Gå til innhold

Hva må vi tenke på hvis vi skal få oss katt?


Klips

Anbefalte innlegg

Familie på fire hvor tre ønsker katt og den siste er i ferd med å gi seg.

Planen er i så fall å finne en omplasseringskatt på dyrehjemmet/kattehuset eller hva det nå heter, så vi kan vite litt mer om kattens personlighet enn en helt fersk kattunge.

Men vi har aldri hatt katt.

Kan vi sjekke oss for allergi hos lege el.l.? Vi har ikke merket noe til det, men har jo heller ikke hatt katt, ville vært dumt å finne ut av etterpå.

Hva burde få oss fra å skaffe katt? Hår over hele huset, kattediare i teppet, oppklort sofa, ekstra utgifter, byttedyr levert på trappen... hva kan vi vente oss?

Jeg må prøve å finne ut om og hvordan vi skal gjøre dette.

Har aldri fått ha et dyr i hele mitt liv før, fullstendig grønnskolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest happy_me

Dere burde ihvertfall tenke på om dere kan ha katten ute. Å ha en katt som er vant med å være ute, inne, er et mareritt. Så om dere vet at det er høyt traffikert bilvei ved huset deres, som jo er en fare for katten, så må dere få dere en katt som kan være inne.'

Og så må dere tenke på at kattemat koster, og skal dere ha kattekasse inne så koste det en del å kjøpe kattesand. (evercleen er den beste, lukter minst. Den får du kjøpt på dyrebutikk. De du får kjøpt på matbutikk er ikke noe særlig bra)

Og det ville vel vært lurt å finne ut om dere er allergiske først ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan fint være ute, men bør jeg ha katteluke da, så den kan gå ut selv, eller er det like greit å slippe den ut & inn?

Og husalarmen med bevegelsesensor kan jeg vel bare slutte å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

Har ikke peiling på sånne alarmer jeg, men den vil nok utløses en del da ja ;)

Helt greit å slippe den ut og inn, trenger ikke kattedør, men en sånn gjør det selvsagt lettere. Viss katten ikke er flink til å si fra, så kan jo ulykker skje. Ikke gøy med kattetiss og bæsj inne. Men når DET først er sagt så er katter veldig flinke til å holde seg, og viss de først gjør fra seg på gulvet (om de i til vanlig er husrene), så er det av en annen grunn enn at de bare måtte. Min bæsjer midt på gulvet viss jeg ikke har gjort rent i kattekassen på et par dager. I protest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at det ikke alltid er helt fantastisk å ha katt. Katten kommer sikkert til å gjøre flere ting den ikke har lov til, som for eksempel å hoppe opp på kjøkkenbenken, gå på stuebordet, stjele mat, klore opp møblene, markere inne eller spøle opp parkettgulvet :fnise: Det er viktig å lære opp katten til hva som er lov og ikke med en gang. Jeg bruker å rope NEI med en streng stemme hver gang katten hopper opp på kjøkkenbenken, og da er han jammen rask til å hoppe ned igjen. Så etter hvert har problemene blitt minimale siden katten lærer etter hvert :) det var veldig irriterende med kattehår over alt til å begynne med, men vi kjøpte kattemat spesielt utviklet for at katten skal røyte mindre og en kam som vi børster med hver dag.

Flott at dere vil ha en omplasseringskatt! Disse må være inne de første få ukene, så da må dere ha kattedo. Sand med slik krystaller er aller best, men ikke nødvendig. Den lukter i alle fall mindre enn de du kjøper i vanlig butikk. I tillegg må dere jo kjøpe bur, klorestativ/kloremøbel, mat, kam osv.

Jeg foreslår at dere alle sammen drar bort til omplasseringen og ser på katter. Da får dere kjemme litt på allergi om dere har det (det kryr tross alt av katter der), og dere får gode råd av de som er der :) det er også lurt å møte kattene et par ganger før dere bestemmer dere.. Har omplasseringskatt selv, og er strålende fornøyd. Det er som sagt noen problemer til å begynne med, men man blir så vant etter hvert, og med litt disiplinering går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve87

Hehe, hver katt et et unikt individ, og du vet aldri hva du får! Jeg bor landlig til, og vi har to katter. De er to søstre, begge sterilisert. Anbefaler STERKT å sterilisere/kastrere, for de er veldig produktive dyr! Samt at de da får et mer stabilt humør.

Mine to katter er veldig forskjellige, selv om de er søstre. Den ene vil bare være i stallen, men er veldig kosete. Veldig frempå og imøtekommende, selvsikker og ganske sær. Hun vet hva hun vil! Men veldig koselig katt. Den andre trodde jeg kom til å bli litt av et prosjekt da hun var kattunge, for hun virket som en villkatt. Ikke fiendtlig eller ugrei, men veldig vanskelig å komme innpå. Merkelig nok har hun utviklet seg til den fineste katten jeg noen gang har hatt. Hun er utrolig snill, f.eks. om jeg må klippe bort en floke, når de får ormemiddel o.l., er passe underdanig, og vet godt at hun f.eks. ikke kan okkupere sofaen. Samtidig er hun utrolig kjælen. Men hun trenger å stole på folk, så hun trekker seg litt unna når vi har besøk, noe jeg egentlig syntes er veldig greit for folk som er allergiske eller ikke liker katter.

Min søster hadde en katt som var aggressiv og dominant. Han angrep både barna og gjester. De måtte bare avlive ham til slutt. Noen mente dette var fordi han hadde blitt tatt for tidlig fra moren.

Her er noen ting du bør tenke på:

- Økonomi: vi kjøper IAMS kattemat i dyrebutikken. Det er fordi den ene katten vår kaster opp om den får mat fra dagligvaren. Godt fôr er viktig. Det skal visst ikke være så mye dyrere å kjøpe i dyrebutikk, fordi det er bedre næringsinnhold, og katten derfor ikke trenger å spise så store mengder for å få dekt behovene sine (sammenlignet med de i dagligvaren). Man må også tenke på at det KAN skje ting med katten så den trenger behandling av veterinær. Ellers trenger de jo regelmessig behandling mot innvollsorm (i samråd med veterinær) Med katter må du også regne med at det er fare for at visse møbler kan bli fortere ødelagt, enten av hår eller kloring. Har også hatt en katt en gang som tygget istykker min brors musikkspiller fordi den gnaget over ledninger. Man kan til en viss grad dressere katter, de jeg har nå klorer ikke på eller i sofaen, men bare på klorebrettet sitt. Dette er lettest å lære dem dette fra de er små.

- Det er som du nevner greit å vite at dere ikke er allergiske. Gravide skal visst være forsiktig med for mye kontakt med katter, fordi de har en bakterie som kan være farlig.

- Plass: Vi bor landlig til, så kattene våre har stort område å boltre seg på. De passer nøye på territoriet sitt! Og jeg tror de har så få unoter som de har fordi de får lekt fra seg i skogen. Da jeg bodde nærme byen hadde jeg i løpet av årene tre katter. Alle ble før eller senere påkjørt. Det er alltid en fare for påkjørsel om man bor i nærheten av trafikkert område.

- med mindre du har katt som skal brukes til avl, anbefaler jeg STERKT å sterilisere eller kastrere. Det er billigere å kastrere en hannkatt enn å sterilisere en hunnkatt.

- tenk nøye gjennom om dere vil ha kattunge eller voksen katt. Dette er veldig tilpasningsdyktige dyr, men samtidig er det lettest å forme en katt fra den er liten. Det anbefales å vente med å få kattungen til den er 10 uker, fordi moren de siste ukene gir dem viktig oppdragelse som har mye sammenheng med senere atferd.

- langhåret eller korthåret? Langhårede katter krever mer pelsstell.

- du må regne med ekle rester etter døde mus, fugler, ekorn o.l. Katter er jegere som gjerne tar med seg byttet som trofé. Noen ganger levende :P

- Ellers er det utroooooolig mye positivt å si om katter! Jeg elsker disse dyrene, og har mye glede av dem. Men tingene over er slikt du bør tenke over...

Anbefaler denne boken på tampen: http://bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=134738 Den finnes nok i rimeligere variant, jeg fant den heldigvis på boksalg en gang. Men den er veldig fin å ha i hylla. Masse lykke til! Bra at dere tenker dere nøye om! Katter er fantastiske dyr som gir masse glede og moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre ting som ikke ikke er nevnt er at katten må ha en årlig vaksine, og andre veterinærutgifter. Dersom dere får katten fra Dyrebeskyttelsen e.l., er de som regel kastrerte, chippet og fått første vaksine.

En annen ting, er at friheten blir noe mindre mtp weekendturer/ferie/impulsturer, da katten må ha tilsyn. Katter klarer seg ikke lenge alene.

Katteluke er ikke noe "must", jeg har ikke det, og jeg har utekatter. Da kan du også bruke alarmen din :)

Kattehår vil være på de fleste steder, men det blir man fort vandt til.

Så er det alt det morsomme med katter, de er fantastiske skapninger, mye personlighet, er hengivende og rett og slett herlige pelsballer. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må huske er at katter ikke er gratis, slik mange trur. For, kattesand, utstyr, dyrlege, etc. Drar noen tusenlapper i året. I tillegg bruker jeg pensjonat en del, noe som betyr enda flere kostnader. Godt for er viktig, kjøp dyrebutikkmat, butikkmat er junk food for katter.

Det andre er at katter medfører noe jobb, den er ikke helt selvgående. Mat, do, stell, veterinær, kattepass, etc. tar tid. Jeg støvsuger vel dobbelt så ofte nå som før jeg hadde katter, og må oftere støvsuge over sofaer og tekstiler. Blant annet har jeg lange gardiner, som jevnt over har "pels" nederst.

Når det gjelder ødelagte ting i huset må du regne med noe. En voksen katt som går ute vil nok ikke ødelegge så mye, så lenge du lærer den gode klore-vaner raskt. Jeg fikk begge mine som elleville kattunger, så her ble omtrent halvparten av hva jeg har av vaser knust, alle løststående lamper ble veltet/knust, orkideer ble plukket i fillebiter, og en rekke annet ramperi foregikk. Men nå når de er voksene og kan være ute går det lang tid mellom hver gang noe går i gulvet.

Du må tenke litt over hva du har hjemme, det blir en slags barnesikring "light", katter kan skade seg på blomster, plastposehanker og enkelte andre ting.

Katteluke er veldig kjekt, det gir fornøyde katter og mindre jobb for dere. Jeg har gjort det på den måten at katteluken går inn til et område i underetasjen, og akkurat i dette rommet har jeg deaktivert bevegelsessensoren på alarmen. Når vi kommer hjem åpner vi bare døren inn her, eller katten rusler opp og blir sluppet inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katt er ganske greit å ha. Vi har to katter og de er veldig forskjellige, men sjeldent ptoblemer med de. Noen dyrlegeturer blir det vel, men sørg for å holde katten frisk og fin så slipper du det hele tiden.

Er greiest med utekatt, og la katten bli mye vant med å være ute. Da vil den like å være ute også. Da kan dere reise vekk uten å tenke på at katta blir ensom alene hjemme fks. Vi syntes ihvertfall det er deilig å slippe å holde øye og passe på katta HELE tida. For han klarer stort sett å passe på seg sjøl. Men i begynnelsen må du nok passe på den mer, så den blir vant med dere og omgivelsene....

La den først bli kjent og vant med dere, før dere tar den med ut sammen med dere. Bør vel ha katta inne i et par uker først?

Noe som er fint med utekatt er at den kan gå på do ute. Da slipper man både styr, utgifter og lukt med kattedo.

Den ene katten vår bruker dørmatta som klorepute. Han drev på sofaen først, men da kjefta vi på han. Men det virker som han klarer seg fint med dørmatta. Det er sånn matte med 'hår' på.. litt vanskelig å forklare, men sålenge du har noe katten kan dra og klore i så er det mye å velge imellom der... trenger ikke være noe spesiallaget for katter...

For utekatter kan man la det stå fremme tørrfor og vann hele tiden... så kan du sette frem litt våtfor til kos innimellom... det pleier vi å gjøre hvertfall...

Men får du en katt hos dyrebeskyttelsen vil de fortelle deg om hvordan katten er, og hva den liker å gjøre/trenger... så du får nok greit med tips der. Så kan du høre om de har en katt som passer til dere. Om dere vil ha en utekatt eller innekatt, voksen eller ung, leken eller rolig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis dere har en utekatt som trives veldig med å være ute, så trenger dere ikke katteluke. Sett ut en benk/stol med pute så klarer den seg der.

Den andre katta vi har er litt mer pysete og liker ikke være så lenge ute, så vi sjekker døra ett par ganger om vi vet han er ute for å sjekke om han vil inn. Før vi legger oss, og han er ute sjekker vi også om han vil inn... hvis vi ikke ser han så roper vi på han, og da kommer han alltid.

nå er katter forskjellige da, men vil de absolutt inn så står de nok og mjauer. Det gjør hvertfall begge kattene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser har ingen nevnt det, men om dere kan så forsikre katten. Det kan bli store utgifter ved kade/sykdom, det er greit å slippe. Mulig man bare får forsikret unge katter, men ta absolutt en titt.

Og vær så snill, kastrer/steriliser den. Jeg syns så synd på ukastrerte katter som får kull på kull, eller som er paniske rundt brunstige hukatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er fint med utekatt er at den kan gå på do ute. Da slipper man både styr, utgifter og lukt med kattedo.

Dette er jeg uenig i. Hvis pus blir skadet/syk, er det veldig kjekt å ha en kattedo stående. Også når minusgradene kryper nedover, da kan det være deilig for katten å gå på do inne. Samme når det er 0 grader, regnet plasker ned og vinden har liten storm i kastene. Jeg bor på 30 kvm, men får helt greit plass til en kattedo med tak :jepp:

I sommer fikk den ene katten min en infeksjon og måtte opereres, og totalt måtte hun være inne i en måned. Den andre katten min ble påkjørt i begynnelsen av august, og kommer ikke ut før tidligst i desember grunnet skadene han pådro seg. Så kattedo er alltid kjekt å ha.

Så vidt jeg ser har ingen nevnt det, men om dere kan så forsikre katten. Det kan bli store utgifter ved kade/sykdom, det er greit å slippe. Mulig man bare får forsikret unge katter, men ta absolutt en titt.

Og vær så snill, kastrer/steriliser den. Jeg syns så synd på ukastrerte katter som får kull på kull, eller som er paniske rundt brunstige hukatter..

Jeg skriver under på at forsikring er viktig, katten min som ble påkjørt i august har hittil kostet oss nærmere 45 000 kr, og fremdeles gjenstår det én operasjon og flere oppfølgingstimer og røntgen hos veterinær. Vi vil nok tippe 50 000 totalt. Katten ble forsikret 14 dager før ulykken. Forsikringen vår dekker "bare" 30 000 kr, så resten må vi punge ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem å bruke alarm selv om du har katt. De har noen instillinger som gjør at feks alt under 10kg utløses ikke alarmen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

I denne tråden var det mye av "begge slagene" ser jeg.....

Pkt. 1 - Anbefaler på det sterkeste at dere alle får tatt en allergitest hos legen. Det finnes få ting som er værre enn å bli glad i et dyr, og så måtte returnere dyret fordi en av familiemedlemmene viser seg å utvikle allergi.

Pkt.2 - Veldig positivt at dere kan tenke dere å gi en hjemløs katt et nytt, stabilt og trygt hjem. Dere må snakke med de fantastiske menneskene som bruker av sin fritid på det Hjelpesenteret dere velger, de kjenner alle dem som akkurat da har fått tak over hodet, mat og kjærlighet der. Som regel har de også katter i fosterhjem. Dette fordi ikke alle katter finner seg like godt til rette i et stort kollektiv, noen har traumatiske opplevelser bak seg og har hatt behov for å lære å stole på mennesker på nytt, andre har vært bittesmå da de kom inn, og har krevd kontinuerlig tilsyn.

Kattene i fosterhjem er like forskjellige som kattene på selve Hjelpesenteret.

Pkt. 3 - Du velger ikke katten. Katten velger deg.

Vær mentalt forberedt på at det kan tenkes at det er en godt voksen innkatt som hodestups forelsker seg i dere. Vær åpen for begge alternativer :)

Når dere skal hente katten så har dere kjøpt en transportkasse/-bur. Dette er kattens naturlige oppholdssted under transport :)

Ikke alle katter setter stor pris på transportkassen, så la kassen stå tilgjengelig til vanlig, uten døren og gjerne med et håndklede lagt i bunnen. Da blir kassen mindre "farlig", og kan bli benyttet som "fri-rom"/"hvilerom" av katten :)

Pkt. 4 - Vær hele familien når dere reiser til Hjelpesenteret. Den katten som skal bo hos dere må like dere alle. Voksne katter kan ha ulike preferanser basert på livshistorien frem til dags dato. En katt som har blitt jaget og slått av gutter på 5-6-7 år vil ikke ha det største ønsket om å bli plassert hos en familie med guttebarn i den alderen (snakker av erfaring her nå). Katten kan elske dere voksne, men ikke barna. Den kan elske deg, men ikke din mann, - eller din mann og ikke deg :fnise:

Kort sagt: presenter hele den familien som kattene kan få lov til å velge :)

Pkt. 5 - En voksen/halvvoksen katt du kjøper (for du må ut med "løsepenger") har blitt kirurgisk kastrert og er som regel vaksinert (tør ikke gi noen garanti for samtlige Hjelpesentere i hele landet, men for de aller, aller fleste).

Pkt. 6 - Hjemme må dere anskaffe dokasse og god sand til dokassen. De "lærde" vil strides om hvilken sand som er den "beste" eller mest optimale.... Det er flere sandprodusenter å velge mellom, og sand du kjøper i en dyrebutikk er av god kvalitet. Jeg vil anbefale en sand som klumper seg ved kontakt med væske. Da er det enklere å hode dokassen ren.

En katt som tilbringer tid både ute og inne har også behov for en dokasse, selv om kassen kanskje ikke brukes så mye :)

Klorebrett og/eller klorestativ er en god investering. En katt bruker kloringen til å avsette duftspor og markere at "Kilroy was here". Dette betyr at klorebrett/-stativ bør plasseres relativt sentralt.

Pkt. 7 - Matskåler, vannskåler, mat og leker. Kjøp gode matskåler (gjerne i rustfritt stål eller keramikk). Husk at disse må vaskes ofte. Jeg vasker mine i oppvaskmaskinen (på 70 grader), og velger skåler som tåler dette.

God mat med riktig næringsinnhold kjøper du i dyrebutikk eller hos vetrinæren.

Pkt. 8 - Vetrinæren. Uansett hvor dere får katten fra så anbefaler jeg at dere, gjerne dagen etter henting, har time hos vetrinæren. En genrell helseundersøkelse og ID merking vil være av det gode for dere alle, og dersom det er behov for vaksine så får man satt denne også. Vaksine gis årlig for voksne katter, og er absolutt påkrevet dersom katten skal være i pensjonat.

Nix vaksine - nix adgang til pensjonat.

Pkt. 9 - Vurder å tegne forsikring for sykdom/skade :)

Pkt. 10 - Du betaler med friheten din ved å holde katt. Dersom dere ikke kan ta med katten når dere skal på ferie, så må katten ha noen som som ser til den, gir mat, rydder dokasse, bytter vann osv. Kattepensjonat er løsningen dersom ikke familie eller venner kan stille opp (og er pålitelige nok !).

Pkt. 11 - Gi katten tid til å bli kjent med sitt nye hjem. Husk at katten har aldri vært i det nye hjemmet sitt før når den kommer for å bo hos dere.

Hvis barna er små, så styr dem litt slik at de ikke stresser katten for mye :)

Pkt. 12 - Snakk om, og bestem dere før katten kommer i hus, for om katten skal få lov til å sove i noens seng, hvem som har oppgaven med å gi mat, bytte vann, renske opp i dokassen. Hovedansvaret for katten har alltid de voksne, dette ansvaret kan ikke delegeres bort.

Pkt. 13 - Husk at du har tatt på deg et ekstra ansvar når du gir et hjem til en hjemløs sjel som har opplevd hjemløshet og fortvilelse.

Kos dere :)

Det finnes ikke maken til hengivne, takknemlige, trofaste katter som har fått en ny sjanse. - de kattene er fullstendig klar over hvor godt de har det når de endelig har funnet et nytt hjem og fått det godt :)

Lille-pus

- med 3 tidligere hjemløse i hus :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med alarm med bevegelses sensor utløses ikke på dyr, vi har en slik alarm med bevegelses sensor å vi hadde to hunder, har nå bare en, men uansett, den utløser seg ikke på dyr, så ikke tenk på det ;)

Lykke til med katt, det er herlige dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blubberella

Lille-Pus har vel fått med det meste. Meget bra innlegg! :)

Men en til viktig ting å huske på er at en katt kan bli 15-20 år, så å få seg katt er en investering for livet. Man bør være sikker på at det er plass til katten i fremtidsplanene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingeting annet å komme med enn det som er skrevet, men jeg måtte bare skrive noe om kattehår. Det er veldig lett å se på enkelte at de har katt. Selv kan det hende jeg ser at jeg har på meg klær full i kattehår (etter at jeg har forlatt huset), og en kamerat av meg har alltid kattehår i sjeggstubbene når vi treffes :fnise: Og dere må regne med å finne et kattehår eller to en sjelden gang på maten ;)

Edit: Får dere gaver som fugl, mus etc, så sørg for å skryte katten oppi skyene, for så å fjerne "gaven" når ikke katten ser det. Grunnen til at de fanger skal visstnok være at det er den eneste gangen katten er overlegen eieren. Og at det er en måte å bidra i husstanden/og eller vise at "SLIK, slik fanger man mat!) Forressten :)

Endret av UnderCover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis personen som er i ferd med å gi seg er mor, så vær forberedt på at hun kan bli sittende med alt ansvaret. Vi hadde samme situasjonen når vi skulle skaffe hund. Etter mye om og men, så gav jeg meg. Nå har samboer og ett barn flyttet ut, og det siste barnet er mer interessert i trening og venner naturlig nok. Så hvem sitter igjen med hunden? Det er meg det. :filer:

Når det er sagt, så kan det være utrolig givende å ha dyr! Du har fått masse gode råd, så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, jeg ser at de fleste tips er gitt, men jeg vil bare si at det her gjør meg så glad :)

Jeg blir like glad hver gang jeg ser noen ta alle forhåndsregler, med tanke på allergi o.l. før de skaffer seg kjæledyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...