Gå til innhold

Forslag til ny røykelov


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forslag til ny røykelov..

Hva synes dere om dette?

Jeg personlig kjenner det koker litt inni meg av slik detaljstyring! ..og jeg røyker ikke!

Virker som de tror de eier landet vårt og menneskene i det, disse politikerene våres...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg reagerer mest på er hvis det virkelig er slik at mennesker som bor i omsorgsbolig skal bli nektet å røyke i sitt eget hjem på grunn av noen få helsepersonell som skal skånes. Der tråkker de langt over en grense for mitt vedkommende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til ny røykelov..

Hva synes dere om dette?

Jeg personlig kjenner det koker litt inni meg av slik detaljstyring! ..og jeg røyker ikke!

Virker som de tror de eier landet vårt og menneskene i det, disse politikerene våres...

Nå går de for langt. Det ender opp med nedgang i gjester på restauranter eller at folk vaser ut i gata for å ta seg en røyk.

Terskelen min for å gå ut å spise er høy fra før pga prisen, men den kommer til å bli høyere hvis jeg ikke kan ta med en røyk etter maten i friluft.

Høybråten var imot dette, men foreslo røykforbud i hjem med barn. Greit nok, men hvordan skal de håndheve det? Dør til dør?

Hva med de som ikke har barn og det plutselig kommer noen med barn på besøk? Skal jeg da straffes for å røyke i mitt barnefrie hjem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig et tøvete forslag, og det vil bli umulig å håndheve. De stedene som har rigget til for uteservering, gjerne med varmelamper, glassvegger og persienner vil naturligvis da bare begrense serveringen til at den foregår innendørs, dermed vil det heller ikke lenger være "utendørsservering" ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er hvis det virkelig er slik at mennesker som bor i omsorgsbolig skal bli nektet å røyke i sitt eget hjem på grunn av noen få helsepersonell som skal skånes. Der tråkker de langt over en grense for mitt vedkommende.

Da må de nekte alle som har hjemmehjelp å røyke hjemme også. Det er ikke gjennomførbart.

På de hotellene med røykerom har de løst dette ved at det kun er stuepiker som røyker som tar de rommene eller andre som ikke bryr seg om det.

Det er nok av folk i helsesektoren som røyker. Har et eldresenter ved siden av meg og ser at mange av de ansatte tar seg stadig en blås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så idiotisk. Nå har ikke røykerene fått gjennom at det skal være røykfritt inne. Så gå inn da vel! Der er det røykfritt, akkurat som dere ville ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Jeg støtter forslagene ett hundre prosent. Hvorfor i alle dager skal jeg utsettes for røykere utenfor enhver inngang? Er det rettferdig at jeg som ikke-røyker ikke skal orke å sette meg på en uteservering for å spise en lunsj, pga. røykere rundt meg? Eller om jeg står og venter på trikken under skuret i regnvær - hvorfor må jeg trekke meg bort fordi en eller annen white-trash idiot absolutt skal tenne en sur sneip? Man promper ikke folk i trynet, så hvorfor skal vi akseptere at folk gjør noe som oppfattes som like illeluktende og av mange regnes som like uhøflig?

Virker som de tror de eier landet vårt og menneskene i det, disse politikerene våres...

Du er uintelligent.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslagene ett hundre prosent. Hvorfor i alle dager skal jeg utsettes for røykere utenfor enhver inngang? Er det rettferdig at jeg som ikke-røyker ikke skal orke å sette meg på en uteservering for å spise en lunsj, pga. røykere rundt meg? Eller om jeg står og venter på trikken under skuret i regnvær - hvorfor må jeg trekke meg bort fordi en eller annen white-trash idiot absolutt skal tenne en sur sneip? Man promper ikke folk i trynet, så hvorfor skal vi akseptere at folk gjør noe som oppfattes som like illeluktende og av mange regnes som like uhøflig?

Du er uintelligent.

Jada , white trash og idioter og uintelligente og jeg vet ikke hva , godt det finnes noen å hetse (ironi)

Jeg kan skjønne det kan være plagsomt på de mest innebygde "uterestaurantene" .Men på en restaurant som faktisk er ute ?

Da dør man ikke av passiv røyking akkurat, det med lukta er ikke et argument, med mindre du forbyr andre lukter og .

Og hva med gamlehjem/ sykehjem/omsorgsbolig, hva mener du praksis burde være der ?

De som bor der har jo som oftest ikke hjemmeboende barn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

jeg kjenner at jeg rett og slett blir kokende forbanna over alle disse teite forslagene.

Nå synes jeg heller at de skal tenke litt mer over alkoholen. ALkohol tar livet av sikkert like mange mennesker som røyk. Alkohol kan man også bli avhengi av. Alkohol kan skade deg.Men om de gidder å bry seg om det? neida, Røyken først, Folk velger da om de vil røyke eller ikke, og klart, de som har litt vett, blåser jo ikke røyken på ett ikke røykende bord ute.

Jeg er ivertfall slik, om for eksempel jeg sitter helt alene ute, og tar meg en blås, og en familie kommer med barn og setter seg ute, så stumper jeg heller røyken å går inn igjen. Eller vente på bussen, først alene, da sitter jeg i skuret, men kommer det folk, så går jeg ut ifra skuret istedet. Såpass respekt har jeg for de som ikke røyker.

Men er jo klart, ikke alle i dette land som tenker som meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada , white trash og idioter og uintelligente og jeg vet ikke hva , godt det finnes noen å hetse (ironi)

Jeg kan skjønne det kan være plagsomt på de mest innebygde "uterestaurantene" .Men på en restaurant som faktisk er ute ?

Da dør man ikke av passiv røyking akkurat, det med lukta er ikke et argument, med mindre du forbyr andre lukter og .

Og hva med gamlehjem/ sykehjem/omsorgsbolig, hva mener du praksis burde være der ?

De som bor der har jo som oftest ikke hjemmeboende barn .

Jeg royker ikke, men royket i mang aar. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om roykelov paa uteservering ogsaa. Selv opplever jeg at det er plagsomt aa faa royk blaast paa meg naar jeg spiser, men likvel, jeg KAN gaa inn aa spise, selv om jeg helt klart ville foretrukket aa sitte ute i frisk luft.

Lukta er et argument i seg selv, en annen ting er naar man faar royken blaast rett paa seg. Man sitter gjerne trangt paa uteservering, og har man 2 bord i umiddelbar naerhet som royker, saa er det ukoselig.

Naar det er sagt, folk som jobber i service og helseyrker (sykepleiere, frisoer, osv) syns jeg kan la vaere aa stinke royk i arbeidstiden. Ellers syns jeg det er haarreisende at man ikke skal faa lov til aa royke i sitt eget hjem, eller i sin siste del av livet uavhengig om man er paa hjem eller ikke. Ellers syns jeg staten er noen forbanna hyklere. Det er farlig aa royke, det odelegger helsa til den som royker, den som blir utsatt for passiv royking, det skader miljoet...men likevel, SELGES skal det, for gudene skal vite hvor mye staten tjener paa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol tar liv og er skadelig. Det plager ikke meg om en person drikker et klass øl eller to rett ved siden av meg. Det gjør røyk. Jeg gir en stor F i om reøyk er sunt eller farlig. Det er kukta jeg ikke liker. Og jeg synes ingenting røyk har noe på et stedf der man sitter og spiser. Skal du røyke får du gå ut, vekk fra folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol tar liv og er skadelig. Det plager ikke meg om en person drikker et klass øl eller to rett ved siden av meg. Det gjør røyk. Jeg gir en stor F i om reøyk er sunt eller farlig. Det er kukta jeg ikke liker. Og jeg synes ingenting røyk har noe på et stedf der man sitter og spiser. Skal du røyke får du gå ut, vekk fra folk.

Det er jo snakk om røyking UTE!!!

Hvis røyk ute plager deg så kan du gå inn. Der er det røykfritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol tar liv og er skadelig. Det plager ikke meg om en person drikker et klass øl eller to rett ved siden av meg. Det gjør røyk. Jeg gir en stor F i om reøyk er sunt eller farlig. Det er kukta jeg ikke liker. Og jeg synes ingenting røyk har noe på et stedf der man sitter og spiser. Skal du røyke får du gå ut, vekk fra folk.

Nei veit du hva... Det er mye jeg synes lukter helt grusomt også men jeg menes ikke at det bør forbys likevel! Nå om dagen feks går jeg med omtrent kronisk brekningsrefleks pgr av lukten av fårikål! Det lukter grusomt, og jeg kan ikke spise steder med sånn lukt! Derfor må JEG ta MINE forhåndsregler for å slippe å bli plaget. Hva med eksoslukt? Det er ekkelt!! Spesielt om jeg vandrer langs moterveien! Ganske idiotisk av meg å klage på lukta om jeg velger å faktisk gå langs motorveien istedet for den tilrettelagte gangveien som de bygde for bare noen få år siden sånn at folk faktisk skulle slippe den eksoslukta!

Man har faktisk et valg, og klarer man ikke lukta så får man heller sette seg inn da.. Røykerene står utenfor 9 mnd av året, men de siste tre så skal de jages avgårde?? Det minner meg om disse gærne kondomdress-folka.. Jeg går tur i marka med hunden min i alt slags vær og vind, i -20c og sur vind, og når regnet bøtter ned ute, men med en gang været er fint

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei veit du hva... Det er mye jeg synes lukter helt grusomt også men jeg menes ikke at det bør forbys likevel! Nå om dagen feks går jeg med omtrent kronisk brekningsrefleks pgr av lukten av fårikål! Det lukter grusomt, og jeg kan ikke spise steder med sånn lukt! Derfor må JEG ta MINE forhåndsregler for å slippe å bli plaget. Hva med eksoslukt? Det er ekkelt!! Spesielt om jeg vandrer langs moterveien! Ganske idiotisk av meg å klage på lukta om jeg velger å faktisk gå langs motorveien istedet for den tilrettelagte gangveien som de bygde for bare noen få år siden sånn at folk faktisk skulle slippe den eksoslukta!

Man har faktisk et valg, og klarer man ikke lukta så får man heller sette seg inn da.. Røykerene står utenfor 9 mnd av året, men de siste tre så skal de jages avgårde?? Det minner meg om disse gærne kondomdress-folka.. Jeg går tur i marka med hunden min i alt slags vær og vind, i -20c og sur vind, og når regnet bøtter ned ute, men med en gang været er fint

oi... ble visst ikke ferdig...

..Jeg går tur i marka med hunden min i alt slags vær og vind, i -20c og sur vind, og når regnet bøtter ned ute, men med en gang været er fint så kartes det ting på oss og vi stikkes ned med staver fordi vi går i "deres" løype..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget!

Det er klart bevist at tobakksrøyk er helseskadelig, og av den grunn synes jeg det burde være strengt forbudt å nyte i det offentlige. Helt uavhengig av om det er utendørs eller innendørs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støtter forslaget!

Det er klart bevist at tobakksrøyk er helseskadelig, og av den grunn synes jeg det burde være strengt forbudt å nyte i det offentlige. Helt uavhengig av om det er utendørs eller innendørs.

Alkohol, sjokolade , pommes frites, høye hæler,for lite påkledning, i følge din argumentasjon burde alt dette forbys i det offentlige rom .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget. Det var ramaskrik ved forrige røykelov også, men nå er alle glad for den :)

Ja mye vil ha mer..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært et røykeområde ute på restauranter som er unna inngangen. Altså slik at ikke noe røyk siver inn inngangen, og slik at går an å komme seg inn uten å merke røyk. Jeg synes også at i f.eks. omsorgsboliger så bør det deles opp, slik at de som røyker er på en side og de som ikke røyker på en annen side. Men faren med denne oppdelingen er stigmatisering og mobbing. Jeg sier nå hva jeg tenker hadde vært best for meg selv, siden jeg er allergisk mot røyk og har astma og ikke kan gå inn på en restaurant hvis noen røyker rett på utsida, da får jeg anfall i form av pustebesvær og det renner av øyne og nese, klør også i ansiktet. På det verste svulmer hele halsen min opp. Men jeg føler at mange røykere blir tråkket på og sett stygt på, og det er galt. Alle har rett til å velge om man vil røyke eller ikke røyke. Men hvorfor ikke legge det opp slik at man kan røyke på et avgrenset område uten å få stygge blikk, host og fæle kommentarer mot seg. Hadde ikke det vært litt fint for røykere? Eller blir det en slags utestegning? Jeg synes det er enda viktigere som nevnt i artikkelen at røyking blir forbudt ved stasjoner o.l.

Og jeg oppfordrer alle til å ikke røyke nær barn. Egne eller andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...