Gå til innhold

ME - er det bare oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ME, det er vel en diagnose som har kommet frem i nyere tid - en tid hvor så mange streber etter å være lykkelige og perfekte. Det er nesten status å være stresset og i denne tidsklemma. Så mange får ME, og jeg lurer nesten på om det er jaget og higet i samfunnet som har skapt denne diagnosen.

Jeg stiller også spørsmål med denne sykdommen (?), som nesten virker som den nye whip lash'en. Plutselig har "alle" - og da spesielt jenter/kvinner - det. Jeg har lest mange innlegg her på Kvinneguiden, og de fleste som skriver at de har ME virker som om de hadde psykiske problemer før de fikk diagnosen. Jeg ser også at mange er ute etter å få sympati. Kanskje med grunn, men det kan virke litt påtatt.

Men tro det eller ei, diagnosen/sykdommen kan i mange tilfeller bli kurert av tankens kraft, såkalt Lightening Process, som igjen kan bevise at det har med hodet å gjøre. Og ikke kroppen. Det får meg til å tro at ME bare sitter i hodet. Jeg sier ikke at ME ikke kan oppleves som en virkelig sykdom (jeg ser at mange av dere sammenligner det med både kreft og AIDS, men det synes jeg er å ta det for langt), og jeg tror jeg kan forstå at kroppens batterier bare tar slutt etter en lang fase med mye stress - men samtidig er jeg skeptisk. Jeg tror ME skyldes psyken. Ikke kroppen.

Hva mener du - er ME bare en psykisk sykdom, eller tror du at ME virkelig er fysisk?

Hilsen Usikker.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at så lenge man verken har opplevd sykdommen på egen kropp, og ei heller er lege med den kunnskapen de sitter på om dette, så tror jeg man skal gå veldig stille i dørene med slike uttalelser. Det er så utrolig unødvendig og sårende for de som opplever dette. Ikke minst er det også provoserende at det skal sitte sofaeksperter som vet bedre enn de selv hva som egentlig er problemet. Det er en arroganse jeg finner temmelig ufattelig.

• Liker 26
Skrevet

Jeg tror at så lenge man verken har opplevd sykdommen på egen kropp, og ei heller er lege med den kunnskapen de sitter på om dette, så tror jeg man skal gå veldig stille i dørene med slike uttalelser. Det er så utrolig unødvendig og sårende for de som opplever dette. Ikke minst er det også provoserende at det skal sitte sofaeksperter som vet bedre enn de selv hva som egentlig er problemet. Det er en arroganse jeg finner temmelig ufattelig.

Enig.

Leste en gang en artikkel hvor en person påstod at diagnosen jeg har, er en "tullediagnose". Er utrolig sårende å lese/høre slikt, fra folk som overhodet ikke har peiling på hvordan det er å leve med den diagnosen.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke arroganse, dette var et forsøk på å forstå hva dette er.

• Liker 4
Skrevet

Hallooo?? EN psykisk sykdom er da like ille som en fysisk sykdom? :klaske:

Og nei, jeg syns ikke ME er oppskrytt. Kjenner to som har/har hatt ME, som de latet ikke som for å si det sånn.

• Liker 3
Skrevet

Første AB igjen her.

Må samtidig påpeke at TS i det minste ikke påstod noe som helst, men kun stilte spørsmål. Det er greit å være skeptisk, så lenge man ikke er påståelig om noe man ikke har peiling på.

• Liker 2
Skrevet

Enig.

Leste en gang en artikkel hvor en person påstod at diagnosen jeg har, er en "tullediagnose". Er utrolig sårende å lese/høre slikt, fra folk som overhodet ikke har peiling på hvordan det er å leve med den diagnosen.

Det er ikke svaret på spørsmålet mitt, som ikke er nedlatende - det er et spørsmål om ME skyldes noe fysisk, eller om det skyldes noe psykisk. Som jeg skriver, forstår jeg godt hvordan sykdommen kan oppleves, men for meg kan det virke som om det er psykisk. Hvis dere synes det er nedlatende at noe kalles psykisk i stedet for fysisk, så er ikke det min feil ...

• Liker 3
Skrevet

Hallooo?? EN psykisk sykdom er da like ille som en fysisk sykdom? :klaske:

Og nei, jeg syns ikke ME er oppskrytt. Kjenner to som har/har hatt ME, som de latet ikke som for å si det sånn.

Jeg tror virkelig ikke noen later som. Mitt spørsmål er om det er fyisk eller psykisk. Begge ting kan være like vonde å bære.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg TS, og ser koblingen mellom for eksempel depresjoner og ME. Jeg har fått et inntrykk av at ME er det man kaller en tilstand der legene ikke finner noen fysiske feil med personen.

Tabris, du skjønner vel at mange stiller spørsmål ved denne sykdommen, uten at det er meningen å være arrogant?

• Liker 3
Skrevet

Det blir nedlatende når du sier at det "bare" sitter i hodet og at det "bare" er er en psykisk sykdom og ikke "virkelig fysisk". Det impliserer at dette er noe man mentalt har "innbilt" seg, og at man bare med de rette tanker kan bli kvitt sykdommen.

• Liker 9
Skrevet

Jeg kjenner to som har fått diagnosen ME, og begge mener selv at sykdommen sitter i hodet. Det betyr imidlertid ikke at sykdommen ikke oppleves som fysisk. De synes i hvertfall ikke det er sårende med uttalelser som taler for at ME er en psykisk sykdom.

Men ME er jo så mangt. Noen får ME etter langvarig behandling av alvorlig sykdom, f.eks. At kroppen kan bli utmattet av fysisk påkjenning, er jo ikke noe merkelig.

Men likevel - jeg tror at mange som får diagnosen ME/diagnostiserer seg selv med ME i hovedsak har en psykisk utløst lidelse.

• Liker 3
Skrevet

Det blir nedlatende når du sier at det "bare" sitter i hodet og at det "bare" er er en psykisk sykdom og ikke "virkelig fysisk". Det impliserer at dette er noe man mentalt har "innbilt" seg, og at man bare med de rette tanker kan bli kvitt sykdommen.

Hvor har noen skrevet "bare" sitter i hodet og "bare" en psykisk sykdom??

Med uttalelsene dine ser det ut til at du mener at psykiske sykdommer er "bare", mens fysiske sykdommer er de "ekte"?

• Liker 4
Skrevet

TS her. Slutt å overanalyser. Dette er et spørsmål om det er psykisk eller fysisk. Sitter det "bare" i hodet, vil det si at det er psykisk og derfor kan gjøres noe med. Psykolog, psykiatrer ... En løsning kan være der. Skyldes det noe fysisk, er det mye vanskeligere. Da kan det skyldes alt i fra et virus til celledeling, immunforsvarfeil ... you name it. Og da blir det vanskeligere å fikse.

• Liker 1
Skrevet

Med uttalelsene dine ser det ut til at du mener at psykiske sykdommer er "bare", mens fysiske sykdommer er de "ekte"?

Geez ... stop the drama. Må alle jenter overanalysere sånn?

Skrevet

Det er TS som kommer med disse uttalelsene i startinnlegget. Og, ja, jeg er enig med deg, og det er derfor jeg reagerer.

Skrevet

TS her. Slutt å overanalyser. Dette er et spørsmål om det er psykisk eller fysisk. Sitter det "bare" i hodet, vil det si at det er psykisk og derfor kan gjøres noe med. Psykolog, psykiatrer ... En løsning kan være der. Skyldes det noe fysisk, er det mye vanskeligere. Da kan det skyldes alt i fra et virus til celledeling, immunforsvarfeil ... you name it. Og da blir det vanskeligere å fikse.

Jeg overanalyserer ikke, det er faktisk svært lett å tolke ditt innlegg slik jeg gjorde. Dette er et følsomt tema, og jeg synes man skal være bevisst hvordan man ordlegger seg.

For å svare på det du spør som, så er mine tanker at jeg ikke vet hva ME er. Jeg er ikke psykolog eller lege, og har ikke erfaring med sykdommen selv, så dermed har jeg ikke noe særlig grunnlag for å mene så mye om ME.

• Liker 3
Skrevet

Det er TS som kommer med disse uttalelsene i startinnlegget. Og, ja, jeg er enig med deg, og det er derfor jeg reagerer.

TS her. Igjen. Ber dere slutte overanalyseringen. Igjen. Er det "bare" i hodet, er årsaken til problemet funnet: Da er det noe psykisk, noe man kan oppsøke hjelp for - noe definerbart. Da kan man få en psykolog e.l som kan hjelpe deg. Og det er da en grunn til at Lightening process faktisk virker for mange.

Men fortsatt er ikke spørsmålet mitt besvart. Sitter det i hodet? Kroppen? Hvis dette bare er et fora for analyseringer og jentedrama, så kan det bare være. Trodde vi kunne diskutere slikt her, uten at noen tolker ting feil og henger seg opp i det.

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet ditt er ikke besvart fordi det ikke er noen her som vet svaret. ;)

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet ditt er ikke besvart fordi det ikke er noen her som vet svaret. ;)

... det finnes bare en haug med alenemødre på nett som kjeder seg og må bitche litt og tolke ting feil på et enkelt, oppriktig spørsmål. Jeg gir opp menneskeheten.

• Liker 2
Skrevet

... det finnes bare en haug med alenemødre på nett som kjeder seg og må bitche litt og tolke ting feil på et enkelt, oppriktig spørsmål. Jeg gir opp menneskeheten.

Du vet ikke om ABene du har sitert er kvinner eller menn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...