Gå til innhold

"Lørdagsgodt gjør barna sukkeravhengige"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze

Jeg har alltid vært liberal med godis, kjeks, is osv med mine barn. De fikk aldri typisk lørdagsgodt, men kunne like gjerne få en is på tirsdag. Hva med dere voksne, spiser dere kun slike ting på lørdag, eller kommer godiset fram etter at ungene er i seng? ;)

Ellers så er vi jo gjerne veldig flinke til å assosiere kos med mat her i landet. Når vi skal kose oss er det mat, drikke eller godteri som er i fokus, ikke selve samværet eller hva man gjør sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo alle opplevelser forskjellig, men da jeg vokste opp hadde vi en skål fremme, eller is etter middag eller sånt i hverdagen. Jeg var vant med at det var tilgjengelig, og hadde dermed ingen hast med å spise masse godteri på lørdagen mens jeg hadde sjansen.

Mine søskenbarn har vokst opp med kun lørdagsgodt, og der var skålen tom etter en halvtime, uansett. Jeg husker da jeg og mamma lagde risboller til jul et år, og vi lagde MASSE. Etter to dager med besøk fra dem var alt tomt - de spiste opp nesten alt. Ikke at det gjør noe (det var jo jul), men vi kunne bruke tre uker på samme mengde :-p

I voksen alder har vi snakket om dette, og de sier at de ikke forstår hvordan jeg kan ha godteri i huset uten å spise opp alt. Jeg har gjerne godteri i skapet til det går ut på dato (kanskje ikke så lurt, men det viser jo at jeg ikke hiver det i meg med en gang det er i hus). Sambo har det akkurat likt som meg.

Søskenbarna mine og familien deres har fortsatt aldri godteri i huset, og når det først er på bordet så er det vekk umiddelbart.

Jeg er mer for å spise godteri med måte, og jeg er glad for at mine foreldre valgte å la meg vokse opp sånn.

Jeg har/hadde det faktisk litt på samme måten som søskenbarna dine. Vi var fire barn da jeg var liten, ikke så mye penger å rutte med og i tillegg er en av foreldrene mine ganske streng på dette med søtsaker. Når jeg tenker tilbake på barndommen min hadde vi aldri godteri, søte kjeks eller is eller andre gode ting, tror ikke vi hadde lørdagsgodt heller, da ble det heller godteri mer sporadisk, men sjelden. Vi hadde heller aldri sjokoladepålegg eller søte frokostblandinger. Jeg husker når jeg var hos venninner og sånn så nærmest slukte jeg de kjeksene vi fikk til barne-TV, og i bursdagsselskaper kunne jeg dytte i meg så mye kake og søtsaker at jeg kastet opp. Da jeg ble eldre og begynte å disponere egne penger merket jeg at jeg kjøpte masse usunt, for endelig kunne jeg jo! Nå i voksen alder sliter jeg fortsatt litt med dette, men heldigvis er jeg sunn og veldig bevisst på hva sunn mat er, så jeg er normalvektig. Men jeg tror at jeg antakeligvis ikke hadde hatt denne "trangen" til å kjøpe noe søtt eller godt hvis det var mer naturlig for meg i barndommen.

Samtidig mener jeg ikke at man skal ha en godteriskål stående fremme eller servere usunne desserter hver dag, men en mellomting er fin. Kanskje kan man ha pannekaker med is på tirsdag, spise kjeks til barne-TV på torsdag, litt godteri på lørdag?

Endret av trinity89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært liberal med godis, kjeks, is osv med mine barn. De fikk aldri typisk lørdagsgodt, men kunne like gjerne få en is på tirsdag. Hva med dere voksne, spiser dere kun slike ting på lørdag, eller kommer godiset fram etter at ungene er i seng? ;)

Ellers så er vi jo gjerne veldig flinke til å assosiere kos med mat her i landet. Når vi skal kose oss er det mat, drikke eller godteri som er i fokus, ikke selve samværet eller hva man gjør sammen.

Jeg MÅ ha lørdagsgodt. Gleder meg som en unge til det faktisk ;)

Prøver å holde meg unna ellers i uka. Men ellers kan vi selvfølgelig kose oss med is, kjeks, kaker osv. Men det er helst når vi har besøk, eller føler at vi fortjener å kose oss litt ekstra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de som har vokst opp med at godteriskålen står fremme hele uken Og jeg tror det gjør at man får et mye mer avslappet forhold til det, og ikke må stappe det i seg når man først får mulighet. Sånn skal mine barn vokse opp hvertfall, men har nok mye med hva man vokste opp med selv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Åh, herregud, jeg kjenner jeg begynner å bli lei dette hysteriet. Altså, så lenge man gir barna begrensede mengder med godis på lørdagene, slik jeg fikk da jeg var liten, så ser jeg virkelig ikke problemet. Stikkordet er begrensede. Jeg er helt enig i at det er vilt å gi en femåring en kilo med smågodt, men jeg tviler på at de tar mye skade av barne-tv-godtepose hver lørdag. Det er ikke lørdagsgodiset jeg ser på som problemet, men heller alt det andre rundt, vanene man har i hverdagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Såå enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paddington

Åh, herregud, jeg kjenner jeg begynner å bli lei dette hysteriet. Altså, så lenge man gir barna begrensede mengder med godis på lørdagene, slik jeg fikk da jeg var liten, så ser jeg virkelig ikke problemet. Stikkordet er begrensede. Jeg er helt enig i at det er vilt å gi en femåring en kilo med smågodt, men jeg tviler på at de tar mye skade av barne-tv-godtepose hver lørdag. Det er ikke lørdagsgodiset jeg ser på som problemet, men heller alt det andre rundt, vanene man har i hverdagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Enig.

"Den gyldne middelvei", er noe jeg har tro på. Tror det er lettere å holde seg både frisk og slank på den måten.

Samtidig er det så mye uenighet rundt dette temaet, at det er umulig å finne "sannheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er då betre å eta godteri ein gong i veka, enn litt kvar dag? Då blir det fort mykje meir enn det blir på ein kveld... Er vel ingen som meiner ungane skal ha ein kilo smågodt på laurdagskvelden. Ein liten pose godteri ein gong i veka er mykje betre enn ein karmell dagleg, både for helsa og tenner. Ser absolutt ingen problemer med ein kosedag i veka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

æh..det er vel heller forventa at man blir avhengig av sukker om man spiser litt hver dag, enn litt en gang i uka. :lete:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker enda følelsen av lørdag fra barndommen. Lørdag var kooosedag, ikke bare pga snopet vi fikk til barnetv, men også fordi vi hadde fri, koste oss sammen, og spiste noe godt ettter snopet på kvelden (pizza, pølser osv)

Hver lørdag har jeg fremdeles denne sitrende gode følelsen i kroppen selv i voksen alder og ser ingenting gale i å ha en slik koooosedag i uken, med LØRDAGSSNOP og annet.

Er overhodet ikke bedre for tennene iallefall å spise litt snop hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jeg visste ikke hva lørdagsgodt var. En gang jeg hadde vært i bursdagsbesøk hadde vi fått godtepose og jeg hadde spurt mamma hvilken av de ekle greiene oppi de andre mente var lørdagsgodt, så jeg har vokst opp i den tro at jeg ikke fikk lørdagsgodt for mamma tok en spansk en. Haha.

På lørdager var alt som vanlig, bare at jeg fikk noen ganger saft, et kakestykke eller potetskruer hvis det var noe spesielt som skjedde.

Og se på meg nå.. Kan ikke fordra snop! Hater det... HATER sjokolade mest av alt jeg vet om. Haha :P Og alle jenter som elsker det liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt..

Her har ingen fasitsvar , det er helt sikket...

Jeg er 42, faren min var tannlege

Jeg fikk gotteri på lørdagen

spiste masse i " smug"

har ingen hull

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

dette er nå på grensen til hysteri...

jeg ser ingen problem med å ha en dag i uken man kan kose seg med litt lørdagssnop. jeg har vært vant med det siden jeg var liten, og kommer til å fortsette denne vanen med min nye familie. Det er jo ikke snakk om enorme mengder heller, det fins faktisk en mellomting.

jeg fikk som regel en pose barne tv-godt eller en liten pose smågodt som jeg fikk plukke selv. oget glass brus eller to. blir jo ikke sukkeravhengig av det. var i tillegg strenge regler om å pusse tennene godt etter godterispising.

og idag spiser jeg kun godterier på lørdager av ren vane, og har aldri hatt hull i tennene, så jeg har ikke hatt noen fare av å spise litt søtt iblant, og det har ingen andre heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Jeg er ganske enig i artikkelen. Delvis pga. at det virker logisk, og delvis pga. at jeg har sett konkrete eksempler på at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste med å spise godteri flere ganger i uka, må vel være for tennene? Jeg lærte i allefall det at det var bedre å spise mye én gang enn litt hele tiden for å unngå å ødelegge tennene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...