Gå til innhold

Hva må vi tenke på hvis vi skal få oss katt?


Klips

Anbefalte innlegg

Dette er jeg uenig i. Hvis pus blir skadet/syk, er det veldig kjekt å ha en kattedo stående. Også når minusgradene kryper nedover, da kan det være deilig for katten å gå på do inne. Samme når det er 0 grader, regnet plasker ned og vinden har liten storm i kastene. Jeg bor på 30 kvm, men får helt greit plass til en kattedo med tak

I sommer fikk den ene katten min en infeksjon og måtte opereres, og totalt måtte hun være inne i en måned. Den andre katten min ble påkjørt i begynnelsen av august, og kommer ikke ut før tidligst i desember grunnet skadene han pådro seg. Så kattedo er alltid kjekt å ha.

--------------

å ha det i tilfelle er greit, men om man har utekatt er det bedre at den går på do ute enn inne.... katten vår klarer fint å gå på do i snøen hvertfall:) de fleste katter er flinke til å tilpasse seg hvis de er blitt vant med sånt fra begynnelsen av. Men får man en katt fra dyrebeskyttelsen er det ikke så enkelt å 'oppdra' katten akkurat slik man vil.. så man må jo bare se hvordan katten er.

Vi har kattedo fremme hele tiden pga den lille pusen vår (den er egentlig ikke vår da, men vi passer den gaaaanske ofte). Men store katten bruker aldri den. Eneste gangene han har brukt kattedo er når han har vært operert og måtte være inne i 2 uker... men da skjønte han ikke hvor han skulle gå på do med en gang heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

å ha det i tilfelle er greit, men om man har utekatt er det bedre at den går på do ute enn inne.... katten vår klarer fint å gå på do i snøen hvertfall:) de fleste katter er flinke til å tilpasse seg hvis de er blitt vant med sånt fra begynnelsen av. Men får man en katt fra dyrebeskyttelsen er det ikke så enkelt å 'oppdra' katten akkurat slik man vil.. så man må jo bare se hvordan katten er.

Vi har kattedo fremme hele tiden pga den lille pusen vår (den er egentlig ikke vår da, men vi passer den gaaaanske ofte). Men store katten bruker aldri den. Eneste gangene han har brukt kattedo er når han har vært operert og måtte være inne i 2 uker... men da skjønte han ikke hvor han skulle gå på do med en gang heller :P

Dokasse skal en katt ha.

Lite eller mye brukt ? Couldn't care less.

Case closed.

I dette tilfellet kommer katten fra en "omplasseringsanstalt". Katten vil trenge en viss tid til å bli kjent med sitt ny, permanente hjem. I den tiden skal katten være innendørs.

Innendørs - fordi en katt som kjøres til et nytt sted som den ennå ikke har erveret som "sitt territorium og hjem" , bebodd av nye mennesker som den liker, men ennå ikke kjenner, - og slippes rett ut, vil i 99,99 av 100 tilfeller ikke gå inn igjen.

- så dokasse er egentlig en nødvendighet. Jeg tar ikke poenget med at det er bedre at en katt gjør sitt fornødne ute enn inne på kassen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå så jeg hvor mye jeg hadde skrevet! Sorry, det ble visst litt vel langt! Men håper det er til hjelp :)

:ler: det er kjempebra! alle sammen, skal lese gjennom flere ganger, tusen takk for alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha det i tilfelle er greit, men om man har utekatt er det bedre at den går på do ute enn inne.... katten vår klarer fint å gå på do i snøen hvertfall:) de fleste katter er flinke til å tilpasse seg hvis de er blitt vant med sånt fra begynnelsen av. Men får man en katt fra dyrebeskyttelsen er det ikke så enkelt å 'oppdra' katten akkurat slik man vil.. så man må jo bare se hvordan katten er.

Vi har kattedo fremme hele tiden pga den lille pusen vår (den er egentlig ikke vår da, men vi passer den gaaaanske ofte). Men store katten bruker aldri den. Eneste gangene han har brukt kattedo er når han har vært operert og måtte være inne i 2 uker... men da skjønte han ikke hvor han skulle gå på do med en gang heller :P

Så lenge han ene katten min er frisk, får han helt "noia" av å måtte gå på kattetoalettet sitt. Han står ved ytterdøren og hyler og hyler, ikke søren om han skal gå på do inni den greia der! En ytterst sjelden gang, om nøden blir for stor, går han på do der. Men nå, som han er skadet, så har han ingen problemer med å bruke toalettet sitt. Og som også Lille-Pus påpeker, en ny katt i hus må holdes inne en stund, så i alle tilfeller er det kjekt med kattedo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tenk på veterniærkostnader. Du BØR sterilisere eller kasterere.

Med en voksen/halvvoksen katt via en frivillig organisasjon så er kastreringsproblemet alt tatt hånd om ;)

Likevel bra du minner om dette :)

Generelle vetrinærkostnader tror jeg alt har vært oppe som "reminder" i tråden noen ganger allerede... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

apropo vet. kosnader. Vi måtte ut med 6000 kr en måned fordi katten klarte å få gressstrå oppi nesa (hvordan aner jeg ikke). Brokk etter sterilisering. Så ha i bakhodet at uventede vet. regninger også kan komme (og ikke bare ved kastrering/sterilisering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...