Gå til innhold

"Det vakreste på kvinnen"


Gjest Armule

Anbefalte innlegg

Jeg hadde extensions for noen år siden. Fikk høre at det var indiske kvinner som ga det fra seg frivillig.

Senere leste jeg i en artikkel at det ikke var så frivillig som det ble reklamert med.. Har også hørt at siden det ligger så mye penger i denne industrien, så finnes det mennesker som stjeler hår, klipper det av folk i en folkemengde og sånt.

Så ikke dokumentaren, men har aldri hatt extensions etter at jeg leste om det. Godt om flere får øynene opp for hva som skjer i denne industrien.

Siden jeg ikke bruker det har jeg ikke tenkt så mye over hvor det kommer fra. Men det forferdelig når det går såpass langt at man blir overgrepet på grunn av løshårindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er merkelig at dette har gått de hus forbi :P

Med tanke på at de, så vidt jeg vet, har liten kunnskap om vesten skjønnhetshysteri, er det jo ikke merkelig at de ikke har fått med seg dette. Jeg så hele dokumentaren, og de vet ingenting. I min mening ødelegges ofringen av at tempelet skal gjøre en business ut av dette - de tar en religiøs seremoni og gjør det til en mulighet for å tjene penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Jeg så også dokumentaren i kveld. Man kan ikke halshugge alle med extensions. Det blir selvfølgelig heller det forbanna verdenssamfunnet og verden vi lever i man får lyst til å halshugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så nettopp på dokumentaren som gikk på TV2 "Det vakreste på kvinnen", hvor de viser hvor løshår og extensions kommer fra.

Indiske kvinner ofrer håret: "Troen forteller at dersom de ofrer det vakreste de har, så vil Gud lytte til deres bønn om et bedre liv."

Distributørene og hun ene som kjøpte seg dette, rettferdiggjorde det med at kvinnene ga fra seg håret frivillig. Det jeg reagerer på er at det overhodet ikke gis noen informasjon til disse kvinnene om hva som skjer med håret, at det selges videre for masse penger. Den indiske kvinnen de fulgte mener jeg sa noe slikt som "håret er Gud sitt nå".

Får en vanvittig dårlig smak i munnen av dette, og kjenner jeg er glad jeg ikke har omfavnet den idiotiske trenden som extensions er.

Jeg er enig med de som selger håret. Kvinnene velger det jo selv. Dessuten er det jo bare hår. Det vokser jo ut igjen..

Men klart disse kvinnene burde jo fått penger for håret de shaver vekk siden hårindustrien tjener så fett på dette. Det er jo rimelig urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også dokumentaren i kveld. Man kan ikke halshugge alle med extensions. Det blir selvfølgelig heller det forbanna verdenssamfunnet og verden vi lever i man får lyst til å halshugge.

Helt klart. Kjente jeg bare ble litt irritert over denne jenta som stolt gikk med det nye håret sitt, og rettferdiggjorde det med at håret var blitt gitt "frivillig". Hun kan selvfølgelig heller ikke ha blitt fortalt alt, men det virket slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som mener at dette er galt, skal de heller kaste håret da?...

Ser jo selv at det blir feil at kvinnene blir lurt, men de kan jo gjøre de bevisst på det..

Mener uansett at det har flere fordeler enn ulemper, med tanke på økonomi! Blir å dra den litt langt om dette betyr at jeg mener at narkotikasalg er positivt siden det skaffer folk jobber! Dette er jeg helt imot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg synes kvinnene skal få en reell mulighet til å velge hva håret går til. Jeg tror de fleste ikke ville syntes at det er kjekt at deres hår er storindustri i vesten, spesielt uten at de vet noe om det.

De gir tross alt håret sitt til guden sin, ikke jenter som er misfornøyde med håret sitt og ikke har tålmodighet til å spare selv.

Ja men de tror jo håret går til gudene da. Om de får vite noe annet så slutter de vel å ofre håret sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men de tror jo håret går til gudene da. Om de får vite noe annet så slutter de vel å ofre håret sitt.

De skjønner vel at håret ikke blir sendt opp til himmelen? De skjønner jo at det blir kastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Helt klart. Kjente jeg bare ble litt irritert over denne jenta som stolt gikk med det nye håret sitt, og rettferdiggjorde det med at håret var blitt gitt "frivillig". Hun kan selvfølgelig heller ikke ha blitt fortalt alt, men det virket slik.

Det var nok noe av vitsen at det skulle provosere. Det var jo litt av noen kontraster i den filmen også da, fra dama som ofra håret til han slimålen fyren i Italia.

Jeg mener selv at "frivillig" i denne konteksten er et meget diskutabelt begrep. Så jeg reagerte som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk hår er én ting, det er ikke det det er snakk om her.

Jeg bruker ikke extensions fordi jeg ikke har bruk for det, men man trenger ikke å være kvantefysiker for å skjønne at ekte løshår må komme etsteds fra.

Det er det jeg og tenker, når de vet det er 100% ekte hår, så må de vel skjønne at det har vært noen sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som mener at dette er galt, skal de heller kaste håret da?...

Ser jo selv at det blir feil at kvinnene blir lurt, men de kan jo gjøre de bevisst på det..

Mener uansett at det har flere fordeler enn ulemper, med tanke på økonomi! Blir å dra den litt langt om dette betyr at jeg mener at narkotikasalg er positivt siden det skaffer folk jobber! Dette er jeg helt imot

Hehe, det må være det beste jeg har hørt. Hvorfor skulle de gjøre dem bevisst på det? De tjener jo fett på å selge håret! De risikerer jo at ingen vil ofre håret sitt lengre.

Økonomiargumentet må du lengre ut på landet med. Jeg synes ikke det blir å dra det for langt overhodet. Vi kan jo heller dra det litt nærmere hjem - pelsindustrien. Stakkars oppdrettere som mister jobben med å mishandle og avle opp dyr kun for pelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

De skjønner vel at håret ikke blir sendt opp til himmelen? De skjønner jo at det blir kastet...

Hun som ofra håret sitt i dokumentaren sa at hun ikke visste hva som skjedde med håret. Siden det var ofra til gud, var det ikke lenger hennes eiendom etter hun hadde ofra det. Etter det falt på bakken hadde hun ikke lov å røre det.

Jeg syns ikke dette er hovedpoenget. Slik jeg ser det så utnyttes fattige, underutdannede mennesker av en industri. De har ingenting, og blir fortalt av en religiøs institusjon at det å ofre håret til Gud kan gi dem et bedre liv. Den samme religiøse institusjonen selger så håret videre. Det er dette som provoserer meg mest.

Det kan sikkert argumenteres med at mitt standpunkt oser av vestlig overlegenhet og at jeg undervurderer fattige kvinner i India's evne til å ta frie valg. Til det sier jeg følgende: For å ta et valg må man være informert. Det virker det ikke som disse kvinnene er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med de som selger håret. Kvinnene velger det jo selv. Dessuten er det jo bare hår. Det vokser jo ut igjen..

Men klart disse kvinnene burde jo fått penger for håret de shaver vekk siden hårindustrien tjener så fett på dette. Det er jo rimelig urettferdig.

Det er JÆVELIG urettferdig.. Hva tror du disse kvinnene hadde tenkt og følt om de fikk vite at håret de ofret til guden sin (som de ofret for å få et bedre liv) blir gitt til en industri som tjener masse penger på det ved å selge det videre til vesten. India er et fattig land, hvorfor tror dere disse kvinnene ofrer håret sitt for å bli hørt i sine bønner? De blir lurt, rett og slett.. De kunne faktisk fått et litt bedre liv hvis de faktisk fikk noe for ofringen sin..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Det er JÆVELIG urettferdig.. Hva tror du disse kvinnene hadde tenkt og følt om de fikk vite at håret de ofret til guden sin (som de ofret for å få et bedre liv) blir gitt til en industri som tjener masse penger på det ved å selge det videre til vesten. India er et fattig land, hvorfor tror dere disse kvinnene ofrer håret sitt for å bli hørt i sine bønner? De blir lurt, rett og slett.. De kunne faktisk fått et litt bedre liv hvis de faktisk fikk noe for ofringen sin..

Glem ikke at kvinnene faktisk betaler for å ofre håret. Jeg kan ikke huske om de betaler for selve ofringen, men de må ofte reise langt- og det koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Glem ikke at kvinnene faktisk betaler for å ofre håret. Jeg kan ikke huske om de betaler for selve ofringen, men de må ofte reise langt- og det koster penger.

Det er iallefall ille da. Ikke nok med at de ikke skal få de pengene de fortjener fordi håret deres blir solgt til millioner, så skal de betale for å klippe det vekk også. Shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glem ikke at kvinnene faktisk betaler for å ofre håret. Jeg kan ikke huske om de betaler for selve ofringen, men de må ofte reise langt- og det koster penger.

Jeg fikk ikke med meg det, tror jeg, jeg kom hjem på slutten av dokumentaren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Ja det var snakk om at det kostet penger å ofre håret sitt. Husker heller ikke om det var snakk om kostnader i forhold til den faktiske ofringen eller om det var kostnadene pga. reisen dit. Uansett er det jo forkastelig at fattige indiske kvinner skal betale for å gi fra seg sitt eget hår som senere blir en del av en milliardindustri som gjør enkeltpersoner (som ikke har ofret noen ting) rike og feite av penger. Og igjen sitter det hinsides mange kvinner fattige, med bare akkurat nok til å mate seg selv og familien av og til, som faktisk kunne ha tjent penger på håret sitt selv dersom industrien hadde vær lagt opp sånn at kvinnene fikk betalt for å ofre håret sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det en stund før for en frisør introduserte det for meg, kinesisk hår. Hadde da hørt at kvinner i kina som hadde dårlig med penger klippet av seg håret og fikk masse penger for det. Og ikke særlig brydde seg om hvor håret ble av etter det. Mener også at det har gått en dokumentar om dette før og det var lignende lik forklaring! Men det var ikke i India. Litt blurry. Det som er ubehagelig med extensions er at man blir avhengig etter første gang. Men så om man presser seg til å holde seg unna etter å ha tatt ut så vil man etterhvert ikke skjønne orket med å ha det i eller vitsen med å ha noen annens hår i.

Rart man blir hektet på slikt i denne verdenen, alle magasiner skriver jo om forbedring og perfeksjonisme av skjønnhet .. Hva med øyenvippe extensions?? Hvor kommer det fra? :-| Lurer på om ikke mennesker hadde vært like vakre uansett om alle magasiner hadde forsvunnet for et år, og alle artikler som hadde med skjønnhet alt overfladisk.

Vi kvinner er vakre uansett<3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...