Gå til innhold

Hovedstaden, tom for nordmenn!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først klager dere på at utlendinger ikke har jobb og når de har jobb, da klager dere da også.

:filer:

Amen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere fra andre byer som besøker Oslo ville sett at det ikke bare svensker, pakistanere osv. I Oslo om dere oppsøkte andre steder enn Karl Johan, Oslo city og Grønland. Oslo er ikke bare sentrum!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det ville være mye bedre samfunnsøkonomi i å sørge for å betale nordmenn det som skal til for å ta "drittjobbene" enn å importere billig arbeidskraft og se masse nordmenn gå over på trygd.

Ville du betalt noen det dobbelte for å gjøre halvparten av jobben?

• Liker 2
Skrevet

Cuckold har faktisk poeng her, selv om andre feilaktig stempler han som rasist. Jobber med lav lønn, og som er forholdsvis enkle å få er populære blant svensker fordi det likevel er en god deal å jobbe i Norge en periode, og de fleste flytter etterhvert hjem der de får merverdi for det de tjente i Norge på grunn av litt høyere lønnsnivå + høyere kronekurs.

Det ER jo faktisk et problem at lønningene er så lave at det er vanskelig for folk i Norge å leve av det. En del av disse jobbene har så dårlig betalt som 10.000 netto utbetalt i måneden. Det kan være helt ok for svensker som leier seg inn i et større kollektiv for deretter å dra hjem når perioden er over, men det er vanskelig å leve over lang tid på slike summer i Norge. Landet vårt har blitt svært dyrt å leve i, og det er i en del tilfeller ikke lenger mulig å leve på lønna som et lavtlønnsyrke tilbyr.

• Liker 2
Skrevet

Cuckold har faktisk poeng her, selv om andre feilaktig stempler han som rasist.

Feilaktig og feilaktig fru blom, han er muligens ikke rasist, men ideen om å betale noen mer for mindre faller på sin egen urimelighet da ingen heldigvis er så dumme.

At svensker serverer kaffe og pakistanere kjører taxi, gjør ikke at landet vårt blir dyrere å bo i.

Det er dyrt i Stockholm, København, London, Paris og New York også. Det er også viktig å måle verdier i annet enn penger, og hvis man syntes forskjellen mellom rik og fattig i f.eks Oslo er for stor så er det fullt ut mulig å bruke sin stemmerett til å prøve å gjøre noe med det.

Skrevet

Feilaktig og feilaktig fru blom, han er muligens ikke rasist, men ideen om å betale noen mer for mindre faller på sin egen urimelighet da ingen heldigvis er så dumme.

Det er det selvfølgelig ingen som er villige til, om poenget er at Nordmenn skal "ta tilbake" byen i form av å ønske å jobbe på alle nivåer, så er lønnsnivået for lavt til å leve av over tid.

At svensker serverer kaffe og pakistanere kjører taxi, gjør ikke at landet vårt blir dyrere å bo i.

Det sa jeg da heller ikke. Det er de høye lønningene i bedre betalte bransjer som presser prisnivået opp, men den opplevde avstanden i økonimisk velstand øker jo da uansett for de lavtlønte.

Det er dyrt i Stockholm, København, London, Paris og New York også. Det er også viktig å måle verdier i annet enn penger, og hvis man syntes forskjellen mellom rik og fattig i f.eks Oslo er for stor så er det fullt ut mulig å bruke sin stemmerett til å prøve å gjøre noe med det.

Norge er et høykostland på generell basis selv om boligprisene er en del høyere i Oslo.

Skrevet (endret)

Noen av dere som skriker at dere ikke er rassister men uansett snakker stygt om invandrere... har dere hørt om neo-racism? noen ganger tror man ikke at man er rassist, men oppfører seg som en... ikke så stor forskjell spør du meg.

P-s: har hørt en del folk som klager på at det er for lite "hvite folk" i Oslo... så problematikken handler da om fenotype? :eeeh:

Endret av Natalie_M
Skrevet

Dere fra andre byer som besøker Oslo ville sett at det ikke bare svensker, pakistanere osv. I Oslo om dere oppsøkte andre steder enn Karl Johan, Oslo city og Grønland. Oslo er ikke bare sentrum!

Nettopp - igår var jeg på hotellet på Holmenkollen(i det rette strøkm ikke sånt Grønlandsfjas), og på vei opp dit traff jeg både kinesere og russere. Ikke en eneste pakistaner på mils avs....vent litt....det jobba muligens en på hotellet. Crap. Men ingen svensker da. Jo - fader - to stk på konferansen. De er faktisk overalt :overrasket:

• Liker 2
Skrevet

Stakkars innvandrere.. Hvis de jobber så får de mye pes, om de ikke jobber får de også mye pes. Hvordan skal innvandrere få tilfredstille ufornøyde nordmenn egentlig?

Du er klar over at anonymbruker ikke er én og samme person, eller at de som kritiserer utlendinger for å jobbe ikke er de samme som de som kritiserer utlendinger for ikke å jobbe?

Skrevet

Nettopp - igår var jeg på hotellet på Holmenkollen(i det rette strøkm ikke sånt Grønlandsfjas), og på vei opp dit traff jeg både kinesere og russere. Ikke en eneste pakistaner på mils avs....vent litt....det jobba muligens en på hotellet. Crap. Men ingen svensker da. Jo - fader - to stk på konferansen. De er faktisk overalt :overrasket:

Holmekollen? :skratte:

Det er kanskje et av de stedene turister flest drar!

Fikk du vondt av at det jobba en pakistaner på hotellet og to på konferansen?

Jeg bor i oslo, her jeg bor jeg den eneste med annet etnisk bakgrunn enn norsk.

• Liker 1
Skrevet

Det er det selvfølgelig ingen som er villige til, om poenget er at Nordmenn skal "ta tilbake" byen i form av å ønske å jobbe på alle nivåer, så er lønnsnivået for lavt til å leve av over tid.

Ok, jeg har ingen visjon eller ønske om å ta tilbake byen så jeg bryr meg kun om lønnsnivået fordi jeg ønsker et mindre skille mellom fattig og rik, og det helt og holdent uavhengig av etnisitet, religion eller kulturell tilhørighet.

Det sa jeg da heller ikke. Det er de høye lønningene i bedre betalte bransjer som presser prisnivået opp, men den opplevde avstanden i økonimisk velstand øker jo da uansett for de lavtlønte.

Ja, og hvordan løser vi dette da? Ved å begrense arbeidsinnvandring? Det finnes idag mange høytutdannede innvandrere i lavt betalte yrker fordi de ikke slipper til på arbeidsmarkedet i all hovedsak pga fremmedfrykt. Er det riktig?

Norge er et høykostland på generell basis selv om boligprisene er en del høyere i Oslo.

Og vi er visstnok et av verdens beste land å bo i. Vi bruker mindre av lønna idag på mat enn vi gjorde for 50 år siden. Problemet er innbillt rikdom, eller innbillt velstand. Når man er fattig fordi man ikke har råd til å dra på ferie eller kjøpe flere julegaver enn naboen så handler det mer om feil verdier. Jeg sier ikke at Norge ikke har fattige, men problemet kan ikke tilskrives innvandrere uansett hvor mye man vrir og vender på det.

Skrevet

Du er klar over at anonymbruker ikke er én og samme person, eller at de som kritiserer utlendinger for å jobbe ikke er de samme som de som kritiserer utlendinger for ikke å jobbe?

Det som menes er at noen aldri blir fornøyde. Innvandrere er galt uansett om de jobber og sliter eller om de snylter på staten.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Ja det oppleves litt kleint når hele crewet er Svensk.

Spesielt når flyselskapet kaller seg selv for Norwegian!

• Liker 2
Skrevet

P-s: har hørt en del folk som klager på at det er for lite "hvite folk" i Oslo... så problematikken handler da om fenotype? :eeeh:

Som ekte Osloborger sliter jeg mer med innflyttere fra andre deler av landet enn Innvandrere som er født og oppvokst i byen "min".

Mytene og fordommene mange av disse innflytterne drar med seg er noen ganger hinsides all fornuft. Enda værre er det visstnok med de som forblir på bygda, hver gang jeg er utenfr Oslo hører så mye rart om Oslo at det er rart at øra fremdeles sitter fast :)

Skrevet

Spesielt når flyselskapet kaller seg selv for Norwegian!

Så lenge hovedkontoret ligger nærmere Gøteborg enn Bergen så er det jo muligens ikke så rart!

Gjest MorAase
Skrevet

Så lenge hovedkontoret ligger nærmere Gøteborg enn Bergen så er det jo muligens ikke så rart!

Da burde de i anstendighetens navn hete Swedish! Eller aller helst No-Swedish!

• Liker 1
Skrevet

Holmekollen? :skratte:

Det er kanskje et av de stedene turister flest drar!

Fikk du vondt av at det jobba en pakistaner på hotellet og to på konferansen?

Jeg bor i oslo, her jeg bor jeg den eneste med annet etnisk bakgrunn enn norsk.

*ironi* ;)

Skrevet (endret)

På åttitallet, da masseinnvandringen ennå var i startfasen, var det fremdeles hovedsaklig etniske nordmenn som dominerte i det vi litt brutalt kan kalle "drittjobber". Dette til tross for at Norge var blitt et ganske rikt land. Hvordan løste vi problemet den gang? Jo, vi måtte betale folk anstendig for å gjøre upopulære jobber, eksemplevis innen renhold. Etter den tid har vi hatt et par-tre tiår med masseinnvandring, og i dag kan det virke som nordmenn føler seg for gode til en del av disse jobbene.

Jeg er redd masseinnvandringen har bidratt negativt. For uten masseinnvandring ville markedet fortsatt tvunget frem høyere lønninger for de kjedelige slitejobbene, og hadde jobbene fortsatt vært anstendig betalt tror jeg nok vi ville fått flere nordmenn til å ta dem. Men når lønnen er lav og statusen samtidig lav, vil nok mange føle at det hverken innebærer noe fall i status eller noe fall i levestandard å gå over på trygd. Dermed tenker kanskje flere enn nødvendig i de baner.

Jeg tror det ville være mye bedre samfunnsøkonomi i å sørge for å betale nordmenn det som skal til for å ta "drittjobbene" enn å importere billig arbeidskraft og se masse nordmenn gå over på trygd.

Ville du betalt noen det dobbelte for å gjøre halvparten av jobben?

Jeg tok likegodt med det du så behendig klippet bort, for hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele innlegget mitt ville du visst at det jeg taler for er noe vi har sett fungere i praksis; på åttitallet, før masseinnvandring fikk betydning for arbeidsmarkedet var vi etter hvert nødt til å betale folk anstendige lønner for å ta upopulære jobber. At renholdere har blitt nødt til å fare over stadig mer på samme tid betyr ikke at dagens tilstander er mer riktige enn på åttitallet. Det er vel snarere et eksempel på hvordan forholdene har blitt forverret for arbeidstakerne.

Det er jo som jeg påpeker heller ikke slik at det er gratis for Norge som land om folk som ellers ville jobbet i upopulære lavstatusyrker nå i større grad søker seg over på trygd. Norsk næringsliv ville neppe tapt veldig mye konkurransekraft om man måtte betale vaskehjelpen noe bedre. Og saken er jo at vi må betale trygdeutbetalingene også, og dette er ikke penger vi bare kan trekke opp av hatten, så det er ikke bare at billig utenlandsk arbeidskraft gjør vår egen befolkning bortskjemte og ufordragelige, det er til syvende og sist også vi og norsk næringsliv som gjennom beskatning må betale for det.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Og saken er jo at vi må betale trygdeutbetalingene også, og dette er ikke penger vi bare kan trekke opp av hatten, så det er ikke bare at billig utenlandsk arbeidskraft gjør vår egen befolkning bortskjemte og ufordragelige, det er til syvende og sist også vi og norsk næringsliv som gjennom beskatning må betale for det.

Ja, sukk - alt var så meget bedre før! :)

Å sitte i kassa på kiosken var lavtlønnet og lavprestisje på 80-tallet også, samme med drosjesjafører og lærere.

Og hvor har du det fra at vår egen befolkning er bortskjemt og ufordragelig, snakk om tidenes generalisering.

Skrevet (endret)

Ja, sukk - alt var så meget bedre før! :)

Å sitte i kassa på kiosken var lavtlønnet og lavprestisje på 80-tallet også, samme med drosjesjafører og lærere.

Og hvor har du det fra at vår egen befolkning er bortskjemt og ufordragelig, snakk om tidenes generalisering.

Kanskje en idé å forsøke å forholde seg til sak? Læreryrket er kanskje ikke noe høystatusyrke, men det er selvsagt ikke den slags yrker vi tenker på når vi snakker om jobber nordmenn ikke lenger vil ha og som langt på vei er satt bort til folk av andre nasjonaliteter. Det er ingen som har sagt at "alt var bedre før", det jeg har påpekt er bare at man skal ha svært dårlig hukommelse for å påstå at nordmenn alltid har følt seg for gode for å ta jobber innen renhold, service og bygg og anlegg, at dette nærmest skulle være en naturlov og at vi ikke kan forvente at nordmenn skal ta til takke med slike jobber.

Det er neppe slik at nordmenn har en helt annen fordeling av evner enn andre nasjonaliteter, det er ikke alle som har anlegg for å ta høyere utdanning, derfor synes jeg det er tegn på at noe har gått fryktelig galt når vi ser hvor få nordmenn det i dag er i en del tradisjonelle lavstatusyrker. På åttitallet var Norge i ferd med å bli et rikt land, innvandringen var ennå i startfasen og innvandrerbefolkningen utgjorde en helt ubetydelig del av befolkningen, men vi måtte likevel besette de upopulære jobbene, derfor så vi at lønningene, f.eks innen renholdsbransjen var relativt gode og på vei opp.

Å stå i butikk ble ansett å være litt mindre kjipt enn å skure gulv, derfor var lønnen også lavere. Dette var en relativt populær type jobb man kunne ha ved siden av skole og studier, og derfor var det ikke nødvendig å gi tilsvarende kompensasjon økonomisk. Lønnen måtte kort og godt tilpasses markedet, og for å få folk til å ta de minst populære jobbene måtte man tilby kompensasjon i form av en noe mer anstendig lønn. Men mye er forandret på de siste 20 år, og her må nok masseinnvandring og tilgang til store mengder billig arbeidskraft fra andre land ta sin del av skylden.

Det er ganske mange av oss som kan ha sine små og store fysiske eller psykiske plager, og tilhører du en gruppe som både sliter med lav status og lav lønn - null smusstillegg og ingen kompensasjon for at jobben er upopulær - er det bare naturlig at terskelen for å tenke i retning trygd blir lavere. Jo mer interessant jobb du har, jo bedre du er betalt og jo bedre du trives i jobben, jo mindre interessant vil tilværelsen som trygdet fortone seg. Så selv om mange har ulike plager vil nok mange foretrekke å stå i arbeidslivet såfremt man har en jobb man trives med og en god økonomi som følge av den. Har man derimot en dårlig betalt jobb med lav status har man neppe det samme incentiv til å holde ut på tross av sine plager. Derfor forsvinner en større gruppe slitere ut av arbeidslivet, og vi ser folk fra andre land overta jobbene. Noe som bare bidrar ytterligere til å sementere de lave lønningene og den lave statusen. En veldig usunn dynamikk.

Endret av Cuckold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...