Gå til innhold

"Det vakreste på kvinnen"


Gjest Armule

Anbefalte innlegg

Syntetisk hår er én ting, det er ikke det det er snakk om her.

Jeg bruker ikke extensions fordi jeg ikke har bruk for det, men man trenger ikke å være kvantefysiker for å skjønne at ekte løshår må komme etsteds fra.

Uekte hår eller ekte hår.

Kvinnene gjør dette frivillig så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg synes noen skulle stå på utsiden og gi de muligheten til å ofre håret sitt for penger jeg, så de FAKTISK kunne få forbedret livet sitt! Først da hadde de jo fått et reelt valg. Hvis de da fortsatt valgte å ofre til tempelet (som de visste gjorde det samme med håret), så er det jo helt greit. Men da hadde de iallefall det reelle valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har extesnions vet at det er indisk, de fleste oppegående jenter vet også at India er et uland. Tror dere indiske kvinner uansett ville fått stort for å selge håret sitt?

Norske jenter driter i hva eieren av håret har fått eller ikke fått for håret, de driter også i om de må betale for å ofre det og om det er ofret til Gud eller Allah. Vi er rike, rike utnytter andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uekte hår eller ekte hår.

Kvinnene gjør dette frivillig så hva er problemet?

Problemet er at de ikke gir håret sitt frivillig til jenter som er misfornøyde med håret sitt eller er utålmodige med sparingen. De ofrer håret sitt til guden sin, uvitende om at håret blir solgt videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hun måtte betale 100 rupi for selve barberingen, og måtte i tillegg betale for reisen dit.

Jeg mener disse kvinnene burde få iallefall 70% av inntektene hårindustrien tjener på å lage parykker og extensions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dokumentaren jeg også, men fikk faktisk ikke dårlig samvittighet...

Altså, kvinnene solgte jo håret sitt leeenge før vi i vesten begynte å kjøpe det. Før ble det bare kastet. De gjør det frivillig og de gjør det uten å bli betalt, det er religion!

Så også ut som at dette skapte arbeidsplasser der og dette må jo være bra for Indias samfunnsøkonomi!

Dere som overhode ikke ser problemet med dette: synes ikke dere det er LITT ekkelt engang, at disse kvinnene ofrer håret sitt NETTOPP fordi at de øsnker seg et bedre liv og de tror gud vil høre bønnene deres dersom de ofrer håret? 3 tonn hår importeres til Norge hvert år, som vi bruker masse penger på å kjøpe, mens kvinnene som ofret håret lever i samme fattigdom.

Håret til kvinner som ønsker seg et bedre liv, har blitt en MILLIARDINDUSTRI og det synes dere er greit fordi de gjør det jo "frivillig"??? Jeg blir kvalm av dere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper dere billigklær, vet dere at syersken får 49 øre for å sy den kule partytoppen du kjøpte til 499?? Vi er alle med på utnyttelse av de fattige, selv om du ikke kjøper løshår fra India.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Kjøper dere billigklær, vet dere at syersken får 49 øre for å sy den kule partytoppen du kjøpte til 499?? Vi er alle med på utnyttelse av de fattige, selv om du ikke kjøper løshår fra India.

Dette har du helt rett i.

Jeg har tidligere i tråden påpekt at mitt hovedproblem med akkurat denne "hårofringen" som ble vist på TV2 er at fattige, underutdannede kvinner betaler for å ofre håret til gud for å få et bedre liv, men i praksis fordi den religiøse institusjonen skal tjene penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke bråket egentlig, tunfisken på supern er også fisket, renset og produsert for blodpenger. De som fisker tunfisk bor på båten i dagesvis, de sover på dekk under ekstremt kummerlige forhold. Etter 4-5 dagers jobb får de kanskje betalt 50 kroner.

Vi omgir oss med ting hver dag som er laget og produsert i uland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er denne bortskjemte jenta, JOhanne! Som har vært så egoistisk av meg å tatt på meg et Indisk løshår. Jeg må fortelle dere situasjonen fra min siden. Jeg har ikke sett dokumentarn før den ble sendt, og jeg må si at at jeg ble veldig lei meg når jeg fikk se hvordan selve ofringen foregikk. Når de begynte å filme, informerte de meg om at håret var ofret til gudene, at det var en slags "skikk" for de indiske kvinnene. Så jeg ble informert, men det var sterkt å se på for meg også. Jeg selv syntes dette var en veldig trist og omfavnene skikk som jeg ikke helt likte, og jeg var under tvil, Men jeg alerede bestil håret og var veldig klar for å få langt hår. Det er greit at dere der ute som så på dokumetaren reagerer slik, men jeg syntes det er helt feil å tru at jeg ikke brydde meg en pøkk om hvordan dette foregikk. Som jeg sa sist i dokumentaren så følte jeg meg som en grib av en bortskjemt unge som kun hadde et så lite problem som hår, mens kvinner i India faktisk har det helt jævlig. Men det å si : jeg bare ble litt irritert over denne jenta som stolt gikk med det nye håret sitt, og rettferdiggjorde det med at håret var blitt gitt "frivillig". Hun kan selvfølgelig heller ikke ha blitt fortalt alt, men det virket slik. Jeg er ikke et ondt menneske som driter i hvordan andre menensker har det! Dere må for all del tenke som dere vil, men jeg retferdigjorde det ikke bare med at det var ofret for gudene, jeg har tenk nøye over situasjonen og syntes det er helt forferdelig hvis ikke kvinnen gjør det friviilig og har det vondt pga ta håret gis bort. Håper dette kanskje gjorde tankene deres litt anderledes.

-Johanne

Endret av jgoggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kjøper dere billigklær, vet dere at syersken får 49 øre for å sy den kule partytoppen du kjøpte til 499?? Vi er alle med på utnyttelse av de fattige, selv om du ikke kjøper løshår fra India.

Det er umulig for oss å vite om alt hva vi gjør galt, vesten har blitt rike på å utnytte fattige i u-land. Det viktigste må være at man forsøker å sette seg inn i hvor ting kommer fra, og at man ikke med vitende og vilje fortsetter å kjøpe f.eks. teakmøbler når man vet at regnskogen hugges ned for å lage det, og at man velger syntetisk hår når man vet at løshåret bidrar til utnytting av fattige kvinner i India.

Jeg synes ikke det skal være slik at fordi man har kjøpt en partytopp til 49 kroner, så skal man ikke tenke noe mer på hva løshår innebærer. Eller at man ikke kan være i mot pelsindustri hvis man ikke er vegetarianer.

Alle monner drar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Hei! Jeg er denne bortskjemte jenta, JOhanne! Som har vært så egoistisk av meg å tatt på meg et Indisk løshår.

Hvis du nå virkelig er jenta fra dokumentaren, så vil jeg si at det er vel ingen som kan si at du er mer eller mindre "egoistisk" enn hvilken som helst annen. Alle skjønner at en dokumentar er laget for å provosere, og at ting er satt på spissen, klipt og limt osv.

Jeg oppfatter det som at de fleste i denne tråden er oppgitte over hvordan dette systemet fungerer, ikke at en random jente i Norge satte på seg løshår. :) Herlighet, det hadde jo ikke vært en storindustri om kun en person gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ihvertfall at dere skal vite hva jeg tenkte og det sikkert flere tenker! Om man vil ha løshår må man bestemme det selv. Men jeg forstår at det ikke er ok for noen, men vi må jo alle respektere hvert enkelt menneskes valg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

Jeg vil ihvertfall at dere skal vite hva jeg tenkte og det sikkert flere tenker! Om man vil ha løshår må man bestemme det selv. Men jeg forstår at det ikke er ok for noen, men vi må jo alle respektere hvert enkelt menneskes valg! :)

Selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ihvertfall at dere skal vite hva jeg tenkte og det sikkert flere tenker! Om man vil ha løshår må man bestemme det selv. Men jeg forstår at det ikke er ok for noen, men vi må jo alle respektere hvert enkelt menneskes valg! :)

Det med å respektere andre menneskers valg er jeg ikke enig i (jeg respekterer f.eks. ikke noen som velger å drepe andre, smugle narkotika, voldta andre ++), men jeg skjønner hva du vil frem til.

Jeg skjønner godt at du ikke ville kaste bort pengene når du hadde kjøpt før du fikk vite noe, men hvis det er noe du velger å fortsette å fornye/bruke penger på så kan jeg ikke helt si at jeg respekterer valget ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh?? du skjønte jo hva jeg mente med det jeg sa. Du kan da mene akkurat hva du vil om løshår, men du må også respektere at andre vil bruke løshår! Jeg er da ikke for at noen blir voldatt, smugler narkotika, stjeler eller dreper andre, Det håper jeg du også forstår. Hvis du så hele dokumentaren vil du kanskje skjønne hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

eh?? du skjønte jo hva jeg mente med det jeg sa. Du kan da mene akkurat hva du vil om løshår, men du må også respektere at andre vil bruke løshår! Jeg er da ikke for at noen blir voldatt, smugler narkotika, stjeler eller dreper andre, Det håper jeg du også forstår. Hvis du så hele dokumentaren vil du kanskje skjønne hva jeg mener.

Nei, jeg ikke respektere at du fortsetter å bruke penger på løshår når du vet hvor det kommer fra. På samme måte som at du ikke må/trenger å bry deg om hvorvidt jeg respekterer valget ditt eller ei.

Jeg sa heller ikke at du var for noe av det jeg ramset opp, det var bare for å illustrere hvorfor jeg ikke var enig med utsagnet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg sagt at jeg vil fortsette å bruke penger på det da? det var første gang jeg satte på og veit ikke om jeg gjør det igjen Jeg fikk se dokumentaren akkurat likt som deg, og fikk akkurat samme reaksjon som deg, bare at jeg faktisk hadde satt på. Hun dama som filmet meg hadde selv vært der nede når de gjorde det, og sa at de langt ifra ble tvunget til det og gjorde det med fri vilje. Om håret kastes eller selges var ikke noe de tenkte over, bare de fikk gjort det for guden sin. Det er sånn jeg fikk inntrykk av hele situasjonen under fiminnspillinga :) Men jeg mener ikke at du skal mene det samme som meg, langt ifra! Du har ihvertfall sett dokumentaren og hva jeg sier og gjør, så får du tolke det som du vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke alt dette ramaskriket. Eller jeg kan forstå det til en viss grad, men det jeg reagerer på er at ikke dere visste dette fra før???

Jeg har visst dette i ca 5-6 år, og når man bestiller hår, så står det f.eks "real human hair". Er ikke akkurat noe newsflash, og det er jo følgelig best kvalitet på ekte hår.

Indiske kvinner er forresten kjent for å ha veldig sterkt hår.

Det er ikke som om det er snakk om kroppsorganer.. It's just hair!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det likevel i mange, mange år har vært et rituale å ofre hår til gudene for å få et bedre liv, og at ingen tvinger dem. Jeg synes uansett det er uredelig å holde tett om hva håret deres går til. Jeg synes det er respektløst, fordi dette er kvinner som har det tøft, og som gjør dette i overbevisning om at det vil hjelpe dem til bedre tider for seg selv og familien. Som hun som ble fulgt i dokumentaren, som jobbet livet av seg, og sparte opp 100 rupi for å ta den ni timer lange reisen til tempelet for å ofre håret sitt - for at vestlige jenter med nok penger etterpå kan kjøpe det for en formue... Det er ikke sikkert hun hadde gjort det hvis hun hadde visst - og da hadde hun spart de sårt tiltrengte pengene.

De bør i det minste få vite hva som skjer med håret etter barberingen, sånn at de får muligheten til å ta stilling til hva de synes om det og om de fortsatt ønsker å gjennomføre.

Endret av Bodillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...