Gå til innhold

Forslag til ny røykelov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du velger vel om du vil drikke og? Dårlig sammenligning med alkohol. Jeg synes passiv røking er det værste som finnes! Har vært det i 17 år når jeg bodde hjemme. Når jeg flyttet ut fikk jeg bedre helse og jeg lulter ikke røyk. Jeg har fått kjeft for å ville gå fra et rom med røyk. Så jeg har dårlig erfaring med egoistiske røykere som ikke bryr seg om andre får kreft og lungesyldommer pga. Dem...

Der er det vel snakk om ytterpunkter , jeg røyker , men aldri inne . Faktisk er det blitt slik at når jeg kommer hjem til noen som røyker inne føles det fullstendig feil og merkelig å sitte INNE å røyke .

Jeg røykte ikke inne før røykeloven kom heller da .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cuntzilla

Litt av poenget med forslaget (slik det argumenteres for iallefall) er vel å bedre forhindre utviklingen hvor mange uteplasser har så innglasset uteservering at det knapt kan kalles ute lengre. Det har blitt et lite smutthull i loven for mange utesteder, spesielt de som har en liten lun bakgård klemt inn mellom lokalene sine.

Det handler altså ikke om at det er synd på dere som må kjenne lukten av røyk når dere sitter i sola, det handler om disse røykestedene med vegger, tak, varmelamper og tepper hvor folk står året rundt. Må si at jeg ikke synes spesielt synd på ikke-røykerne som ikke kan stå her ute og drikke pilsen med jakke og lue på fordi det er røykfullt.. det eneste som er attraktivt med disse områdene er det at man kan røyke der. Med en gang det blir forbudt så forsvinner både utebord, varmelamper og mennesker herfra med en gang, mange bakgårder som ble åpnet når røykeloven tredde i kraft vil bare gå tilbake til å være lagringsplass for søppeldunkene igjen og de som har litt finere uteplass vil bare ha den åpen i sesongen.

Så dere kjemper altså for at dere skal ha frisk luft på et sted dere uansett ikke gidder å være størsteparten av året og som vil bli stengt hvis loven trer i kraft.

Menmen, det er vel viktigere at den fine nesen din har det så behagelig som mulig den ene gangen i året det er over 20 grader og du skeier ut med en utepils enn at skitne røykere skal på noen som helst måte ha det behagelig de 364 andre dagene i året.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... Jo, det kan det. Ikkerøykeres standardsvar er: Æsj, det lukter vondt. Da jeg jeg også si: Æsj, det lukter vondt, til svettelukt.

Noen er også veldig allergisk mot parfyme. De sliter nok når de går på byen hvor det er flere som bruker parfyme enn som røyker. Skal det være riktig så burde vi også forby parfyme.

Det handler jo om å ta hensyn til andres helse ikke sant?

Jeg synes røyk i aller høyeste grad kan sammenlignes med parfyme. Like allergisk mot begge deler. Kombinert er virkelig ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rettigheter innenfor husets fire vegger. Ikke skal en røyke inne og i hvertfall ikke med barn. Ikke kan man røyke ute for det kan sive inn til naboen. Altså. Jeg bor i rekkehus. Jeg røyker på terrassen min. Den stunden så får bare naboen lukke vinduet. Jeg må nemlig tåle naboen sin katt som driter hos meg og den andre naboen som har unger som bråker sent og tidlig.

Min egen konklusjon til fremtiden = Ikke ha nære naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det visse steder der man må stå å røyke fordi det er totalforbud mot røyk. Da må man stå under spesielle vifter å røyke, og håret står nesten rett til værs.

Jeg hater røyk, lukten!, og hadde vært likeglad om røyken forsvant for godt. Hadde ikke gjort meg noe om de fikk disse viftene til Norge også. Da ville det bare være lov å ta seg en røyk på visse steder uten at hele området blir forpestet av røyklukt :lur:

Å røyke i sitt eget hjem er opp til hver enkelt, men når det gjelder hjemmehjelpere og sånt, så burde de som ikke orker eller tåler røyklukt slippe å dra hjem til pasienter som røyker.

Er vel så enkelt som at de som røyker kan ta seg av røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger vel om du vil drikke og? Dårlig sammenligning med alkohol. Jeg synes passiv røking er det værste som finnes! Har vært det i 17 år når jeg bodde hjemme. Når jeg flyttet ut fikk jeg bedre helse og jeg lulter ikke røyk. Jeg har fått kjeft for å ville gå fra et rom med røyk. Så jeg har dårlig erfaring med egoistiske røykere som ikke bryr seg om andre får kreft og lungesyldommer pga. Dem...

Noe så grusomtm Elpe! :tristbla: Tror jeg hadde krepert av røykelukten de første mnd jeg levde om jeg hadde vært deg... Jeg reagerte så voldsomt på røyklukt da jeg var baby, at ingen fikk røyke hjemme hos oss.

Mange av foreldrene mine sine venner og søsken/sviger som røyket ble veldig fornærmet pga av dette. Dette var på begynnelsen av 80-tallet!

En venninne av meg slet mye med øre-nese-hals plager da hun var barn pga moren røykte inne og i nærheten av henne hele tiden. Det er altså ikke bare sukker, hvetemel og melk som ødelegger helsen til folk.

Det er faktisk MYE værre å være passiv røyker enn å være aktiv røyker. De som røyker jevnlig har en kropp som tilpasser seg røykingen, men den vil jo bukke under en gang ..

De som er passive, er vant med å ha en røykfri kropp, og når de plutselig innimellom blir utsatt for røyk, reagerer kroppen veldig på lukten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hogwash

Hva synes dere om dette?

Jeg synes det er elendig at de ventet til etter valget med å komme med dette.

(ja, jeg vet at det ikke var regjering vi stemte på nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

Jeg er alltid så nervøs for at røykere skal lage svimerke på huden min eller svi hull i jakka mi. Har opplevd begge deler, så eneste jeg klarer å tenke på i folkemengder hvor folk røyker er at jeg må passe meg for gloen på røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det visse steder der man må stå å røyke fordi det er totalforbud mot røyk. Da må man stå under spesielle vifter å røyke, og håret står nesten rett til værs.

Jeg hater røyk, lukten!, og hadde vært likeglad om røyken forsvant for godt. Hadde ikke gjort meg noe om de fikk disse viftene til Norge også. Da ville det bare være lov å ta seg en røyk på visse steder uten at hele området blir forpestet av røyklukt :lur:

Å røyke i sitt eget hjem er opp til hver enkelt, men når det gjelder hjemmehjelpere og sånt, så burde de som ikke orker eller tåler røyklukt slippe å dra hjem til pasienter som røyker.

Er vel så enkelt som at de som røyker kan ta seg av røykere.

jeg tror ikke jeg hadde stilt meg under en sånn vifte .....

Men det med sykepleiere , hva om ingen av sykepleierene /hjelpepleierene røyker ?

Skal ikke den gamle som røyker inne i huset sitt få hjelp da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen konklusjon til fremtiden = Ikke ha nære naboer.

Sant det eller å godta at naboer røyker på terrassen sin, har utekatter og at barn høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Litt av poenget med forslaget (slik det argumenteres for iallefall) er vel å bedre forhindre utviklingen hvor mange uteplasser har så innglasset uteservering at det knapt kan kalles ute lengre. Det har blitt et lite smutthull i loven for mange utesteder, spesielt de som har en liten lun bakgård klemt inn mellom lokalene sine.

Hva med perronger? Det var leit å stå på perrongen i hovedstaden og nesten miste synet på gunn av sigarettrøk. (Røken tirrer mine tårekanaler slik at jeg får ukontrollert tåreproduksjon i flere minutter etterpå). Det var umulig å flytte seg noe sted da det hver annen meter sto personer å røkte sine siste desperate røk før de skulle ut å fly. Heldigvis kom toget slik at en om seg innendørs igjen da. Men en hadde ikke mye glede av landskapet som for forbi på utsiden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det eller å godta at naboer røyker på terrassen sin, har utekatter og at barn høres.

Det vil vel alltid finnes irritasjonsmomenter. Er nok lettere å godta dem. Men hadde jeg hatt naboer som røyket slik at det kom inn til meg så hadde jeg måttet flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns i grunn det begynner å bli en heksejakt på røykere jeg. Jeg festryøker, jeg er ikke en egoist fordi om. Jeg tar hensyn, jeg går ut og røyker, går bak eller foran dem som ikke røyker når vi går ute og på vei til byen. Jeg står et stykke unna hvis jeg røyker og de ikke vil røyke. Jeg røyker aldri foran barn i og med at jeg kun festrøyker og det ikke er unger der. Hvor mye mer hensyn må jeg ta da før alle blir fornøyde?

Å røyke inne liker jeg ikke, men nå skal man ikke få lov til å sitte ute å røyke en gang? Det er bra det er fokus på å hindre flere i å begynne å røyke, men at vi ikke skal få lov til å røyke ute en gang blir for drøyt - hvis vi er et likestilt samfunn så vil jeg forvente å få en røykeplass da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange tåpelige argumenter.. Skal vi se.

Nr 1: Røykere lukter så fælt og derfor bør alle som vil slippe å bli utsatt for denne grusomheten.

Dette er et tullete argument. Greit nok at det lukter vondt, men det finnes hundrevis av andre lukter som er ille, om ikke verre. Når man f.eks jobber i helseservicen, så kan man ikke nekte å hjelpe en med hvitløksånde, ei heller en som røyker.

DERE DØR IKKE AV LUKTA!

Nr 2: Passiv røyking er helseskadelig.

Ja, det er det, dersom man blir utsatt for store mengder røyk over lengre tid og man er disponibel for kreft eller allergisykdommer. Jeg tror ikke man tar stor skade av røyking som foregår ute i fri luft.

Hvis det sitter noen å røyker hasj ved nabobordet, så blir ikke du beruset. Sitter du i et lite rom sammen med noen som røyker hasj, så kan du bli beruset.

Point is clear.

Nr 3: Sammenligning med alkohol. At man ikke kan drikke alkohol når som helst, da bør man heller ikke få røyke når som helst.

Les: ALKOHOL ER ET RUSMIDDEL SOM PÅVIRKER REAKSJONSEVNE OG BEVISSTHETSNIVÅ!

Røyk er ikke et slikt rusmiddel, selv om nikotin virker avslappende og hjernen skiller ut mer dopamin (???).

Synes det er forferdelig hvor mye en skal få lov å mene om røykere. Stakkars folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2: Passiv røyking er helseskadelig.

Ja, det er det, dersom man blir utsatt for store mengder røyk over lengre tid og man er disponibel for kreft eller allergisykdommer. Jeg tror ikke man tar stor skade av røyking som foregår ute i fri luft.

For mennesker med astma, allergier, annen sykdom, kan faktisk passiv royking ute foere til litt mer enn litt "ubehag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mennesker med astma, allergier, annen sykdom, kan faktisk passiv royking ute foere til litt mer enn litt "ubehag".

Ja, jeg er klar over det. Men allergikere kan møte på mange ubehageligheter i hverdagen, spesielt parfymeallergikere.

Men folk flest er ikke allergikere, og allergikere må faktisk unnvære situasjoner der de blir syke.

Jeg er også allergisk mot diverse ting, og kan oppleve mange ubehag, spesielt på jobb der jeg er mest utsatt og ikke kan "slippe unna".

Men jeg kan ikke be alle rundt meg om å sirkle livene sine rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada , white trash og idioter og uintelligente og jeg vet ikke hva , godt det finnes noen å hetse (ironi)

Jeg kan skjønne det kan være plagsomt på de mest innebygde "uterestaurantene" .Men på en restaurant som faktisk er ute ?

Da dør man ikke av passiv røyking akkurat, det med lukta er ikke et argument, med mindre du forbyr andre lukter og .

Og hva med gamlehjem/ sykehjem/omsorgsbolig, hva mener du praksis burde være der ?

De som bor der har jo som oftest ikke hjemmeboende barn .

Mange dør av passiv røyking årlig, og mange barn får asma. Hvorvidt de burde nekte folk å røyke i eget hjem, er en annen sak.

Men da bør ikke røykerne i hjemmesykepleien ha rett til å nekte å pleie de som røyker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dør av passiv røyking årlig, og mange barn får asma. Hvorvidt de burde nekte folk å røyke i eget hjem, er en annen sak.

Men da bør ikke røykerne i hjemmesykepleien ha rett til å nekte å pleie de som røyker...

Det var jo satt i sammenheng med røyking ute .

Jeg synes ikke noen bør nekte å pleie dem som røyker hjemme , de har rett til å røyke hjemme , og de har krav på hjelp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det. Men allergikere kan møte på mange ubehageligheter i hverdagen, spesielt parfymeallergikere.

Men folk flest er ikke allergikere, og allergikere må faktisk unnvære situasjoner der de blir syke.

Jeg er også allergisk mot diverse ting, og kan oppleve mange ubehag, spesielt på jobb der jeg er mest utsatt og ikke kan "slippe unna".

Men jeg kan ikke be alle rundt meg om å sirkle livene sine rundt meg.

Jeg er allergisk mot røyk og parfyme og vil selvfølgelig ikke at alle røykere og parfymebrukere skal sirkle livet sitt rundt meg, det eneste jeg vil ha er litt forståelse. Forståelse for at jeg kan få anfall og havne på sykehus hvis røyk blåses direkte på meg hvis jeg allerede er svekket fra noe annet som f.eks. parfyme eller en forskjølelse. Jeg synes at mange røykere viser hensyn, og mange ikke. Jeg går ikke på restaurant hvis jeg ikke er superfrisk og er forberedt på å bli ganske dårlig, og jeg sitter da inne. Jeg synes det er trist at jeg må unnvære veldig mange situasjoner, og har møtt lite forståelse for at jeg ikke kan være med på en del sosialt pga dette. Det hadde vært fint med et område for røykere på restauranter og utesteder et godt stykke unna inngangen. Og ja, jeg blir kraftig påvirket av lukt også.

Jeg synes at røykere blir stigmatisert og mobbet, men allergikere blir også det, og kan faktisk ikke noe for grunnen til at de blir det, det kan røykere når jeg sitter det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest rebecca

jeg kjenner at jeg rett og slett blir kokende forbanna over alle disse teite forslagene.

Nå synes jeg heller at de skal tenke litt mer over alkoholen. ALkohol tar livet av sikkert like mange mennesker som røyk. Alkohol kan man også bli avhengi av. Alkohol kan skade deg.Men om de gidder å bry seg om det? neida, Røyken først, Folk velger da om de vil røyke eller ikke, og klart, de som har litt vett, blåser jo ikke røyken på ett ikke røykende bord ute.

Jeg er ivertfall slik, om for eksempel jeg sitter helt alene ute, og tar meg en blås, og en familie kommer med barn og setter seg ute, så stumper jeg heller røyken å går inn igjen. Eller vente på bussen, først alene, da sitter jeg i skuret, men kommer det folk, så går jeg ut ifra skuret istedet. Såpass respekt har jeg for de som ikke røyker.

Men er jo klart, ikke alle i dette land som tenker som meg! :)

sykt bra poeng!

de fleste av oss som røyke har såpass restpekt for dokk som iche røyke at me iche står oppi dokk! og spesielt hvis det komme ongar så flytte de fleste oss me ein gong! og alkohol e mer skadeligt enn røyk! så sykt mye drid folk jr på fyllå ta heller tak i det og begrens det, har sitt nokk av vennane mine som må på sykehus pga alkohol! se på dokumentaren NRK (tror eg) lagte nettopp om utelivet i stavanger! det e gale!

de felste av oss syns det e heilt greit at me iche får røyka inne på offentlig plasse og me forstår dette veldig godt, men dokk trenge iche ta fra oss friheten te å røyka ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...