo spørre seg om det er etnisk uriktig å kjøpe og bruke extensions. Jeg vil si nei. Ikke så lenge de indiskene jentene blir gjort klar over hvor håret går etterpå og hva det blir brukt til. Hvis de da barberer hodet allikevel, må jo håret uansett bli gjort av et sted og da er det like greit at det selges. MEN jeg syns at det er ganske ekkelt, og gir en litt uggen følelse rett og slett.

Jeg kunne personlig aldri gått med en annens persons hår på mitt hode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de ikke vet hva håret blir brukt til? Hvorfor skulle det utgjøre en forskjell? Selve ofringen er jo å barbere av seg alt hår, altså ofre noe de setter pris på. Selve ofringen er jo ikke å kaste håret. Mulig jeg forklarer litt dårlig men ;)

Jeg skjønner hva du mener :)

Men jeg er fortsatt uenig. Nå så jeg cirka halve dokumentaren, men i beskrivelsen står det at de ikke vet noe om det. Samtidig bet jeg i merke at kvinnen som ofret håret sitt sa "håret er gud sitt nå" e.l., noe som ganske tydelig viser at hun ikke aner hva det går til. Ikke får de beskjed om det ved tempelet.

Poenget mitt er vel at hun ofret ikke håret sitt for at det skulle bli videresolgt til jenter i vesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lese om extensions fra begynnelsen da dette ble populært. Begynte å sjekke ut hvor extensions kom fra, og hvorfor det ble solgt til europeiske land. At det er indiske kvinner som "frivillig" gir det fra seg, er vel å pynte på sannheten. Det er en kombo av religion og tro, og uvitenhet som gjør at de gir fra seg håret sitt.

Så kan man jo spørre seg om det er etnisk uriktig å kjøpe og bruke extensions. Jeg vil si nei. Ikke så lenge de indiskene jentene blir gjort klar over hvor håret går etterpå og hva det blir brukt til. Hvis de da barberer hodet allikevel, må jo håret uansett bli gjort av et sted og da er det like greit at det selges. MEN jeg syns at det er ganske ekkelt, og gir en litt uggen følelse rett og slett.

Jeg kunne personlig aldri gått med en annens persons hår på mitt hode.

Ja, om de faktisk vet hva som skjer med håret, blir det straks noe annet.

Men jeg er enig, kunne heller aldri brukt løshår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"

Folk vet da at det ekte løshåret kommer fra India. Dog tror jeg ikke mange vet at det ikke er kvinnene selv som tjener pengene på sitt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg hadde extensions for noen år siden. Fikk høre at det var indiske kvinner som ga det fra seg frivillig.

Senere leste jeg i en artikkel at det ikke var så frivillig som det ble reklamert med.. Har også hørt at siden det ligger så mye penger i denne industrien, så finnes det mennesker som stjeler hår, klipper det av folk i en folkemengde og sånt.

Så ikke dokumentaren, men har aldri hatt extensions etter at jeg leste om det. Godt om flere får øynene opp for hva som skjer i denne industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...