AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #61 Skrevet 14. oktober 2011 Men mye er forandret på de siste 20 år, og her må nok masseinnvandring og tilgang til store mengder billig arbeidskraft fra andre land ta sin del av skylden. Skylden for hva? Forandring? Forandring ville det blitt uansett, verden preges selvsagt av at folk flytter på seg, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at etniske nordmenn idag er mer bortskjemte og ufordragelige enn de var i f.eks. 1980? Hvordan er det med arbeidsledigheten på etniske nordmenn idag? Du er dessuten på jordet om du mener at man fikk bedre betalt av å vaske gulv eller stå i kiosk i 1980 enn man gjør idag.
Cuckold Skrevet 14. oktober 2011 #62 Skrevet 14. oktober 2011 Skylden for hva? Forandring? Forandring ville det blitt uansett, verden preges selvsagt av at folk flytter på seg, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at etniske nordmenn idag er mer bortskjemte og ufordragelige enn de var i f.eks. 1980? Hvordan er det med arbeidsledigheten på etniske nordmenn idag? Du er dessuten på jordet om du mener at man fikk bedre betalt av å vaske gulv eller stå i kiosk i 1980 enn man gjør idag. Det er nok du som er på jordet hvis du forsøker å benekte at man kunne tjene mye bedre innen renhold på åttitallet enn senere, at renholdsbransjen på nittitallet byttet ut relativt gode lønner med fine diplomer til å henge på veggen (les: knapper og glansbilder) etter hvert som de store firmaene tok helt over. Jeg vil for øvrig foreslå at du tar deg tid til å lese innlegget du svarer på før du svarer, for du har åpenbart ikke engang tatt deg tid til å skumme gjennom det. Jeg påpeker nemlig nettopp at vaskejobber var bedre betalt enn de litt mindre kjipe butikkjobbene så det blir litt dumt når du fortsetter å omtale dette som to helt likestilte jobbtyper. Mitt poeng er at markedet tvang frem bedre betaling for upopulære jobber på åttitallet og at vi på den måten fikk jobbene gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #63 Skrevet 14. oktober 2011 Det er nok du som er på jordet hvis du forsøker å benekte at man kunne tjene mye bedre innen renhold på åttitallet enn senere, at renholdsbransjen på nittitallet byttet ut relativt gode lønner med fine diplomer til å henge på veggen (les: knapper og glansbilder) etter hvert som de store firmaene tok helt over. Jeg vil for øvrig foreslå at du tar deg tid til å lese innlegget du svarer på før du svarer, for du har åpenbart ikke engang tatt deg tid til å skumme gjennom det. Jeg påpeker nemlig nettopp at vaskejobber var bedre betalt enn de litt mindre kjipe butikkjobbene så det blir litt dumt når du fortsetter å omtale dette som to helt likestilte jobbtyper. Mitt poeng er at markedet tvang frem bedre betaling for upopulære jobber på åttitallet og at vi på den måten fikk jobbene gjort. Begge jobber er idag anset som lavstatus yrker, på samme måte som de ble på 80-tallet. Derfor er det naturlig å sammenligne de, vaske gulv var ikke fett på 80-tallet, ikke var det så jævlig fett betalt heller. At Nordmenn nå foretrekker å benytte seg av svart arbeid framfor hvitt kan vel neppe innvandringen ta skylda for, eller mener du at hvis de bare ikke hadde vært her så hadde ingen benyttet de. Og da hadde alt vært fryd og gammen, eller er du kansje bare en slik sinna nettmann med opphøyet selvbilde og politikerforakt! Forøvrig vil jeg gjerne se dokumentasjon på at dagens etniske nordmenn er mer bortskjemte og ufordragelige? 3d gang jeg spør nå, så det er visst ikke bare jeg som unngår deler av poster
Cuckold Skrevet 14. oktober 2011 #64 Skrevet 14. oktober 2011 Begge jobber er idag anset som lavstatus yrker, på samme måte som de ble på 80-tallet. Derfor er det naturlig å sammenligne de, vaske gulv var ikke fett på 80-tallet, ikke var det så jævlig fett betalt heller. At Nordmenn nå foretrekker å benytte seg av svart arbeid framfor hvitt kan vel neppe innvandringen ta skylda for, eller mener du at hvis de bare ikke hadde vært her så hadde ingen benyttet de. Og da hadde alt vært fryd og gammen, eller er du kansje bare en slik sinna nettmann med opphøyet selvbilde og politikerforakt! Forøvrig vil jeg gjerne se dokumentasjon på at dagens etniske nordmenn er mer bortskjemte og ufordragelige? 3d gang jeg spør nå, så det er visst ikke bare jeg som unngår deler av poster Jeg tror du må lese en gang til: Jeg skrev ikke at vi kunne oppheve lavstatusyrkenes lave status, jeg viste til åttitallet for å minne om at det var en tid for ikke så mange år siden da alle disse yrkene som nå er overtatt av folk av annen nasjonalitet var bekledd av nordmenn. Og det fungerte slik at man måtte kompensere med bedre lønn i de minst populære jobbene, f.eks i renholdsbransjen. At nordmenn i dag er erstattet av utlendinger skyldes neppe at nordmenn som vil ta jobber i servicenæringen eller renhold ikke får jobb, det handler om holdninger, en endring som har vokst frem med innvandringen og arbeidsinnvandringen, parallelt med at mange av disse jobbene har sakket akterut i lønnsutviklingen. La meg vise til et innlegg som kjapt oppsummerer holdningene jeg snakker om: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=581638&view=findpost&p=9579915 Ville ikke stoppet. Men ville gjort det vanskeligere å få statsborgerskap. Vi trenger arbeidskraft, hvem skulle ellers gjøre dritt-jobbene nordmenn ikke vil ha? Jeg syns også vi bør hjelpe enkelte, og det er ikke alle som kan hjelpes der de er. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #65 Skrevet 15. oktober 2011 Svenskene utgjør en fantastisk ressurs for den norske stat. De betaler skatt til oss og jobber masse! Feil! De fleste svensker er sesongarbeidere, og oppholder seg derfor mindre enn seks mnd i Norge, på det viset slipper de å betale skatt til Norge. Ikke kom med påstander bare fordi du tror at ting er slik...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå