Gå til innhold

"Lørdagsgodt gjør barna sukkeravhengige"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7828400

Lørdagsgodt er i mine en merkelig særnorsk tradisjon, og jeg er tilbøyelig til å være enig med utsagnet. Uten at jeg har noen undersøkelser å vise til (men kanskje andre har?), er er faringen min at også voksne i Norge spiser umengder godteri, mens godteri i andre europeiske land er mer noe som er forbeholdt barn, og da heller litt i blant enn store mengder i helga.

Hva tenker dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lørdagsgodt ble jeg aaaldri lært til å spise i store mengder på lørdagen, her ble det 0,5l brus og en pose stjernemiks. Såklart vil store mengder ha en viss negativ effekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier en pose stjernemix, da? Jeg prøvde å google det, og kom over en side som sa 400g. Stemmer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herregud, jeg kjenner jeg begynner å bli lei dette hysteriet. Altså, så lenge man gir barna begrensede mengder med godis på lørdagene, slik jeg fikk da jeg var liten, så ser jeg virkelig ikke problemet. Stikkordet er begrensede. Jeg er helt enig i at det er vilt å gi en femåring en kilo med smågodt, men jeg tviler på at de tar mye skade av barne-tv-godtepose hver lørdag. Det er ikke lørdagsgodiset jeg ser på som problemet, men heller alt det andre rundt, vanene man har i hverdagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke tar helt av med godteriet, så ser ikke jeg problemet. Jeg synes det bare var kos da jeg fikk en skål med smågodt i på lørdagskvelden :) Jeg gikk å gledet meg hele uken til det :fnise: Jeg ser ikke problemet så lenge barna ikke får en full pose med smågodt f.eks

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herregud, jeg kjenner jeg begynner å bli lei dette hysteriet. Altså, så lenge man gir barna begrensede mengder med godis på lørdagene, slik jeg fikk da jeg var liten, så ser jeg virkelig ikke problemet. Stikkordet er begrensede. Jeg er helt enig i at det er vilt å gi en femåring en kilo med smågodt, men jeg tviler på at de tar mye skade av barne-tv-godtepose hver lørdag. Det er ikke lørdagsgodiset jeg ser på som problemet, men heller alt det andre rundt, vanene man har i hverdagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Har du lest artikkelen? Poenget er ikke at barn aldri skal få smake godteri, men at det ikke er er så lurt å gi dem masse en gang i uka. Det er bedre med en liten bit ofte enn mye på en gang.

Jeg ser litt paralleller til norsk helgefyll. Altfor mye på en gang, i stedet for et glass vin til maten uansett hvilken dag det tilfeldigvis er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kalkunkrøll

Strengt tatt spises det vel for mye godteri her i landet, og det er unødvendig å prakke å barn slike uvaner tidlig. Vi hadde sjeldent lørdagsgodt, så jeg har aldri noe behov for godteri. Unn heller familien og barna et ekstra godt måltid i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest artikkelen? Poenget er ikke at barn aldri skal få smake godteri, men at det ikke er er så lurt å gi dem masse en gang i uka. Det er bedre med en liten bit ofte enn mye på en gang.

Jeg ser litt paralleller til norsk helgefyll. Altfor mye på en gang, i stedet for et glass vin til maten uansett hvilken dag det tilfeldigvis er.

Mine fikk lørdagsgodt, men ikke bare søtsaker. En liten sjokoladeplate og popcorn og brus eller saft. Ikke store mengder. Ellers vanket det kaker av og til og is eller dessert. Hvorfor sammenligner du det med vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Nå er jo alle opplevelser forskjellig, men da jeg vokste opp hadde vi en skål fremme, eller is etter middag eller sånt i hverdagen. Jeg var vant med at det var tilgjengelig, og hadde dermed ingen hast med å spise masse godteri på lørdagen mens jeg hadde sjansen.

Mine søskenbarn har vokst opp med kun lørdagsgodt, og der var skålen tom etter en halvtime, uansett. Jeg husker da jeg og mamma lagde risboller til jul et år, og vi lagde MASSE. Etter to dager med besøk fra dem var alt tomt - de spiste opp nesten alt. Ikke at det gjør noe (det var jo jul), men vi kunne bruke tre uker på samme mengde :-p

I voksen alder har vi snakket om dette, og de sier at de ikke forstår hvordan jeg kan ha godteri i huset uten å spise opp alt. Jeg har gjerne godteri i skapet til det går ut på dato (kanskje ikke så lurt, men det viser jo at jeg ikke hiver det i meg med en gang det er i hus). Sambo har det akkurat likt som meg.

Søskenbarna mine og familien deres har fortsatt aldri godteri i huset, og når det først er på bordet så er det vekk umiddelbart.

Jeg er mer for å spise godteri med måte, og jeg er glad for at mine foreldre valgte å la meg vokse opp sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk lørdagsgodt, men ikke bare søtsaker. En liten sjokoladeplate og popcorn og brus eller saft. Ikke store mengder. Ellers vanket det kaker av og til og is eller dessert. Hvorfor sammenligner du det med vin?

Det er litt den samme mekanismen:

For barn: Ikke noe godteri i løpet av uka, men store mengder på lørdag.

For (unge) voksne: Ikke et glass vin til maten en tirsdag, men drikke seg sørpefulle lørdag.

Kanskje det har en sammenheng? Vi er pietistiske i hverdagen, men når vi skeier ut, går det over stokk og stein?

Poenget mitt er vel i grunnen måtehold. Litt i blant, men aldri store mengder på en gang, uansett hva det gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest artikkelen? Poenget er ikke at barn aldri skal få smake godteri, men at det ikke er er så lurt å gi dem masse en gang i uka. Det er bedre med en liten bit ofte enn mye på en gang.

Jeg ser litt paralleller til norsk helgefyll. Altfor mye på en gang, i stedet for et glass vin til maten uansett hvilken dag det tilfeldigvis er.

Jeg leste selvsagt artikkelen, og tok utgangspunkt i utsagnet "Lørdagsgodt gjør barna sukkeravhengige". Uansett, jeg er enig i at mange får i seg for mye sukker, men det går an å tenke to tanker samtidig å både tillate lørdagsgodt og gi det i begrensede mengder. For meg ble denne artikkelen veldig enten eller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier en pose stjernemix, da? Jeg prøvde å google det, og kom over en side som sa 400g. Stemmer det??

Nei, 100 og noe gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 100 og noe gram.

Rettelse, jeg googlet litt og fant ut at det bare var 85g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, herregud, jeg kjenner jeg begynner å bli lei dette hysteriet. Altså, så lenge man gir barna begrensede mengder med godis på lørdagene, slik jeg fikk da jeg var liten, så ser jeg virkelig ikke problemet. Stikkordet er begrensede. Jeg er helt enig i at det er vilt å gi en femåring en kilo med smågodt, men jeg tviler på at de tar mye skade av barne-tv-godtepose hver lørdag. Det er ikke lørdagsgodiset jeg ser på som problemet, men heller alt det andre rundt, vanene man har i hverdagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Er så enig med Yvonne her!

Det trenger ikke være kilosvis eller ingenting, barna tar ikke skade av litt. Jeg tror det er mer skadelig om de ikke skal være vant til å få hjemme og plutselig står foran godteriskåla hos naboen og begynner å fråtse der. Eller å begynne å fråtse på grunn av at de er vant med å få akkurat så mye de vil...

Sønnen vår på 6 år får lov å være med å velge seg ut 20 ting i godteposen sin. Velger han seg 2 nonstop så er det 2 ting. Velger han 6 vingummiting så er det 6 ting.

Som regel så gidder han ikke å spise opp alt en gang, fordi det er ikke sååå godt sier han.

Samme regel gjelder for barn som med voksne: MÅTEHOLD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er oppvokst med grøt på formiddagen, pizza til kvelds og litt lørdagsgodt etterpå. Vi gledet oss masse til denne ene dagen i uka, og det har jeg tenkt å videreføre til mine barn.. Syns det er kjempe stas jeg, når jeg sitter sammen med to åringen og spiser graindiosa, også får han en liten skål med noen biter godt etterpå :)

Jeg fikk aldri godteri utenom lørdager når jeg var liten, så fremt det ikke var noe spesielt. Og Jeg mener jeg har vokst opp med et sundt forhold til dette med godteri.

I dag har jeg egentlig inntrykk av at barn får godteri mye oftere enn bare på lørdager.. Så jeg tror vel heller det blir mye godteri totalt sett i løpet av uka, og ikke bare på lørdagene. Men det er mitt inntrykk som sagt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo alle opplevelser forskjellig, men da jeg vokste opp hadde vi en skål fremme, eller is etter middag eller sånt i hverdagen. Jeg var vant med at det var tilgjengelig, og hadde dermed ingen hast med å spise masse godteri på lørdagen mens jeg hadde sjansen.

Mine søskenbarn har vokst opp med kun lørdagsgodt, og der var skålen tom etter en halvtime, uansett. Jeg husker da jeg og mamma lagde risboller til jul et år, og vi lagde MASSE. Etter to dager med besøk fra dem var alt tomt - de spiste opp nesten alt. Ikke at det gjør noe (det var jo jul), men vi kunne bruke tre uker på samme mengde :-p

I voksen alder har vi snakket om dette, og de sier at de ikke forstår hvordan jeg kan ha godteri i huset uten å spise opp alt. Jeg har gjerne godteri i skapet til det går ut på dato (kanskje ikke så lurt, men det viser jo at jeg ikke hiver det i meg med en gang det er i hus). Sambo har det akkurat likt som meg.

Søskenbarna mine og familien deres har fortsatt aldri godteri i huset, og når det først er på bordet så er det vekk umiddelbart.

Jeg er mer for å spise godteri med måte, og jeg er glad for at mine foreldre valgte å la meg vokse opp sånn.

Har du tenkt på at folk kan være ulike?

Mine unger har samme oppdragelse når det gjelder snop. De får det hovedsak på lørdager. Men likevel er den ene ungen gal etter snop og snoker til seg alt han kommer over, mens den andre aldri har problemer med å la snop ligge i fred og syns ofte at mat er for søt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du lest artikkelen? Poenget er ikke at barn aldri skal få smake godteri, men at det ikke er er så lurt å gi dem masse en gang i uka. Det er bedre med en liten bit ofte enn mye på en gang.

Jeg ser litt paralleller til norsk helgefyll. Altfor mye på en gang, i stedet for et glass vin til maten uansett hvilken dag det tilfeldigvis er.

Det er nok arven etter vikingene. Berserkergang = helgefyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Nå er jo alle opplevelser forskjellig, men da jeg vokste opp hadde vi en skål fremme...

Har du tenkt på at folk kan være ulike?

Jeg skrev jo at alle opplevelser er forskjellige.. Dette er min opplevelse og erfaring av dette, og du har selvsagt rett på din mening. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt greia med å gi barna carte blanche når det gjelder lørdagsgodt en eneste dag i uka.

Det er nok en del som får alt for mye den dagen, både av godteri, sukkerholdig brus og snacks.

Jeg husker at jeg fikk en dropspose eller en liten sjokolade nå og da midt i uka, mens det var mest fokus på god mat på lørdagene (hjemmbakt pizza for eksempel) og kanskje vafler på dagen.

Slik vil jeg gjøre det med mine barn også.

Jeg fikk et veldig uanstrengt forhold til godter, i hvert fall, og det vil jeg prøve å videreføre.

Edit: virker som mange har samme policy når det gjelder godteri og alkohol ja. ALT skal konsumeres på lørdagen....og godteri eller et glass vin på en hverdag er fy fy.

Latterlig, spør du meg.

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk lørdagsgodt og etter hvert kunne jeg velge mellom godt og barbiebilder som jeg samlet på:P vi hadde alltid chips og brus på fredager. Dette kommer Jeg aldri til å gi slipp på, elsker det og blir skikkelig deprimert om jeg er på besøk hos noen og det blir satt frem, føles ikke som helg da. NOen vil nok si jeg er litt skadet av det og jeg er for så vidt enig. MEn jeg kommer til å ha det slik med mine barn også. Den fredagskosen er fin. Vi Hadde derimot aldri noe fredagstaco, men vanlig middag. Den gode middagen var på kvelden på lørdagen og vi hadde vel ikke noe chips og brus lørdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...